Maaike had laatst een indianenfeest van een jongentje wat 5 werd.
De uitnodiging was een wigwam die je open kon slaan (met de tekst erin), de traktatie een bootje en een indianenfeest dus:
Ze gingen toen we brachten eerst dansen in de kamer.
En toen alle ouders weg waren gingen ze cake versieren en cadeautjes uitpakken.
Daarna gingen ze een hoofdtooi maken en ze gingen dingen verzamelen voor een kralenketting.
Ze gingen dus met zijn allen naar buiten ‘op zoek’ naar dingentjes voor aan de ketting. Oma schuin tegeven over zat in het complot dus zo hebben ze wat dingen verzameld.
En hebben ze terug daar thuis de ketting afgemaakt.
Daarna wilden ze vrij spelen.
En hebben ze met een muziekje op leuk in de kamer gespeeld als indianen.
(voor 10 euro heb je een wigwam en de AH heeft nu indianenpakken en tooien ).
Goh das ook een leuk idee…
En dan marshmellows aan een prikker en roosteren. hahahaha
Wij hebben vorig jaar toen Lucas 5 werd ook het kinderfeestje gewoon "klein"gehouden.
We hebben eerst een spelletje gedaan met het geven van de cadeautjes, ik had helium gekocht en de namen van de kindjes die op het feestje kwamen op een briefje er in gedaan en dan mocht iedereen een keertje de ballon kapot prikken en de naam die er uit kwam die mocht het cadeautje geven en daarna hebben we cakejes versierd en daarna zijn we naar mijn ouders gegaan (mijn ouders hebben paarden waarmee ze aangespannen rijden) en hebben een huifkar toch gedaan door het bos, we hebben toen nog even “gepicknickt” met chipjes en drinken en daarna zijn we verder gereden met de huifkar toch. Toen we terug waren zijn we naar huis gegaan en hebben we de kindjes even uitlaten razen in de tuin en daarna zijn we nog eventjes naar de gratis mega speeltuin bij ons in de straat gegaan toen met de kids frietjes gegeten en daarna hebben we ze naar huis gebracht. het was een goedkoop en vooral geslaagd feestje, van de kinderen kregen we steeds te horen dat ze dit het gaafste feestje vonden omdat ze niet WEER naar een binnenspeeltuin gingen.
Volgend jaar doen we Pepijn zijn verjaardag ook zo en voor Lucas ga ik iets anders regelen, ik hoorde dat er in onze woonplaats een bakker zit die ook kinderfeestjes doet, hij bakt dan samen met de kids broodjes, vind ik persoonlijk wat leuker voor een jongen dan echte taartjes versieren.
De binnenspeeltuin vinden wij voor ons zelf niet leuk als plek voor een kinderfeestje, vooral omdat ze daar al zo vaak heen gaan met een feestje.
Klinkt leuk Mama_jeanet…
Tijn en Mateo zijn 4 maart jarig en dan is het helaas toch wel meestal koud.
Echte buitenactiviteiten kunnen natuurlijk niet.
Alhoewel, als er een pak sneeuw ligt ga ik wel even een sneeuwpop maken.
Dat is inderdaad het nadeel…het weer.
Vandaar dat je het of thuis binnen moet doen, of elders…
Het hoeft ook geen binnenspeeltuin te zijn…maar iets wat niet al te duur is en wat kinderen toch erg leuk vinden om te doen. zowel jongens als meisjes.
Er komen naar verwachting 5 jongens en 3 meisjes.
Je zou eigenlijk 2 dingen moeten bedenken, 1 voor als het slecht weer is en 1 voor als het mooi weer is.
uuuh ik vind winter toch niet echt een reden om per se niet naar buiten te gaan :think: tuurlijk moet je wel een plan b hebben voor als het echt vÃés weer is, maar ik ga mijn zoon echt niet zijn leven lang speurtochten onthouden omdat ie toevallig in de winter geboren is
Zo bedoel ik het natuurlijk niet, maar het is natuurlijk veel lastiger om iets te plannen dan wanneer je hartje zomer jarig bent
Jaja, 5 worden ze alweer!! :mrgreen: Isabel ook dus… zij geeft voor vier vriendinnetjes van school een prinsessenfeestje (zoiets zou je ook in een ridderthema kunnen doen)
De meiden gaan op woensdagmiddag met ons mee naar huis om 12.15 en dan gaan we eerst pannenkoeken versieren en eten. Dan minitompoesjes als er nog een plekje in de buiken is en de cadeautjes (in spelvorm, ze geven een draakje door en als de muziek stopt mag degene bij wie het draakje is het pakje geven)
Ik heb van een Hematafelkleed en een paar boa’s prinsessenjurkjes in elkaar geflanst en die trekken de meiden dan aan. Ze mogen dan zelf kroontjes en armbandjes maken.
Dan doen we “kus de kikker” (een variatie op ezeltje prik)
Vervolgens mogen ze een eigen prinsessenpopje knutselen (naar een voorbeeld uit een knutselboek dat ik hier heb liggen)
Daarna zoeken naar een schatkist met… toegangsbewijsjes voor de poppenkastvoorstelling (die manlief gaat doen) Popcorn erbij, limonade… en dan is het vast al 17.00 uur en wordt iedereen weer opgehaald (en voor het geval het dan nog niet 17.00 uur is heb ik wat kleurplaten klaar)
Lekker kneuterig thuis dus… dat vind ik voor deze leeftijd wel mooi eigenlijk en vooral voor mijzelf erg rustgevend. Goed, er moet wat rommel opgeruimd worden achteraf, maar ik weet wel dat al die kleuters binnen onze eigen vier muren zitten
Veel feestplezier alvast!!
Wij hebben nog een half jaar de tijd, maar ik lees alvast even mee.
Ik denk dat de meeste kinderen van die leeftijd het heel leuk vinden om gewoon lekker zelf te spelen, zonder al te veel georganiseerde dingen. Maar een stuk of 8 rondrennende kleuters in huis is ook zowat - je moet ze dan wel gericht iets geven om mee te spelen denk ik (weet alleen niet wat :think: ).
Het mooi-weer-programma gaat wel lukken, dat wordt ofwel picknicken in het bos (voetbal mee), ofwel we zetten het zwembadje (plus waterballonnen) en/of een trampoline in de tuin, en dan lekker spelen maar.
Voor het slecht-weer-programma hoop ik hier inspiratie op te doen…
Misschien ook wel een picknick, maar dan gewoon binnen op de grond.
Poppenkast lijkt me ook leuk trouwens. Zelf taartjes bakken zie ik niet zitten met mijn kleine oventje, maar cake versieren kan natuurlijk wel. Iets knutselen vind ik ook altijd wel leuk, maar ik vraag me af of alle kinderen dat leuk vinden? (ze knutselen al zoveel op school)
Het wordt in elk geval geen indoor speeltuin, of nog erger: feestje bij Mc Donalds. Niet eens alleen vanwege het geld, maar ik vind dat allemaal zo onpersoonlijk. Dan rennen die kinderen alle kanten op en spelen helemaal niet meer met elkaar - terwijl dat toch juist de bedoeling is van een feestje, of niet?
Als ze 5 worden kun je het idd makkelijk thuis vieren. En geniet daar nog maar van, want voor je het weet kun je een jongensfeestje heeeeeel moeilijk thuis vieren (is mijn mening). Jongens kunnen op feestjes echt enorm druk zijn, bij een vriendin vlogen de lampen door de kamer (en zij is juf van groep 8, dus heeft echt wel wat ervaring) :mrgreen:
wij hebben het hier lekker thuis gedaan… nu hadden wij wel mazzel dat onze oudste in de zomer jarig is EN het superlekker weer was. Er is flink gegooid met waterballonnen :lol:
Maar buren hun kindje is net 5 geworden en die hebben een aantal dezelfde spelletjes gedaan, maar het verwerkt in een soort speurtocht in huis.
Moesten ze opdrachtjes zoeken en die uitvoeren en dan naar de volgende. De opdrachtjes waren dan dus spelletjes.
Eerste was een omschrijving van ik geloof de wasmachine, moesten ze dus raden wat dat was en dan naar de wasmachine, daar lag dan een ingepakte nieuwe opdracht… en zo dus het huis door.
Maar spelletjes… oa teken de ogen op de dino (maar kan met elk dier of prinses/ridder kleurplaat… even de ogen weghalen in paint en dan geblindoekt er weer op laten tekenen door de kindjes - met 5 is het al een hele prestatie als ze ze dan weer op de kleurplaat hebben zitten ), sjoelen (bak geleend van vrienden), spekhappen (ipv koekhappen), voorwerpen memory (dingen op tafel leggen, 1 kindje even de kamer uit, 1 voorwerp weghalen en dan kijken of ze het nog weten), tastspelletje (met voorwerpen onder een handdoek en dan dus voelen wat er ligt… en dan dus ook een paar gekke dingen natuurlijk er onder), hier ook zelf cakejes versierd en gesnoept… er is zoveel te doen :thumbup:
Wij hadden de kindjes op vrijdagmiddag direct uit school mee en om half 3 was het beurt. Ik had veel meer spelletjes voorbereid/ bedacht dan dat we konden doen, maar ik had liever teveel bedacht dan te weinig en dat je dan zit met een groepje kleuters waar je niks meer voor weet.
We hadden nog wel 2 uur door kunnen gaan met spelletjes, maar dit was lang en leuk zat voor iedereen.
Oh ja… ze hebben de helft van de tijd dingen gedaan die ze zelf bedacht hadden! De dino wilden ze inkleuren nadat de ogen erop (of ernaast) waren gezet, dus bak viltstiften en potloden op tafel en ze hebben heerlijk zitten kleuren. De grote bak met duplo heeft nog op de grond gestaan… gewoon spelen vinden ze ook erg fijn nog op deze leeftijd.
ook leuk: memorie met bekertjes en lekkers: zet een even aantal zelfde plastic bekertjes op een tafel, met verschillende soorten snoepjes (van elk 2) eronder. En dan gewoon memorie, en als je twee dezelfde snoepjes vindt, mag je ze hebben.
Vorig jaar, toen Noud 5 werd, hebben we een ridderfeestje thuis gedaan. Ik had een verkleedkist met ridder en prinsessenjurken gehuurd en we hebben allemaal ridderspelletjes gedaan. Eerst op muziek een kadootjes doorgeven. WAnneer de muziek stopte mocht de jarige het kadootje uitpakken wat hij in zijn handen had. Daarna draakje-prik, helmpje leggen ipv zakdoekje leggen. Het hoogtepunt vonden de kinderen het ringsteken. We hadden donuts aan een touwtje over de pergola gehangen en met een zwaard door laten steken. Ook had ik 2 stokpaarden waarmee we een stokpaardenrace door de tuin hebben gedaan. Ik heb nog een ridderverhaal voorgelezen (altijd even een lekker rustmoment) knakworstjes gegeten met broodjes (ik had van die prikkertjes in de vorm van een zwaardje, echt een succes) en aan het einde heb ik ze allemaal een ridder of prinsessenmasker laten kleuren om mee naar huis te geven. Was een groot succes!
Nu wordt mijn mannetje bijna 6 en wil hij heel graag gaan bowlen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dan minder kindjes mag uitnodigen, maar hij wil het zo graag. Nu is de bowlingbaan hier bijna om de hoek, we gaan eerst thuis een cakeje versieren en kadootjes uitpakken en dan dmv een speurtocht naar de bowlingbaan. Daar gaan we een uurtje bowlen en frietjes eten en dan naar huis. Leuke combi toch?
@mamaartje wrote:
Vorig jaar, toen Noud 5 werd, hebben we een ridderfeestje thuis gedaan. Ik had een verkleedkist met ridder en prinsessenjurken gehuurd en we hebben allemaal ridderspelletjes gedaan. Eerst op muziek een kadootjes doorgeven. WAnneer de muziek stopte mocht de jarige het kadootje uitpakken wat hij in zijn handen had. Daarna draakje-prik, helmpje leggen ipv zakdoekje leggen. Het hoogtepunt vonden de kinderen het ringsteken. We hadden donuts aan een touwtje over de pergola gehangen en met een zwaard door laten steken. Ook had ik 2 stokpaarden waarmee we een stokpaardenrace door de tuin hebben gedaan. Ik heb nog een ridderverhaal voorgelezen (altijd even een lekker rustmoment) knakworstjes gegeten met broodjes (ik had van die prikkertjes in de vorm van een zwaardje, echt een succes) en aan het einde heb ik ze allemaal een ridder of prinsessenmasker laten kleuren om mee naar huis te geven. Was een groot succes!
klinkt als een superfeestje! Ik krijg er helemaal zin van! (eens kijken of ik voor december een groter huis kan vinden, want in mijn huis zie ik dat allemaal dan weer niet echt gebeuren, maar goed)
@fiep klophout wrote:
@mamaartje wrote:Vorig jaar, toen Noud 5 werd, hebben we een ridderfeestje thuis gedaan. Ik had een verkleedkist met ridder en prinsessenjurken gehuurd en we hebben allemaal ridderspelletjes gedaan. Eerst op muziek een kadootjes doorgeven. WAnneer de muziek stopte mocht de jarige het kadootje uitpakken wat hij in zijn handen had. Daarna draakje-prik, helmpje leggen ipv zakdoekje leggen. Het hoogtepunt vonden de kinderen het ringsteken. We hadden donuts aan een touwtje over de pergola gehangen en met een zwaard door laten steken. Ook had ik 2 stokpaarden waarmee we een stokpaardenrace door de tuin hebben gedaan. Ik heb nog een ridderverhaal voorgelezen (altijd even een lekker rustmoment) knakworstjes gegeten met broodjes (ik had van die prikkertjes in de vorm van een zwaardje, echt een succes) en aan het einde heb ik ze allemaal een ridder of prinsessenmasker laten kleuren om mee naar huis te geven. Was een groot succes!
