kinderfeestje(en dan krijg je de vraag) helemaal geslaagd

Onze oudste is bijna jarig en ja hij geeft ook een (kinder)feestje met kinderen uit zijn klas.

Hartstikke leuk (al moet deze mama nog even zin maken :angel: ).

Maar hij ging vorige week de uitnodigingen rondbrengen… en echt de 1e reactie van 2 jongens!!!

WAAR GAAN WE HEEN?

:shock:

Dus onze zoon: nou nergens, gewoon een thuisfeestje.

En gelukkig vindt hij dat heel gewoon… maar in zijn klas is het dat geloof ik niet meer zo :eh: . Indoorskieën is al voorbij gekomen naast alle meer standaard dingen als de ballenbak of ander speelgebeuren… en zijn beste vriendje gaat ook buiten de deur.

Hij zit zelf allemaal vol wilde plannen voor zijn thuis feestje en heeft al van alles verzonnen, het meeste prima uitvoerbaar, dus doen we. Maar hoop zo dat de heren die komen een beetje mee gaan werken.

Het is nogal een stel bij elkaar helaas… en daar zitten ook 2 bij die best heel dwars kunnen zijn als ze er geen zin in hebben…en die lopen ook niet over van ā€˜nou dan doe ik het leuk voor een ander’ mentaliteit…

Wij gaan gewoon weer voor een speurtocht van het 1 of ander (want dat wil de oudste zelf ook) nog even verzinnen hoe we het dit jaar in gaan kleden en hebben nog wel een slecht weer scenario nodig…

edit nou feest is dus geslaagd

Jammer toch, als kinderen niet meer van kleine/normale dingen kunnen genieten.

Ik zou het lekker thuis doen, zoals je van plan bent, en als de heren zich misdragen, zou ik ze daar gewoon op aanspreken. Zijn ze nou helemaal gek? Het is jouw huis, ze horen zich te gedragen. Maar goed, wie weet valt het mee :pray:

Wij doen ook nog gewoon feestjes thuis. Afgelopen jaar was het gewoon buitenspelen, niet eens spelletje gedaan (wel gepland) maar ze vonden het heerlijk om te ravotten. Verder aan de keukentafel cubcakes versierd en aan het eind van de middag toen ze moe waren Wicky de Viking gegeken en als uitsmijter alle godrijnen dicht, discobal aan, muziek aan en :dance: disco :dance: !

Misschien is het daarom wel gevraagd, omdat het bijna een gewoonte is op met een feestje ergens heen te gaan? De vraag is dan waarheen…

Jullie houden het feestje thuis, en het kan heel goed dat de jongens dat toch juist prachtig vinden? Dat kennen ze misschien nog niet… Als ze wat ouders zijn, kan ik me voorstellen dat je dat kinderachtig vindt (denk aan groep 7/8)

tja het is dit jaar volgens mij in de klas veel buiten de deur geweest… maar afgelopen schooljaar (groep 3) was op 1 na juist alles thuis.

Ik weet dat kinderen snel wennen aan dingen :wink:, maar om nou na 1 schooljaar al buiten de deur standaard te vinden?

Overigens sowieso het vragen hoor… als onze oudste uitgenodigd wordt is die helemaal blij dat hij een feestje heeft… en wij horen achteraf wel wat er gedaan is (of er moet op voorhand in de uitnodiging staan hoe en wat).

Maar we gaan het beleven volgende week.

Manlief mag de speurtocht grotendeels alleen doen omdat we ook met jongere broertjes zitten die we echt niet mee gaan nemen op pad :lol: .

Zorg ik dat er na tijd thuis wat te drinken en te eten is (waarschijnlijk die cakejes versieren, dat blijft tot nog toe elk jaar een hit).

Overigens, mochten wij buiten de deur gaan dan is de consequentie automatisch dat er minder kinderen mogen komen… ga geen 10/15 euro per kind uitgeven (en volwassen begeleiders moeten ook betalen natuurlijk) en er dan ook 6/7 laten komen (+ dan nog alles qua vervoer moeten regelen etc etc).

En groep 7/8… dat zien we dan wel weer, voorlopig is het groep 4 waar we mee te dealen hebben (al is de oudste broer van een klasgenootje van onze oudste in groep 8 met een meute richting een recreatieplas hier in de buurt gegaan met de fiets… er waren 2 extra moeders mee geweest en 8 kids geloof ik… bal mee, lading broodjes, drinken en lekkers en die 11/12 jarigen zijn daar de hele dag gewoon in en om het water geweest en dat voor ā€˜nop’ op 10 minuten fietsafstand :thumbup: ).

Behalve een kinderfeestje buiten de deur wordt het tegenwoordig ook al niet meer als normaal gezien als je geen kleinigheidje geeft bij de traktatie.

Gelukkig wil je zoon zijn feestje thuis doen!

Hier was het eerste feestje ook thuis. En zeker weten dat ik dat de volgende weer doe.

Hier ook gewoon feestjes thuis hoor, afgelopen februari had Y.eline haar eerste feestje. Kind helemaal blij, lekker cake versiert en armbandjes en kettingen maken (had allemaal leuke kralen gekocht veel roze en hello kitty haha) en dan zitten er een paar meiden bij van ik wil naar huis vind het niet leuk :silenced: zo jammer.

Hier zijn tot nu toe alle feestjes waar Y.eline is geweest bij Ballorig gevierd, dus tja dan valt een thuisfeestje al gauw in het niet bij de kids.

Al vond Y.eline het wel heel gezellig zo thuis, voor het volgende feestje volgend jaar had ze al dingen bedacht wat ze dan wou doen (snoephappen oa haha) :lol: :lol:

Die thuisfeestjes waren altijd het leukste!

Mijn moeder deed vaak bingo met ons, allemaal kleine cadeautjes van een paar centen. Super! Om ze rustig te krijgen na een speurtocht ofzo, is dat ook nog wel een idee :slight_smile:

@littlewonder wrote:

Die thuisfeestjes waren altijd het leukste!

Mijn moeder deed vaak bingo met ons, allemaal kleine cadeautjes van een paar centen. Super! Om ze rustig te krijgen na een speurtocht ofzo, is dat ook nog wel een idee :slight_smile:

oeh die is leuk idd!

Dank voor deze tip :thumbup: .

Het is tegenwoordig heel vaak ergens heen gaan. En meestal hoor ik de moeders flink zuchten als ze zelf een feestje geven.

Bij ons vroeger was een thuisfeestje heel normaal. We zijn 1 keer wezen zwemmen en dat was een groot feest voor mij. Toen zat ik in groep 8.

zelf als kind vond ik het al leuk om eens bij een ander thuis te zijn. Cake versieren, speurtochten, rondscharrelen en spelletjes doen op een boederij, ik vind heel veel dingen leuk.

Wat het goed doet bij grotere kinderen:

film kijken en gourmetten

make up avondje

kleine taartjes maken met fondant of marsepein

slaapfeest

Ik heb al genoeg ideetjes voor als Siem straks wat groter is :inlove:

Alleen jammer dat hij in februari jarig is, zit je meestal toch met winters weer. Ach heeft ook wel wat, sneeuwballen gevecht, warme chocolade melk, zelfgebakken gevulde speculaas :mrgreen: :inlove:

Hoop niet dat kinderen tegen die tijd helemaal stront verwend zijn op dit gebied. :shifty:

mamamarije: is een piratenfeest een idee? Speurtocht en aan het einde vind je een schat, kip eten met je handen en huppa veeg maar af aan het tafelkleed. (Wel oud tafelkleed gebruiken :mrgreen: )

qua slecht weer kun je een ooglapje maken en een haak arm.

Dat eten met je handen en dan afvegen aan het tafelkleed zou ook bij het thema ridders en kastelen passen.

Kun je van grote dozen (wasmachine dozen) een kasteel laten bouwen. Of harnassen maken van hout/karton

Misschien ken je iemand met een spinnewiel die dat kan laten zien

zelf brood bakken is ook een optie voor dit thema.

Hier was slootje springen ook zo’n hit. Er zijn hier vrij veel slootjes zonder water of met een klein beetje water. :thumbup:

ā€œvroegerā€ was slootje springen heel normaal, maar deze generatie doet hele andere dingen.

Daarna hebben we thuis van die papieren vliegertjes versiert en op gelaten, de vliegertjes zijn makkelijk op te laten. Ze hebben zich prima vermaakt.

Tja… enerzijds ben ik het met je eens dat er om vragen wel wat ver gaat… we proberen de kinderen wel te leren dat het om de jarige gaat en een feestje een feestje is, ongeacht wat je doet. Maar hoewel ik zelf dus lang van mening was dat we feestjes thuis vierden, zijn we daar afgelopen jaar voor Niek en Peet vanaf geweken en eerlijk is eerlijk… ik vond het een verademing… geen rommel in huis, geen schreeuwende kinderen die mijn meubilair molesteren omdat ze teveel suiker op hebben, geen kinderen die met schoenen naar boven lopen omdat Peet ze hun lego wil laten zien of Niek die haar pet shop wil showen. En weinig omkijken naar de kinderen en sich… feestjes buiten de deur zijn voor luie ouders en ja… ik geef het grif toe, ik ben een luie ouder.

Mijn schoonzusje die altijd behoorlijk commentaar had op al die ā€œidioterieā€ zoals zij het altijd noemde, gaat aanstaande zaterdag met 3 volwassenen, 3 auto’s en in totaal dus 12 kinderen (is voor 2 jarigen, ze hebben een aantal dezelfde vriendjes die ze willen uitnodigen, ons neefje en nichtje is een tweeling) naar Slagharen. Ze neemt drinken, snoep en koek mee en doet daar enkel een patatje, wat voor zoveel mensen toch gauw op 45 euro komt. Maar de toegang is gratis want we hadden hier in de familie nogal wat vrijkaarten gewonnen in de postcodeloterij. Ik ben gisteren ook geweest op vrijkaarten.

Met Peter gaan we in oktober naar het aviodrome… ook met 3 auto’s en begeleiders (ik, manlief en mijn broer) en 10 kinderen. Ik heb dat er dus voor over, spaar er zelfs voor omdat ik die drukte en zooi dus gewoon niet thuis wil :shifty: Aniek wil heel graag doen wat we met Peter afgelopen jaar hebben gedaan. Naar schateiland Zeumeren. 40 minuten rijden van hier en heel erg leuk. 100 euro ben je dan wel kwijt, maar echt… voor mij is de rust thuis bewaren en niks hoeven te bedenken aan spelletjes en zut veeel meer waard dan 100 euro.

:oops:

Ach, een ieder doet wat hij kan en wil en het feit dat er uberhaupt een feestje komt is al goed toch. :wink:

Wij hebben bij AS pas 1 keer een buiten-de-deur-feestje gegeven en mijn ervaring is dat kinderen nog een heleboel wel leuk vinden…

Daarnaast waren de thuisfeestjes niet veel goedkoper :wink: maar dat kun je zo goedkoop of zo duur maken als je wilt.

Hier mocht ze bij een feestje thuis echt bijna alles doen wat ze wilde, als de dames hun schoenen maar uittrokken. En dus ook met eten: knoeien met sausjes, troepjes, harde muziek, lekker schreeuwen en tegen ophaaltijd op de bank met een dvd en een paar dekens.

Maar dat zijn wel meiden geweest, ik heb nog geen jongensfeestjeservaring… En ik vermoed dat ik dat ook liever buiten de deur zal doen.

oh maar ik vind er op zich niks op tegen als ouders zoiets hebben: ik wil de zooi niet, doe mij de ballenbak maar!

Dat is hun keuze en mijn kind vermaakt zich dan echt wel hoor :wink: .

Helemaal prima.

Ik zal je er niet lui om noemen hoor.

Maar dat het dus al zo gewoon is… dat een thuisfeestje bijna raar is?

Dat kinderen dus echt als eerste vragen ā€˜waar gaan we heen?’ en het bijna raar vinden dat het antwoord nergens is… met ā€˜oh’ reageren…

Zijn kinderen straks allemaal zover dat thuisfeestjes hooguit nog voor 5 jarigen zijn? Hoop het echt niet… (niet dat ik me er iets van aan zal trekken, zolang mijn kinderen zelf nog genieten van een feestje thuis zal het sowieso thuis zijn, gaan zij er zelf om vragen of er wat anders kan is er dan altijd nog over na te denken in welke vorm we het dan zouden kunnen gieten).

@Mutsie, gourmetten ed dat staat idd in het achterhoofd voor over een jaar of wat.

We hebben het nu over een jongen die 8 wordt… die zelf nog helemaal hoopt op geweldig mooi weer, want dan kunnen we watergevecht houden etc etc. Die zit zelf helemaal nog niet met zijn hoofd bij dat soort dingen.

Als het ergens gebeurt zal hij het vast ook leuk vinden en dan denkt hij er hier misschien aan… maar hij wil pannekoeken eten (lekker met de handen en idd lekker smerig :lol: ) en gewoon lekker iets doen, het liefst dus een speurtocht en watergevecht en cakejes versieren OF ijs eten.

Met slecht weer had hij zelf al een filmfeestje geopperd… popcorn bakken, zelf de bakjes er voor maken en dan lekker in het donker een film kijken.

Sommige vriendinnetjes vroegen het hier ook wel hoor :wink: Wie rijdt er straks? Waar gaan we heen?

Eh… fiets maar naar ons huis :mrgreen:

Dat indoorskieen, dat is hier ook vaak geweest. Ik weet niet hoe vaak AS naar een zwem- en skifeestje is geweest, ze reageerde er op het laatst een beetje arrogant op ā€œoh, alweer die ski’sā€¦ā€

:oops:

Je hoeft me ook niet lui te noemen, dat noem ik mijzelf al :mrgreen: Bij mij is het daar wel vanuit dat ik er voor kies, zolang dat kan, het buitenshuis te doen. Het vliegt me gewoon aan, het idee alleen al dat ik van alles moet bedenken ofzo… heb dat voor 3 feestjes wel gedaan… van Aniek bij het 5 en 6 jaar worden en bij Peet met 5 worden. Maar met zijn 6e en Niek haar 7e verjaardag dus buitenshuis iets gedaan en dat is toch echt beter bevallen.

Overigens hoeft een feestje buitenshuis niet heel ver of duur te zijn. Morgen gaat Niek naar een kinderfeestje van een vriendinnetje en ze gaan met 8 kinderen naar het Staphorsterbos om daar de ontdekroute te doen (liggen bijvoorbeeld trekvlotten in een sloot om naar de overkant te komen) en nadien gaan ze gewoon daar picknicken… Als het weer niet meezit, rijden ze naar huis en gaan ze bij dat meisje thuis nog even tafelfriet eten… dat is bij menig feestje nog een succes… gewoon hup, de bak friet omkiepen midden op tafel en aanvallen maar.

Dan heb je de spel en speelrommel verder niet thuis. Overigens zou ik dan niet zeggen ā€œnergens heenā€ maar dan zou ik dus zeggen… het feestje is in Casa del… achternaam…" :mrgreen:

ja de tafelfriet hebben we hier ook al 2 keer gedaan…

1x bij de oudste en dat leverde toen de verbaasde vraag op ā€˜hebben jullie geen borden?’ :lol: en 1x bij de 2e en die kids hadden het veel sneller begrepen… dit was geen geintje, het was serieus, dat mocht echt, aanvalluhhhhhh.

Hier in de buurt helaas geen speelbossen ed, maar we kunnen er wel uit lopen naar een stuk waar ze prima kunnen speuren en een bal mee, want voetballen is bij jongens van 8 altijd goed :thumbup: .

En tja, thuis kan je het ook heel duur maken, maar dat doen we dus niet.

Als het dan toch ā€˜veel’ geld moet kosten dan zou ik het ook buiten de deur gaan zoeken :angel: .

Het is hier de 4e keer nu voor de oudste (5,6,7 en nu dus 8 jaar) en bij nummer 2 ook 2 keer gehad inmiddels.

Wie weet wat we volgend jaar doen bij/ met de oudste… maar 1 ding weet ik wel… we zullen hoe dan ook nooit origineel meer kunnen zijn, want het meeste is al weleens gedaan :wink: .

wat ik dus weleens heb… als er zoveel buiten de deur gedaan wordt en het aantal dingen buiten de deur relatief beperkt is hier in de buurt… en er in groep 4 al indoor geskied wordt… en ik dan lees dat AS van Lydia dan ook al zoiets heeft ipv jippie alweeeeer (even kort door de bocht hoor Lydia :wink: ) wat ā€˜moet’ je dan op een bepaald moment nog gaan doen?

Bij 2 die in de klas zitten bij onze oudste proef ik dat nu al… tis niet snel goed, maar wel heel snel te weinig zeg maar.

Dat merk ik gelukkig dan weer niet. Het gros van de feestjes zijn wel buitenshuis, maar ik heb al veel diversen voorbij zien komen. Sommige dingen lijken dan over the top, maar dat zou men ook kunnen denken van Slagharen, terwijl het dus relatief goedkoop is voor mijn schoonzusje.

Het kabouterbos Dronten is hier populair. Daar zijn mijn kids al menig keer heen geweest op een feestje. Verder ; het bakkerijmuseum in Hattem, De orchideeënhoeve in Luttelgeest, zwemmen in Nunspeet, naar de bioscoop, naar ballorig, naar Speeltuin Madrid in Dalfsen, naar camping/speeltuin de Flierefluiter in Raalte, naar het giga konijnenhol in Ommen, naar Dierentuin Amersfoort (leek mij wat to much, maar vader in kwestie had via t werk kaarten als relatiegeschenk) Een dagje strand naar t Heerderstrand. Naar de forellenkwekerij bij natuurpark Lelystad. Een picknick en Ezelrijden bij een bedrijf in Epe, bowlen, naar speeltuin Malkenschoten in Apeldoorn, naar de kinderboerderij in Kampen (das dus echt zoooo leuk, mogen ze de hooiberg op, de koeien melken enz… daar willen de kids steeds weer wel heen, zijn ze nog niet flauw van geweest)

En dat is dan wat er al voorbij is gekomen…de afgelopen 3 jaar dat Niek op school zit. Zijn we zelf nog naar Schateiland Zeumeren geweest. Maar het kabouterbos en de kinderboerderij in Kampen plus de grote speeltuinen ala Madrid te Dalfsen, een andere in nieuwleusen en de Flierefluiter zijn vrij populair als relatief goedkoop feest uitje… Ski-en is hier dan nog niet voorbij gekomen :wink:

Whahaha ā€˜alweer die ski’s’ :lol: Dat is wel heel erg he.

Hier merk ik daar nog niks van gelukkig, maar ik zie het wel om me heen bij niet-vrijeschool kinderen.

Die vinden het ook raar dat wij thuis blijven (meestal).

Maar… afgelopen verjaardag voor het eerst iets anders; zoonlief wilde dolgraag naar het poppentheater. Ik heb daar vroeger zelf ooit ook een feestje gevierd, dus ja, welk moederhart is daartegen bestand, ookal ben je nog zo voor speurtocht-thuis-feestjes :wink:

Op naar het poppentheater dus. Daarna naar het strand voor een pannenkoekenpicknick. Wat een succes was dat zeg, en relaxed!! Ik heb gewoon niks hoeven doen, ik was niet totaal gebroken zoals na normale jongensfeestjes (meisjesfeestjes, of gemengde, vind ik echt al een heel ander verhaal). Zoonlief 2 mocht dus met zn feestje ook lekker naar de speeltuinvereniging hier om de hoek… ik vond het helemaal prima :wink:

Dus ja, ook ik ben een luie moeder hoor! Maar ski een (autocorrect?!), dat gaat me echt tever.

pannenkoekenpicknick vinden de kids hier ook geweldig! Dat doen we vaak zomers gewoon met ons eigen gezinnetje. Wat dat betreft is het een nadeel dat Niek en Peet in het najaar jarig zijn. We zoeken dan toch vaak iets wat weersafhankelijk vast is… Mies en Suus zijn van de zomer, dus daar komt een pannenkoekenpicknick wel dichterbij. Gaan we zeker doen.