Kinderboekenweek

Ik heb vorig jaar deze gekocht en dat is een regelrechte hit…







‘De gele ballon’ staat op het verlanlijstje…



Verder heb ik wel wat sinterklaasboeken.

Niet alle boeken die ik koop hoeven in alle opzichten mooi en opvoedkundig te zijn. Soms moet het gewoon leuk zijn.



Ik heb vorig jaar ‘Schoenen voor Sinterklaas’ gekocht, over Said die niet begrijpt wie Sinterklaas is en wat hij met je schoenen wilt. De kinderen vinden het helemaal leuk.



En nog wat Sint-boekjes die je gratis bij de C1000 kreeg.



Kerstboeken heb ik niet echt geloof ik.



Ik kreeg vroeger elk jaar "maria’s kleine ezel’ voorgelezen door mijn moeder en dat boek heb ik nog. Ik vind ze er ietsje te jong voor, maar heel misschien begin ik er deze toch advent mee.



Verder stond ik laatst in de Slegte en vroeg ik mij af wanneer ik als niet gelovige aan een kinderbijbel moet beginnen. Vind het belangrijk dat ze ook iets van die geloofsovertuiging meekrijgen, maar ik vind het niet nodig ze al zo jong aan God te introduceren. :think:

Oh ja, die is ook erg leuk!

Ik heb hem niet gekocht omdat de gele ballon hier dus niet zo’n succes is, maar de tekeningen zijn geweldig.

Als je interesse hebt in een lijst kerst-aanraders geef je maar een gil :wink:



De boeken die ik koop voldoen meestal wel aan alle eisen, er zijn gewoon zoveel mooie leuke boeken :mrgreen:



En God introduceren… de kinderen gaan naar de vrije school dus werden in de kleuterklas al flink wat vragen gesteld. Kinderbijbel vind ik niet nodig, maar we hebben dus wel boekjes met het kerstverhaal en een mooi boek over verschillende religies. En christelijke buren die de interesse van de jongens erg leuk vinden :lol:

oh de gele ballon vinden onze jongens dus ook geweldig.

Maar daar heb ik zelf dan weer minder mee :oops:

Vind het wel mooie platen, maar om er telkens weer wat omheen te verzinnen… is niet zo mijn ding geloof ik… heb toch graag echt een verhaal/tekst.



Bij de kleuters liggen hier bij het inlopen in de klas allemaal boeken op de tafel in het midden van de kring (welke boeken wisselt eens in de zoveel tijd, maar wel express een tijdje dezelfden) en dan kan er even gelezen worden al dan niet met papa of mama.

Bij de middelste ligt een enorm heerlijke fatboy in de klas en daar plof ik dan met hem en de jongste lekker in met een boekje even voor de juf van start gaat.



Hier hebben we idd ook paar van die C1000 sint boeken, zitten paar best leuke bij vind ik :thumbup: :thumbup: en wij hebben ook sint/kerst boek van Dikkie Dik en hebben er nog 1 of 2 die zowel kerst als sinterklaas beslaan.



En de kinderbijbel… tja onze kindern gaan ondanks dat wij zelf niet gelovig zijn naar een chr. basisschool, dus zij krijgen er meer van mee als wij weten :o

Ik kreeg vroeger ook gewoon alles mee van de Geert Groote School.



Maar mijn kinderen zitten op een openbare school en ook al vieren ze wel alle feesten, ze gaan er niet dieper op in waarom we kerst vieren.



Ook al ben ik helemaal niet gelovig vind ik het dus wel belangrijk dat ze weten wat Kerst en Pasen inhoud.



Ik heb al een ander topic geopend in de huiskamer dus zal er hier nu over ophouden.



