kindje ligt in stuit

Mijn kindje ligt in stuit en nu vraag ik me af of er ook vrouwen zijn die eerst een gewone bevalling hebben gehad en bij het tweede kindje een keizersnede?

en wat was het verschil kwa herstel en pijn?

Ik heb een bevalling van drie dagen gehad met weeopwekking, heb nog bijna een jaar alst eghad van de wond aan mijn vagina.

Ik vraag me af of een buikwond ook zo’n zeer doet?

met 24 weken.

Meid die kleine heeft nog zeeen van tijd om om te draaien.

Dikke kans dat de kleine gewoon goed zal draaien hoor.

Met 24 weken is het nog echt te vroeg om te spreken van een stuitligging. Volgens mij kun je daar pas met een week of 36 van spreken. En dan kan er altijd nog geprobeerd worden om het kindje te draaien.

ja dat weet ik, maar wil graag weten wat het verschil is tussen de gewone bevalling en de keizersnee.

wil goed voorbereid zijn.

djamilla, ik snap het wel, toen ik bij dana met 28 wkn hoorde dat het hoofdje boven lag begon ik ook alle scenarios naast elkaar te leggen, maar de keer erop lag ze andersom en is nooit meer anders gaan liggen (en ik ben er eigenlijk altijd van overtuigd geweest dat ze met 28 wkn ook met het hoofdje beneden lag :oops: )

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag:

Ik heb nooit een keizersnee gehad maar wel op de kraamafd gewerkt dus vanuit die kennis mijn info:

De impact van een kz wordt door iedereen anders ervaren. De meeste vinden een ruggeprik spannend en geven daarna aan dat het enorm meeviel.

De meeste hebben de eerste dagen wel last van de wond. Je zou, mocht het zover komen je in het zkh moeten laten informeren naar hun protocol. De meeste zkh hanteren tegenwoordig een protocol van 24 uur pijnstilling na de kz. En daarna met pethedine (spuitje in de been), afbouwend naar 3xdgs 2 pcm.

Bereid je erop voor dat je ip een dag of 5 in het zkh zal liggen afhankelijk van je herstel. Verder mag je 6 wkn zoiezo geen zware dingen doen/ tillen en autorijden enzo. Daarna moet je het rustig opbouwen en je buikspieren weer wat gaan trainen.

Hoe jij een kz zou ervaren kan niemand je vertellen, dat weet je pas achteraf. Sommigen vliegen op dag 2 het bed uit, anderen krijgen het op dag 4 amper voor elkaar. En die wond, heeft gewoon echt een half jaar nodig om goed te genezen, en zwanger worden binnen 9 mnd wordt ten zeerste afgeraden.

Nou, dat was het wel zo ongeveer geloof ik, heb je nog vragen dan roep maar :wink:

zou me idd pas eens zo tegen de 35 weken langzamerhand eens gaan bedenken wat je mogelijheden zijn.

Ik heb geen info voor je over een ks; wel over vaginaal bevallen van een stuit (onze eerste 2 kinderen zjin zo geboren). Dus als je daar tegen die tijd nog behoefte aan hebt laat het maar weten.

Geniet lekker van je zwangerschap; de ligging is op dit moment echt niet zo vreselijk belangrijk.

hallo djamilla

even reageren op joun vraag,teneerst je hebt nog heel veel tijd,miss draait het kindje zich nog,dus maak je maar niet zo druk,ikzelf ben nu 32 zwanger mijn zoontje ligt ook in een stuit,maar ook ik heb nog tijd dus wie weet,maar de kans is klein omdat hij vrij groot is,maar dit is mijn 2 de kindje,de eerste lag ook in een stuit en is met een keizersnede gehaald geworden,ik moet zeggen,dat de wond zeer zeker gevoelig is,want het is en blijft een grote buikoperatie,maar best goed te doen,na 6 a 8 dagen voelde ik me weer een beedje mens,en kwam al aardig goed uit de voeten,dus als het deze x weer een keizersnee zal worden,dan vind ik het prima,je moet maar zo denken,hoe dan ook het moet er toch uit,maar alles komt goed,maak je maar niet te druk,en als je wilt weten hoe een keizersnee verloopt,kun je vragen voor een dvd in het ziekenhuis,de meeste ziekenhuizen hebben daar een opname van,ik moet zeggen is best interessant om te zien,nou meid ik hoop dat je wat aan mijn antw hebt,wil je meer weten mail me gerust.

