Kinderboekenweek

Het is weer kinderboekenweek!



Ik heb echt een vreselijke boekenverslaving en ze krijgen altijd een mooi boek in de kinderboekenweek, mooi excuus :smiley:



Dit jaar De man in de wolken (naar het lied van Harry Jekkers), De rode prinses (Paul Biegel) en Kaboutersprookjes (Ineke verschuren). Ze waren er dolblij mee!



De rode prinses is het nieuwe boek om 's avonds te lezen, we hadden net Virgilius van Tuil uit (Biegel doet het erg goed hier). Verder gaan we direct uit school altijd aan tafel, wat eten en drinken, beetje kletsen en dan een verhaal voor ze weer gaan spelen.



Lezen jullie veel met de kinderen, lezen ze zelf graag (hier elke avond voor het slapengaan een kwartiertje zelflezen, nadat wij hebben voorgelezen), doen jullie iets met de kinderboekenweek, wat lezen jullie?

Paul Biegel :inlove: Echt een favoriet uit mijn jeugd
Het sleutelkruid, de tuinen van dorr en het spiegelkasteel :inlove: :inlove: :inlove:

Hier nog een boekenverslaafde. De kids lezen we elke avond voor. Gwen gaat helemaal voor Jip&Janneke op het moment en Dean voor Kikker en Haas of Bumba. Overdag lees ik ook regelmatig voor.

Hier een verslaving van dolfje weerwolfje, dus een boek van paul van loon gekocht alvast voor verjaardag ( dec) van mijn nichtje



En het boekenweekgeschenk Mees Kees ben ik nu aan voorlezen aan een kleine dame
 vind het ene leuk verhaal zeker als je stemmetjes gaat gebruiken, of gebraen gaat doen enz. :inlove:



We zijn gisteren ook even in de bibliotheek geweest en hebben kleurplaten meegenomen en t was er gezellig gemaakt met slingers en balonnen enzo
 erg leuk initiatief weer.

Oh de Tuinen van Dorr verheug ik me ook zo op, kan niet wachten!



En Jip en Janneke en Kikker blijven ook leuk he, jammer dat mn kids het echt niet meer willen :lol:

Dolfje Weerwolfje lijkt me ook erg leuk, ik heb er tussen staan twijfelen en bedacht dat ik die ws met sint koop (dan krijgen ze ook altijd een boek).



En het kinderboekenweekgeschenk, voor welke leeftijd is dat? Ik heb er eigenlijk niet zo erg naar gekeken omdat ik er vanuit ging dat het voor grotere kinderen was. En we hadden genoeg te lezen dat hielp ook :wink:

Hier ook een kinderboekenverslaafde. Ik heb “voor dat jij er was” gekocht, echt een geweldig boek.



Noud heeft een voorleesboek uitgezocht :het poepkasteel en andere verhalen en Marlot het boek" de rode paraplu". Die kan ze zelf lezen 8) (is zonder tekst)



Voor mij vader heb ik het bekroonde boek “de boomhut” gekocht omdat hij met Noud een boomhut heeft gebouwd.



Ik moet daar altijd echt op mijn handen gaan zitten om niet nog veel meer te kopen :oops:

Wij lezen ook elke avond voor, voor het slapen gaan (ik schrok er van toen ik hoorde dat mensen dat dus echt nooit doen).

En we hebben VEEL kinderboeken.



Het is zelfs zo erg dat we volgende week boekenmarkt op school hebben, maar ik geen 1 boek kan bedenken dat weg mag/kan :oops: Ze zijn allemaal te mooi/leuk/lief/ontroerend etc. :oops:

hier wordt ook elke avond voorgelezen




ikzelf heb een kleine verzameling sprookjesboeken :inlove:

en de disneyboekjes :inlove:



de disneyboekjes zijn op het moment voor Dave het voorleesboek :mrgreen:



jade heeft er nog niet echt het geduld voor en gaat liever even knuffelen voor het slapen
 komt wel goed :mrgreen:



as dinsdag is bij Dave op school boekverkoopdag
 een boekhandel uit de buurt komt dan met kinderboeken die je kunt kopen.

tja ik heb er eentje besteld hoor :dance:

Wij lezen 365 dagen ‘Elke dag een verhaal’, 's avonds voor.

Overdag gaat hij zelf graag bladeren.