Ik zag net bij bol.com dat ik 28 boeken op mijn verlanglijst heb staan en daarvan is minstens de helft voor de kinderen. 8)

Ik vond dat idd ook belangrijk (ik wist zelf pas wat kerst was toen ik het dick bruna boekje ging voorlezen aan oppaskinderen, echt genant vond ik het gewoon :oops: ). Misschien dat we daarom zo’n enorme berg kerstboeken hebben :lol:



Ik heb even gekeken; 54 artikelen op de verlanglijst, maar ook aardig wat kookboeken en cd’s.

Ik ontdekte laatst de Tiny boekjes bij Bol, jeugdsentiment!! Mijn meisje vindt deze net als ik vroeger geweldig. Daar ga ik dus ook echt nog een paar van bestellen, maar eerst s snuffelen wat ik nog bij mn ouders heb liggen.



Oh, ik heb ook de hele zolder van mijn ouders doorzocht naar mijn boeken van vroeger en die staan nu al in hun boekenkist :wink: Wij lezen dus ook bewust in het Duits en het Nederlands voor. Zelfs papa doet een poging om in het Duits voor te lezen, klinkt ooh zo schattig :inlove:



En Rupsje nooitgenoeg hebben we dus gewoon in het Engels, lees ik nu eerst in het Engels voor en dan vertel ik in het Nederlands bij wat er gebeurt! Zo lang je maar duidelijk zegt dat dit Engels is, kan het m.i. niet zo veel kwaad om talen te “mixen”. Maar hier kijken de jongens ook wel eens Engelse kindertv (Cbeebies :wink: )



Ik zie voorlezen ook als een mooi middel om ze (vreemde) talen te leren, want het leren moet natuurlijk wel leuk zijn :wink: Precies daarom vind ik die Disneyboeken ook niet zo heel leuk, maar ik merk wel dat het voor Jasper precies de juiste lengte heeft en hij op deze manier sneeuwwitje bijvoorbeeld wel leuk vind. Als ik uit mijn sprookjesboek van vroeger voorlees dan snapt hij er gewoon niks van, is ie simpelweg nog te jong voor :slight_smile: Dus wij hebben er wel zo’n 4-5 die ook regelmatig voorgelezen worden(vooral Toy Story 3 en Cars zijn op dit moment favoriet- vooral die eerste is volgens mij als film best spannend dus op deze manier weet hij ook waar het over gaat zonder de film te zien 8) - Jasper vroeg ons namelijk al de hele tijd wie deze personages waren…)



Voor Sinterklaas hebben wij ook het Sinterklaasboek voor peuters en kleuters en eentje van Dikkie Dik voor de kerst nog niks, dus bedankt voor de tip! Bedenk me net dat ik een heel leuk boekje van mijn moeder gekregen heb voor de kerst: een soort adventkalender waarin je iedere dag een klein verhaaltje voor kunt lezen, die was ik helemaal vergeten :doh:

Oh ja, wij hebben ook zo’n adventboekje, leuk is dat :smiley:

Het licht in de lantaarn - Georg Dreissig



En andere aanraders;



De ster van Bethlehem & (voor groteren) het geheim van Bethlehem- Marcus Pfister

Het boompje & de os en de ezel- Loek Koopmans

Kerstmis in de stal, Madieke het sneeuwt! & Tomte Tummetot & tomte en de vos (tomte boekjes niet specifiek kerst wel heeerlijk winters) - Astrid Lindgren

Peter en Lotta vieren kerstfeest - Elsa Beskow (wel erg ouderwets, maar daar hou ik wel van)

Kerstmis met muis voor de hele kleintjes, met flapjes enzo

Kikker viert kerst (kartonboekje)

Het licht schijnt overal - J. van der Molen

De kerstuilen (ben even kwijt welke schrijver)

Engel - I. Schubert

Oh Denneboom & Sneeuwman pak me dan (Carry slee denk ik)

De kleine kerstman - Anu Stohner (en de andere boeken van de kleine kerstman)

Vrolijk kerstfeest Ollie (van het gansje ollie) Voor hele kleintjes



Ik geloof dat ik ze nog niet eens allemaal heb :oops: