Kinderboekenweek

Doen jullie daar iets mee? Ik zag al een superheldenverkleedvraag voorbij komen.

Hier krijgen ze elk jaar een mooi boek van ons, dus ik ben hard aan het speuren wat het dit jaar wordt. Een beetje bijzonder boek probeer ik altijd te vinden,niet zomaar een dolfje weerwolfje of geronimo stilton.



Op de nominatie staan:



Matilda van R. Dahl

De ballade van de dood, van Koos meinderts

Morgen was het feest/Misschien wisten zij alles van Toon Tellegen

Een jaar bij Kikker en Pad van Arnold Lobel

Reis naar het land van lang geleden van Elsa Beskow

De geheime tuin van ehm… eh :oops:

De fabels van Aesopus van Imme dros



Voor ons ukkie;

Als je gaat slapen dan zal ik zingen



Welk boek mag volgens jou echt niet ontbreken in de boekenkast?

hier mag elk kind in de kinderboekenweek zelf een boek uitzoeken in de boekhandel, traditie die ik van mijn ouderlijke huis heb meegenomen.



Welke boeken niet mogen ontbreken in je kast??? Hmmm, ik ben van véél boeken, maar ik ben ook van de bieb. Dus de boeken die je echt echt zelf moet hebben vind ik moeilijk… *kijkt even in kast



het worden dan toch een beetje de bijzondere boeken, die je wat vaker pakt dan gewoon een boek

Deze twee iig:











heerlijke zoek-boeken.

in zelfde categorie:



vandaag nog voor de zoveelste keer met n en vriendinnetje heel lang in zitten kijken.



en we hebben nog een boek Het jaar rond, met verhalen voor elk seizoen, vind ik ook wel eentje om echt in de kast te hebben staan.

En bij peuters moet toch eigenlijk ook gewoon een Jip en Janneke staan vind ik.

(en Dahl en Lindgren en zo vind ik ook allemaal ‘verplichte kost’ maar niet per se om thuis te hebben staan, lenen en lezen voldoet ook

:mrgreen: )

Dat ligt er aan voor welke leeftijd. Op het lijstje van peuter voor sinterklaas/zijn verjaardag komt dit jaar Floddertje :inlove:

@fiep klophout wrote:

hier mag elk kind in de kinderboekenweek zelf een boek uitzoeken in de boekhandel, traditie die ik van mijn ouderlijke huis heb meegenomen.




Ook mijn kinderen mogen al jaren in de kinderboekenwinkel een boek uitzoeken als het kinderboekenweek is. En dan mogen ze ook echt helemaal zelf kiezen.

Hier mogen de kinderen elk een boek uitzoeken op school.



Tijdens de kinderboekenweek is er altijd kinderboekenavondverkoop.



Wij hebben toevallig ook de boeken die Fiep laat zien. Heerlijk.



Hier standaard in de kast:

Het verzamelwerk van Jip en Janneke.

De gebroeders Leeuwenhart (jeugdsentiment dus standaard)

Maria’s kleine ezel (jeugdsentiment dus standaard)

Diverse boeken van Dahl, we lezen nu Sjakie en de chocoladefabriek.

Een goed sprookjesboek. (die van de efteling is leuk, we hebben ook Grimm, maar ik vind die eigenlijk net iets te ehm grof ofzo)



De boeken die wij nu erg leuk vinden thuis:

De prinses zonder koninkrijk

Max en de Maximonsters

Fantasia (Geronimo Stilton) met Sklaas krijgen ze deel 4, mits ze het niet zelf uitkiezen over 2 weken.

Dolfje Weerwolfje



Op mijn 8) lijstje staat nog:



Over goden, engelen en helden

Ronja de roversdochter.



We hebben best al heel veel boeken, ook boeken die we nog hebben gelezen. Komt nog wel, we zijn er (gelukkig!!!) dol op…

@Madre wrote:

Ronja de roversdochter.


Oh ja, Ronja de roversdochter… die heb ik ooit zelf uitgezocht tijdens een kinderboekenweek… over jeugdsentiment gesproken!

(ik ga eens gauw bij mijn ouders op zolder zoeken of ze hem nog hebben liggen)



Hier wil ik ook Laura een boek uit laten zoeken, ik twijfel nog een beetje hoe vrij ik haar daarin wil laten. Zelf kiezen is leuk, maar ik hoop toch ook dat ze een beetje bijzonder boek kiest dat niet na een half uurtje voorlezen in het stof belandt. Dus ik zal zeker proberen om de keuze een beetje bij te sturen dan maar - ik lees hier mee voor de boekentips.

Haha, ik zat al op dit topic te wachten, lijkt wel een jaarlijkse traditie te worden :wink: , ook leuk om te zien: meestal reageren dezelfde mensen :mrgreen: , zie: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=94119&postdays=0&postorder=asc&start=15



Overigens worden Het hier meerdere boeken :oops: We zijn alle vier(de jongste leest nog niet mee…) dol op Thé Jong Khing- de tekenaar van ‘Vos en Haas’. En dan vooral op z’n sprookjesboeken, dus gaan we voor de ‘30 mooiste verhalen van de sprookjesverteller’. Verder weet ik het nog niet zeker :think:

@Mejis wrote:

@Madre wrote:
Ronja de roversdochter.


Oh ja, Ronja de roversdochter… die heb ik ooit zelf uitgezocht tijdens een kinderboekenweek… over jeugdsentiment gesproken!

(ik ga eens gauw bij mijn ouders op zolder zoeken of ze hem nog hebben liggen)



Hier wil ik ook Laura een boek uit laten zoeken, ik twijfel nog een beetje hoe vrij ik haar daarin wil laten. Zelf kiezen is leuk, maar ik hoop toch ook dat ze een beetje bijzonder boek kiest dat niet na een half uurtje voorlezen in het stof belandt. Dus ik zal zeker proberen om de keuze een beetje bij te sturen dan maar - ik lees hier mee voor de boekentips.




Grappig, ik ben van de week begonnen met Indy in Ronja de Roversdochter. Inderdaad mijn eigen oude boek :wink:

@Fleur wrote:

@fiep klophout wrote:
hier mag elk kind in de kinderboekenweek zelf een boek uitzoeken in de boekhandel, traditie die ik van mijn ouderlijke huis heb meegenomen.




Ook mijn kinderen mogen al jaren in de kinderboekenwinkel een boek uitzoeken als het kinderboekenweek is. En dan mogen ze ook echt helemaal zelf kiezen.




en hier ook deze traditie van huis uit meegekregen.

Zelf uit mogen zoeken… ik vond het vroeger al heerlijk en kan nog steeds verlekkerd in een boekenwinkel rondlopen.



We hebben hier een echte kinderboekenwinkel, dus daar gaan we dan heem.



De jongste kies ik nog voor :angel: en nummer 3 zal misschien nog wel beetje geholpen moeten worden, maar zijn stem heeft de doorslag.

De oudste 2 mogen zelf kiezen en denk toch echt dat de oudste voor een Dolfje Weerwolfje kiest :lol: .

Vindt die op dit moment helemaal leuk.



Nummer 2 weet ik nog niet… die kan dus zelf al op eind groep 3 niveau lezen (maar zit net in groep 2) dus zou zo maar een zelflees boek kunnen kiezen… maar hij vindt voorlezen gelukkig ook nog heerlijk.

We zullen het meemaken.

Wat een superleuk idee om elk jaar een boek uit te laten zoeken in de kinderboekenweek :smiley:

Ga ik ook eens over denken (enige nadeel vind ik dat het zo dicht op de verjaardag van de jongens zit… :think: )



Als kind heb ik de hele kindercollectie van de bieb minimaal 1 keer gelezen… Op mijn twaalfde ben ik maar aan de volwassenafdeling begonnen… toen was er dus echt niks meer op de jeugdafdeling wat me nog enigszins aansprak :shifty:

Gelukkig vinden mijn kinderen het nu ook heel erg leuk om boekjes te lezen/kijken (en zelf de verhaaltjes aan elkaar ‘voor te lezen’ :inlove: ). Hm, ik voel een ritje kinderboekenwinkel aankomen volgende week :lol:



Ronja was hier vroeger trouwens ook 1 van mijn favorieten :smiley:

@eisblume wrote:

Haha, ik zat al op dit topic te wachten, lijkt wel een jaarlijkse traditie te worden :wink: , ook leuk om te zien: meestal reageren dezelfde mensen :mrgreen: , zie: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=94119&postdays=0&postorder=asc&start=15




wat een wonder, ik heb in dat topic niet gereageerd! Maar zelfs de zelfde TS :mrgreen:


Ik stuur wel nog een beetje hoor met uitzoeken, maar laat hem uiteindelijk bepalen. Vorig jaar heeft ie het magneetboek van de Gruffalo uitgezocht, jaar daarvoor Floddertje.

zoë zoekt deze uit, wedden? :mrgreen:


eisblume, ken je de taartboeken van hem? Die zijn dus ook echt leuk! Sprookjesboek van hem lijkt me ook leuk (maar wel prijzig, uit mijn hoofd).


Hier momenteel trouwens ook een regelrechte hit: DR Seuss, over jeugdsentiment gesproken. Met de kat met de hoed, en ook in het engels een hit 'i can't bla this blabber blubber, my tongue isn't made of rubber'. Heerlijk.

ja ik weet zeker dat Zoë dat boek gaat kiezen, kan niet anders :thumbup:



Onze jongste heeft inmiddels al een boek of 4 met zijn naam erop… en heb er toevallig net eentje via MP gevonden nog :oops: .



Overigens krijgen onze kinderen ook elke verjaardag van opa&oma een boek en met Sinterklaas krijgen ze ook allemaal een boek.



Voor nummer 3 betekent dat 3 boeken in 2 maand tijd :lol: .

Maar die is ook gek van lezen.

Gaat sindskort naar de psz en installeert zich als we komen met een boekje op de bank en gaat mij voorlezen :inlove: .



Oh voor hem zou een zoek/platenboek helemaal leuk zijn.

Ik ga hem die kant op sturen dit jaar :angel: Kan die helemaal zijn eigen verhalen bij verzinnen.

@eisblume wrote:

Haha, ik zat al op dit topic te wachten, lijkt wel een jaarlijkse traditie te worden :wink: , ook leuk om te zien: meestal reageren dezelfde mensen :mrgreen: , zie: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=94119&postdays=0&postorder=asc&start=15



Overigens worden Het hier meerdere boeken :oops: We zijn alle vier(de jongste leest nog niet mee…) dol op Thé Jong Khing- de tekenaar van ‘Vos en Haas’. En dan vooral op z’n sprookjesboeken, dus gaan we voor de ‘30 mooiste verhalen van de sprookjesverteller’. Verder weet ik het nog niet zeker :think:




Ik zal het oude topic wel sluiten in ieder geval dan is deze nieuwe lekker actueel :slight_smile:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEE,

Fiep…Die wil IK Geven voor haar 1e verjaardag…

@Madre wrote:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEE,

Fiep…Die wil IK Geven voor haar 1e verjaardag…




ow. hadden we dat afgesproken? begint opeens ergens een lampje te branden…zo’n zwak peertje van 5 watt…

@fiep klophout wrote:

@Madre wrote:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEE,

Fiep…Die wil IK Geven voor haar 1e verjaardag…




ow. hadden we dat afgesproken? begint opeens ergens een lampje te branden…zo’n zwak peertje van 5 watt…




Hij staat al bijna een half jaar op mijn verlanglijstje van Bol.com



:mrgreen:

dr seuss is leuk

hier gak in de zak als favo

maar moet wel zeggen, dat de oude versie leuker is

de nieuwe uitgave, gebruiken ze hele andere woorden, jammer



jan leest nu vooral de kippevel serie

@fiep klophout wrote:

eisblume, ken je de taartboeken van hem? Die zijn dus ook echt leuk! Sprookjesboek van hem lijkt me ook leuk (maar wel prijzig, uit mijn hoofd).

Wij lenen bijna elke keer weer een boek van hem uit de bieb, dus ja het Taartenzoekboek is ook al bekend. De 30 mooiste verhalen van de sprookjesverteller is 25,- bij bol.com, maar ja we hebben hem nu al 2x geleend en daarbij telkens 3x verlengd, dus ik ga ervan uit dat het z'n geld waard zal zijn :wink:

Ik ben zelf nu aan de kinderboeken :lol:



De serie complot 365. Errug spannend! Elk deel beslaat een maand en eindigt zo dat je de volgende meteen wilt lezen. Lang leve de e boeken :dance: ik hoef er de deur niet voor uit!



Verder was ik vroeger helemaal in de ban van Thea Beckmann. Vooral de serie aardkinderen vond ik geweldig. Die heb ik als volwassene ook nog een paar keer gelezen.



Emma heeft helaas hele zware dyslectie ( hoort tot de 10 % laagst scorenden) dus lekker ongedwongen wegduiken met een boek is moeilijk voor haar. Lezen is heel beladen voor haar.

@Elka wrote:





Emma heeft helaas hele zware dyslectie ( hoort tot de 10 % laagst scorenden) dus lekker ongedwongen wegduiken met een boek is moeilijk voor haar. Lezen is heel beladen voor haar.




Luisterboeken niets voor haar?