Kinderfeestje op vrijdagmiddag: hoe laat beginnen?

Volgende week vrijdag is het zover. Onze kleine meid wordt 5 en gaat ze 's middags haar eerste feestje geven. Ik wil uiterlijk vrijdag de uitnodigingen uitdelen maar heb nog geen idee wanneer ik het feestje laat beginnen. Om 12 uur (direct na schoo) wat betekent dat we min. 6 kinderen van school naar huis moeten krijgen of iets later zodat ze worden gebracht (en ik niet voor vervoer hoef te regelen), maar hoe laat dan? Ze heeft 2 feestjes gehad, eentje op de woensdagmiddag direct mee (wat ik erg handig vond) en 1 in de vakantie. We wonen redelijk dicht bij de school en de kinderen die wsl. uitgenodigd worden ook, op 1 na hebben ze allemaal broers/zusjes op school die ook om 12 uur worden opgehaald. Dus de ouders moeten er toch al heen. Geloof niet dat 1 van de broers of zussen weer om 1 uur terug moeten zijn maar die zullen ook wel hun afspraakjes ed hebben. Mijn voorkeur gaat naar iets later, dan kan ze thuis nog even rustig een boterham eten, maar r hoe laat dan? Dus ik dacht ik maak even een poll om te zien wat gebruikelijk is.

Ik doe het eigenlijk altijd meteen na school, er zijn altijd wel ouders die bereid zijn mee te fietsen ook zodat ik niet alleen met een hele bende kids hoef te fietsen. Vantevoren zorg ik voor een stapel pannenkoeken als lunch.

@Lune wrote:

Ik doe het eigenlijk altijd meteen na school, er zijn altijd wel ouders die bereid zijn mee te fietsen ook zodat ik niet alleen met een hele bende kids hoef te fietsen. Vantevoren zorg ik voor een stapel pannenkoeken als lunch.




Dat dus.

Hier ook vanuit school, ik woon dan wel aan de overkant, maar Lune’s antwoord zou de mijne kunnen zijn.

ik zou juist pas rond 2 uur beginnen, laat de kinderen thuis eerst een boterham eten , even rustig zitten en dan pas beginnen.



moet zeggen heb hier nog nooit gehoord dat een kinderfeestje meteen na school begint.

hier ook direct vanuit school… want mijn kind wordt echt niet rustig als hij eerst zijn brood moet eten vanuit school en dan nog moet wachten tot de vriendjes komen voor zijn feestje :wink: .



Dus over 2,5 week loop ik op vrijdagmiddag met 9 kinderen (6 voor het feestje incl. de jarige + nog mijn 3 andere kinderen) naar huis en het is elk jaar nog goed gegaan.

Thuis staat dan idd al een reeds bereide stapel pannekoeken klaar… aanvalluuhhhhh :drool: .

Ik begin steeds meer naar direct naar school te neigen. Dat was ook oorspronkelijk mijn idee en dan thuis pannenkoeken eten. Ik twijfel alleen vanwege de logistiek maar ik denk dat we dan gewoon gaan lopen. Ik weet niet of iedereen met de fiets naar school komt en ik denk dat het makkelijker is om met zijn 2-en lopende kinderen in de gaten te houden dan fietsende want er zitten er een paar bij die behoorlijk hard fietsen en eentje die juist niet zo hard fietst. Het is iets van 10 minuten lopen als ik met mijn dochter naar school loop. Misschien kunnen we iets van een speurtocht doen. Ik moet alleen wel nadenken wat we doen als het echt heel erg rotweer is (donder, bliksem, hagel en/of van die keiharde regenbuien zoals vorige week). Tips?

Direct uit school…



Wij hebben vorige keer een nade ouder geregeld die ook een deel van de kids vervoerde ( wij kunnen niet lopend naar huis)

Vroeger vond ik het hoogtepunt van mijn feestje het eten met al mijn vriendinnetjes. En een kinderfeestje voor een kind van 5 hoeft nog niet zo lang te duren. Dus ik zou meteen uit school doen en dan eerst lekker eten, en dan tot maximaal half 3 a 3 uur ofzo. Of vanaf half 4 tot half 7 ofzo, zodat ze avondeten mee kunnen maken.

(misschien duren tegenwoordig kinderfeestjes wel korter hoor, ik heb er nog geen ervaring mee bij mijn eigen kids :wink: )

Na school meteen.

Toen Jo 5 werd heb ik doorknoopballonnen gemaakt, een lange slinger en de regel was dat iedereen zich vast moest houden aan de ballonnentrein. Op de heen weg heb ik ballonnen op de stoep gekrijt, de rails dus. Niemand mocht de lijn loslaten. Zo hebben we ze netjes thuis gekregen. Ongeveer 800 a 900 meter lopen.



Dit jaar vonden de heren zichzelf te oud voor een lijn. Was er ook 1 met een fiets, mijn man was beide keren mee (ga het niet alleen doen),dus ofwel de kids liepen met fiets aan de hand,ofwel 1 van ons hield de fiets bij ons.

Misschien kan je kijken wie er met de fiets komt en of de ouders het ook een keertje zonder fiets kunnen,zodat iedereen kan lopen. Vind 10 minuten lopen niet de moeite waard om vervoer voor te regelen,of je vraagt de ouders mee te lopen/fietsen/rijden.



Ik maak er een gewoonte van (los van dat we nog een kind op school hebben), om toch om 12 uur naar school te komen om Jo gedag te zeggen (en even in de ogen aankijken hoe hij er aan toe is). Dat moment geef ik ook het cadeau mee. Op dat moment kan ik ook meteen even een telefoonnummer meegeven voor het geval dat…

Ik wil wel van de ouders vooraf weten of ze zelf nog op school komen of ik het kind mee kan nemen.



Voordeel van 12 uur meenemen is wel dat je het eten onderdeel van het feestje kan maken. Dat scheelt weer tijd vullen. Hier houd ik het kort, eerste keer was echt veel te lang. Vorig jaar was het van 12 uur tot 15.00 uur, precies genoeg voor die leeftijd.

12 uur uit en verzamelen van kids, rond 12.30 thuis als je rustig loopt. Kids nog even uitrazen, cadeau’s uitpakken, eten en dan zit je al aan 13.15. Dan nog even razen (terwijl wij snel eten opruimen) en activiteit. Dan is het zo 15.00 uur.

om 2 uur, en dan tot vier uur en dan weer wergbrengen. Leuk taartjes maken, lekker spelletjes doen en klaar.



Ze is nog maar vijf… vind eht al zo wat voor een klein kind…

Hier tot nu ook gelijk uit school, dat is bij ons te lopen. samen lunchen dat is dan maar gelijk een onderdeel van het feestje. Ze vonden het geweldig om met elkaar te lopen. Poffertjes gemaakt.

Kinderen laat ik om 16 uur ophalen.



Wij hebben ook een speurtocht gedaan. Het was geen goed weer op 25 nov en grauw. Maar ik had al gezegd regenpakjes mee te nemen en laarsjes. Ik dacht ik ga niet met een lading van stuiterkuikens een hele middag binnen zitten, hoe dan ook een deel naar buiten. En een beetje regen en wind kunnen ze wel even hebben.



Echt van die mega buien duren meestal toch niet de hele middag.

@Pitje27 wrote:

ik zou juist pas rond 2 uur beginnen, laat de kinderen thuis eerst een boterham eten , even rustig zitten en dan pas beginnen.



moet zeggen heb hier nog nooit gehoord dat een kinderfeestje meteen na school begint.




Ik heb hier ook nog nooit van een feestje direct uit school gehoord. Hier begint het gewoon rond 14 uur. Dan worden ze gebracht en rond 17 uur weer opgehaald of thuis gebracht.

Hier doe ze pas vanf groep vier feestjes…

Hier worden de meeste feestjes meteen vanuit school gedaan. Behalve die van Anne want die is in de zomervakantie jarig en dan houden we ook haar verjaardag, al 2 keer erg leuk geweest.



Feestjes duren hier wel wat langer, ook in groep 1. Minstens 4 uur en het langste dat Anne tot nu toe weg is geweest is 6 uur…het gaat hier eerder tegen de 6 uur aan dan 4. Ligt er denk ik maar net aan waar je woont of hoe het daar op de scholen eraantoe gaat.



Als het maar 10 minuten lopen is zou ik gewoon in de uitnodiging schrijven dat ze na school te voet naar de ‘feestlokatie’ gaan. En als thuisbrengen een probleem is laat je ze gewoon ophalen. Op Anne s 5e verjaardag zijn de kindjes gebracht en gehaald door de ouders/verzorgers en op haar 6e verjaardag zijn ze gebracht door de ouders/verzorgers en door ons thuisgebracht omdat we toen weg zijn geweest.



Lekker doen zoals je zelf wilt, maar meteen vanuit school, als je kind dat trekt, lijkt mij persoonlijk het meest makkelijke.

wow 6 uur feestje :o .

Geloof dat je mij dan met het afval weg kan brengen aan het eind van de middag :mrgreen: .



Hier laten we de kindjes trouwens ook gewoon ophalen, is hier ook vrij gebruikelijk wel.

jeetje 6 uur :shock: Dat is toch veel te lang voor 5 jarigen? Mijn oudste zou dat nu wel trekken, maar de anderen echt niet hoor. Die zijn na vier uurtjes afgepeigerd. Het eerste feestje (5jr) deed ik altijd maar 3 uurtjes, meer dan genoeg voor ze.



Ik zou die tien minuten naar huis lopen gewoon doen. En als het vies weer is… tja dan worden ze nat :wink: Tis tien min lopen, geen uren ofzo, daar zou ik me echt niet druk om maken. Ik vraag ouders ook altijd laarzen mee te geven en ga altijd met ze naar buiten, een beetje regen is echt niet erg.

ook het 2e feestje wordt hier 3 uurtjes voor onze 2e.



Moet overigens eens na gaan denken over wat we gaan doen :shifty: .

tja… als ik dit zo lees ben ik erg bilj dat het heit pas vanaf groep 4 is. De meeste kinderen vragen de aantal kinderen dat ze jarig zijn, de laatste keer heel de klas… tja… hoe we dat moeten bergen is een zorg voor over 8 jaar! :shock: Ben absoluut neit van plan om van allerlei gekkigheid aan te halen door naar ballorig oid te gaan. onze jongste is in de zomer jarig, de oudste is een knutselmiep en in de winter, dus dat gaat wel goed komen.



Maar twee uur vind ik meer dan zat voor een 5 jarig kind! maar… zoveel mensen, zoveel verschillen…

De uitnodigingen zijn geschreven en het is direct na school geworden tot half 4. Ik heb op de uitnodiging gezet dat we om 12 uur met zijn allen naar huis lopen en dat we pannenkoeken gaan eten. Dus het eerste uur is al gevuld, nu de andere 2,5 nog.