Tegenvaller…
Ik heb vanochtend een groei-echo gehad omdat de verloskundige gisteren twijfelde over de groei van ons kindje. Ze wilde even door het zkh mee laten kijken hoe het ervoor stond.
Nou ja, al met al… ons kindje wordt nu op 2350 gram geschat en morgen ben ik dan 37 weken. Dat vinden ze in het ziekenhuis wel erg klein. Het zit ook helemaal op de onderste lijn van de groeicurves.
Nu moet ik onder controle blijven van het ziekenhuis en over 1,5 week een uitgebreide echo waarin ze én het kindje uitgebreid gaan bekijken en opnieuw meten, én de placenta en moederkoek bekijken mbt functioneren. Ik moet het rustig aan doen ondertussen (wat me niet makkelijk valt met een peuter van 2!).
Heus nog geen man over boord, dat realiseer ik me best, maar nadat het kindje vanuit stuit nog was gedraaid naar hoofdligging had ik toch wel heel erg gehoopt op een thuisbevalling. Ik was al aan het aftellen naar vanavond 0.00 uur, want ja… Maar ja. Nu ga ik me maar instellen op een ziekenhuis bevalling, dat zal het dan wel worden waarschijnlijk.
Sorry voor de klaagzang, ik moet heel even mijn balen kwijt… :oops:
ooh wat balen zeg.
Nu maar hopen dat je kindje niet vanavond om 00.00 zich aandient en nog lekker even door kan groeien in jouw buik. (Als natuurlijk de placenta goed zn werk doet)
Een thuis bevalling is natuurlijk ideaal, maar geloof me, als het moment daar is kan het je niet meer chelen hoe of waar het kind eruit komt, als ie er maar uitkomt, en vlug.
Succes met de laatste weekjes, en hopelijk gaat alles goed!
x
Ow lieverd :hug: even een dikke knuffel!
Ik heb even me dagboek erbij gepakt Met 35 wkn en 5 dgn, was onze baby 2 kilo. Zoals ik al verteld heb hier ook elke 1,5 a 2 wkn een groei echo! Meis er is echt nog heel veel goede hoop dat dit helemaal goed komt betrefd de groei. Rusten kon ik ook niet, gezien luuk van net 2 jaar oud. Nu geven ze ons kleintje de hoop op 3 kilo!! Maar de realiteit moet nog bewijzen maar is wel wat ze zeggen. Ik begrijp heel goed dat het een domper is en duim voor je dat het goed mag gaan groeien!!
:hug: :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown:
@Linda_ wrote:
Een thuis bevalling is natuurlijk ideaal, maar geloof me, als het moment daar is kan het je niet meer chelen hoe of waar het kind eruit komt, als ie er maar uitkomt, en vlug.
Ik heb natuurlijk al een bevalling achter de rug, waarbij ik ook in het zkh moest bevallen vanwege dat ik 42+2 was. Nu had ik die bevalling echt niet thuis mogen doen, maar ik had gewoon zo gehoopt…
Ik heb nu ook geen zin meer om klossen te gaan halen. :snooty:
Weet niet of het een troost is:
Ik ben 7 weken tevroeg geboren, was niet eens 50cm en nog geen 3000gram.
Sterkte!!
XXXXX
Andrea
Wat vervelend zeg!
maar misschien een bemoediging: ik werd met 39w5d doorgestuurd door de vk, omdat ze dacht dat ons kindje erg groot zou zijn.
In het ziekenhuis zei de gynaecoloog na de echo: groot kind? Klein kind!
het werd amper op 5,5 pond geschat.
Twee dagen later is hij geboren, bijna 8 pond
Dus ze kunnen er blijkbaar ook goed naastzitten, want ik geloof niet dat hij in 2 dagen 2,5 pond aangekomen is
Was je eerste kindje ook klein?
Ik was bij mijn geboorte 2400 gram en ruim 2 weken te laat. En helemaal gezond en rond, niks geen magere baby gewoon klein. Nu is iedereen in mijn familie klein en kun je dan ook geen groot kind verwachten (mijn zus was zelfs maar 2100 gram en is gewoon thuis geboren).
Maar het lijkt me toch niet dat dit gelijk hoeft te betekenen dat het kindje achter loopt. Een groeicurve is een gemiddelde…nou dat gemiddelde heb ik mijn hele leven nog nooit gehaald.
Er moeten nu eenmaal altijd baby’s/mensen zijn die onder die lijn liggen en mensen die daar boven komen, zo komen ze aan het gemiddelde.
Moet je perse in het ziekenhuis bevallen als je kindje klein is? Ook als het voor de rest er helemaal goed uitziet? Dat vind ik best raar want klein hoeft echt niet ongezond te betekenen. Ik zou me er niet te druk om maken, als je zelf goed voelt en je bloeddruk allemaal goed is dan krijg je misschien gewoon een klein kindje…niks mis mee. Mijn moeder heeft met mij als kleine ronde baby in ieder geval een makkelijk bevalling gehad…ik schoot er zo uit. :mrgreen:
Och lieve meid,
Dit had ik idd nog niet gelezen…
Dat je geen thuisbevalling krijgt is natuurlijk balen, maar het belangrijkste is dat je je straks een gezond kindje in je armen hebt. En dan maar even onder controle blijven… en in het ziekenhuis bevallen.
Maar ik denk dat het allemaal nog wel mee valt hoor.
De één krijgt kleine kindjes en de ander krijgt grote kindjes… Niet al te druk om maken hoor!!! Waarom krijg je de echo en placenta check pas over 1,5 week? Als ze zich nu zorgen maken, dan hoor je toch één dezer dagen een echo te krijgen?
Hoe groot was Dana eigenlijk bij de geboorte?
Meid, ik ga voor je duimen dat de groei-echo meevalt en dat je kleintje nog even een groeispurt krijgt en dat je over een paar weekjes een wolk van een brusje op de wereld heb gezet! :hug: :-
:- :-* :-*
Veel liefs en dikke knuffel,
Noortje
@Pupke wrote:
Was je eerste kindje ook klein?
Zij was ook geen zwaargewicht. Ze was net geen 3400 gram (bij 53 cm) bij 42+2 weken.
De gyn vertelde dat kindjes in deze termijn nog zo’n 150 gram per week groeien. Nou, als het kindje dan nog 4 weken blijft zitten dan zit het net onder de 3000 gram. Wat mij betreft prima hoor!
Ik zei al tegen Noor, het is zo dubbel, enerzijds lijkt alles best aardig op de echo (geen witte plekken in de moederkoek bijv.) en superbeweeglijk kindje, maar anderzijds is het niet goed genoeg om gewoon lekker bij de verloskundige te blijven en moet ik onder controle van het ziekenhuis.
Over het thuis bevallen, ik begreep dat kindjes onder de 2500 gram nog even de couveuse ingaan. :think:
Meis, ik hoop dat ze het gewoon goed fout hebben op de echo…
@Kay30 wrote:
@Pupke wrote:
Over het thuis bevallen, ik begreep dat kindjes onder de 2500 gram nog even de couveuse ingaan. :think:
Bij mijn zus waren ze ook bang voor een heel kleintje en ook die moest in het ziekenhuis bevallen.
Ze werd wat extra in de gaten gehouden omdat mijn dochter bij 28 weken ook geclassificeerd werd als vrij klein…(zie onderschrift over haar geboorte)
De dochter van mijn zus werd geboren bij 2500 gram en is 1 uurtje de couveuse ingegaan voor de lekkere warmte, ze mocht wel dezelfde dag nog naar huis!
Over het thuis bevallen, ik begreep dat kindjes onder de 2500 gram nog even de couveuse ingaan.
Dat zal dan wel iets van tegenwoordig zijn, ik ben bijna 29 en toen ik geboren werd was daar dus geen sprake van. Mijn zus was maar 2100 gram, die moest officieel in de couveuse. Maar ze was nu eenmaal al thuis geboren en deed het helemaal goed dus mocht gelukkig ook thuis blijven.
Altijd het zekere voor het onzekere natuurlijk en tegenwoordig kunnen ze zoveel controleren. Dan verwijzen ze je als snel door naar het ziekenhuis, maar ze kijken soms wel erg veel naar de gemiddelde. Als je eerste ook al klein was en je zelf misschien ook niet groot bent is het niet zo gek dat dit kindje ook klein is.
Maar het is natuurlijk wel goed om extra in de gaten te worden gehouden.
Ik zou er ook van balen als ik dan verplicht in het ziekenhuis moest bevallen zeker omdat klein niet hoeft te betekenen dat er iets mis is. (ik voel me bijna gediscrimineerd als klein vrouwtje :wink: ) Maar als er toch iets mis zou zijn zou je het ook niet goed vinden dat ze je niet hebben doorverwezen.
Misschien valt het nog mee, 3000 gram is toch een prima gewicht.
oh Kay wat erg zeg ik heb nog wel aan je gedacht meid :hug:
hoop dat ze nog even blijft zitten en dan toch een mooi gewicht gaat hebben.
Kan me voorstellen dat dat een tegenvaller is, al moet ik eerlijk zeggen dat ik me afvraag of die groeicurves nou zo’n ideaalbeeld geven?
Ken ook iemand waar kindje zo ongeveer uitgetrokken is omdat ie zo groot zou zijn bladiebla dus eruit met dat kind… bleek het een heel gemiddeld gewicht te hebben. Mams wel dagen aan het bijkomen van de trek en zeurbevalling, maar goed :roll: .
Maar als je uk kleiner is dan lijkt het me anders dan dat ie aan de grote kant lijkt te zijn. Ik ga ook duimen dat jouw kleintje die groeicurve eens lekker positief ind e war schopt en met een keurig gewicht op jouw tijd geboren wordt .
Dank je wel voor al jullie lieve reacties! :-*
@ Pupke: over jouw geboorte en die van je zus: dat is natuurlijk wel zo’n beetje 30 jaar geleden he, in de tussentijd zijn er wel meer dingen veranderd. :mrgreen: Maar je hebt volkomen gelijk, beter het zekere voor het onzekere dan dat achteraf blijkt dat er inderdaad iets mis was!
Ik zat er vanmiddag nog eens over na te denken en ik laat het maar gewoon op me af komen. Ik kan er, behalve proberen wat meer rust te nemen, toch niks aan veranderen. Het gaat denk ik ook niet eens zozeer om het lagere geschatte gewicht, maar vooral om het verschil in groei 2 weken geleden en nu, dat was naar het idee van de verloskundige maar heel weinig en dat was waarom ze me doorverwees voor een groei-echo.
Ik zei al tegen mijn vriend: over 2 weken blijkt alles oké, ben ik weer door het oog van de naald en mag ik alsnog weer terug naar de verloskundige en dus thuis bevallen, en dan ga ik weer over die 42 weken heen, let maar op! :doh:
Die van mij werd ook rond die termijn met ongeveer dat gewicht geschat en is met 39+5 geboren met 3120 gram.(jongentje)
In Nederland wordt de grens aangehouden voor een te laag geboortegewicht op minder dan 2500 gr.
Deze baby’s gaan dan vaak in een warmte couveuse omdat baby’s met een te laag gewicht zich zelf niet goed warm kunnen houden.
Echter mogen sommige al snel naar huis hoor als hun gewicht op pijl blijft en verder geen bijzonderheden zijn.
Mocht het blijken dat de baby zich zelf wel goed warm kan houden dan hoeft deze niet eens in een couveuse.
Vroeger was dit inderdaad heel anders net als Pupke had ik ook een volgens de nu norm een veel te laag geboorte gewicht + lengte en ook ik mocht gewoon thuis blijven.
Mutsje op en een extra kruik in bed
Maaruh hij/zij kan in de laatste paar weken nog best wel wat aankomen hoor
: over jouw geboorte en die van je zus: dat is natuurlijk wel zo'n beetje 30 jaar geleden he, in de tussentijd zijn er wel meer dingen veranderd.
Ja tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Een van de grootte verschillen is ook dat er tegenwoordig veel meer 9 en 10-ponders geboren worden...dus de gemiddelde groeicurve lijn ligt tegenwoordig ook een stuk hoger :wink: . Maar dat wil niet zeggen dat er niet af en toe nog kleine gezonde baby's geboren worden...die die groeicurves weer een beetje naar beneden gaan trekken. :mrgreen:
Is ook zo! Dana zit ook altijd al onder de groeicurves van het consultatiebureau, daar hebben ze toen ook al erg moeilijk over gedaan, ik moest extra gaan voeden enzo… Nu denk ik: had mij maar gewoon gelaten, ze was vrolijk, sliep goed, niks aan het handje behálve dat het gewoon geen dik/zwaar kind is. :snooty: Ik had me al voorgenomen dat ik me bij een 2e niet gek zou laten maken. :lol:
Bij Sanne werd ik door de vk ook doorgestuurd naar de gyn eigenlijk voor wat anders…toen vond de gyn ineens dat sanne ook wel erg klein was voor de termijn…zucht.,.,…steeds ook controle gehad n het ziekenhuis en met de vk…die hielden er nml beide een andere mening op na…vk door te voelen (vond haar niet extreem klein|) gyn dmv echo…tja toch een ziekenhuisbevalling maar wel door mijn eigen vk…en wat bleek met 41+6 was ze 2990 gram…dus niet te klein…mocht dan ook binnen 2 uur weer naar huis…