kinderopvang duur?

ik zat net zo eens het een en ander na te lezen, alvast inlezen zal ik maar zeggen… Ik ontdekte dat kinderopvang niet eens zo heel duur is, voor mij niet in ieder geval. mijn vriend werkt 38 uur en ik 24 en als ik de kleine 2 dagen in de week naar het kdv zou brengen ( ik dacht zelf meer aan 1 dag, maar laten we vanuit het ergste uitgaan) dan heb ik aan eigen kosten 50 euro per maand. mijn werkgeven betaald 1/6 en de rest word terugbetaald via kinderopvangtoeslag.

vond dit alleen zo vreemd aangezien heel veel mensen tegenwoordig melden dat kinderopvang zo duur is…

iemand een idee hoe dit kan?

groetjes,

Louise

Van je werkgever krijg je geen 1/6 deel meer. Dit gaat per 01.01.2007 allemaal via de belastingdienst. Dit wordt dan weer doorbelast aan je werkgever.

Je kan het het beste op de site van de belastingdienst berekenen wat je dan terugkrijgt. Hierin zit dan ook gelijk de werkgeversdelen van beide werkgevers in verwerkt.

Het ligt eraan wat je verdient. Hoe meer je verdient, des te minder krijg je in verhouding terug.

Dit jaar is het wel voordeliger voor ons geworden dan vorig jaar, maar wij moeten veel meer bijbetalen dan die EUR 50,-. :wink: Hopelijk heb je geen berekeningsfoutje gemaakt.

groetjes Miranda

en het gaat om jullie beider inkomens, niet alleen het jouwe. Misschien een open deur :oops: maar als ik jullie werkuren zie, onze kdvprijs ken en je schrijft dan dat je 50 euro per maand zelf moet betalen… :think: vind het errug weinig

50 euro is idd weinig :think: …Daar teken ik voor per maand :mrgreen: Hier betalen wij stukken meer per maand, zoveel krijgen we niet terug van de belasting :?

Het gaat idd om twee inkomens, des te meer jullie verdienen des te minder krijg je terug :wink:

Nou ik zat het gisteren ook toevallig in te vullen en het viel mij ook reuze mee :shock: Nu verdienen wij echt een prima inkomen per jaar en hier was het ook maar 80 euro :think: (voor 2 dagen he). Ik vond het ook al erg vreemd…

Zou die berekening wel kloppen :think:

Eerst dacht ik … vind 50 euro wel veel !

Maar volgens mij gaat het om 2 volle dagen per week ?

Nou dan valt het echter mee !

Het ligt inderdaad aan je inkomen, hoeveel je verdiend. Mijn vriend werkt 40 uur per week en ik zelf 20 uur.

Jelle gaat a.s. vrijdag voor het eerst een half dag naar de kdv, ik moet zelfs iets van 8 euro per maand bijbetalen, valt nog echt mee. Maar dit gaat maar om een half dag.

Dus ik zou dan goed informeren…

beste Pientje,

Ligt dus niet aan mij??? Ik vond het ook wel wat weinig hoor, maar hij gaf het echt aan. we verdienen netto iets van 1800-2000 euro, niet veel dus, maar ook niet enorm weinig… Een vriendin van me brengt haar kleintje naar de opvang ( die woont alleen ) en die heeft het erover dat ze zelfs maar 40 euro betaald voor 3 dagen dit vond ik helemaal bar weinig… maar goed, het is maar even afwachten dan. ik heb gewoon de kosten van een standaard kdv genomen, 6,00 per uur.

Als iemand anders een opmerking heeft, hoor ik het graag…

groetjes,

Louise

Tja, als je vriendin niet heel veel inkomen heeft, draagt ze af naar draagkracht, dus zou het best kunnen die 40 euro… Ze zal waarschijnlijk niet een heel hoog belastbaar jaarinkomen hebben.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ook wij maar 80 euro hoeven te betalen, want dan ga ik het direct anders regelen. Wij brengen nu de kleine naar de buurvrouw, welke wij zwart betalen, maar dan zijn we veel duurder uit dan 80 euro per maand :think: Dit deden we omdat wij eigenlijk zo goed als niets krijgen van de belastingdienst, maar als ik dit model gebruik dan is dat misschien veranderd :think:

Ik ga er ook maar eens een telefoontje aan wagen denk ik :wink:

Het zogenoemde werkgeversdeel is er niet meer.

Ik heb ook wat meer info over de wergeversbijdrage. M’n ouders hebben een eigen zaak en m’n moeder heeft het met de boekhouder erover gehad.

Werkgevers betalen NIET meer die 1/6 voor kinderopvang. Iedere werkgever betaalt 0,23 % meer belasting (heffingen) over AL hun werknemers aan de belasting. Dat geld gaat in een potje en daar krijgen wij dus het zogenoemde ‘werkgeversdeel’ uit. Alle bedrijven gaat dit betalen. Ongeacht of ze mensen in dienst hebben die opvang hebben en ongeacht het aantal mensen die opvang hebben.

Zo zit het dus.

Dus als je nu uit hebt gerekend wat je van de belasting krijgt is dat al het VOLLEDIGE bedrag. Niemand krijgt meer 1/6 van de werkgever. Hetgeen je van de belasting krijgt is het enige dat je terugkrijgt.

Let wel: het is een voorschot. Als je situatie veranderd kan het dat je meer krijgt of terug miet betalen.

Wij moeten 195 euro per maand zelf betalen voor 2 dagen in de week opvang.