Boeken voor later staan er al: o.a Paul van Loon (Dolfje.). Pinkeltje, Dik Trom (nieuwe versie en oude versie) bij oma vandaan.

oh hier ook een (kinder)boek verslaafde
 vind het ook altijd zo moeilijk kiezen in zo’n winkel




Net als wij vroeger toen we jonger waren mogen onze kids zelf een boek uitzoeken zodra ze er groot genoeg voor zijn.



De oudste heeft gekozen voor een leren lezen boek van Carry Slee. Hij lijkt volgens mij op zijn mama, want hij wou alle boeken wel. Oh wat heerlijk als je kind leert lezen :smiley:

De middelste heeft een voorlees/prentenboek ‘o o octopus’. Ik kende het niet, maar in de winkel vast gelezen (want hoe moet hij anders kiezen dan door in de winkel vast voor te lezen he) en had binnen no time 5 kids om me heen die mee stonden te luisteren, zo leuk.

De jongste
 tja daar ben ik toch echt voor zijn grote idool gegaan: nijntje :lol:



En voor allemaal (en een beetje boel voor mezelf) het prentenboek van het jaar (dat koop ik elk jaar voor 5 euro) en nog ‘Kledder, klodder, klaar!’ van Vivian den Hollander en Dagmar Stam. Vind ik ook zulke leuke boeken.



Oh en heb ook al een boek op de groei gekocht voor de kleine pruts op komst :inlove: Kan je niet vroeg genoeg mee beginnen met je eigen boekverzameling.



Hier is woensdag kleedjesverkoop op school, maar net als Puk kan ik ook geen enkel boek verzinnen dat weg mag
 mijn eigen boeken staan nog bij mijn ouders! Dus als we daar zijn worden onze kinderen voorgelezen uit mijn oude kinderboeken :thumbup: .



We lezen hier ook elke dag voor, vaak meerdere keren per dag, niet altijd voor het naar bed gaan, soms willen ze lekker een spelletje doen en dat mag ook. Als er maar gelezen is.



Vind het ook zo heerlijk dat de jongste het nu echt leuk gaat vinden om op schoot te kruipen met een boekje.

Ik ben al ruim 3 jaar lid van de bieb en toch hebben wij boekenkasten hier in huis waar je u tegen zegt :shifty: Elke kinderboekenweek koop ik een boekje voor de kids, en ook het speciale boekje dat erbij hoort. Vorig jaar was dat Wiebelbillenboogie, vinden ze allebei nog steeds erg leuk. Dit jaar heb ik nog niet gekozen, zo maar ff doen :mrgreen:



Wij lezen standaard elke avond 2 verhaaltjes voor. Meestal 1 voor Jasper’s leeftijd en 1 voor Robin. Jasper is op dit moment gek op “Op zoek naar het monster” van Norbert Landa en Robin is dol op alle dierenboekjes en ook een Barbapapa boekje trekt ie graag uit de kast. De meeste boeken liggen boven in hun kamer, maar ook hier in de woonkamer hebben de jongens 2 plankjes boeken staan. En dan vooral de ‘doe-boekjes’, dus boekjes met flapjes of om te tellen, zoek- en kijkboeken en het woordenboek van Richard Scarry. Deze zijn toch wat minder geschikt om 's avonds voor te lezen vinden wij omdat er niet duidelijk een begin en een eind aan zit :shifty: (en dan blijven de jongens heen en weer bladeren en komt het boek nooit uit :lol: )

Ik heb ‘de paraplu’ en ‘Stimmy of het oerwoud in de stad’ gekocht.



Een week daarvoor had ik al ‘Dolfje, weerwolfje’ gekocht.



Ik ben ook dol op boeken en de kinderen ook. Ik kan niet wachten tot ze ietsje ouder zijn en ik ze kan verblijden met Roals Dahl en de avonturen van HP en nog heel veel meer.



Vind kinderboeken heel leuk, maar het spannende aspect in boeken voor 7 jaar en ouder vind ik zelf ook nog zo leuk.

Oh hier trouwens ook boekenmarkt woensdag. Ik heb ooit eens, toen ik nog geen verstand had, een hele doos van die Dinsneyboeken gekocht.



Die gaan op het kleed
 8)

Disney boeken zijn best leuk opzich, ik had die vroeger
 maar verder




Net even 3 boeken besteld


@Sweet-Love wrote:

Disney boeken zijn best leuk opzich, ik had die vroeger
 maar verder




Net even 3 boeken besteld





Oh ze zijn op zich best aardig hoor


Maar als je eenmaal verliefd wordt op ‘echte’ (kinder)boeken is het gewoon drie keer niets in vergelijking.

