Kinderboekenweek

Nee, ook al geprobeerd, maar ze heeft ook ADHD.

Muziek luisteren vind ze heerlijk, vooral in combinatie met dansen, maar ze kan het niet lang opbrengen om naar boeken te luisteren, helaas.

Ik lees haar bijna dagelijks voor en ook dan moet ze bewegen. Meestal gaat ze dan mijn haar borstelen :inlove:

Ze volgt nu een heel intensief dyslectie programma en ik hoop dat ze zich ooit ook zo in boeken mag verliezen als dat ik dat doe :mrgreen:

Q is momenteel helemaal gek van de Gruffalo en mama stiekem ook.

Verder doen ze hier allemaal activiteiten in de kinderboekenwinkel en in de bieb. En hij mag een boek uitzoeken.

Ze gaan dit jaar bij ons op school ook wat leuks doen las ik net in de nieuwsbrief. Ze gaan volgende week, als de kinderboekenweek woensdag begint, het eerste half uur een ruilbeurs houden op school. Je neemt maximaal 5 boeken of tijdschriften mee die je niet meer hoeft en gaat die ruilen tegen andere boeken of tijdschriften. Je mag een kleedje meenemen om je boeken uit te stallen. Aangezien er zo’n 500 kinderen per locatie zitten zal het wel een dolle boel worden :wink: Indy zit op de dependance, die redt zich wel, maar bij Kes is het wel handig dat ik erbij blijf zodat de ruil nog enigszins eerlijk gaat (hij ging ooit Pokemonkaarten ruilen; zijn halve boek was leeg en hij had 3 nieuwe :shock: )

haha wat stom ik vond het al raar dat ik geen topic terug kon vinden, maar blijkbaar niet goed genoeg gezocht :slight_smile:

Hebben jullie nog een tip voor ons kleintje? Een mooi boek(je) voor de allerallerkleinsten. Iets van versjes ofzo vind ik wel leuk voor hem.

Woeste Willem is echt een aanrader. Zo’n heerlijk boek :thumbup:

En vandaag heb ik het boekje Ik ben een Held gekocht van Ted van Lieshout. Onwijs leuk :thumbup: Een kind met een half jaar leesonderwijs zou dit boekje moeten kunnen lezen. Mijn oudste zit nu de jongste eruit voor te lezen :inlove:

Een lief boekje met kleine versjes is Jij bent de allerliefste. Die kennen ze sinds hun tweede helemaal uit hun hoofd. Dat is misschien wel een leuk boekje voor jouw jongste, Lune.

Zelf ben ik dol op kinderboeken. Ik beheer de kleuterbieb op school en zie zo heel wat leuke boeken voorbijkomen en ik mag er ook voor aanschaffen. We zijn nu verteltassen aan het samenstellen (google er maar eens op) Zo heerlijk. Je zou willen dat je weer kind was.

Elise is helemaal in de ban van Lena Lijstje

en wil de Hoi serie sparen na pinkeltje,…hoe overleef ik

(maar mam’s is die eerst aan t lezen,kijken of t geschikt is")

Sem zijn favo SuperSem en toch wel Jip en Janneke

Anne lezen we vaak voor uit Floddertje

Raad eens hoeveel ik van je hou

Kleine beer en grote beer

Kijkbijbel

vindt ik zelf ook onmisbaar in de boekenkast

Wat grappig om te lezen, Maxime, ik heb me net opgegeven om met de kleuterbieb bij ons op school te helpen :mrgreen: Hoor volgende week hoe en wat.

Wat leuk! Ja de schoolbieb… jeugdsentiment! Hier is er eigenlijk helemaal geen, ook raar eigenlijk. Moet wel zeggen dat iedere klas zelf een flinke boekenkast heeft.

Maxime, bedoel je jij bent de liefste? Die hebben we al :slight_smile:

We hebben al heel veel boeken, ga ook niet meer naar de bieb na een paar 30euroboetes :shifty: Kan je beter een boek kopen :wink:

Twijfel wel laatste tijd om weer te gaan, oudste heeft nog niet alles uit de kast gelezen maar dat zit er wel aan te komen. Hij verslindt echt boeken en dan is de bieb zo heerlijk he. Jammer genoeg nog te ver voor hem om zelf te gaan.

Ik kwam trouwens ook een prinsessenboek tegen met liedjes van Ageeth de Haan. Dat vindt mijn dochter vast geweldig, ik vond hem alleen vrij prijzig voor zoiets.

Voor de mensen die iets met het thema superhelden willen doen en een boek zoeken passend bij de leeftijd…

De CPNB heeft de kerntitels voor het onderwijs bekendgemaakt voor de Kinderboekenweek 2011 (woensdag 5 t/m zaterdag 15 oktober 2011). Thema: Superhelden - Over dapper durven zijn.

