Eindelijk is het voor onze dame zover, ze mag haar eerste kinderfeestje geven.Vrijdag is ze jarig.
Ze mag 5 kindjes kiezen.
Mijn eerste vraag is, hoe ver vooraf deel je een uitnodiging? Moet ik dat morgen bijvoorbeeld al doen(feestje is volgende week woensdag) of gewoon vrijdag?
Dan is er nog wel wat. Onze dochter zit nu 4 weken op deze school, en heeft zich aangesloten bij een clubje vriendinnetjes. Niks mis mee. Echter, 1 van die dametjes is donderdag jarig. Probleem, nu gaan ze dezelfde kids vragen. Dus ik de moeder gevraagd wanneer zij het feestje hield, dat ik het graag de woensdag zou doen, maar dat het wel fijn zou zijn als de kinderen ook allemaal zouden komen. Ik ben bang dat als beide meisjes hun feestje volgende week woensdag houden, bij Esmée niemand komt omdat ze nog maar kort in dat groepje zit.
De moeder antwoorden dat ze er nog niet over nagedacht had en dat zij ook de woensdag wilde, maar dat ik gerust op woensdag mocht doen en zij wel zou zien wat ze deed.
Tja…ik houd van duidelijkheid. Daarbij is ons meisje het laatste half jaar zo vaak gekwetst op de andere school dat ik haar dit feestje zo verschrikkelijk gun…
Wat is wijsheid?
Ik zou die moeder van het desbetreffende meisje nog een keer aanspreken, en toch kort even uitleggen waar je probleem zit denk ik. Hoeft niet uitgebreid, maar dan kun je wel duidelijkheid krijgen of ze het ook die dag doet. Zou ik zelf toch wel net zo rustig voor m’n hoofd vinden.
Een week voor het feestje vind ik het wel prettig altijd om de uitnodiging te hebben eigenlijk.
Succes met haar eerste feestje! Toch altijd wel heel spannend.
ik doe het altijd heel erg optijd uitdelen vooral ook omdat wij rond die tijd met sinterklaas zitten bij Luna haar verjaardag
dus zeker wel een week voor die tijd
en ik zou het idd ook nog een keer vragen aan die moeder en uitleggen hoe en wat
Ik zou ook aangeven waar je probleem zit en de uitnodigingen vandaag al geven… niks vervelender dan een paar dagen vooraf de uitnodigingen krijgen. We hebben wel eens een feestje moeten overslaan omdat het gewoon te kort dag was om onze agenda nog om te gooien. Woensdag is ook voor veel kinderen een middag met sport/zwemles en dergelijke en sommige dingen moet je dan gaan afzeggen. Hier is dat pianoles, judo of zwemles…Overigens krijgen wij ze altijd thuis… hier mogen uitnodigingen niet op school gegeven worden.
Helder, bedankt voor de antwoorden!
Vandaag de moeder gesproken, zij maken zich helemaal niet druk om de verjaardag, vinden ze niet echt bijzonder. Dus ik ga morgen maar wel de kaartjes meegeven (ook al is dat het andere kind jarig). Esmée weet ook nog steeds niet goed welke kindjes ze moet vragen, ze moet nog een keuze maken. Dat vanavond maar doen dus.
Tja, ik vind het zelf nooit een probleem dat kaartjes 5/6 dagen vooraf komen, pas daar wel een mouw aan. Maar niet idereen denkt dus zo…morgen dus maar kaartjes meegeven.
Hier op school mag dat gewoon.Ze hebben een klas van 32 en dat betekend dus dat er altijd meer kinderen zijn die niet mogen komen dan wel.Is ook een leerproces, vinden ze daar. Ik vind het prima.
@Reat wrote:
Helder, bedankt voor de antwoorden!
Vandaag de moeder gesproken, zij maken zich helemaal niet druk om de verjaardag, vinden ze niet echt bijzonder. Dus ik ga morgen maar wel de kaartjes meegeven (ook al is dat het andere kind jarig). Esmée weet ook nog steeds niet goed welke kindjes ze moet vragen, ze moet nog een keuze maken. Dat vanavond maar doen dus.
Tja, ik vind het zelf nooit een probleem dat kaartjes 5/6 dagen vooraf komen, pas daar wel een mouw aan. Maar niet idereen denkt dus zo…morgen dus maar kaartjes meegeven.
Hier op school mag dat gewoon.Ze hebben een klas van 32 en dat betekend dus dat er altijd meer kinderen zijn die niet mogen komen dan wel.Is ook een leerproces, vinden ze daar. Ik vind het prima.
Het laatste kinderfeestje kreeg ik de uitnodiging twee weken vantevoren. Ik vind dat echt enorm prettig, zeker gezien de combinatie van werken en gastouder (en dan dus mogelijk iemand anders moeten inschakelen om zoon naar feestje te brengen, etc)

ik vind 1 week van te voren ook echt op z’n laatst, liever 2 wkn. Feestjes worden hier vaak op woensdag gegeven, dat is een dag dat ik hele dag werk en n dus naar nso gaat. Feestjes duren nooit de hele woensdag. Weet inmiddels wel welke mouw daar aan te passen valt, maar dat betekent dus wel dat ik eea moet regelen. Vandaar liever gewoon beetje op tijd. En feestjes in weekenden hoor ik al helemaal graag op tijd, weekenden zijn hier snel vol met allerlei leuks…
Ik geef ze altijd 2 maar minimaal 1,5 week vantevoren.
Robin’s kinderfeestje is komende zaterdag.
Ik werk altijd op woensdag, wil het dan graag redelijk op tijd weten. Tot nu toe altijd met andere moeders kunnen regelen dat ze mijn zoon meenemen.
Weet je al wat je gaat doen?
Wij hebben dit jaar gekozen voor een speelboerderij.
Is binnen en buiten dus niet weersafhankeljk.
Hier hoor ik het ook liever ruim van te voren.
Ikzelf geef de uitnodingen 2-1,5 week van te voren.
Ik vraag ook altijd extra bij de ouders als de kaartjes worden gegeven of de kinderen kunnen om eventuele teleurstellingen te voorkopen.
De kaartjes zijn in goede orde ontvangen en de eerste twee bevestigingen heb ik binnen.Verder heb ik op het kaartje het verzoek gezet om te bellen als kids niet kunnen. Tot dusver nog geen reacties. Ik ben wel echt een nieuwe leek op dit gebied :mrgreen:
Wat we gaan doen? Geeeeen idee…we beginnen met cakejes versieren,cadeautjes uitpakken.
pinata slaan vind esmée leuk, dus die ga ik maken. Verder wil ze snoep happen (in eenbakje water) en verder weet ik dus nog niks…dus iemand goede ideeen?
Weggaan vind ik op deze leeftijd nog geen optie. Afgezien van de verantwoordelijkheid met zulke kleintjes in de auto vind ik voor een eerste kinderfeestje thuis een prima locatie.Wat moet je doen als ze ouder zijn en we nu al naar één of andere speelparadijs gaan?
Een feestje thuis is leuk toch? Cake versieren is leuk en spelletjes ook. Misschien ook wat tijd vrij houden voor vrij spelen?
Andere spelletjes: spijkerpoepen, koekhappen, stoelendans…
Nu twee feestjes wijzer en ze vinden het ook wel leuk om met het speelgoed bij ons te spelen. Hier tot nu toe gelijk uit school meegenomen dus samen naar huis lopen en lunchen is ook al een onderdeel. En daarom heen even met het speelgoed spelen en kadootjes uitpakken.
Ik weet niet of je allemaal meiden op bezoek krijgt - misschien even lekker samen dansen.
En het laatste half uurtje met een dvd en een zakje chips (met een lading jongetjes zeker handig) .
Wij hebben een speelplein tegenover het huis dus het eerste jaar daar ook gebruik van gemaakt met vijf jongetjes. Jaar twee speurtocht in het bos dus toen zijn we wel op pad gegaan.
Succes.
Hier verzin ik wel steeds een heel programma, vaak met thema.
Mijn oudste heeft vrienden die heel makkelijk thuis (dus met thema en van alles) te vermaken zijn. Met mijn jongste gaan we als hij jarig is buitenhuis iets doen.
Ik zou zeker een lijstje maken met dingen om te doen. De eerste keer dat ik een feestje gaf was er een kindje dat nergens zin in had en dat werkte heel demotiverend, ook omdat de anderen er in mee getrokken werden. Ik had toen nog niet een heel dagplan, maar meer losse dingen die echt niet feestdagvullend bleken te zijn.
Hier is iets knutselen altijd een hit. Een sieradendoosje, fotolijstje (natuurlijk met foto van het feestje (heb je een printer) erin versieren, wij hebben vorig jaar t-shirts gekocht op de markt en die laten bekleuren met textielstiften. etc
Dit jaar hadden wij een Geronimo Stilton feestje. Op basis van het 1e boek en alle landen die Stilton bezoekt hebben we opdrachten verzonnen en voor elke opdracht konden ze iets ‘verdienen’ Dit waren gouden steentje (vissenkomsteentjes). Na het cakeje moesten ze eerst een knikkerzakje mooi maken met plakedelsteentjes en textielstiften. Na elke opdracht konden ze hun gouden steentjes daarin bewaren.
Ik had nog een gumpen en een snoepje in het zakje gedaan.
Stoelendans blijft hier een hit, gooien met dingen ook.
Wij hadden blikjes bewaard en die kan je opstapelen en een oude sok vullen met macaroni oid.
Ezeltje prik blijft leuk.
Dit jaar had ik ook geur en smaakspelletjes. Geblinddoekt ruiken/proeven wat er in het bakje zit…
Ehmmm
:think:
Leuke ideeën!
Het idee van het shirt versieren ga ik stelen van je madre!! En dan doe ik geen snoepzakje op het eind, maar het shirt als cadeautje in een zakje. Zo’n kakineus tasje van action, glimglim!
Krijg alleen maar meiden, dus dat lijkt me leuk!
Het programma gaat er dan zo uitzien:
13.30 aankomst
13.45 wat drinken en cadeautjes uitpakken
14.00 cakeje versieren en opeten.
14.30 pinata slaan
14.45 shirt versieren
15.30 trampo springen bij goed weer, en tv kijken bij slecht weer.
16.00 naar huis, met als cadeautje het shirt.
Zoiets?
@Reat wrote:
Weggaan vind ik op deze leeftijd nog geen optie. Afgezien van de verantwoordelijkheid met zulke kleintjes in de auto vind ik voor een eerste kinderfeestje thuis een prima locatie.Wat moet je doen als ze ouder zijn en we nu al naar één of andere speelparadijs gaan?
Ik snap je wel hoor, zeker bij een eerste keer.
Maar het is natuurlijk niet zo dat ik volgend jaar naar Disneyland Parijs moet omdat we dit jaar naar een speelboerderij gaan.
Het hoeft elkaar niet elk jaar te overtreffen. En beter, groter, meer…
Je programma lijkt me prima, zeker voor de eerste keer. Dan is het gewoon ook nog aftasten.
Al zou ik het toch niet zo leuk vinden als ik hoor dat mijn kind tv heeft gekeken op een verjaardagsfeestje. Dat vind ik een beetje, ehm, oncreatief ofzo. Feestje moet wel een beetje speciaal zijn.
Als ik zo de planning zie zou dat maar een half uurtje zijn en alleen als het zo slecht is dat buiten trampoline springen niet zou kunnen… Denk dat het wel weer even een rustmomentje is. Je zou ze even kunnen laten kleuren ofzo, maar ze hebben net al t-shirt gekleurd dus dat lijkt me dan ook vrij veel van hetzelfde… of je schuift het t-shirt kleuren iets op, eerst trampoline springen/binnen activiteit en daarna t-shirt kleuren… dan is dat even het rustmomentje.
Maar persoonlijk zou ik het niet erg vinden als Elise een half uurtje tv gekeken zou hebben, dingen lopen toch uit of lopen anders, misschien willen de meiden wel zelf iets bedenken, verkleden ofzo… ( is hier helemaal een hype )
Ik vind tv kijken ook niet leuk. Maargoed, het is wellicht handig voor achter de hand ofzo.
Zou er zelf ook niet snel voor kiezen.
Moet idd wel een feestje zijn en geen speelafspraakje maar dan met meer kinderen.
@Madre wrote:
Al zou ik het toch niet zo leuk vinden als ik hoor dat mijn kind tv heeft gekeken op een verjaardagsfeestje. Dat vind ik een beetje, ehm, oncreatief ofzo. Feestje moet wel een beetje speciaal zijn.
Persoonlijk zou ik daar niet zo’n moeite mee hebben. Het gaat er vooral om wat de jarige leuk vindt, en als het slecht weer is, dan is het toch heel gezellig? Niet elke moeder is goed in knutselen of een spelletjes middag zonder stress draaiende houden.
Feestje van L van aanstaande woensdag wordt:
12:00 met zijn allen met de bus van school naar ons huis
Pannekoeken eten en cadeautjes openen
daarna buiten spelen
daarna cupcakes versieren
filmpje kijken
in de pauze cake eten
film afkijken
bij genoeg tijd weer buiten spelen of bij slecht weer disco in de huiskamer
17:00 uur einde
12 tot 17 dat is ook best een flinke tijd.
Hier is meest gangbaar 12 tot 16 uur of om 14 uur brengen en dan tot 17 of 17.30 ofzo.
EN het is niet zo dat door een half uurtje film kijken een feestje verder niet speciaal is - het is maar een klein onderdeel, op het laatst. Waar wij om bepaalde redenen de afgelopen twee jaar voor gekozen hebben.
Kan best zijn dat als Nena haar eerste feestje geeft, we helemaal dat niet voelen opkomen. Sowieso anders dan met een lading drukke, jonge jongetjes. En bijvoorbeeld in het voorjaar jarig waardoor je makkelijker op het laatst nog even naar buiten gaat als je dat al niet veelal bent.
En het viel me ook op dat de drukke jongetjes afgelopen november al iets minder rondstuiterig waren dan het jaar ervoor. Het was al beter vol te houden.
Dus wie weet kunnen we volgend jaar zonder.