Whahaha ja ik kan die ook niet zo waarderen. Net als de 365 dagen boeken
 Ik vind het toch wel belangrijk dat het mooi geschreven is, goed taalgebruik waar ze wat van opsteken, en de illustraties ook mooi zijn, anders koop ik ze gewoon niet.

Ze krijgen weleens boeken die ik minder geschikt vind maar die zitten in een grote mand om zelf te kijken/lezen. Ik lees het niet voor, dat lukt me gewoon niet goed als ik het een vreselijk boek vind.



Wij zitten dus wel in de spannende boeken die ik zelf ook leuk vind- voorleesfase, heerlijk Roald Dahl idd en Paul Biegel op het moment dus. Harry Potter vind ik ze nog wat jong voor, maar ik heb ze wel.

Ik vind het alleen wel lastig met de jongste. Zij vindt het eigenlijk wel heel erg spannend en je merkt nu met de rode prinses dat voor haar het taalgebruik wel erg moeilijk is, maar ze wil toch graag meeluisteren. Toen de jongens in de pluk van de petteflet/pinkeltjefase waren zeg maar vond zij het prima om apart voorgelezen te worden, kreeg zij gewoon een prentenboek, maar nu wil ze dat dus perse niet.

We twijfelen nu dus of we het niet gewoon gaan afdwingen, omdat de rode prinses echt echt te moeilijk is, de vorige ging het nog wel.



Hoe doen jullie dat met verschillende leeftijden?

Mijn oudste is 5,5 en mijn jongste is 4.

Soms zijn dingen ook nog net een beetje te eng of onbegrijpelijk maar dan bespreken we het gewoon nog even na. Niet heel lang ofzo, maar om het op dat moment af te sluiten.



Maar over het algemeen lezen we nog niet echt veel voor uit boeken die boven hun leeftijdniveau zijn. Behalve Dolfje dan
 8)



Ik houd van mooie boeken met een mooi verhaal maar zeker ook met mooie tekeningen. Hierbij maak ik geen onderscheid tussen commerciele jongens en meisjesboelken trouwens. Dat komt later wel als ze zelf perse boeken willen kiezen/kopen.

Ik heb Het Sinterklaasboek voor peuters en kleuters (van M. Busser en R. Schroder) en Kerstmis van Dick Bruna ( :inlove: echt jeugdsentiment!!!) gekocht.



Denk dat ons ventje er nog net te jong voor is, dus waarschijnlijk voor volgend jaar, maar ben al zo blij dat ze in de boekenkast staan!! :inlove:



Voor echt voorlezen heeft ons ventje nog te weinig geduld, maar zelf boekjes kijken is wel erg leuk, vooral als er nog iets mee kan (openvouwen, bewegen etc)



Ik sta zelf voor de klas, kleuters, en ik vind voorlezen echt heeeeeeeeeeeeeerlijk om te doen!!!



Ga zo ff het kinderboekenweekgeschenk lezen :smiley:



Groetjes, Marieke

Dat sinterklaasboek is zo leuk, die vonden ze hier vorig jaar (7,6 en net 5 toen) ook nog leuk, maar de oudste met dik anderhalf ook al :smiley:



Dat heb ik ook heeeel erg; ik heb zooveel mooie kerstboeken dat we aan de helft niet toekomen :oops:

Met sinterklaas heb ik het minder, ik vind er niet zoveel echt mooi. Vaak schreeuwerig en hysterisch, de spanning alleen maar vergrotend.

Ik vond vorig jaar wel deze;

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20061129_okomereenskijken01



daar dus een boek van. heel mooi!

Ja Busser en Schröder hebben ook zulke leuke boeken geschreven!

De meeste mensen om ons heen weten wel dat ik van de boeken ben en onze kinderen hebben ook allemaal diverse boeken als kraamcadeau gehad.

De omnibus van Jip&Janneke (de mijne staat ook in de kast, maar deze is van de jongste, met persoonlijk verhaaltje), groot verhalenboek van Busser en Schröder.



Onze kinderen vinden het leuk om samen voorgelezen te worden, maar ook heel erg fijn als ze 1 op 1 aandacht krijgen in de vorm van een boek. Dus het ‘probleem’ van verschillende leeftijden en moeilijkheidsgraad hebben we eigenlijk niet
 de jongste snapt natuurlijk nog amper wat van de boeken die de oudste 2 leuk vinden maar hij vindt het ontzettend leuk om mee te luisteren, erbij te zitten, dus dat is prima.