liefs lucinda

uk kan nog makkelijk draaien (en weer en weer en weer) nog alle tijd. Die van ons draaide zelfs nog op de dag voor de dag dat we naar t zkh moesten voor een evt draaipoging gesprek, met 36 of 37 weken was dat. Dusse ik zou me nog niet te druk maken!

Succes!

nog meer vrouwen die én een gewone bevalling hebben gehad 'en een keizersnede?

@djamilla wrote:

nog meer vrouwen die én een gewone bevalling hebben gehad 'en een keizersnede?

Ja, ik (dat was ook de reden dat ik hier al eerder een berichtje achter liet).

Mijn oudste is met 36 weken naar stuit gedraaid. Verder ging het met ons beide niet goed waardoor ik een spoedkeizersnede heb gehad. De keizersnede is me erg tegengevallen, maar dat zal ook wel komen doordat ik lichamelijk in zeer slechte conditie was.

De ingreep zelf en de ruggeprik is me wel reuze meegevallen. Het was allemaal ontzettend eng en spannend, maar mijn zoontje was 15 minuten na de start van de keizersnede al geboren. Daarna werd hij samen met mijn man met spoed naar de kinderafdeling gebracht. Het hechten duurde wel een hele tijd en ik moest nog een uur op de uitslaapkamer liggen.

Het herstel ging erg langzaam en ik heb wat complicaties gehad.

Bij mijn 2e heb ik een “normale” bevalling gehad. Ik moest verplicht in het ziekenhuis bevallen vanwege de complicaties in mijn 1e zwangerschap. De bevalling was lang (31 uur) en zwaar, maar ik kijk er heel goed op terug. Het herstel ging bij mij veel sneller.

Wat ik heel verschillend tussen een keizersnede en bevalling vond was het gevoel erna. Bij de keizersnede had ik echt het gevoel van falen en niet mijn zwangerschap hebben afgerond. Bij mijn bevalling was ik zooo trots dat ik het allemaal zelf heb gedaan. Ik weet dat het helemaal geen falen is dat ik een keizersnede moest hebben, maar het gevoel bleef wel.

ik heb niet en een geqwone en een ks gehad.

Maar 2 ks, ik kan dus niet oordelen.

Maar ik vond het herstel zwaar. zowel psychisch als lichamelijk.

Maar dat psychische heeft te maken met dat het spoedks waren.

lichamelijk heb ik nu nog last van mn buik, met name de spieren. die zijn doorgesneden geweest en nu nog erg slap dus.

verder lag T met 33 weken nog in een stuit en is zij ook nog zelf gedraaid.

De oudste heeft tot 36 weken in onvolkomen stuit gelegen en is (met een beetje hulp van de verloskundige) alsnog gedraaid, waardoor ik gewoon een thuisbevalling heb gehad. Dit is prima gegaan, ik had wel een weeenstorm en heb anderhalf uur moeten persen, maar ik ben niet uitgescheurd en ik was weer zo op de been.

Een van de tweeling heeft tot 36 weken in stuit of dwarsligging gelegen, maar toen ik met 37 weken weer op controle kwam, was meneertje gewoon nog gedraaid! Toch is hij weer dwars gaan liggen toen zijn broertje geboren was, waardoor ik alsnog een keizersnede heb gehad. Ik zat erg tegenop de ruggenprik te kijken, maar dit is me reuze meegevallen. De eerste 48 uur na de keizersnede vond ik een ramp! Die eerste 24 uur krijg je nog morfine, maar daarna moet je het met gewone paracetamol doen en proberen uit bed te komen en dat vond ik erg pijnlijk. Ik vond het erg moeilijk om 2 huilende mannetje naast me te hebben liggen en niet in staat zijn om ze uit hun bedje te halen, ik heb zelf ook wat traantjes gelaten. Je moet 4 a 5 dagen in het ziekenhuis blijven. De eerste 6 weken na de keizersnede mag je niet teveel tillen, dus dan heb je hulp nodig voor je oudste en het huishouden.

Bij onze verloskundigenpraktijk geven ze aan dat ze de ligging pas kunnen voelen tussen 27 en 30 weken zwangerschap.

Ik begrijp dus eigenlijk niet zo goed dat ze dit nu al tegen jou zeggen.

De vraag is uberhaupt of ze het wel kunnen voelen.

Geen zorgen hoor!

is via de echo gebleken

Maar djamilla…waarom ben je hier nu al zó mee bezig?

Nu is de ligging van je kindje nog helemaal niet interessant, als je baby over pakweg 10 weken nog steeds in stuit ligt moet je je pas wat zorgen gaan maken, nu zal het nog alle kanten op gaan en soms zelfs nog dwars gaan liggen…

Ik heb meerdere topics van je gelezen (o.a over de placenta die wat laag lag met 20 weken en iets met paaskransjes) je maakt je wel héél snel druk he? :slight_smile:

Kun je nog wel van je zwangerschap genieten zo?

daar is dit forum toch voor?

als ik alles wat ik wil weten niet vraag weet ik ook geen antwoord.

ik vind het niet meer als normaal dat ik zoiets kan vragen hier of zie ik het nou verkeerd?

Natuurlijk kan je zoiets vragen!

En dan zijn er gelukkig heel veel wijze moeders die je willen geruststellen door te zeggen, dat de ligging van een kindje met 25 nog helemaal niks zegt. Ik kan me voorstellen, dat men denkt: joh, maak je daar toch niet druk over (want zo klinkt het) Is helemaal niet nodig.

Maar vragen staan natuurlijk vrij en als je met vragen zit vind ik ook zeker, dat je ze moet stellen.

Hopelijk kan je iets met de antwoorden hier.

@djamilla wrote:

daar is dit forum toch voor?

als ik alles wat ik wil weten niet vraag weet ik ook geen antwoord.

ik vind het niet meer als normaal dat ik zoiets kan vragen hier of zie ik het nou verkeerd?

Hmm je voelt je blijkbaar aangevallen nu, dat is niet mijn intentie hoor.

Je komt op mij over als iemand die bij iedere denkbare situatie denkt: wat als?

Je denkt dat ik je vragen niet normaal vind terwijl ik alleen maar aan wil geven dat het juist een tijd van genieten zou moeten zijn in plaats van alleen maar beren op de weg zien.

Het was in ieder geval goed bedoeld meis en niet als kritiek.

neehoor voel me niet aangevallen was alleen benieuwd of anderen dat ook vonden.

en niet iedereen is zo zelfverzekerd en heeft bergen vriendinnen waar ze het mee kan bespreken ik heb buiten mijn man om niemand waar ik dit soort dingen mee kan bespreken.daarom zit ik op het forum

Ik snap jou vraag heel goed Djamilla!

Ik ben 27 weken zwanger, heb om de 2 weken een echo, en mijn kindje ligt al sinds 16 weken constant in stuit, heeft ook nog niet gedraaid of terug gedraaid. Natuurlijk ga ik er vanuit dat de kans heel groot is dat ze nog gaat draaien, en weet ik ook dat ik me nog geen zorgen hoef te maken dus doe ik dat ook niet.

Maar net als jij begin ik me wel af te vragen tot wanneer een baby nog uit zich zelf draait en wat de mogelijkheden/consequenties zijn…

Ik loop om andere redenen bij de gyn en morgen krijg ik weer een echo, ik zal even vragen hoe het precies zit, wat de gyn verwacht, en bij welk termijn ze in mijn ziekenhuis actie gaan ondernemen.

Ik weet in ieder geval 100% zeker dat ik gezien de mogelijke consequenties geen stuitbevalling wil, verder heb ik geen idee en ben ik er (nog) niet mee bezig.