klinkt als een superfeestje! Ik krijg er helemaal zin van! (eens kijken of ik voor december een groter huis kan vinden, want in mijn huis zie ik dat allemaal dan weer niet echt gebeuren, maar goed)
:lol: :lol: Jij HEBT nog een huis.........Wat dacht je van een flat, 5 hoog, met zeurburen onder en boven???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
@hanneke wrote:
@fiep klophout wrote:@mamaartje wrote:Vorig jaar, toen Noud 5 werd, hebben we een ridderfeestje thuis gedaan. Ik had een verkleedkist met ridder en prinsessenjurken gehuurd en we hebben allemaal ridderspelletjes gedaan. Eerst op muziek een kadootjes doorgeven. WAnneer de muziek stopte mocht de jarige het kadootje uitpakken wat hij in zijn handen had. Daarna draakje-prik, helmpje leggen ipv zakdoekje leggen. Het hoogtepunt vonden de kinderen het ringsteken. We hadden donuts aan een touwtje over de pergola gehangen en met een zwaard door laten steken. Ook had ik 2 stokpaarden waarmee we een stokpaardenrace door de tuin hebben gedaan. Ik heb nog een ridderverhaal voorgelezen (altijd even een lekker rustmoment) knakworstjes gegeten met broodjes (ik had van die prikkertjes in de vorm van een zwaardje, echt een succes) en aan het einde heb ik ze allemaal een ridder of prinsessenmasker laten kleuren om mee naar huis te geven. Was een groot succes!
:lol: :lol: Jij HEBT nog een huis.........Wat dacht je van een flat, 5 hoog, met zeurburen onder en boven???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik denk dat de gemiddelde flat op vijf hoog groter is dan mijn huis :wink:
maar ik heb een grote hei op 200 meter afstand van mijn huis, daar kunnen vast ook in de winter prima speurtochten worden gehouden :angel: En met een paar kindjes lijkt het me ook nog wel gezellig in dat kleine huis van me :mrgreen:
Ja, onze flat is wel groot idd, maar ook errug gehorig. Wij hebben slechts het stadsparkje. Ook leuk hoor :thumbup:
Ik vind het heel knap wanneer mensen een kinderfeestje thuis zien zitten. Ik begin er niet meer aan. :?
Zelf gingen we vroeger altijd films kijken, de kamer helemaal donker, en dan van die zwart wit dingen van Laurel en Hardy. En na afloop achterstevoren terug, dat was het leukste (die films dus he, die moest je dan weer terug op de spoel doen). Heeerlijk :inlove:
Isabels feestje thuis is achter de rug!
pff… volgend jaar gaan we bowlen :mrgreen:
Ik vond het errrrug intensief zo met vijf kleutermeiden en we gingen sneller dan verwacht door het programma heen (gelukkig had ik wat reserve-activiteiten achter de hand).
Hoewel het wel geslaagd was allemaal, zou ik me op zÃch best kunnen voorstellen dat we het een volgende keer (al dan niet deels) buitenshuis zoeken.
De kinderen zagen natuurlijk ook Isabels speelgoed en wilden daarom ook gewoon spelen. Nou ja… 't is hún feestje, dus… dat mocht. Ik moest er op dat moment echter wel voor waken dat niet alles uit de kast getrokken werd, haha.
Voor wie benieuwd is naar de foto’s van Isabels partijtje: http://picasaweb.google.com/pieuwvogel/Hoera5Jaar?feat=directlink
Ik heb besloten dat we toch buitenshuis gaan. Vind de leeftijd nog net te jong om echt geinterresseerd spelletjes te gaan doen.
Ze variëren van ruim 3 tot bijna 6.
Tijn heeft 6 klasgenootjes, en daarnaast nog zijn nichtje, buurjongen en Joost van Dena uitgenodigd.
Het zijn dus 10 kinderen :shock:
We krijgen een kleine touringcar ter beschikking van mijn werk uit… :thumbup: en gaan dan naar een binnenspeeltuin, waar je alleen een consumptie hoeft te gebruiken, verder geen entree.
Onderweg in de bus (1/2 uur) doen we drinken met een koek en op de locatie doen we eerst een spel met de cadeautjes. Daarna 1.5-2 uur spelen, en dan frietjes eten.
De bus brengt ons daarna weer terug…lijkt me erg leuk voor de kleintjes!
Klinkt erg leuk, Anne-marie! :thumbup: