Kinderopvang, heb echt even positieve berichten nodig

Het was ooit de bedoeling dat ik thuisblijfmama zou kunnen worden maar helaas door de crisis, staan allebei onze woningen al bijna 2 jaar te koop en moet ik binnenkort aan de slag, om financieel het hoofd boven water te kunnen houden.

Ik zit in zw vanwege ernstige hoofd en nekklachten, ben doorgestuurd naar het Erasmus voor een multidisciplinair onderzoek, maar bedrijf waar ik al 10 jaar werk heeft me maandag verplicht dat ik woensdag weer moet komen en als ik niet kom dan krijg ik geen salaris meer, lang verhaal bedrijf zit heel slecht in elkaar sinds nieuwe directie, dus hoop ontslagen en alleen nog maar ontevreden gezichten van werknemers. Ze willen het mij dus zo onmogelijk maken nu, zodat ik ontslag neem. Ik heb ook geen stem in de dagen die ik moet gaan werken en komen totaal niet overeen met wat ik wil.

Veel moeders zullen misschien denken mens wat maakt het nou uit dat je kind naar de opvang moet, maar het idee knijpt mijn keel dicht en breekt mijn hart. Ik vind het vreselijk om hem 3 dagen bij vreemden te moeten brengen en om niet zelf voor hem te kunnen zorgen :frowning:

Het komt nu ook ineens zo snel heel dichtbij, nou hoop ik op mama’s die me wat op kunnen peppen over de opvang en dat mijn zoontje zich niet in de steek gelaten zal voelen :silenced:

Pff…wat een baas zeg…maar goed je wilt positieve berichten over kdv.

Nou meis…mijn boeffie is er 4 jaar geweest…Eerst 1 dag en uiteindelijk 2 dagen in de week en hij heeft het er erg naar zn zin gehad…Hij is nooit zonder morren gegaan en toen ie eenmaal de leeftijd kreeg dat ie met andere kinderen ging spelen had ie daar opeens heel veel vriendjes dus hier alleen maar positieve gevoelens bij een kdv…

Sterkte!

:hug: Wat een vervelende situatie zeg :frowning: Ik zou als ik jou was sowieso heel goed uitzoeken in hoeverre ze je kunnen verplichten om te werken als je in de ziektewet zit. Want volgens mij moet dat altijd nog in overleg met de arbo-arts, die kan zien of jij in staat bent om te werken of niet, niet de directie.

Maar goed: je vraag over positieve verhalen: mijn jongens gaan vanaf dat ze 4 maanden waren 2 dagen in de week naar de creche, en sinds kort zelfs 3 dagen. Toen ze net overschakelden van 2 naar 3 dagen vond ik dat heel vervelend, ik vond het ineens zo veel lijken (zeker ook omdat ze ook nog eens een keer in de twee weken een weekend bij hun papa zijn…). Maar ik besefte me ineens dat de creche voor hun een net zo vanzelfsprekend onderdeel is van hun leventjes dan een dagje thuis bij mama. Ze gaan er met veel plezier heen, ze beginnen al enthousiast te roepen als we 's morgens de straat van de creche indraaien op de fiets. Ze stappen zelfverzekerd en met een grote lach naar binnen en begroeten hun vaste leidsters en vriendjes. Als ik ze weer op kom halen aan het einde van de dag heb ik soms moeite om ze mee te krijgen, zeker als ze nog volop aan het spelen zijn. Omdat ze nu 3 dagen gaan en ik die 3 dagen niet elke week volledig nodig heb (ik werk thuis :wink: ) haal ik ze ook wel eens eerder op, rond een uur of 3 al. Nou, soms denk ik wel eens dat ik ze daar geen plezier mee doe: ze zitten dan lekker in het ritme van de creche, zijn met de groep activiteiten aan het doen en vinden het niet altijd leuk als ze daar ineens uit gehaald worden. Gelukkig vinden ze het daarna dan wel weer leuk als we een extra lang stuk gaan fietsen ofzo :smiley:

Mijn idee: ze voelen zich daar zó thuis dat ik het een toegevoegde waarde vind aan hun wereldje. Ze voelen zich er veilig, en op een creche doen ze toch weer net andere dingen dan thuis, ze pikken er liedjes op etc en ze leren dat op een andere plek dingen op een net andere manier gaan.

