Vannacht is er bij ons een kitten geboren. Dat ontdekte we vanmorgen vroeg. Echter, moeder poes kijkt er niet naar om. Doet gewoon haar ding maar interesseert zich niet voor de kitten.
Kitten in een bak gelegd met handdoek en kruik…maar wat nu?
Neem aan dat het met de hand groot brengen wordt en voeren met kittenmelk.
Zijn er hier die er ervaring mee hebben?
Ach gossie, arme beessie. Geen ervaring mee, sorry. Maar hoop wel dat de kitten het gaat redden!
Ik wel… PB me maar als je meer vragen hebt…
Vanochtend meteen naar de DA om voeding te halen en een spuitje en/of flesje…
Voeding klaarmaken is hetzelfde als voor kindermelk.
Elke twee uur moet er gevoed worden en na de voeding met een nat watje (wattenschijfjes zijn het makkelijkst, beetje warm water, moet mama’s tongetje vervangen) buikje masseren met likbewegingen tot er ontlasting komt…
Warme kruik in het mandje en als het onrustig is een shirt met jouw geur eraan… Evt knuffeltje war ze tegen aan kan kruipen…
Heel veel succes. Het is even hard weken, maar je krijgt er een geweldige kat van!!!
als mama er niet naar omkijkt dan is de kans ook erg aanwezig dat er iets mis is met het kitten.,maar een kitten is ook wel erg weinig.ik zou mama even meenemen naar de dierenarts om te kijken of er niet nog een voor de uitgang ligt die er niet uit kan.dus zeker even je dierenarts bellen…is dit je poes haar eerste nestje?
wat je ook kan doen is de poes met kitten even in een rustig ruimte alleen zetten bv een bench waar ze niet weg kan bij haar kitten en dan het kitten bij haar aanleggen.dus even geen drukte om haar heen.
maar ik zou allereerst even de dierenarts bellen ,want zoals ik al zei 1 kitten is niet onmogelijk maar het is wel erg weinig…mijn gok is dat mama er nog niet klaar mee is…
het kleintje idd warm houden en een flesje geven nu…en de dierenarts bellen
Wisje, dank voor je reactie. Kitten ligt inderdaad nu in mandje met kruik en warme doeken. Om 9 uur kan ik de dierenarts bellen en ga ik kittenmelk halen.
Merel22, denk niet dat er nog meer katjes zijn, heb gevoeld bij moeder en voel niets meer. Ook is moeder niet onrustig en heeft geen afwijkend gedrag.
Uiteraard ga ik de DA even bezoeken zo.
Moederpoes is zelf een klein poesje, ondanks dat ze een Maine Coon is, dus denk dat 1 kitten dan niet zo vreemd is.
Bedankt in ieder geval tot zover!
HOe is het inmiddels? Wat heeft de DA gezegd???
Ik heb zelf mijn Teigurr met de hand opgevoed en het is een geweldige poes geworden.
Ik hoop dat je de uitdaging aan wilt gaan, gezien je ook een klein hummeltje hebt.
Als je verdere vragen hebt, ik sta voor je klaar!!!
Ben bij de DA geweest. Kittenmelkpoeder gehaald en een soort flesje. De kleine heeft al 2 voedingen gehad. Het schuiffelt de hele bak door, alleen is het zo zieligjes als het piept om zijn moeder. Ik heb er inmiddels ook een knuffel in gelegd. Hoop dat de kleine het gaat redden, wij gaan er in ieder geval ons best voor doen!
Wat een schat ook zeg jouw kat!
Dit is de kleine spruit:
Maar hoe is het met de moederpoes dan? Wat zij de dierenarts van haar?
Met moederpoes is alles goed, alleen kijkt ze er echt niet naar om.
DA adviseerde om haar er wel bij te zetten, wat ik ook al gedaan had, maar het doet haar niks. Moeder gaat gewoon weer lekker haar eigen gang, alsof er niets gebeurd is…
Haal het dekentje waar ze op ligt even onder jouw oksel door :mrgreen: … Ze ziet jou nu al als haar moeder, dus dat gaat naar jouw ruiken en dat is vertrouwd.
Pas op dat de kruik niet te warm is en denk aan het laten plassen na een voeding…
Normaal likt een moederpoes onder het zogen, Dat is om de darmpjes te stimuleren. Dat moet jij nu allemaal doen.
Gewoon na elke voeding. Ze (ga maar even van een meisje uit, weet niet waarom…Misschien omdat ik allemaal meiden heb ) moet in ieder geval elke keer een plasje doen. 1 x per dag een poepje al moet dat ook op gang komen.
Leg het poesje op haar rug op je ene hand en wrijf met een lauw warm nat watje van boven tussen de voorpootjes naar beneden tussen de achterpootjes. Dan komt er geheid wel een plasje…
Dat het zo piept is alleen maar een goed teken, dan zit er kracht in. Ik persoonlijk zou moederpoes laten rusten en niet teveel met de kitten confronteren. Dwang is nooit goed. Mochten de moedergevoelens komen, hoort ze het vanzelf piepen en gaat ze vanzelf op zoek naar haar kind.
Fijn dat je ervoor wilt gaan!!!
O, wat een mooi teigertje :inlove:
Jammer dat de moeder er niet naar omkijkt :? hou je ons op de hoogte van je mooie aanwinst, zal vast een heel aanhankelijk beestje worden :inlove: :thumbup:
gr melanie
Mijn moeder heeft ook veel ervaring met nestjes, en had nog een tip:
Wij hebben een keer een kitten thuis gehad wat ook in de steek was gelaten door de moeder (wel ietsje ouder). Mijn moeder heeft toen van een oude katoenen luier een draagzakje gemaakt wat ze omhing als ze thuis was, met kitten en al. Zo bleef het beestje rustig en kreeg ze toch een “moedergevoel”. (en kon mijn moeder verder met de dagelijkse bezigheden)
Succes!
ik vind het jammer dat er zo gemakkelijk word gedacht over zelf het kleintje wel even zelf opvoeden terwijl mams nauwelijks de kans heeft gehad on het zelf te doen…zelf een kitten grootbrengen is een enorme opgave wat dus inhoud de komende weken elke nacht om de 2 uur je bed uit om het kleintje te voeden en de ontlasting op gang te brengen…denk daar niet te simpel over…leg het kleintje toch constand weer aan bij mams en geef het kitten dus niet je eigen geur…de geur van mama moet hij juist hebben.hoe oud is je poes eigelijk ik heb het al eerder gevraagt maar daar kwam geen antwoord op…
mamapoes gaat het echt wel doorkrijgen hoor ,maar geef het niet te snel op…heb je geen bench of zoiets waar je ze samen in kan doen? leg vervolgens een deken over de bench zodat het er lekker donker in is…dan komt mam ook tot rust en zal ze zeker wel weer voor het kleintje gaan zorgen…
zelf het kleintje gaan opvoeden heeft al heel wat kittenlevens gekost…denk hier alsjebliefd over na…je moet er echt wel wat verstand van hebben om dit in je uppie te gaan doen…
Ben het eens met Merel.
Je moet de moeder poes echt de kans geven.
Ben ik op zich wel met je eens, maar zolang moeders geen teken geeft van zorg, moet iemand het doen.
Mijn ervaring is dat moeder er echt wel voor gaat zorgen, of het nou naar poes ruikt of naar mens. Als het instinct komt, komt het goed.
Zolang moeders het nog niet op zich neemt, is de beste zorg voor de kitten de zorg van mensenhanden.
Moeder en kind in het donker opsluiten is het LAATSTE wat ik zou doen.
Als moeder geen moedergevoeles heeft zal ze het te koud laten worden, erop gaan liggen of erger…
Het is een zware taak, ik kan er over meepraten, maar het is wel de beste kans voor de kitten, zolang moeders nog geen teken van zorg vertoont.
ik heb het niet over de kitten met mama wegstoppen,maar in elk geval bij elkaar laten zodat mama niet op de loop kan gaan…dit kan gewoon in de huiskamer en het donkermaken heeft zeker het gewenste effect.met het donker maken bedoel ik mee : de bench van boven en de zijkant afsluiten doormiddel van een deken er overheen…de voor en achterkant zijn dan gewoon los.
ik zou het echt niet zeggen als ik er geen verstand van had.
Ik ook niet
Hoe is het toch met de kleine???
Even tussen alle bedrijven door een kleine update.
Toen manlief vrijdag thuis kwam van werk begon moederpoes weer onrustig te worden en heeft in totaal nog 4 kittens gebaard.
2 kittens waren al bij de geboorte overleden, 2 kittens leefden. Helaas heeft 1 kitten het alsnog niet overleefd en is gisteravond overleden.
Nu dus nog 2 kittens. Moeder is nu wel bij ze en houdt ze goed warm, ik betwijfel het echter of ze wel genoeg bij moeder drinken dus ik ben ze gewoon aan het bijvoeden. Gaat goed en weeg ze ook bij iedere etens beurt zodat ik het goed in de gaten kan houden.
Moeder is met de kittens op een lekker rustig plekje en nogmaals, ze kijkt er nu wel naar om. Als ze piepen kijkt ze gelijk wat er is en ook houdt ze ze lekker warm, dus dat gaat gelukkig goed. Hoop echt dat deze 2 kleintjes het goed blijven doen, ze zijn zooooooo lief!