Kinderkamers

Hoe houden jullie de kinderkamers netjes?

Ik ben het zo zat dat het hier altijd binnen een week weer een ongelooflijk slagveld is! Ik kan op het moment niet eens op het balkon komen omdat er zoveel zooi op de grond ligt in 1 van de kamers…

We deden een tijdje elke dag tien minuten opruimen voor het slapen, maar dat hielden we niet zo goed vol.

Hier is het ook steeds een zooi … Maar ruim het stes maar weer op…

Wij hebben een kast met bakken voor het speelgoed er staan eerste sorteerde ik alles maar dat doe ik niet meer … Het gaat hier weer in de bakken en klaar…

Hier is het nooit een rommel op de slaapkamers :think:

Als ik boven aan het stofzuigen ben ofzo, en meiden spelen boven op hun kamer dan is het daarna ook wel een rommel. Maar dat ruimen we dan altijd samen op. En ze spelen eigenlijk nooit boven, hebben een speelplek hier beneden.

@romata wrote:

Als ik boven aan het stofzuigen ben ofzo, en meiden spelen boven op hun kamer dan is het daarna ook wel een rommel. Maar dat ruimen we dan altijd samen op. En ze spelen eigenlijk nooit boven, hebben een speelplek hier beneden.

jouw kids zijn dan ook nog iets jonger als die van Lune natuurlijk :wink: .

Hier is de oudste afgelopen jaar steeds vaker even boven gaan spelen.

En als hij in de ochtend wakker is…

Maar in die korte momenten weet hij ook een lading rotzooi te genereren in een voorheen nette kamer.

Heb al van alles geprobeerd (van direct meehelpen, tot alles laten liggen en uiteindelijk in een grote doos mikken om zo te kunnen stofzuigen) maar niks werkt/ beklijft nog…

Als het net zo goed als bij mijn broertje… dan komt het pas goed als die een eigen kamer/huis heeft :doh: .

De oplossing van mijn moeder was: ik verschoon je bed en stofzuig… maaaaaaar alleen als ik erbij kan.

Dus ehm… daar werd soms heel lang niet stofgezogen tot mijn broertje ‘boos’ werd en mijn moeder dus kwam dat ze niet KON stofzuigen al zou ze willen… en dan was het weer een tijdje goed en dan liet die het weer verslonzen.

Niet eens vies… wel altijd rommel/ spullen.

En nu is mijn broertje echt ontzettend netjes, bijna eng :lol: .

hier ook geen zooi op de kamers. ze spelen er heel af en toe, maar ruimen ook alles weer op na de tijd.verder spelen ze veel beneden en buiten. succes ermee

Hier spelen ze boven en beneden… De oudste gaat zelf graag boven spelen want dan heeft hij Lego te spelen en sloopt zijn broertje niet alles en de jongste speelt boven als ik ook boven ben… Of als hij wakker is en zich nog niet meld… Hij slaapt sinds november in een 1persoonsbed bijna een jaar dus

we ruimen de kamers op voor het slapen gaan. Natuurlijk mag er best eens iets blijven liggen van Lego ofzo. Als je net je uiterste best hebt gedaan op een bouwwerk dan laten we dat gewoon liggen. Dat komt dan een paar dagen later wel weer. Maar de rest is wel gewoon netjes.

Voor mijn gevoel slaap je beter in een schone en nette kamer. Het is niet meer dan een gewoonte die je je moet aanleren. En je kinderen ook.

Wij zijn hier bezig om van de logeerkamer (beter bekend als opslag plaats :oops: ) een speelkamer te maken. Onze woonkamer is niet al te ruim en beide heren slagen erin om binnen 5 minuten alles door de hele woonkamer te strooien.Ik ben dit zat en ga nu boven een kamer creëren waarin ze lekker kunnen rotzooien.

Er blijft dan 1 bak beneden met wat autootjes of op verzoek wat anders.

@mamaMarije wrote:

@romata wrote:

Snap niet wat het met leeftijden te maken heeft. Mijn kind van 2.5 maakt hier ook een bende en ik ruim het op. Maar als Lune d'r kids ouder zijn, dan zou ik de kids zelf op laten ruimen :thumbup:

Een kind van 2,5 speelt gemiddeld genomen gok ik heel wat minder op zn eigen kamer als een 9 jarige :wink:

Ik zie niet alles wat er gebeurd (dus gebeurd het ook dat er veel meer overhoop gehaald pf gebouwd wordt als mag).

Het moet natuurlijk ook een gewoonte worden, maar ja. Hoe hou je dat gezellig? Hier is het echt draaama als ze op moeten ruimen. Nu komt dat deels door het onvermogen van 1 van de kids om rommel te overzien en dus op te ruimen, en deels natuurlijk ook doordat ik wacht tot ik niet meer kan lopen…

Ook de kledingkasten zijn dramatisch; ik ruim se regelmatig op maar o vaak vind ik kleding gewoon op de grond die eruit gevallen is tijdens het pakken van iets anders en ik heb al minstens 1000x betreffende kind teruggefloten om het weer op te rapen… Maar ze blijven het doen.

Mamamarije: dat vind ik geen fraai vooruitzicht, ik ben het nu al zat :shock:

Katie maakt hier in de huiskamer een puinhoop met al haar speelgoed. Ik ben weleens gestruikeld. Elke avond leg ik de speelgoed gewoon in haar speelhoek. Ruim ze niet netjes op in bakken want de volgende dag is het weer hetzelfde verhaal.

In haar slaapkamer word er idd niet gespeeld. Omdat ik dan geen overzicht heb met wat Katie aan het doen is. Ze is nu graag een klimaap en als je even niet oplet, staat ze zo op de commode omdat ze niet achterlijk is :lol: :wink:

Vind het lastig in jouw verhaal. Steeds blijven corrigeren en opruimen.

@Mariiyelle wrote:

@mamaMarije wrote:
@romata wrote:

Snap niet wat het met leeftijden te maken heeft. Mijn kind van 2.5 maakt hier ook een bende en ik ruim het op. Maar als Lune d'r kids ouder zijn, dan zou ik de kids zelf op laten ruimen :thumbup:

Het ging in dit geval om de opmerking van Romata dat haar kinderen eigenlijk nog niet boven spelen.
Wat ik voor 2/3/4 jarigen ook helemaal zo raar nog niet vindt. Kinderen van 7/8/9 zullen dit veel vaker doen.

Leeftijd heeft niks te maken met rotzooi kunnen maken of het opruimen ervan (want dat moeten mijn kids met 2 ook als ze spelen, helpen opruimen) maar wel de plaats van de rotzooi... en als ze boven spelen is daar toch minder zicht als wanneer het in de woonkamer gebeurt.

En tja met 6 weken vakantie net achter de rug, de touwtjes die wat vaker vierden waarschijnlijk, want 'ach het is vakantie, dat komt wel weer' is de kans redelijk aanwezig dat er daadwerkelijk meer zooi is op zo'n kamer (getuige het feit dat ze niet eens bij een deur kon komen :mrgreen: ).

Kun je zijn kleding niet zelf pakken ? Misschien heb ik makkelijk praten, maar ook al zijn ze 9 jaar. Ik verwacht dan toch zeker wel ook op die leeftijd dat ze hun kamer netjes opruimen. Als ze ergens met spelen wil ik ook dat ze dat netjes opruimen.

Ik zet ook elke avond alles netjes op zijn plek, al het speelgoed heeft een bepaalde plek en dat weet ze ook. Als ik vraag om iets op te ruimen dan zet ze dat gewoon netjes terug.

@mamaMarije wrote:

@Mariiyelle wrote:
@mamaMarije wrote:
@romata wrote:

Het ging in dit geval om de opmerking van Romata dat haar kinderen eigenlijk nog niet boven spelen.
Wat ik voor 2/3/4 jarigen ook helemaal zo raar nog niet vindt. Kinderen van 7/8/9 zullen dit veel vaker doen.

Leeftijd heeft niks te maken met rotzooi kunnen maken of het opruimen ervan (want dat moeten mijn kids met 2 ook als ze spelen, helpen opruimen) maar wel de plaats van de rotzooi... en als ze boven spelen is daar toch minder zicht als wanneer het in de woonkamer gebeurt.

En tja met 6 weken vakantie net achter de rug, de touwtjes die wat vaker vierden waarschijnlijk, want 'ach het is vakantie, dat komt wel weer' is de kans redelijk aanwezig dat er daadwerkelijk meer zooi is op zo'n kamer (getuige het feit dat ze niet eens bij een deur kon komen :mrgreen: ).