Er zijn 18 titels geselecteerd, voor onder- midden- en bovenbouw basisonderwijs.

Onderbouw:

Loes Riphagen - Superheldjes (De Fontein)

Christian Duda - Al zijn eendjes (Gottmer)

Lorenz Pauli - Wie is er hier het dapperst? (Gottmer)

Catharina Valckx - Roek de Ridder (De Harmonie)

Mathilde Stein - Bang Mannetje (Lemniscaat)

Max Velthuijs - Kikker is een held (Leopold)

Middenbouw:

Roald Dahl - Daantje de wereldkampioen (De Fontein)

Ole Lund Kirkegaard - Pudding Tarzan (Van Goor)

Janneke Schotveld - Superjuffie! (Van Holkema & Warendorf) (voorjaar 2011)

Thijs Goverde - De ongelofelijke Leonardo (Holland)

Gideon Samson - Hoe word ik een superheld? (Leopold) (augusus 2011)

Benny Lindelauf - Superhelp! (Querido) augustus 2011)

Bovenbouw:

Jan Terlouw - Koning van Katoren (Lemniscaat)

Janny van der Molen - Helden! : mensen die de wereld mooier maakten (Ploegsma)

Astrid Lindgren - Ronja de roversdochter (Ploegsma)

Joke van Leeuwen - Toen mijn vader een struik werd (Querido)

Simon van der Geest - Dissus (Querido)

Michelle Paver - Torak en Wolf (The House of Books)

Meer boeken die aansluiten bij het thema staan hier:

http://web.cpnb.nl/blobs/cpnb/61970/2011/18/Thematitellijst_KBW_-_Vakinfo_28-4-2011.pdf

het Muizenhuis vind ik ook wel erg lief :inlove:

veel te bekijken ook.

Wij hebben geluk, de bibliotheek zit in het gebouw waar ook de school zit. En dus gaan ze per klas eens in de zoveel weken nieuwe boeken uitzoeken. Elk kind mag dan een eigen boek kiezen en dan eventueel ruilen met een ander als het uit is. Wij gaan naar diezelfde bieb. Helaas is hij niet zo groot dus er is steeds meer wat we al een keer geleend hebben.

@marielle wrote:

Q is momenteel helemaal gek van de Gruffalo en mama stiekem ook.

Stan is ook helemaal gek van de Gruffalo...

Had een keer van de Mediamarkt een dvd-tje meegenomen voor 1 of 2 euro van de Gruffalo.. Kende ik helemaal niet. Maar helemaal leuk.. en nu dus op zoek naar de boeken..

Hij heeft net het boek gekregen "het kind van de Gruffalo"...

Ik vind het zo'n lief verhaal...

mijn broertje was vroeger helemaal gek op het verhaal van Dr. de Soto, de muizentandarts.

Ik heb ´m nu voor I.sa ook gekocht, en mijn broertje kijkt er stiekem nog altijd in :mrgreen:

Voor de echte kleintjes zijn hier flapjesboeken favoriet, van Muis of van Dribbel. sommige boeken van Dribbel hebben ook een geluidje erin.

Hier favoriet tussen 3 en 4 jaar:

• Anton kan toveren. simpele maar ijzersterke logica met bijpassende tekenstijl. heerlijk boek :inlove:
  • Muis zoekt een huis
  • O, O Octopus. eerst vooral voor de prachtige platen, nu begin ik ook wel op te warmen voor het verhaal

Hennie de heks vindt hij ook geweldig om voor te lezen maar dat vind ik niet echt ‘bewaarboeken’.

oh, wel een leuke vrolijke: één muisje kan geen optocht zijn :inlove:

hier komt een superheld op sokken maandag op school kregen brief mee vandaag

de held komt op schoolplein aan maandag

wij geven elk jaar een boek aan het kind een beetje uit de levensfase waar ze in zitten tot hun 18e en dan sluiten we af op hun 18e met een eerste boek van de volwassenboeken week

zodat ze een mooi aantal verschillende maar wel klasiekers hebben en niet allemaal dezelfde en we schrijven er ook altijd een klein verhaaltje in

en de hoevelste kinderboekenweek het is

kai heeft er 1 van marianne busser en ron schreuder

eric carle

um weet niet verder uit mijn hoofd

elin eric carle en the tjong king (de nieuwste van de taart serrie)

Wat echt té leuk is voor peuters/kleuters:

Wij zijn ook groot fan van Annie M.G. Schmidt, deze is echt geweldig! Met Spijtebijt, het jongetje dat altijd bijt (en er al gauw spijt van heeft) omdat hij door twee beren, Moem & Psasj, is opgevoed :inlove:

En ook erg lief:

Spijtebijt is idd leuk :thumbup: .

Lune, deze “natuurlijk” :wink:

of deze:

Maar zulke boeken hebben mijn kinderen de 1e jaren verslonden!