Kippen?

Ik zit op een industrieterrein, dus ook veel ongedierte.



Je kunt ze minder aantrekken door niet na 16.00 uur te voeren en 's nachts het hok af te sluiten en kleinmazig gaas te gebruiken.

Ik heb nu zes jaar kippen en afgelopen jaar heb ik éénmalig een beest in het hok gehad.

Dat kwam helaas omdat mijn oudste voer in het hok had gegooid toen de kippen al op stok waren. (kliekjes van warm eten)

Dat kostte me helaas twee kipjes :frowning:



Maar ook bij onze buren, die allemaal kippen hebben, hoor ik weinig over ongedierte in het hok.

Zolang je maar zorgt dat er niet te laat eten ligt…

Los laten lopen klinkt leuk, maar ze slopen echt je heel tuin en zitten en poepen overal (dus ook op je tuinstoelen) en als je de deur open hebt staan lopen ze ook rustig naar binnen (en laten daar dus ook alles vallen).

oja, inderdaad ongedierte is wel een ding. Hier 1 jaar ratten gehad :twisted: maar met veel gedoe deze uiteindelijk uitgeroeid. Muizen hebben we wel nog, maar die horen op een erf vind ik.

Het helpt inderdaad om vanaf de middag niet meer te voeren, of in ieder geval geen etensresten in de ren te gooien. Onze kippen hebben buiten onder het hok (hebben een hoog hok op poten zeg maar) een voerbak en die takelen we elke namiddag omhoog d.m.v. twee kleine katrolletjes. In de winter voeren we de kippen in het hok.



in een woonwijk kippen houden vraagt dus wel iets w.b. ongedierte voorkomen.

Wij hebben 5 gezoomde barnevelders







Ze zijn leuk maar HUGE! Ze zijn wel tam, dus je kunt ze wel aaien en oppakken, maar het zijn me wel een partij beesten hoor.

Ze hebben binnen mum van tijd alles omgespit, dus ook hier mogen ze maar zelden los. En als ze los zijn dan houden we ze goed in de gaten want het is echt binnen een paar tellen een bende. Die van ons graven echt als gekken.

En idd de poepjes… zijn bij ons dikke klodders en niet leuk voor kindervoetjes :wink:



Ze eten bij ons aardig wat voer, maar dat kost je de kop niet. We hebben een klein nachthok, waar ze netjes in leggen, en een grote ren waar ze lekker kunnen struinen (2m bij 8 m denk ik).



Ze hebben bijna vanaf het begin dat we ze kregen gelegd, stoppen netjes in november als het te koud word en we hebben nu sinds een week of 3 weer elke dag 5 eieren.



We hebben ze nu 3 jaar denk ik.



Het is wel leuk, maar ik heb er zelf niet echt ontzettend veel mee. Het zijn meer de kippen van mijn man.

Wij hebben 3 kippen zonder haan, 1 krielkip en 2 normaler formaat (geen barnevelders) ze leggen echt supergoed, maar in de winter niet, dan is er te weinig licht. We lichten ze niet bij, want we gaan ze niet opeten, ze mogen een natuurlijke dood sterven van de kids. ongedierte valt wel mee, kunnen wij wel iets aan doen, maar de buurman heeft duiven, de andere een konijn, dus dan krijg je dat toch wel. we genieten elke week van verse eitjes en die smaken zoo lekker (is ook te merken in de taarten, cupcakes en cakes die ik bak). Ik zou het ook gewoon doen, op marktplaats worden ze vast wel aangeboden, wij hebben ze via via (dat kun je ook proberen natuurlijk).

oja, wij halen onze kippen, barnevelders, altijd bij een kippenboer. Zo eentje die de kippen echt kip-onvriendelijk houdt. Wij kopen ze als jonge hennen zodat ze niet al te veel in shock raken door de verandering.

Het voelt altijd wel heel goed om deze hennen na een week helemaal opgewekt door de kippenwei te zien racen :smiley: hebben ze toch een veel beter leven dan hun soortgenoten in de kippenschuur :?

Hm ja ongedierte… Dat zit hier toch wel… Onze kat had laatst een dod rat tussen het speelgoed gedeponeerd :shock: dat ging me wel wat ver… 't is een ideale buurt voor beestjes, historisch centrum met her en der neergekwakte oude huisjes, veel groen, bomen en tuinen, composthopen hier en daar en af en toe een vijvertje.



Onze kat eet de muizen met huid en haar op, hij laat alleen een klein krom orgaantje liggen, elke keer dezelfde :sick: :sick: :sick:



Maar dat van die voerbak met twee katrolletjes, slim plan! Heb je daar soms een foto van? Kunnen we het na-apen.



Puk wat een mooie kip :inlove:



Ik heb ooit ergens gelezen dat kippen met veertjes op de poten minder, weet iemand of dat ook een fabeltje is?



Groetjes,

LaBruja

@LaBruja wrote:

Onze kat eet de muizen met huid en haar op, hij laat alleen een klein krom orgaantje liggen, elke keer dezelfde :sick: :sick: :sick:


Even offtopic: dat is het maagje van de muis. Hier vind ik die ook altijd :wink:

Ik ben opgegroeid met kippen. Er is al veel gezegd over het houden van de dieren. Maar je noemde ook slachten. Dat doen mijn ouders ook en ik heb vaak meegeholpen en je moet er wel tegenkunnen zegmaar. Het is toch wel een heftige handeling om je vrolijke kippetje met een bijl haar kop eraf te choppen. En het schoonmaken daarna is ook geen lekker karwei… Bovendien is het heel ander vlees dan een kipfiletje. Zeker als het een oud beest is is het vlees taai en in sommige gevallen alleen geschikt voor in de soep. Dus ik zou me die moeite besparen als ik jou was… Bij mijn ouders belanden ook alleen de haantjes nog in de pan (ze hebben elk jaar nl ook kuikens).

Succes!

Geen haan hoor. onze buren hebben een haan, waardoor wij niet met ons raam open kunnen slapen. Dat beest kraait de hele nacht door.

Kippies hebben we geen last van! Ik heb er geen verstand van verder, maar in een theetuin bij ons in de buurt lopen van die mooi sierkippen. Prachtig!

@LaBruja,

dit was niet onze kip hoor, maar een plaatje van i-net.



Dit is wel onze kip :slight_smile:

Een client had bij me vorige werk kippen. Gatver!

Waren witte kippen (ras weet ik echt niet) maar hij deed er vrij weinig mee, was er bang voor. Dus de begeleiding moest ze verzorgen.

Heb 1 keer zo’n beest opgepakt, en toen kropen er allerlei kleine zwarte beessies me armen op, die van die kip afkwamen :sick:

Nou gatverdamme dus he!



Dus ik heb er echt niks mee, hahaha :lol:

Wij hebben er 4

1 Wynadoth en 3 Antwerpse kippen ?



Gewoon puur voor de Fun,…

en t is echt heel leuk,…maar idd los door de tuin

(vraagt om meteen schoonmaken)

en de ren kan bij regen/nattigheid enorm stinken

(das echt niet tof)

maar kippen en eigen kuikentjes evt uitbroeden is zoo leuk :inlove:

Cin. Dat waren waarschijnlijk bloedluizen… Vieze beesten al hebben wij mensen er gelukkig geen last van…

Als ej een goed hok hebt, met weinig tot geen kieren heb je er geen last van…



Maar ze geven zoveel gezelligheid terug, dat ik die op de koop toeneem…

@wisje wrote:

Cin. Dat waren waarschijnlijk bloedluizen… Vieze beesten al hebben wij mensen er gelukkig geen last van…

Als ej een goed hok hebt, met weinig tot geen kieren heb je er geen last van…



Maar ze geven zoveel gezelligheid terug, dat ik die op de koop toeneem…


Ja haha ik vind dat zo vies dan, eigenlijk best “akelig” met zo’n keline kruipende vieze beestjes :wink: