kinderfeestje 5-jarige, wat te doen?

Hoi Allen,

we zijn ons aan het orienteren op de verjaardag van onze bijna 5-jarige ( 10 augustus word ze 5 )

Hub wil wel ergens heen ( we wonen in een flat ) maar ik ben er toch voor om haar 1e feestje thuis te vieren. Hub stelde linnaeushof voor, of een indoorspeeltuin, maar ik weiger NU al 6-7 euro per kind alleen uit te geven aan een kinderverjaardag, alleen al aan entree ( en dan nog de te betalen volwassenen, vervoer, enz )

Goed: het word dus thuis. Zal denk ik weinig teleurstellingen opleveren aangezien Elise het al leuk vind kindjes thuis te ontvangen.

Maar wat te doen? Het is in de zomervakantie, dus al hopen dat de kids kunnen natuurlijk.

Ik dacht zelf aan van 2-half 6 ( en dan kwart voor 5 beginnen met patatjes bakken of pannekoeken, afhankelijk van allergieen e.d. )

ik had al beginnen met cake versieren en opeten en drinken erbij

daarna cadeautjes, cadeautje verstoppen en daarna zoeken en uitpakken

t-shirt of canvas kleuren ( dat kan dan eind van de dag mee met kinderen)

stoelendans

wie helpt me verder op weg? Met goed weer willen we ook nog wel een uurtje naar de speeltuin hier in de buurt, altijd een succes hier in de wijk.

Nu is 2-kwart voor 5 natuurlijk niet zo lang, maar wil ze ook wel ff lekker bezig houden natuurlijk. Na het eten kunnen ze zelf nog even lekker spelen.

Of is de tijd niet handig? Beter andere tijden? het is natuurlijk ook in een vakantie, dus mensen zullen zelf ff lekker rustig aan willen doen, enz. ( en wij ook het liefst in de ochtend :wink: )

Volgens mij is de belangrijkste tip: hou de leeftijd in de gaten.

5 is jong, voor veel 5-jarigen is het een eerste feestje.

Kadootjesritueel is leuk, lekker wat eten ook.

Thuis blijven zou ik zeker doen, en eigenlijk zou ik ze vooral lekker laten spelen, misschien een cake versieren, en daarna naar de speeltuin gaan. Thuis de versierde cake opeten.

Hou het klein, ze zijn nog klein :wink:

Lydia, jij raad aan dus niet echt een ‘programma’ nog te doen bij 5-jaar?

Ik weet niet precies de leeftijd van haar ‘vriendinnetjes’ Ze kies voorlopig ook nog iedere keer andere meisjes, maar 2 kinderen die constant op dr lijstjes voorkopen zijn een half jaar jonger nog dan Elise, dus die worden nog 5 en ik weet van 1 vd 2 dat ze nog nooit op een feestje is geweest. De andere zullen misschien wel al 5 zijn, geloof dat Elise zelfs 1 meisje wil uitnodigen die al 6 is :think: Maar goed, haar keuze wisselt steeds, kiezen is lastig met bijna 5 :wink:

met de speeltuin moeten we natuurlijk geluk op goed weer hebben, al moet dat wel kunnen in augustus. En bij regen evt. toch de spelletjes doen?

Kom wel al een beetje op dreef, dacht zelf om ze na de speeltuin even rustig te laten worden door een snoepketting oid te laten maken, kan die mooi aan het eind vd dag mee. Dan kan hub ondertussen het eten regelen. En na het eten gewoon lekker laten spelen inderdaad.

Tijd vliegt ook en als ik Elise vraag wat ze wil doen komt ze met koppeltje duiken, rollen, enz. Als ik dan bijv. stoelendans noem, vind ze dat erg leuk maar daar dacht ze dus in 1e instantie zelf niet aan. ( ze zegt vervolgens: maar dan hebben we wel meer stoelen nodig!)

Hier zit ik er ook over te denken hoe en wat!

Hier een dametje wat 11 juli 5 word. ook in de vakantie.Oogop mijn uitgerekende datum mag ze een kinderfeestje doen na de zomervakantie !

Ook gewoon thuis. Denk dat cupcake’s versieren mischien leuk is.

Met lekker weer gewoon lekker naar buiten of spelletjes die je vroeger op een feestje deed. Kan me nog koekhappen. spijkerpoepen. eieren lopen(in huis niet zo goed plan) appel of snoepje uit een bak water happen.

Een masker versieren. maar hema heeft ook leuke dingen voor een kinderfeestje kan je op de website vinden onder het kopje kinderfeestje .

Ik zou een klein clubje uitnodigen. 4 meisjes ofzo. En dan lekker thuis cakejes versieren en disco dansen op K3 met de gordijnen dicht en een discobol (te koop bij Action of Bart smit) als het weer nou enorm mee zit, is een picknick ergens op de hei/in het bos ook erg leuk.

het hangt ook een beetje van het groepje 5 jarigen af…

Toen de oudste 5 werd was hij de jongste van de klas en alle kindjes die kwamen (5 kindjes) waren al ruim 5 (als in over 2/3/4 maand alweer 6).

Was toen toch wel erg blij dat ik allerlei spelletjes had verzonnen. Die kids vonden het ook echt leuk om van alles te doen, maar een halfuurtje tussendoor schommelen en van de glijbaan waren ze ook nog enthousiast over (wat zeg ik… ze kwamen er zelf mee :lol: ).

Bij de 2e… die was 1 van de oudsten in de klas toen hij 5 werd… en op 1 die de week ervoor 5 was geworden na was het dus allemaal nog 4. Zelfs 1 die pas 3 maand op school zat… dat is echt heel anders dan het groepje bij de oudste!

We hadden wederom van alles aan mogelijkheden, maar al snel bleek dat dit groepje gewoon lekker wilde spelen! Onze zoon wilde wel heel graag geblindoekt een kleurplaat ‘afmaken’ (teken de ogen op de kat… en die ogen komen geblindoekt natuurlijk niet in het hoofd :wink: ) en aangepaste Twister doen.

Dat hebben we gedaan en ‘natuurlijk’ cakeje versierd en verder dus vooral heel veel gespeeld.

Tafeltjes uit het midden van de kamer gehaald, 3 grote bakken met duplo, auto’s en blokken neergezet en echt… geen kind(eren) aan en we hoorden achteraf van de ouders dat de kindjes het helemaal leuk hadden gevonden.

Dus mijn tip is eigenlijk: zorg dat je spelletjes hebt verzonnen, maar als de groep hier helemaal geen zin in heeft… laat ze dan lekker spelen, zolang het gezellig is is het feestje volgens mij al helemaal geslaagd.

Mamarije, dat is idd waar ik ook aan dacht; Ligt maar net aan de groep kinderen. De 2 die nog een half jaar jonger zijn die vermaken zich prima met spelen, maar wie komen daar nog bij?

We hebben afgesproken 5 kinderen, dan kan er door vakanties van kinderen evt. nog 1 afvallen. Als we er maar 4 uitnodigen kan er natuurlijk ook 1 of 2 afvallen en dan word het zo’n klein cluppie.

Ik zat te denken aan spekhappen ook ( had ik dat al gezegd?) maar ik wil ook niet teveel ‘zoet’ en ‘junk’ aanbieden. Al is het natuurlijk een verjaardag… Maar ook een spelletje memory moet wel lukken denk ik om ze even rustig te krijgen na een uur rennen/vliegen ( voor de afwisseling ) lijkt mij toch?

Cake versieren, ik denk dan zelf aan plakjes cake en glazuur erover oid ( poedersuiker met water ) en dan hageltjes, hartjes oid erop of is dit totaal niet werkbaar? Ik ben hier erg nieuw in :oops:

edit: ik zie nu de site van de hema en daar staan inderdaad ook leuke dingen op, vind ipv canvas schilderen ook die mokken beschilderen wel erg leuk…

En een beetje ‘zelf’ spelen een half uurtje/uurtje moet wel lukken toch? Ze zullen toch niet 3 uur echt compleet bezig gehouden moeten worden?

Klinkt goed hoor!

Mijn ervaring is ook dat het fijn is om een lijst spelletjes klaar te hebben liggen, maar evt gewoon laten spelen. Speeltuin doet het idd altijd goed, memory zie ik nog niet gebeuren, maar dat hangt ook erg vand e kindjes af.

Ik las de eerste feestjes vaak gewoon een verhaal verhaal, even een rustmomentje.

Ipv spek gewoon koekhappen? Is al wat gezonder en geen kind die koekhappen gek zal vinden of het spekkie zal missen.

koekhappen kan inderdaad ook, maar valt die koek bij de 1e hap niet meteen uit elkaar? of gebruik je dan ontbijtkoek ofzo :oops:

Ik dacht aan memory om ze even rustig te houden/krijgen na een druk moment, maar voorlezen kan inderdaad ook gewoon en we willen wel wat meegeven naar huis ( snoepje oid ) en snoep rijgen is ook wel een redelijk rustmoment dan…

Is er nog een ander ‘spel’ ( Elise is heel erg van de spelletjes ) wat rustig is en een rustpuntje kan inlassen?

Kan natuurlijk altijd teveel dingen op het lijstje hebben, gebeurt er iets niet dan is dat verder niet erg natuurlijk… en voor mijn gevoel is 3 uur zo om en na het eten laat ik ze denk ik gewoon even spelen…

( al kwam ik ergens pingpongbal blazen tegen, zou dat al kunnen met 4/5/6 jarigen? Dat klonk ook wel erg leuk!)

Wij hebben in januari voor L het eerste kinderfeestje gehouden, die werd toen ook 5.

Nou hebben wij het samen met het zoontje van mijn vriendin gedaan, dus de groep kinderen was wel iets groter (8 kids).

Maar we hebben eerst hier thuis cake versierd gewoon plakken cake, wat slagroom erop en dan maar wat ze lekker vinden…kleine snoepjes, hagelslag e.d…

Daarna zijn we naar een binnenspeeltuin geweest, waar we eerst de cadeautjes hebben uitgepakt…

De kids hebben de hele tijd gespeeld, tussendoor konden ze kiezen: Patat of poffertjes eten en verder geen kind aan ze…

Merkte bij het cake versieren al wel dat ze dat niet lang leuk vonden…

Bij ons waren er ook kinderen van 4 bij en het is moeilijk om de concentratie dan vast te houden.

Zoals jij zegt dat je een spelletje memory wil doen om de kids wat rustiger te krijgen…Mijn ervaring is dat juist memory helemaal niet rustgevend is, kost heel veel inspanning vaak voor die kleine kids, omdat ze zoveel moeten onthouden…Denk dat ze gewoon spelen veel fijner vind.

Wij hebben het feestje gehouden van 10 tot half 3, daar zat dan ook het eten tussen en moesten we nog naar de speeltuin toe (al was dat vlakbij…)

Maar veel langer zou ik ook echt niet doen hoor, zeker niet als je gewoon thuis bent!! Op een gegeven moment zijn de kids gewoon hartstikke moe (wat ook helemaal niet erg is vind ik…) Zeker als het voor de kids het eerste feestje is…

(Zou trouwens een stoelendans met zulke jongere kinderen niet snel verzinnen…je hebt kans dat sommige kinderen nog niet eens precies snappen wat ze moeten doen…)

Succes met het verzinnen van het feestje!! :wink:

ellendekker hoe bedoel je slagroom op de cake eerst? niet zo’n spuitbus denk ik dan, gewoon een bekertje uit het koelschap?

Ik denk dat stoelendans wel kan, ik begrijp dat sommige 4-jarigen dat niet zouden kunnen, maar de kleinsten die Elise wil uitnodigen ken ik en die zijn pittig genoeg :wink:

Nu zit ik alleen nog met de datum… zo midden in de vakantie blijft lastig, hoe groot is de kans dat IEDEREEN op vakantie is?

Het is Elise haar 1e feestje dus niet alle 5 hoeven te komen natuurlijk, ik weet zeker dat 1 meisje al kan ( is dochtertje van vrienden van ons ) maar in totaal 4 kids dat is toch wel nodig om een echt ‘feestje’ te krijgen, dus dan moeten van de 4 andere kids er wel nog 2 kunnen… we hebben wel al een ‘reservelijst’ aangezien Elise geloof ik wel de hele kleuterbouw (5 klassen á 30 kids ) lief vind… We hebben in totaal nog 11 kids die ze anders zou willen uitnodigen waarvan ik vind dat 5 of 6 van die kinderen wel echt ‘geschikt’ zouden zijn. ( de andere kinderen vind ze wel lief, maar heeft ze verder weinig contact mee op school, dus die uitnodigen vind ik dan wat ver gezocht )

Maar op tijd de uitnodigingen versturen denk ik? Hoe lang van te voren doe je dat normaal? ik zit nu wel te denken aan begin 2e week juli. Dat is wel 4 weken van te voren dus best ver, maar 10 dagen daarna is het natuurlijk al vakantie en mochten er veel niet kunnen, dan kan ze altijd nog ander kindje uitnodigen.

MOet zeggen… hier komen dus echt nooit feestjes voor in de vakantie. Ouders doen het OF in de laatste week voor de schoolvakantie of in de eerste 2 weken NA de vakantie. Zo zijn wij bijvoorbeeld terug van vakantie op 11 augustus en zijn dan 1 week weggeweest. Maar ik heb wel voor de overige 5 weken al aardig een planning en niets vervelender (vind ik) dat al gemaakte plannen niet door kunnen gaan of je als ouder verplicht thuis moet blijven omdat je kind nog thuis moet kunnen komen vanaf een feestje.

Als je het dan wel echt IN de vakantie wil doen, dan zou ik de ouders daar in de 1 na laatste schoolweek over aanspreken en gewoon vragen of hun kind dan kan. T lijkt me dat je snel zat antwoord hebt.

Hier word Michel 15 augustus 4 en omdat hij het ziet van de groten en ook al echt 4 vriendinnetjes heeft waar hij dolgraag een feestje mee wil doen, hebben we besloten dat hij een feestje mag geven in de eerste week na de vakantie.

Buurmeisje is 23 juli jarig, zijn dan opweg naar Spanje. Dus zij viert haar feestje de laatste woensdag van school.

Bij Anieks eerste feestje hadden we 3 uurtjes gepland en dat was ook genoeg. Een spaanderhouten doosje van Xenos, viltstiften en zelfklevende pailletten en stickers en ze mochten dat doosje versieren. Vervolgens kregen ze allemaal een snoepketting en armband om erin te doen en hebben we ze ingepakt zodat ze een"cadeautje" mee naar huis konden nemen. Daarna tafelfriet gegeten… frietjes gebakken, hoppa op het tafelzeil, klodders mayo en ketchup rondom en aanvallen maar… was hilarisch om mee te maken hoe leuk ze dat vonden. Verder gewoon in de tuin verstoppertje en tikkertje gedaan en ze hebben nog 30 minuten ofzo gewoon tv gekeken… was van 2 tot 5… frietjes eten hebben we om 16.30 gedaan en daarna naar huis. Was heel leuk en genoeg.

@mlk1982 wrote:

ellendekker hoe bedoel je slagroom op de cake eerst? niet zo’n spuitbus denk ik dan, gewoon een bekertje uit het koelschap?

Wij hebben een klein beetje slagroom uit de spuitbus erop gedaan en dat uitgesmeerd, gewoon zodat de versiering erop bleef plakken...

Ik zou een kinderfeestje ook niet in de vakantie doen. L. is zelf op 1e kerstdag jarig, en dus automatisch ook in de vakantie, maar we hebben het feestje pas half januari gedaan...

thx ellendekker, dan snap ik wat je bedoelt :slight_smile:

Ik begrijp wat jullie bedoelen met de vakantie, alleen is ervoor doen dus over 4 weken al (of eerder ) en dan duurt het nog bijna een maand voor ze echt jarig is. Na de vakantie idem. Ik vind dit gewoon echt te lang, zeker nu voor haar. Ze vraagt constant wanneer het is dan en snapt het niet. Erna vind ik echt mosterd na de maaltijd.

Ik kan me voorstellen dat het voor ouders vervelend kan zijn, maar ze kunnen toch altijd zeggen dat het niet kan? We laten het ver genoeg van te voren weten! Ik wil idd de week voor de vakantie bij de mensen die ik zelf zie even pijlen van te voren, maar er zijn ook ouders/kinderen uit andere klassen en die zie ik zelf nooit. Elise mag aan hen gewoon een uitnodiging geven wat mij betreft en dan hoor ik het wel! Kan er maar 1 kind, dan gaan we gewoon toch naar het linnaeushof :lol: Vind Elise ook leuk en ze kent partijtjes toch niet, want ze is er nog nooit geweest en ze heeft er ook nog nooit 1 gehad. En 1 kind komt zoiezo, want daar hebben we ook prima contact mee :slight_smile:

Volgend jaar valt de vakantie alweer anders en dan zouden we het er wel na kunnen doen.

Uiteraard moet je doen wat je zelf wijsheid acht… maar een kind van 5 zou je toch wel moeten kunnen uitleggen dat ze gewoon jarig is als ze jarig is, maar dat haar kinderfeestje plaatsvind na de zomervakantie als alle kindjes weer terug zijn van vakantie… Desnoods een aftelkalendertje maken. Juist de sfeer van meer kindjes maakt het echt een kinderfeestje. Ik bedoel… neem aan dat ze ook mag trakteren na de vakantie? das toch ook geen mosterd na de maaltijd… dus die redenatie volg ik niet helemaal. Het lijkt mij juist verwarrend als ze in de vakantie een feestje geeft, met het risico dat een deel van de genodigden niet kan en dan wel na de vakantie trakteren.

Maar goed, je komt er vast wel uit :wink: Ik wens jullie in elk geval een leuk feestje toe :smiley:

Op die leeftijd zou een feestje van 2-3 uur max ook prima zijn hoor.

Bijvoorbeeld van 2-5 of van 1-4 en dan het middageten samen te doen ipv het avondeten.

je kan in de middag lekker pannekoeken doen, is ook lekker makkelijk en deze kunnen ze bijvoorbeeld ook zelf versieren, je zet gewoon wat op tafel wat er op mag en laat ze ff kliederen, daarna schoonmaken.

Je zegt zelf tot half 6, maar dan pas om kwart voor 5 patatjes bakken en daarna nog spelen? Wordt wel erg krap misschien, en sommigen worden vroeger opgehaald en anderen weer later, rondom avondeten zou ik dat persoonlijk niet handig vinden.

Het spelen na het eten bedoel ik meer het spelen tot de kinderen opgehaald worden. Dus als 1 mama komt, gaat er een kind weg, enz. Totdat ze allemaal weg zijn, al ligt dat eraan hoeveel er gaan komen :wink:

Cell; ik dacht zelf aan wel al trakteren eind vh schooljaar, laatste schoolweek ergens dus. We zouden ervoor kunnen kiezen dan ook feestje te doen, maar dan zou het 1e week vakantie worden en dan is papa zelf er niet. Alleen doen zie ik niet zo zitten. Het zo uitspreiden vind ik zelf niet zo prettig, voor mijn gevoel word het dan zo… Tja, kan het niet uitleggen. Ligt vast aan mijn gevoel hoor, maar moet me er zelf toch ook een beetje prettig bij voelen en aangezien Elise het hoe dan ook al leuk vind als er iemand bij haar komt spelen gaan we het eerst maar eens zo proberen… We kijken wel wie kan en natuurlijk is het idee van een groot feestje leuker, maar ik heb wel het idee dat Elise zo’n drukte het overzicht kwijjt is dus wat dat betreft zijn 2-3 kindjes erbij ook wel goed… Ik snap jullie helemaal, echt waar…! Maar denk dat voor ons dit gewoon het beste niet en werkt het niet, dan doen we het volgend jaar beter. Denk alleen niet dat Elise het zal merken als het niet werkt want die vind 1 kindje al leuk!

hier wel gewoon verjaardagsfeestjes in de vakantie. De ouders worden benaderd omdat het er toch vaak maar een klein aantal zijn. Dan wordt er gekeken of eht mogelijk is om een datum te plannen. Vaak lukt het wel.

In de vakantie wordt er nl ook nog wel heen en weer veel gespeeld hier.

EN verder… ik zou gewoon lekker rommelen, miss zelf pizzaatje beleggen offuh… spelletje doen, iets beschilderen ed…

Dank je Konijn, ik hoop dat het lukt… anders maar met minderen kinderen, als het maar leuk word voor haar. Als het echt echt niet kan, dan zou het de laatste woensdag van school worden, maar dat is en krap, en erg druk voor de kinderen ook lijkt mij zo…

En wat je zegt: spelen zal toch onderling ook gebeuren, dus dan zou zo’n feestje ook moeten kunnen? We kijken gewoon :slight_smile: Al vind ik het nu al een hoop geregel, waar ben ik aan begonnen :shock: (gelukkig hoeft het voor de andere 2 nog niet )

Ligt dan misschien ook aan de wijk waarin je woont… Hier zijn we dus 2 weken thuis, dan 1 week op vakantie en dan nog 3 weken thuis en ik denk dat er alleen ruimte is voor speelafspraakjes in week 4… daarna gaat het gros hier naar de vakantieopvang of naar opa’s en oma’s en de andere weken is zo ongeveer iedereen wel OP vakantie :? Voorgaande jaren was het dus ook erg stil rond vriendjes in de vakantie. Ik zou hier dus de helft van de vriendjes gewoon niet thuis treffen… Wel jammer hoor, de kinderen vinden het ook altijd erg stil. Dus meestal plan ik van alles.