Kinderdagverblijf: zitten jouw kinderen bij elkaar?

De titel zegt het al.

In oktober/november gaat ons meisje ook naar het kdv.

Nu hadden wij aangegeven dat wij een voorkeur hadden bij Jesse in de groep. ( Dit ook ivm wegbrengen en ophalen.)

Nu is dit niet mogelijk en komt ons meisje in een nieuwe groep die in aug van start gaat.

Tuurlijk weet ik dat ik niet moet zeuren en blij moet zijn dat ze terecht kan…

maar ik had ze graag bij alkaar gezien.

Nu heb ik de volgende keus, wat zouden jullie doen:

*Jesse in zijn eigen groep laten en ons meisje ook een eigen groep.

*Ons meisje op de wachtlijst en als er plek vrij komt ook naar de groep van Jesse.

• Jesse naar de nieuwe groep waar ons meisje ook komt, dus weg bij de leidsters en andere kindjes (in hoever heeft een kind van nog geen 2 dat door)

Ik zou ze denk ik gewoon apart houden.

Zijn de ophaal en brengtijden anders dan? Of een andere locatie? Dan kan ik me voorstellen dat het moeilijker word.

Ik denk dat ze beide niet echt nadeel zullen hebben van het spelen in een andere groep.

En ik denk dat het minder leuk is je zoon later over te plaatsen, juist omdat ie op een leeftijd komt dat zekerheden en continuiteit vrij belangrijk zijn.

Ik vind het hartstikke meevallen met het ongemak van brengen en halen mbt de kids in 2 groepen zitten.

Zoonlief zit nog in de babygroep en dochter zit in de dreumes/peutergroep. Ik haal altijd eerst zoonlief en dan dochter op. En bij wegbrengen breng ik eerst haar en dan hem weg. Ik neem echt de tijd om even te knuffelen en ze op hun gemak te stellen, zelfs als ik haast heb haal ik het dan nog binnen een half uur om ze beide weg te brengen.

Ik zou ze niet persé samen in een groep willen. Is voor hun ook wel leuk dat ze hun eigen ‘klasje’ hebben.

Waarom wil je ze bij elkaar hebben?

Wat maakt het extra moeilijk met ophalen??

Ik vond het juist fijn dat ze op een andere groep zaten. Ze konden altijd even hallo zeggen, maar hadden ook ruimte om met anderen te spelen.

Met elkaar spelen kunnen ze thuis ook toch?

Ik ben benieuwd naar jouw voorkeur?

Ze zitten op dezelfde locatie alleen in andere groepen.

Mij leek het dus wel leuk om ze bij elkaar te houden, maar hub vond het idd ook fijner als ze allebei hun eigen klasje hebben.

Ophalen doe ik en met Jesse ben ik binnen 5 min weer klaar. (dit ook om dat lang afscheid nemen bij hem niet verstandig is ivm huilen)

Dus ik denk dat ik straks een kwartiertje kwijt ben.

Hier zitten ze allebei in een eigen groep en dat vinden ze ge-wel-dig! Eigen vriendjes en eigen juffen, eigen activiteiten, eigen slaaptijden en eigen materialen en speelgoed.

Ik zou het zelfs niet goed voor ze vinden om ze in dezelfde groep te zetten (of het moet een geval van overmacht zijn, heel soms kan dat wel een in tijden van ziekte of vakantie, maar echt maar heel zelden en dan meestal zelfde leeftijden bij elkaar)

Als de één jarig is of een afscheidsfeestje heeft, mag de andere naar die groep komen om het mee te vieren en dat vinden ze allebei erg leuk! (om even op bezoek te zijn, bedoel ik dan :wink: )

Ik zou er geen punt van maken, doen je kids ook niet :smiley:

Hier zitten ze alle 3 op 1 groep. Handig, maar voor Amy vind ik het wat minder leuk.

Thuis zit ze al met die broertjes opgescheept en op de groep nu dus ook al. Gelukkig houden de leidsters er rekening mee. Ook doen de jongens nog niet mee met gezamenlijke activiteiten, omdat ze te klein zijn en ze hebben een apart babyhoekje waar ze vaak spelen, dus ze kan redelijk haar eigen gang gaan.

Het is een groep van 0 tot 4.

Mijn zoon gaat nu 2 dagen in de week naar de zelfde groep als zijn zus en 1 dag naar een andere (die naast de groep van zus ligt). Voor die ene dag staat hij op de wachtlijst en per 1 januari gaat hij alle dagen naar de zelfde groep. Ik zie geen nadelen in het bij elkaar op dezelfde groep zitten. Ik ken de leiding heel goed en zij kennen ons en onze dochter heel goedl, dus ik vertrouw ze blindelings en bij nieuwe leiding moet je dat vertrouwen toch weer opbouwen. Bovendien ligt hij n de box of in de babyhoek en gaat grote zus haar eigen gang. Ik was eerst bang dat ze het vervelend zou vinden dat hij op haar terrein zou komen, maar dat is niet het geval. In jouw geval zou ik de jongste op de wachtlijst zetten. Als er plek is, vragen ze je eerst of je het nog steeds wil, dus je hoeft er geen gebruik van te maken. Ik zou niet je oudste naar een andere groep laten gaan, er gebeurt al zoveel in zijn leven.

Hier zitten/zaten de kinderen ook niet bij elkaar.

Heb ze bewust niet op een verticale groep gedaan.

De een zat op de babygroep (0-2 jaar) en de oudste op de peutergroep(2-4).

De oudste zit nu inmiddels op de BSO, maar nog allemaal in hetzelfde gebouw.

Op het speelplein zien ze elkaar soms nog en dan gaat de oudste altijd een kus en kroel geven aan de jongste. :inlove:

Ik zou hem dus niet overplaatsen als hij het naar z’n zin heeft op de huidige groep.

Bij ons waren ze indertijd net gestart met verticale groepen en hebben we bewust gekozen voor Mirthe bij Stan in de groep. Had met name te maken dat ik met één van de leidsters van de babygroep niet zo veel heb om het zo maar te zeggen. Maar ik vond het ook wel leuk voor ze. Maken ze hetzelfde mee en ze zijn voor elkaar natuurlijk heel vertrouwd.

In het begin was Stan heel beschermend voor z’n baby-zusje richting de anderen. Later werd dat minder, ging heel vanzelfsprekend. Nu is hij net naar school en dat was natuurlijk wel even wennen voor Mirthe, dat is wel een nadeel. Maar met een paar weken was dat ook wel weer over.

alle 3 onze eigen groep :mrgreen:

( Jade babygroep, Dave peutergroep en ik op de andere babygroep :mrgreen: )

T. komt in een andere groep, op een andere verdieping zelf. Moet volgens het regelement. Ik had ze liever bij elkaar gehad de eerste maanden, zodat T. een bekend gezicht om zich heen heeft. Oké, we hebben het over een dreumes van nog geen twee :lol:

Zomers zitten met het buitenspelen alle groepen bij elkaar. Maar anders haal ik straks eerst R. van boven en dan samen T. halen, zodat R. door heeft dat zij niet als enige “achtergelaten” is.

Hier zitten beide kinderen ook dezelfde groep.

Dagverblijf werkt ook met verticale groepen (3 maanden- 4 jaar).

Moet zeggen dat de oudste heerlijk zijn eigen gang blijft gaan, en heeft ook zijn eigen vriendjes.

Zelf vind ik het heerlijk om ze op1 groep te hebben, heb te maken met 1 en dezelfde leidster.

Als juf en mama ben ik altijd juist voor verschillende groepen.

Ieder zijn eigen plekkie…

Eigen juf,eigen kindjes.

Juist omdat ze thuis de dagen ook al elkaar hebben.

Maar dat is echt ieder voor zich.

Ik zie kindjes die erg '‘op’'hun broertje/zusje ‘‘zitten’’ ik zie kindjes die ieder helemaal hun eigen gang gaan op dezelfde groep.

Maar ik vind het echt uberschattig als broertjes/zusjes elkaar met buiten spelen tegenkomen en dan knuffelen…zo lief is dat…of trots zeggen mijn broer is er ook die bij juf …

Dus het heeft allebei wel iets denk ik maar ik neig altijd naar splitsen.

Maar soms heb je geen keus. Wij hebben ze niet bewust alle 3 op 1 groep gedaan, we hebben er zelfs niet eens over nagedacht, want het was dit, of 10km omrijden :wink:

Op school zullen de jongens ook bij elkaar in de klas gaan komen. Er is maar 1 kleuterklas. Ook een tweeling splitsen (Waar sommigen weer zo enorm voor zijn) is niet mogelijk.

Hier zitten ze ook op verschillende groepen, en ik vind het prima. Ze hebben dan echt een eigen “ding”.

Onze Esmée moedert heel erg dus ik vind het voor haar en voor Tom beter dat ze apart zit.

Voor haar omdat ze dan aan drzelf en ontwikkeling toe komt, en voor Tom omdat hij dan eindelijk even van zijn heel lieve maar bemoeizuchtige pseudomoeder weg is :mrgreen:

Ik heb 3 kinderen op de opvang zitten.

De oudste is 7 en breng ik naar de bso, de middelste en de jongste zitten op de dagopvang, maar niet bij elkaar op de groep. Het enige nadeel wat ik eraan vind is dat ik de kids naar 3 verschillende ruimtes moet brengen en dat kost best veel tijd. Verder vinden vooral de kids het jammer dat ze niet bij elkaar zitten. Zelf heb ik er geen problemen mee.

Op zich vind ik het wel goed dat ze allemaal hun eigen groep hebben zeg maar.

Als ik jou was zou ik het lekker zo laten.

Ik heb destijds de jongste bewust bij de oudste in de groep gedaan maar meer omdat hij, vanaf 3 mnd al op de verticale groep zat en ik graag wilde dat de jongste ook meteen op de verticale groep begint. Ze hebben maar een half jaar samen op het kdv gezeten voordat de oudste 4 werd en naar school ging.

Als de periode langer was geweest denk ik dat ik misschien toch de babygroep had gedaan voor de jongste. Meer gevoelsmatig dat ze niet de hele tijd op elkaars lip hoeven te zitten.

Alle drie de kinderen zitten bij elkaar op de groep :slight_smile:

Thomas en Sofie kijken daar niet naar elkaar om.

En omdat ze totaal niet op elkaar lijken, is het net of ze geen familie zijn :lol:

Suzanne is te jong, die boeit het nog helemaal niet zo.

Maar tot nu toe geen enkele problemen!

Ook als de kinderen onderverdeeld zijn op verschillende groepen, missen ze elkaar niet eens. :slight_smile:

hier zitten ze ook samen op 1 groep. daar heb ik bewust voor gekozen. omdat Joshua in het begin zo onrustig was wilde ik dat hij dan toch wat vertrouwds had.

en het werkt hier super. maar wij hebben het geluk dat de ene helft van de groep rond de 2 1/2 is en de andere helft rond 1 jaar is. dus ze hebben wel elk echt hun eigen vriendjes. maar toch beschermt Jeremy zijn kleine broertje wel. is altijd lief voor hem. zorgt dat hij speelgoed krijgt en zo. erg lief.

ik heb er verder ook nooit overnagedacht over zelf ontwikkeling of zo. en nu blijkt dat het super gaat hoeft dat gelukkig ook niet