Kippen?

Hoi, wij denken er over om een stel kippen te nemen, drie of zo. We hebben geen heel grote tuin, maar groot genoeg, zodat ze rond kunnen scharrelen, en groot genoeg voor een hok.



Heeft iemand van jullie ook kippen? Hoe bevalt dat?



We willen er drie of zo, wel lekker af en toe een ei maar het hoeven niet supermegaeierefabrieken te zijn. Het gaat ons om de gezelligheid en om de slakken :wink: en ook wel om de eieren natuurlijk.



Geen haan, dacht ik zo.



Welk ras zou ik kunnen nemen? Niet te groot, volgens mij, en een beetje relaxed (hebben kinderen en een kat) en niet te gevoelig voor ziektes. Het hoeven echt geen sierkippen te zijn, hoor, we houden hier ook van lelijke mormels :wink:



Is drie kippen een goed idee?



Hoe veel werk is het? Hoe vaak moet het hok uitgemest?



Hoe doen jullie het met op vakantie gaan?



ZIjn er nog eisen voor de plek waar het hok staat?



Hoe krijg je de beestjes eigenlijk weer terug in het hok, 's nachts?



Oja, ik wil niet shockeren, maar als ze niet meer leggen willen we ze misschien ook wel opeten, weten we zeker dat ze een goed leven gehad hebben…



Wie wil zijn / haar ervaringen delen?



Alvast bedankt!!!



Groetjes,

LaBruja

http://www.tuinadvies.nl/kippen_in_de_tuin.htm



daar staat nuttige info op !

Dank je voor het meedenken!! Die site had ik al gezien, idd.



Ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen, en ook van wat voor ras het beste zou passen…



Groetjes,

LaBruja

Ik lees even met je mee.

Wij willen bij ons nieuwe huis ook kippen gaan houden.

wij hadden vroeger barnevelders…

en veel extra muisvriendjes…



zelf had mijn pa een broei machine, was erg leuk…

de kuikens gingen naar de dierenwinkel voor de slangen :oops:



in de vakantie waren de buren zo lief om de hokken te verschonen,

en eieren te rapen…



alleen die haan was een drama, dat zal ik dus nooit meer doen,

ook voor de buren…



kippen zijn best wel makkelijk,

en natuurlijk leuk voor de kinderen…



als je de ruimte voor hebt, waarom niet ??



In belgie (lommel) heb je een hele grote dierenwinkel,

met buiten heel veel kippen kuikens ect…

Kippen zijn GEWELDIG!!! :inlove: :inlove:



Ik heb er nu 3 lopen, 1 haan en twee hennen en daar komen binnenkort 3 hennetjes bij.

Ik heb zelf nu wyandotte krielen. zijn erg lief en leggen lekkere, maar wel kleine eitjes.



Het nachthok moet niet in de felle zon staan en niet tochten.

Als je ze overdag los klaat lopen, denk dan wel aan de keutels, die leggen ze overal neer, óók waar de kinderen spelen.

Ik laat ze hier zomers altijd aan het eind van de middag even struinen en loop daarna het grasveld na met de tuinslag en spuit ze dan weg. De poepjes dan, niet de kippen :mrgreen:

Zodra de zon ondergaat, gaan ze zelf netjes het hok in om op stok te gaan.



Hoe tam ze woprden, ligt veel aan de kip, maar ook de aandacht die je eraan geeft. Ik heb er één gehad, die kroop heerlijk op schoot en knuffelde erg graag. Maar heb ook een haan gehad, die aanviel… Maar ja, dat was een haan en ik was zwanger, dus dat vond hij niet leuk… Maar ja, je wilt toch geen haan, dus dat scheelt.



Ik wil zelf altijd allemaal verschillende want ze hebben hier ook namen…



Als je ze in de winter in het nachthok bijlicht, leggen ze de winter ook door, anders houden ze een winterstop. Ze hebben een bepaald aantal uren licht nodig om eieren te produceren.

Als je ze bij gaat lichten, stoppen ze eerder met leggen, omdat ze maar een bepaald aantal eieren in hun leven kunnen leggen. Ik persoonlijk doe het niet, want ik heb ze voor de liefhebberij.

