Hier pak ik samen met de kinderen de kleding uit de kast voor de volgende dag… samen zodat ze wel zelf kunnen kiezen/sturing geven, samen zodat Ik ervoor kan zorgen dat de stapels ook stapels blijven. Daarnaast hebben we goede kastindelingen met voor alles plek. Spijkerbroeken hebben de jongens beide in een grote mand, daar liggen ze door elkaar in, dus daar mag gewoon gegraaid worden. Maar shirts hangen en ondergoed ligt gescheiden in een la.
Dagelijks berg ik was op, dus het is altijd bijgehouden en netjes.
Verder spelen ze hier ook op hun kamer en is de regel… je ligt om X tijd in bed, mama checked de kamers 30 minuten eerder en is het te erg, dan kan je dus niet het nieuws kijken, dan kan je dus niet meer even buitenspelen.
Overigens stel ik geen hoge eisen aan het doordeweekse opruimen… was in de wasmand, speelgoed in allerlei kisten ongesorteerd en door elkaar en zo dat ik naar het bed kan lopen, naar het raam kan en kleding kan pakken. Zondagmiddag is hier vaste opruimmiddag, dan helpen Ruud en ik de kinderen opruimen en soms doen we zelfs met zijn allen 1 voor 1 alle kamers. En dan wel zo grondig als mogelijk binnen de gestelde tijd zodat ik maandag kan stofzuigen enz. Als ik er doordeweeks bij moet en ik kan er niet langs, dan pak ik stoffer en blik, veeg een pad schoon en keil alles op bed… werkt ook goed.
Het hoort er deels bij en ik wil er niet te veel heisa over maken (vond ik vroeger echt verschrikkelijk als mijn moeder me steeds op mijn nek zat om op te ruimen, daar zag ik als kind echt het nut niet van)
Dus helpen, accepteren, beetje zelf de controle houden, iets makkelijker door de week en 1 vaste dag aanhouden dat er echt opgeruimd moet zijn…
werkt hier prima…
en wat we hier ook hebben… er hangt een plunjezak beneden aan de trap waar ik van alles ingooi wat ik tegenkom van de kinderen beneden, wat dus naar boven moet en boven hangt zo een plunjezak aan de trap voor alles wat naar beneden moet. Haarelastiekjes en speldjes die dus in de badcel worden uitgetrokken gaan daarin en dan komen ze wel weer beneden in de la terecht waar de borstels en frutsels liggen…
Allemaal hebben ze ook een prullenbak op hun kamer en ook hebben ze allemaal een eigen wasmand… 's ochtends loop ik met de grote mand van zolder naar beneden alle kamers af en kiep ik de mandjes leeg in de grote… werkt ook heel fijn.
Lenno zijn kamer is eigenlijk meestal wel redelijk netjes. Hij speelt heel veel buiten, ook in de winter, maar nu hij ouder wordt, zal dat wel gaan veranderen. Op dit moment is opruimen amper nodig en bestaat zijn dagtaak uit 's ochtend zijn gordijnen open doen, bed opmaken, pyama opruimen en 's avonds vieze kleren in de was gooien.
Als hij wel een keer boven speelt en het is niet al te erg, mag hij het laten liggen. Als hij zaterdag naar zijn moeder gaat, moet het opgeruimd zijn, dus meestal ruimt hij dan aan het eind van de dag even wat op.
Noortje speelt nog niet alleen boven.
Cell wat jij schrijft… Zo deed ik het ooit. Voor de kleine dreumes :mrgreen:
Toen ging het stukken beter :think:
Ik ga iig voor prullenbakjes, dat vind ik een strak plan. We hebben hier op de eerste verdieping onderaan de trap een klein wasmandje, dat werkt op zich ook wel.
Kamer 1 en 2 (van de jongsten) zijn iig weer netjes :mrgreen: Morgen de zolder doen en dan gaan proberen het zo te houden.
Succes! Gaat vast goed komen :thumbup: