Kindertoeslag

Ik ben vast heel vreemd door te zeggen dat ik ook vind dat kinderbijslag aan een bepaald maximum salaris gerelateerd zou moeten zijn. We hebben een meer dan uitstekend inkomen en ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben om geen kinderbijslag te krijgen. We zijn echt geen miljonairs en kunnen ook niet met het geld over de balk smijten, maar we kunnen wel prima rond komen met wat we hebben en dan vind ik gewoon dat dit geld beter verdeeld kan worden over mensen die een lager inkomen hebben.

Alle toeslagen zijn hier binnen gekomen vandaag.

En met een gezamelijk jaarinkomen wat momenteel nog beneden de 30.000 ligt vind ik dat wel heel fijn.

Als ik komend jaar weer wat meer zou gaan werken en Sem zou naar het KDV gaan, zouden we een minder bedrag van die toeslagen krijgen, maar daartegenover staat dan weer dat we kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen, wat we nu niet nodig zijn.



En Mutti, ik ben het ergens wel met je eens, maar dan in gematigde vorm.

Zo drastisch als in het SP programma staat (waar ik wel op gestemd hebt trouwens) hoeft het voor mij niet.

Maar er zou best verschil in KB mogen zijn afhankelijk van het inkomen.

Vooral bij de oudere kinderen.

Studeren wordt steeds meer weer een luxe voor kinderen van rijke ouders. Dat vind ik geen goede zaak.

Hee Dena!!!



Heb net antwoord van Nic, die werkt denk ik als belastingadviseuse oid, heeft er iig veel verstand van.



Zij heeft in een topic wat ik even geopend had in de huiskamer uitgelegd welk inkomen de belastingdienst gebruikt bij toeslagen!!



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=2169859#2169859



Misschien moeten jullie toch nog even narekenen of jullie misschien recht hebben op andere toeslagen. Ik dacht namelijk in 2006 dat we ook teveel verdienden voor zorgtoeslag, omdat ik alleen van het brutoinkomen uitging.

Maar je mag dus je verzamelinkomen gebruiken en dat had ons toch 120 euro per jaar opgeleverd.



Nu krijg ik niks meer terug omdat 2006 te lang geleden is!!!



Heb ze wel aangeschreven hierover, wie weet krijg ik het alsnog met terugwerkende kracht :think: :think:



En dit jaar is het "maar"44 euro, maar ik heb het toch maar opgegeven!

Ook omdat je dan bij de belastingdienst bekend bent en je ieder jaar automatisch berekend word!

De toeslagen die je volgens mij terugkrijgt worden berekend van wat iemand verdient per jaar dus het jaar inkomen. Meer hoeven wij nooit op te geven en dan komt de berekening terug…voor ons is dat met 3 kids 60 euro kindertoeslag en zorgtoeslag krijgen wij ook 60 euro.



Hoe dat zit met koophuizen en zo daar heb ik geen kaas van gegeten daar zit ik allang niet meer in aangezien belasting erg veranderd is in 8 jaar tijd.

Eigenlijk toch belachelijk dat je nergens fatsoenlijk deskundig advies hierover kunt krijgen? :evil: Als je naar de belastingdienst belt dan zegt persoon 1 dat je uit moet gaan van je brutoinkomen en persoon 2 dat je uit moet gaan van je verzamelinkomen… Hoe zit het nu? ALs je je aangifte via DigiD doet dan wordt het ook niet uitgelegd en wordt alleen gevraagd om je brutoinkomen… :think: Blijft verwarrend…

Kinderkorting

U heeft recht op kinderkorting onder de volgende voorwaarden:



In 2006 behoorde tot uw huishouden voor meer dan 6 maanden minimaal 1 kind dat op 31 december 2005 jonger was dan 18 jaar.

Dit kind stond in die periode ingeschreven op uw woonadres of dat van uw fiscale partner.

U of uw fiscale partner onderhield het kind voor minimaal € 386 per kwartaal óf ontving kinderbijslag (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering).

Het verzamelinkomen van u en uw fiscale partner samen was niet hoger dan € 44.590.

De hoogte van de kinderkorting hangt af van het gezamenlijke verzamelinkomen van u en uw (eventuele) fiscale partner:



Is het gezamenlijke verzamelinkomen niet hoger dan € 28.521, dan is de kinderkorting € 924 (of € 441 als u 65 jaar of ouder bent).

Is het gezamenlijke verzamelinkomen hoger dan € 28.521, dan neemt de kinderkorting af met 5,75% van het deel van het gezamenlijk verzamelinkomen dat uitkomt boven € 28.521 (of met ongeveer 2,736% als u 65 jaar of ouder bent).

Is het gezamenlijk verzamelinkomen hoger dan € 44.590, dan heeft u geen recht op kinderkorting.

Voorbeeld



Het gezamenlijke verzamelinkomen is € 35.000. Uw kinderkorting is € 924 min 5,75% van € 6.479 (het bedrag van het inkomen dat uitkomt boven € 28.521), is € 552.



Dit is wat ik over Kinderkorting kon vinden…hoe ongeveer de opzet is en berekening van Kinderkorting ( hij was wel van 2006)

Zoals ik het nu lees zouden wij met ons verzamelinkomen wat om en nabij de 40.400 lag in 2006 recht hebben op kinderkorting.

(dit is dus minus de hyptheekrenteaftrek, zoals het op de aangifte staat!)



Dit heb ik ook opgegeven in onze aangifte. En toch heb ik afgelopen weken geen beschikking gekregen dat we in 2008 kindertoeslag kunnen verwachten :think: :think: :think:



Dat is dan toch raar!!!

Trouwens als je recht hebt op kinderkorting, heb je in veel gevallen ook weer recht op combinatiekorting!



Voor degene die dit misschien nog niet wisten. Wij hadden er in ons geval in 2006 wel recht op!



Combinatiekorting



Als u gaat werken en u hebt een thuiswonend kind, dan kunt u recht hebben op de combinatiekorting. Als u een partner hebt, kan deze ook recht hebben op de combinatiekorting.



De voorwaarden voor de combinatiekorting zijn:


  • U hebt in 2007 minimaal 1 inwonend kind dat op 31 december 2006 jonger was dan 12 jaar.
  • Dit kind woont in 2007 ten minste 6 maanden bij u in huis en staat in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
  • U hebt in 2007 inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst uit onderneming of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) die hoger zijn dan € 4.475, of u komt in aanmerking voor zelfstandigenaftrek.



    De combinatiekorting is € 149.

    Aanvullende combinatiekorting



    Naast de combinatiekorting kunt u recht hebben op de aanvullende combinatiekorting.



    De voorwaarden voor de aanvullende combinatiekorting zijn:


  • U hebt in 2007 recht op de combinatiekorting.
  • In 2007 hebt u geen fiscale partner, of u hebt wel een fiscale partner, maar u hebt minder inkomsten uit tegenwoordige arbeid dan uw fiscale partner.



    De aanvullende combinatiekorting is € 700.



    Let op!



    Voor co-ouders geldt een bijzondere regeling. Neem voor meer informatie hierover contact op met de BelastingTelefoon.

Combinatiekorting?! Ook nog nooit van gehoord maar ga het meteen nakijken.

Annemarie; superbedankt voor je hulp gister. Dat scheelt ons veel geld aankomend jaar! :-*



(ik had de hypotheekrente niet afgetrokken van onze verzamelinkomens waardoor we net achter het net viste bij veel toeslagen (kinderopvangtoeslag en kindertoeslag, zorgtoeslag enz)



Let hier op mensen, het scheelt je zo 100 euro per maand !!!

Goed topic dit!! We hebben geen recht op toeslagen behalve voor de kinderopvang… Hier had ik dus onze bruto jaarsalarissen in opgegeven… Het verzamelinkomen is echt een stuk lager waardoor het € 200,00 pm scheelt!!! Ik heb nu de verzamelinkomens bij onze accoutant opgevraagd… (eigen zaak) Ben benieuwd!!