Maar omdat jij zegt dat je ze na de leg evt wilt gaan eten, is het een optie, want een te oude kip is niet meer lekker.

En nee, daarvoor veroordeel ik je niet, ik zelf kan het absoluut niet, maar daar staat een ieder in vrij.



Ik had zes jaar geleden nooit kunnen denken dat ik je dit verhaal nu zou schrijven, want ik had er niks mee, maar ben nu zéér gek met mijn beesten.



Oja, nog een belangrijke tip. Zoek in de buurt een klleinveevereniging op, waar kippenfokkers bij aangesloten zijn. Dan heb je kippen van echte liefhebbers en geen broodfokkers, want ook die zijn er onder de kippenhouders :frowning:



Ik wens je veel plezier, want niks is leuker dan lieve kippen en eitjes van eigen kip, daar kan geen gekocht scharrelei tegenop!!! :drool:

Mijn ouders onderhouden de tuin van de haven waar hun boot ligt en de havenmeester heeft nu ook kippen gekocht. Leuk, hoor, maar ze vernielen wel de tuin.

Gelukkig waren er meerderen die zich er aan ergereden, dus nu is een een grote loopren gekocht.

Ja, dat is waar, daarom gaan ze hier ook maar een uurtje of zo… Want met een week hebben ze een grasveld van 2 bij 6 volkomen vernield…



Maar geef ze een stuk met wat zand en ververs dat regelmatig (lees 1x per jaar) , dan zijn ze blij hoor…

Wisje, dank voor je informatie! Leuk en nuttig om te lezen!



Onze tuin is toch al afgeragt door twee bengeltjes :wink: maar een paar uur per dag mogen ze wel mijn slakken opeten, hoor.



Bijlichten dat vind ik niet ok, dan eten we ze maar niet op, kopen we wel biologische kipfilet. Ik weet ook niet of ik het zou kunnen, hoor, maar wie weet…



Goede tip ook, van de kleinveevereiniging!



Groetjes,

LaBruja

Mijn vriendin zei ook heel dapper dat ze hun haan zouden opeten… Hij heeft ook een paar dagen in de vriezer gelegen. Maar nadat ze een paar keer haar jongste op zijn knieën voor de vriezer zag, aaiend over de bevroren kip en hoorde: “Dag lieve Rooie, ik mis je…”

Hebben ze hem toch maar in de kliko gedaan :mrgreen:



Ik ga vanavond bellen voor de nieuwe kuikens, heb er al helemaal kriebels van!!!

Wij hebben vroeger altijd kippen gehad. Als kind vond ik er niet veel aan. Ik vond ze eng. Ik kon ze niet aaien of knuffelen. Later hebben we konijntjes in het hok gedaan en dat vond ik wel leuk. Maar goed, die leggen geen eieren en eten ook geen slakken. Ze vernielen wel je tuin :eh:



Vrienden van ons hadden laatst ook kippen gekocht en vroegen zich af waarom ze geen eieren legden. Dit kwam doordat ze geen haan hadden. Dus haar erbij en ze hadden eieren :drool:



Als je bij een goede fokker kippen koopt dat kan hij je vast heel veel vertellen. Of de kleinveevereniging. Volgens mij zijn er ook weer veel shows deze maanden. Daar kun je ook eens gaan kijken.

Dat hennen alleen leggen als er een haan bij is is onzin!!!

Waarschijnlijk waren ze gewoon nog wat jong of was het vroeg in het voorjaar en legde ze daarom niet…



In de oude legbatterijen zaten ook geen hanen, maar de hennen legden als de beste…



Dus haan geeft hennen met eieren: onzin!!!

O, nou dan was dat vast toeval.



Maar eh Wisje, je hoeft niet te “schreeuwen” hoor. Ik begrijp je zo ook wel. Die hoofdletters voor het woordje onzin waren nergens voor nodig.