Let ook op of er om brutto of netto bedragen wordt gevraagd als je ene berekening maakt!!

http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagen/toeslagen-03.html#P38_3133

Hier kun je een berekning voor 2007 maken. Het bedrag dat hier uitkomt is ALLES wat je terugkrijgt. Je krijgt NIETS meer via de werkgever.

beste Danielle, ben ook uitgegaan van deze site en heb bruto bedragen genomen, die zijn toch hoger dan netto en kom nog steeds op hetzelfde uit, krijg voor 2 dagen per week x 4 weken 344 euro terug. als ik dan het aantal uren x het uursalaris doe ( wat ik moet betalen ) blijft er iets van 50 euro over wat ik niet terug krijg. maar goed, we zien het tegen die tijd allemaal wel. dat 1/6 deel is er idd niet meer, viel me nu in ene ook op, had de site nog eens goed doorgelezen en elke werkgever moet verplicht meebetalen. zou het uursalaris dan zoveel meer zijn? ik heb uursalaris genomen van de site van kinderopvang bij mij in de buurt… naja, er is duidelijk nog heel veel niet duidelijk van de nieuwe kinderopvang toeslagen, we merken het wel…

groetjes,

Louise

Ik heb de bealstingdienst gebeld en we krijgen idd dat bedrag :shock: Ik snap er geen bal van.

Als Danielle 195 euro betaald voor 2 dagen, hoe kan ik dan maar 33.48 hoeven te betalen?

uurtarief: € 5.86 x 50 uur per maand = € 293

Volgens het staatje van de belastingdienst is mijn toeslag 201 per maand :shock: Dan zou het mij toch maar € 92 kosten?? :think:

Ik weet dat de regel hoe meer je verdient, hoeveel meer je terugkrijgt geld, maar ons jaarinkomen is toch echt meer dan modaal :think: :think:

Ik hoop dat het klopt :mrgreen: :mrgreen:

Nou dat is toch harstikkeee mooi !

Alhoewel ik er ook niks van snap.

Ga ondertussen ook eens berekenen, als Jelle 2 volle dagen naar de KDV gaat… :wink:

Ik kom helemaal op 't zelfde uit !

Als Jelle 2 volle dagen gaat, hoef ik ook maar minder dan 35 euro per maand bij te betalen…

Terwijl mijn vriend toch best wat verdiend en ik ook … :think:

Nou als het inderdaad zo ‘weinig’ is als sommige schrijven dan is dat wel mooi toch!

Het komt ook wel denk ik doordat sommige KDV duurder zijn dan anders. Ik betaal bruto voor 2 dagen per week: 500 euro per maand. Ik krijg 305 terug.

Pientje, is die 293 euro het bruto bedrag dat je voor 2 dgaen betaalt?? Of voor 1 dag? Want bij ons betaal je dus 500 euro voor 2 dagen.

Verschil in prijzen zeg. Mijn berekening van 500 euro is op basis van 91 opvanguren per maand met een gemiddeld uurtarief van 5,56 euro.

mmmmmmmmmmmmm had wel een foutje gemaakt qua uren :oops: MAAR nu is het nog voordelig :shock:

72 uur a € 5.86 = € 422

In de opgegeven periode is uw kinderopvangstoeslag:€ 289,00 per maand. (zegt de site van de belastingdienst)… dus DAT zou betekenen dat het nog steeds maar € 133 kost :think:

Geloof het niet :naughty: HAHAHA gewoon eigenwijs blijven he :think:

Ik geloog het ook niet… haha… dus ik heb vor mezelf een nieuwe berekening gemaakt. Volgens m’n man had hij hoger ingezet met de voorlopige teruggave omdat we ons nieuwe salaris en bonus e.d. nog niet wisten toen. Mijn eerder ‘ik betaal 195 euro-verhaal’ blijkt dus 112 euro te zijn. Vanaf 1 maart gaan Lucas 3 dagen dus ik heb 2 berekeningen gemaakt nu (met onze salarissen van 2007).

2 dagen kost ons : 500 - 388 = 112 euro netto

3 dagen kost ons : 760 - 580 = 180 euro netto

In beide berekeningen betalen wij dus zelf zo’n 60 eurp per opvangdag/per maand. Ik ben er tevreden mee want we betaalden eerst veel meer. Hoe meer je verdiend hoe minder je terugkrijgt. Wij kregen altijd erg weinig maar dat is dus nu gelukkig (bedankt VVD!!) bijgesteld.

Kinderopvang is idd niet duur zoals door vele mensen wordt gedacht (vaak mensen die hun kind niet naar KDV doen maar bij opa en oma brengen) Wij betalen uiteindelijk maar zelf 150 euro ongeveer per maand van de 507 euro die de kinderopvang ons kost ! Hoezo ‘slecht’ geregeld in Nederland :think: NIet dus! :wink:

Het wordt meestal gezegd door mensen die hun kinderen niet naar het kdv brengen. Ik had er laast met iemand over en ook duur enz. Ik zeg wij betalen voor 2 kinderen, 1 kdv en 1 BSO, nog maar iets van 100 euro. Daar zit wel alles in dus voor de kleine eten en pampers. Bij opa en oma moet je dat zelf nog meenemen. Moet je eigenlijk ook nog eens aftrekken dan betaal je toch bijna niets

Maar het is dit jaar wel goedkoper als de voorgaande jaren. Wij zijn er in salaris alleen maar op vooruit gegaan maar de kinderopvang wordt steeds goedkoper. We krijgen nu meer terug van de belasting. Het komt er voor mij opneer dat ik dit jaar met 3 dagen opvang hetzelfde betaals als vorig jaar met 2 dagen.