Dus: gaat helemaal goedkomen hoor met je zoontje op de creche! :thumbup:

Mijn mening over je baas daargelaten :silenced:

Ik heb Riley 1 jaar lang thuis gehad, hij gaat nu sinds midden mei ongeveer daarheen.

Ik zag er met een grote berg tegenop, wilde hem daar niet heen brengen.

In eerste instantie ben ik bijna 1 jaar thuis mama geweest, bang om dingen te missen.

Ik merk nu heel erg, dat het kdv goed voor hem is, hij leert daar zoveel dingen!

Dingen die je thuis ook kan aanleren, maar zolang hij enig kind is, bijna niet haalbaar is.

Dacht al, hoe moet ik leren dat hij zijn speelgoed moet delen? Met wie?

Nu deelt hij, praat ineens beter… dingen die hij thuis wel leerde, maar alleen van mij en R.oy.

Voor mij is dat de positieve zin, dat Riley nu dingen leert, die wij hem hadden kunnen leren, maar hij van de kindjes daar juist zoveel leert.

Mijn dochter gaat 1 dag in de week naar het kdv, maar roept elke morgen als ze wakker wordt:

“jaaaaaaa, mama!! Femke wakker geworden.”

“Polleke toe” :inlove: ( zo heet het kdv )

Dus meer hoef ik denk niet te zeggen! Kids vinden het geweldig daar!!

Mijn zoontje heb ik ook weg gebracht vanaf zijn 7e maand destijds en mn hart huilde elke dag tot ik inzag dat hij het prima stelde daar!!! En hij heeft er tot zijn 4e opgezeten (elke dag van 8 tot 5) en ik heb gehuild met het afscheid nemen. Ze hebben het zo goed daar!!!

Wat een nare baas heb jij zeg, maar goed :hug:

Het kinderdagverblijf mijn mannetje gaat daar naar toe al vanaf dat hij 3maanden was. Ook hij vind het geweldig lekker veel speel ruimte en ander speelgoed dan thuis. Hij zit op een verticale groep met meerdere leeftijden dus, en hij leert nu al veel van andere kindjes.

Als we 's ochtends aan komen lopen en hij ziet het gebouw kan ik hem bijna niet meer in mijn armen houden begint dan druk te trappelen en te lachen. Eenmaal binnen kruipt hij meteen naar de hoek met zijn favoriete speelgoed (speelgoed dat herrie maakt :lol: )

Ik zie het echt als een meerwaarde voor mijn mannetje.

sinds november gaat onze uk heen. Ze was toen bijna twee. Zag er enorm tegenop. De eerste keren wat het drama, veel huilen!! maar als ik nu zeg dat ze bij de kindjes mag spelen, staat ze te drammen bij de deur in de pyjama! tis daar zoooohooo leuk! ze doen zulke leuke dingen met haar! Ik vind hetecht een verrijking voor haar ontwikkeling… en dan kan ik zelf mooi geld verdienen in die tijd!

Ze zit op een klein kdv, ze gaan na de zomervakantie een tweede groep erbij draaien. Ze hebben van baby tot 4 in dezelfde groep. Op drukke dagen worden de rustige kinderen eruit geplukt en die gaan dan in een ander gedeelte spelen. Ze hebben zo een verdeling voor druk spelende kinderen en kinderen die behoefte hebben aan rust die spelen aan de andere kant!

Nogmaals, ben enorm en erg blij! :dance: metons kdv!! Hoop zeker dat je snel ook dat gevoel hebt!

sterkte verder hoor, metalles!

Lady ik denk dat je zoontje zich niet in de steek gelaten gaat voelen omdat je hem elke dag namelijk weer op komt halen. Kijk je moet hem niet stiekem vergeten natuurlijk :wink:

Ik denk dat het meer een gevoel wat jij op je zoontje projecteert dan dat het iets is wat hij gaat ervaren.

Kijk je moet wel een fijne oppasvorm uitzoeken. dus een kdv waar je een goed gevoel bij hebt of een fijne gastouder. Het moet wel goed zijn natuurlijk - dat vind ik wel dat we onze kinderen verschuldigd zijn maar verder lijkt het erop dat die kids zich wel vermaken.

Mijn kids hebben tot nu toe bij een GO gezeten maar we moeten nu noodgedwongen overstappen voor Nena naar KDV - en ik vind het best spannend. Het zweet breekt me uit bij het idee alleen en ik zal blij zijn als ze in juli een paar keer geweest is en ze het leuk lijkt te hebben tot die tijd is het even afwachten.

Sorry, hier geen leuke ervaringen op het kdv maar denk eens aan een gastouder. Is dat misschien een optie ?

Hier wel enorm positieve ervaringen. Onze zoon gaat er sinds hij 3 maanden was heen, en het is bijna niet meer weg te denken uit zijn leventje. Hij stapt er juichend binnen, en juicht ook weer als ik of mijn man hem komt halen. Het zijn fantastisch lieve leidsters, die soms iets geduldiger zijn in hem dingen aanleren en hem helpen dan ik (ik heb dat gewoon net wat minder). Hij heeft allemaal kinderen om ‘mee te spelen’ (voor zover dat kan als je 16 maanden bent natuurlijk :wink: )

Mijn zoon gaat elke week 2 tot 3 dagen er heen (flexibel) in een groep met kinderen van 0-2 jaar. Alleen maar positief! En ik heb echt niet het idee dat ik van alles mis, want wat hij thuis leert, doet hij daar ook, en wat hij daar leert, laat hij ook echt thuis wel zien. Want eerlijk is eerlijk: wat zijn nou maximaal 20 uurtjes op die 6 x 24 uur die hij thuis is :smiley:

Direct na mijn zwangerschapsverlof ging mijn zoontje twee dagen per week naar het KDV. Ik zag er echt als een berg tegenop, heb heel veel gehuild voor die tijd en zelfs overwogen om mijn baan op te zeggen. De eerste keer dat hij ging, twee uurtjes, stond ik daar ook te huilen. Ik vond het vreselijk. De eerste maanden moest ik er nog wel aan wennen, ik belde eerst twee keer per dag om te vragen hoe het ging, later een keer per dag. Na een jaar maakten we de overstap naar een ander KDV vanwege mijn werktijden. Toen stond ik weer te huilen, maar nu omdat ik het zo erg vond dat hij daar weg moest. Het waren zulke lieve meiden, die zo goed voor hem gezorgd hadden. Kon echt merken dat ze ook gek op hem waren. Zij huilden zelfs met mij mee toen zijn laatste dag daar was.

Op het nieuwe KDV ging het niet zo goed. Ik vond de leidsters niet leuk, niet betrokken en ik kreeg hem constant met poepbroeken en rode billen mee naar huis. Dus al gauw de overstap gemaakt naar een ander KDV. Daar voelt het weer goed en hij gaat er echt met heel veel plezier heen. Is altijd blij als we weer naar ‘de kindjes’ gaan.

Hier een grote anti-opvang…

Maar…toen Jo bijna 1,5 was raakte de opvang binnen de familie aardig uitgeput. Ik trok het ook niet meer te slepen met Jo en nr. 2 was inmiddels in aantocht…hebben even hard nagedacht of we de oma’s nog wel konden vragen nog 4 jaar op 2 kids te passen…

Hebben uiteindelijk voor 1 dag KDV gekozen en oma’s om en om 1 dag.

Nu heb ik ontzettend veel mazzel gehad met het eerste Kdv van Jo…heb er altijd een beetje spijt van gehad dat hij daar weg moest ivm de verhuizing toen hij ruim 2 was. Hij had het zo naar zijn zin!

Nu ben ik ook wel erg ver gegaan in de zoektocht hoor! Bezoeken, inspectierapporten lezen, vergelijken…

Toen Jo 3 maanden was,moest ik er niet aan denken,maar moet zeggen dat vanaf 9 maanden,misschien iets later het ook voordelen kan hebben.

Nu heb ik het maar over 1 dag…zou over 3 dagen ook flink moeten nadenken,maar toch…

Jo vond het heerlijk…

Eli ging met 2 jaar een korte periode naar het KDV tot de PSZ plek had (2e KDV van Jo).

Op zich gingen ze prima met de kids om, daarover geen klachten,maar heb het wel altijd jammer gevonden dat het pedagogisch aspect er gewoon niet leek te zijn.

Het was meer een pappen en nathouden beleid…maar de kids hadden daar geen last van…miste, met name voor Jo, de uitdaging…op het einde was hij de oudste (zat een gat van zowat 1 jaar tussen en meer) en ging zich erg vervelen,maar dat kan je opvangen door niet voor verticaal te kiezen…

Over jullie arbo-beleid zeg ik maar even niets…volgens mij breken ze daar enkele belangrijke regels…je kan altijd even kijken of je contact kan zoeken met de arbodienst voor informatie…sterkte!

Wat een vervelende situatie… :hug:

Als ik jou was, zou ik eens contact opnemen bij een kdv. Vraag wat informatie en om een rondleiding. Zo zie je veel meer van wat er binnen de muren van een kdv afspeelt.

Ik werk zelf op een bso. De bso en kdv zitten in 1 gebouw en krijg bijna alles mee van wat er op het kdv gebeurd.

Ga naar een kdv waar jij een goed gevoel bij krijgt.

Mijn kids hebben het ontzettend naar hun zin. Imme zit nu in de fase dat ze afscheidt nemen erg moeilijk vind. Maar ik weet dat ze na 1 minuut krijsen, vrolijk aan het spelen is.

@Karin2 wrote:

Sorry, hier geen leuke ervaringen op het kdv maar denk eens aan een gastouder. Is dat misschien een optie ?

Bij mij idem, heb nu een geweldige gastouder, Yves is helemaal dol op haar. Er zijn nog 2 andere kindjes van ongeveer zijn leeftijd en ze gaat met ze naar de speeltuin, wandelen met de bolderkar en als ze moe zijn of het is rotweer binnen een spelletje of met een koekje op de bank, net als thuis dus. Ik ben daar echt helemaal happy mee maar ik ben gewoon niet zo’n ‘kdv girl’ geloof ik hoewel ik weet dat heel veel kinderen het er echt superleuk hebben :thumbup:

En wat een eikelige directie! Je werkgever mag je niet zonder goedkeuring van een Arbo arts verplichten om te komen en al helemaal niet met dreiging van ontslag. Lid van een bond?

Mocht ie je ontslaan (neem aan dat je een vast contract hebt) dan onmiddelijk per aangetekende brief bezwaar maken en naar een advokaat stappen. Moeten ze je namelijk een leuk bedrag meegeven. Onder geen enkel beding zelf ontslag nemen want dan zijn je rechten gewoon weg. Getverderrie, wat een rotsituatie :hug: .

hoihoi

ten eerste zou ik eens even contact opnemen met een vakbond of een bureau voor rechtshulp.

Nienke heeft het altijd geweldig gevonden op de opvang er waren natuurlijk wel dagen dat ze ineens niet meer wilde maar toen ze er eenmaal was was het weer geweldig. Nu is ze er weg en als we er langsrijden wil ze nog steeds naar binnen.

Nu hebben we een gastouder. Dit omdat ze heel dichtbij woont en het makkelijker is met mijn werktijden

groetjes

marlies

Ik merk nu heel erg, dat het kdv goed voor hem is, hij leert daar zoveel dingen!
Dingen die je thuis ook kan aanleren, maar zolang hij enig kind is, bijna niet haalbaar is.
Dacht al, hoe moet ik leren dat hij zijn speelgoed moet delen? Met wie?
Nu deelt hij, praat ineens beter.. dingen die hij thuis wel leerde, maar alleen van mij en R.oy.

Dat was ook mijn ervaring met mijn oudste. Ik moet ook zeggen dat ik een super KDV had. Ik raad je aan om eerst eens een aantal te bekijken. Je mag overal een kennismakingsgesprek maken zonder dat je ergens aan vast zit. Je zoontje heeft nu ook de leeftijd dat hij wat kan. Zitten en spelen en aangeven of hij iets wel of niet leuk vindt.

Mijn reden om mijn zoontje naar het KDV te brengen was niet eens omdat ik opvang nodig had ( schoonmoeder wou graaaaaaaaaaag oppassen en daar bleef hij dan ook een dag in de week) maar 2 dagen in de week was het KDV. Hij genoot, vond het heerlijk om met ander kinderen te zijn dan alleen maar met volwassenen en na een paar jaar was de obergang van het KDV naar school ook zonder een probleem gedaan.

God wat had die jongen andere kinderen nodig. Het was een feestje voor hem. Bij hem was het ook vanaf dag 1 goed. Je kan elk moment van de dag even bellen met de leidsters en ik nam echt tijd voor het weg brengen en halen om met de leidsters te praten en zo wist ik of hij het naar zijn zin had of niet. Daar moest ik met school in het begin erg aan wennen, dat dat eigenlijk not done is :wink: .

Maar om een lang verhaal kort te maken, ga eens met je zoontje naar een KDV en kijk eens wat hij er zelf van vindt.

hier een leidster KDV…

mijn zoon heeft vanaf 22 mnd op mijn kdv gezeten… dat was in het begin heel moeilijk… gewoon de leeftijd van hem inn de fase waarin hij zat maakte het moeilijk… maar na een mnd of 3 was dat over en ging hij graag :thumbup: 2 dgn in de week.

mijn dochter zit er al vanaf het eind van mijn zwangerschapsverlof en ook zij vind het erg leuk… ( al heeft ze af en toe het wat moeilijk omdat mijn groep naast de hare zit en zij mij dan ziet…)

ook zij zit er 2 dgn in de week…

ik kan je verzekeren dat alle ouders het in het begin het er moeilijk mee hebben… niets vreemd aan hoor… je geeft je kostbaarste bezit uit handen…

ik zeg altijd tegen nieuwe ouders… bel gewoon wanneer je het nodig vind…al is het 3x per dag…niets erg aan.

en als de kinderen wennen komen, zeg ik altijd tegen de ouders…ga maar even winkelen of op visite bij iemand… want dan ben je afgeleid en is het minder moeilijk…

ikzelf heb het ook moeilijk gevonden hoor, om mijn meisje weg te moeten brengen… naar mijn eigen collega’s wel te verstaan… maar oefff

maar als de kids lachend bezig zijn of heerlijk liggen te slapen als ze opgehaald worden weten de ouders dat het goed zit… en word het steeds makkelijker.

maar goed wbt je werkgever… lijkt mij idd dat het niet zomaar kan als je in de zw zit, dus even je arbo-arts bellen…

verder moet je er rekening mee houden dat er op kdv wachtlijsten zijn…

bij veel GO ook… dus snel actie ondernemen…

vraag gewoon bij verschillende opvang de pedagogisch beleidsplannen op lees ze goed door… vraag om rondleidingen… kijk goed rond… hoe zijn de leidsters op de groepen bezig met de kinderen…

vraag of het verticale ( 0-4jr) of horizontale (0-2 / 2-4 jr) groepen zijn

vraag hoe het zit met slapen / eten / dat soort dingetjes…

maak dan je keus… waar jij je goed bij voelt daar zou ik een plaatsing aanvragen.

succes

Wat een vervelende situatie…

Maar ik ben wel ontzettend positief over het kdv! Mijn kinderen zijn er allebei vanaf 3 maanden naar toegegaan en eigenlijk iedere dag met verschrikkelijk veel plezier. Marlot neemt bijna afscheid en ze heeft vreselijk zin om naar school te gaan, maar wil eigenlijk ook niet weg bij het kdv. Ze hebben er allebei ontzettend veel vriendschappen opgedaan die ze ook meenemen naar de basisschool.

Succes met deze lastige keuze!

Hee Deb, hier geen ervaring met kdv of gastouder, maar wil wel even een knuffel geven voor alle ellende.

Hopelijk gaat het snel beter met je, gaat die ellendige pijn een keer weg! :hug:

En over je werk zal ik maar niets zeggen, stelletje van-de-pot-gerukten! :x

Dikke :hug: voor jou! :-*