Laat maar Marije.. Het zijn me hormonen :oops: Ben hele dag al zo :lol: :doh:

Tja gezellig… Ik heb het vanaf de geboorte zo gedaan. Natuurlijk deed ik het toen maar spelenderwijs gingen ze meehelpen en nu doen ze het zelf maar ook ik wel eens. Als zij tanden poetsen enzo. Het heeft eigenlijk niet echt iets met gezellig te maken. Het is voor ons normaal. Net als tanden poetsen. En dat is soms best gezellig hoor net als ik ook wel eens de kinderen uitkietel tijdens het tanden poetsen basketballen we het speelgoed ook wel eens in de kast :mrgreen:

Whaha ja maar dat is al een ander uitgangspunt. Eentje waarbij je niet over de zooi moet klimmen :lol:

Daar ga ik eerst maar eens naartoe werken, gewoon normaal rommelig :wink: vanaf dan maar streng elke ochtend netjes achterlaten en naar bed.

Ze zijn hier overigens wel gewend op te ruimen wat ze gebruikt hebben…meestal doen ze dat ook wel. Maar wat niet meewerkt is dat ik echt een avondmens ben, wat er op neerkomt dat ik vaak, zeker nu met de vakantie/mooi weer, laat thuis ben, laat kook en er na het eten snel gedoucht wordt en naar bed gegaan. Dan wordt er dus niet meer omgekkeen naar die kamers.

De rommel bestaat hier niet simpelweg uit speelgoed, het is een mengelmoesje van dat plus papiertjes, sokken, haarelastiekjes en speldjes, hier en daar een kledingstuk, knuffels, potloden etc. :doh:

Voor alles een vaste plek aanleggen Lune. Haarelastiekjes etc. in een potje/kistje, bij de kids een wasmand en een prullenbak op hun kamer zetten, zodat ze prulletjes en vieze kleding meteen op kunnen bergen waar het hoort, zonder dat ze daarvoor naar een andere plek in huis moeten.

Een opruimmuziekje werkt hier ook goed (dat doen ze hier op school en ik heb dat overgenomen, voor als gewoon vragen even niet werkt).

Kun je niet een dag reserveren voor het echte puinruimen en dan zoals debke zegt voor vaste plekken zorgen? Dan kun je vanaf dan beginnen. Dat werkt voor mij het beste. Maar voor jou kan dat heel anders zijn natuurlijk.

De was moet hier in de badkamer of tenminste op de overloop gegooid worden. Ik verwacht nog niet dat ze het gesorteerd en in de juiste bakken doen. Overigens kunnen ze dat best want bij opa en oma doen ze dat wel. Maar ach, wat we zelf niet doen hoeven de kinderen ook niet te doen toch? :angel:

Hier ruimen die van 9, 11 en 13 echt wel hun eigen kamers op…anders geen zondagsgeld. Ze gooien hun eigen kleding in de wasmand boven, of als ik geluk heb al in de garage uitgesorteerd in de 3 bakken…de zakken leeghalen lukt helaas nog steeds niet :wink: maar wat ik vind is voor mij (euro’s, haarknipjes, briefjes van school)

Elke zondagochtend is het douchen, kamer opruimen, stoffen en ‘swifferen’… ze spelen niet op hun kamers eigenlijk, we hebben het geluk van een speelkelder, en die moeten ze opgeruimd achterlaten als ze naar boven komen voor het eten…

Kleren die ze zelf ook in de kasten opruimen en waar ze een puinhoop van maken: de volgende lading was mogen ze zelf opvouwen (ook die van ons :mrgreen: )

Hier gaan de 2 oudsten op vrijdag altijd weer voor een week naar hun moeder en verzamelen de avond ervoor hun spullen, halen 's ochtends hun bed af, en maken hun prullenbakjes leeg…

Pfff…als ik dit zo lees zijn ze toch echt best goed ‘afgericht’…soms dan

@Lune: ik zou idd een nulpunt bepalen, en vanaf dat moment spelenderwijs (evt met kleine beloningen) het opruimgedrag gaan stimuleren. Proberen het leuk en gezellig te houden, maar ondertussen wel ergens naartoe werken…hier zijn ze op zondagochtend vaak al zingend boven aan het werk

Knuffels hangen hier in van die ikea-netten aan het plafond, potloden in een plastic bak op de bureautjes. Haarknippen etc beneden in een centrale bak in de kast…

Aanvulling: ze zijn nu 9.11 en 13…maar zo gaat het eigenlijk de laatste 4 jaar al…soms met wat duwen en trekken, maar meestal is dat niet nodig.