Nee, sorry, maar ik heb laatst ook zo’n discussie met iemand gehad… Sorry… Ik ga ze weghalen…

Nee, hennen hebben geen haan nodig om te leggen. Ik heb geen kippen, maar een goede vriendin van mij wel. Vier hennen, geen haan… maar ze leggen als de beste.

hier ook kippen, wel in een aparte ren want ze vernielen idd je tuin. En dan is het eieren zoeken ook zo lastig…

ze mogen wel 1x per dag een aantal uurtjes in de schapenwei, vinden ze wel gezellig volgens mij.



je hebt er helemaal niet zoveel werk mee, het hok maken wij ongeveer 1x per maand schoon, bij lang nat weer wat vaker. Zorgen voor vers water, een lekkere scharrelplek met zandbad, elke dag goed voer en restje van ons eten en brood en de kippen zijn in hun nopjes.



hier worden de kippen dus wel opgegeten, door mijn ouders en mijn eigen gezin (wij delen ons stuk grond en dus ook de kippen). Onze kippen leggen elke dag een ei en na ongeveer 2-3 jaar zijn ze gewoon op. Dan beginnen veren uit te vallen enzo en dan vind m’n vader het wel genoeg. In de winter hebben ze trouwens een periode van ongeveer 2 maanden dat ze geen ei leggen. In de herfst en vroege lente lichten wij het nachthok wel bij, met een tijdklok op de lamp zodat ze niet 's nachts ook in het licht zitten.



we hebben ook konijnen met hetzelfde doel als de kippen uiteindelijk en hebben in het verleden ook wel eens scharrelvarkens gehad. We zorgen dat deze beesten een goed leven hebben en weten precies welk vlees we dus krijgen.



Zelf heb ik er dusdanig moeite mee dat ik vegetarier ben sinds m’n twaalfde. Maar mijn kinderen eten dit vlees wel, aangevuld met biologisch vlees van de slager, en daar heb ik geen moeite mee.



heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.

Mama van Teun, dat lijkt mij dus ook een ideaal, zelf je dieren fokken, goed verzorgen, en dan opeten. Maar ja, we hebben hoogstens plek voor drie krielkipjes…



Dank voor al jullie info. Ik denk er nog wel even goed over na, want ik wil liever niet mijn hele tuin gesloopt, en ze hoeven ook niet per see in de zandbak te poepen, zeg maar.



Nou ja, eigenlijk ben ik wel om, hoor. Maar nu mijn man nog :wink: Hij had het trouwens zelf bedacht, en nu krabbelt hij weer terug. Typisch.



Ik dacht trouwens aan Orpington Krielen. Iemand ervaring mee?



Groetjes,

LaBruja

Ja, ik heb twee orpjes gehad.

Zijn schatten van kippen, maar wij vonden persoonlijk de eitjes niet zo lekker…

Maar waren wel superlief en supermooi om te zien…



Ik heb net gebeld en hier komen eind april 3 nieuwe bij… :inlove:

Wij hebben al jaren cochen kippen. Dat ras is zo schattig, met hun verige pootjes :mrgreen: . En ze leggen ieder elke dag een heerlijk eitje. Veel werk is het niet. Inderdaad eens in de 2 a 3 weken het hok schoonmaken en nieuw hooi erin doen, verder dagelijks zorgen voor vers water, kippenvoer en ze krijgen nagenoeg alle groen vanuit de keuken. De kippen lopen hier samen met twee joekels van Vlaamse reuzen. Als de hennen kuikens hebben, nestelen die zich altijd in de vacht van de Vlaamse reuzen zodra die in de zon liggen. Zo schattig om te zien :inlove: .

We hebben 10 kippen en 2 hanen (maar 1 haan hebben we deze week apart moeten zetten, want die kreeg opeens de kolder/lente in zijn kop en begon de andere aan te attacken.

Wij hebben 3 barnevelders gehad. We wonen in een bouw, wel aan de achterkant vrij en 30 meter tuin.

Ik heb ze weggedaan, afgezien van alle voordelen die je hier hebt kunnen lezen, hadden wij ook een groot nadeel.



Er kwam een hoop ongedierte op af, de ratten zaten ons nog in de bloembakken, het krioelde gewoon.

Daarbij kwam er een steenmarter in onze tuin op de loer liggen en die schreeuwen 's nachts.



Wel veel lekker eitjes trouwens, die van mij legden als gekken :mrgreen:



Nee, ik ben van mening dat kippen in een wijds gebeuren horen.