Kinderbijslag 35 euro omlaag

Kinderbijslag 35 euro omlaag

(Novum) - De kinderbijslag gaat met 35 euro per kind omlaag. Dat blijkt uit de Miljoenennota voor volgend jaar die donderdag per abuis openbaar is geworden.

Het kindgebonden budget, dat alleen gezinnen met lagere inkomens krijgen, gaat omhoog met vijftig euro voor het eerste kind. Volgens de Miljoenennota levert het tweede kind 150 euro extra op. Uit een vergelijking met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken blijkt dat deze verhoging 144 euro lager ligt, op 6 euro. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt deze fout.

De verhoging van het kindgebonden budget is in het voordeel van gezinnen met een modaal of benedenmodaal inkomen. Wel daalt het aantal gezinnen dat in aanmerking komt voor het kindgebonden budget. Vanaf 2013 wordt tijdelijk geen inflatiecorrectie toegepast op de kinderbijslag.

ja ze moeten nog meer gaan bezuinigen

Ze “zeggen” in ons voordeel maar het is nooit in ons voordeel… :wall:

@Rooike wrote:

Ze “zeggen” in ons voordeel maar het is nooit in ons voordeel… :wall:

dat vindt ik een beetje kort door de bocht… het gaat uiteindelijk om de toekomst van ons allemaal…

Wellicht dat veel van ons er nu op moeten inleveren, maar dat is dan om later, ook voor de kinderen, nog wel wat over te laten…

Je kunt het ook zo bekijken dat we tot nu toe gewoon teveel hebben gekregen.

Oke, balen dat de kbs verlaagd wordt zeg :? dat tikt wel aan met meerdere kids natuurlijk.

Wel fijn dat het kgb dan weer omhoog gaat, wij krijgen nu al een flink bedrag per maand dus dan wordt het waarschijnlijk meer dan wordt het voor ons weer een beetje gecompeseerd…

Tja bezuinigen is het elk jaar elke keer worden we wel ergens op gepakt het is niet anders zo is het nu in eenmaal in NL…

in principe leveren degene die iets meer verdienen wat in en dat geld gaat dan naar degene die minder verdienen…

dus in principe “winnen” ze hier toch niets mee?

Ik bedoel het levert voor hun niks op?

Wij moeten gekort worden op van alles en nog wat, maar we kunnen wel miljarden weggeven aan griekenland! :evil:

het voordel van dat kindgebonden budget geldt dan dus alleen voor mensen met twee kinderen, niet meer 4, zoals wij.

De overheid zou juist grote gezinnen moeten stimuleren tegen de vergrijzing en dit soort budgetten niet verlagen maar verhogen, slimpies :wink:

@annelieske wrote:

het voordel van dat kindgebonden budget geldt dan dus alleen voor mensen met twee kinderen, niet meer 4, zoals wij.

De overheid zou juist grote gezinnen moeten stimuleren tegen de vergrijzing en dit soort budgetten niet verlagen maar verhogen, slimpies :wink:
volgens mij he, maar ik ben ook geen slimpie, is het -financieel gezien- helemaal niet handig om nú grote gezinnen te gaan stichten tegen de vergrijzing. Want dat betekent dat in de tijd dat de babyboomers niet meer actief zijn op de arbeidsmarkt, en dus geld kosten (dat is vanaf nu ongeveeR), er ook nog een hele berg kinderen is die ook niks opleveren maar alleen maar geld kosten. Volgens mij had je dan beter een jaar of 15 geleden grote gezinnen kunnen stichten :think: :wink:

(ontopic: ik glip er denk ik wel weer tussendoor. het is zo slecht nog niet om het met een armzalig loontje te moeten doen :angel: maar ik snap dat wéér een beetje dezelfde groep gedupeerd wordt. Dat moet de Kamer toch inmiddels ook wel inzien?)

tja wij zijn vaak idd niet blij met de bezuinigingen, aan de andere kant komt dat natuurlijk wel doordat we een aardig inkomen hebben. Er zijn genoeg mensen die een stuk minder te besteden hebben en hoewel het voor ons jammer is is het natuurlijk wel terecht dat die mensen meer te besteden krijgen en wij het zelf mogen rooien. Uiteindelijk is die kbs toch een extraatje.

We krijgen nu 195 euro per kind (0 tot 5 jaar) per kwartaal en dat zou dan (als je 35 euro per jaar eraf haalt) 186,25 euro per kind per kwartaal worden? Ik kan me niet voorstellen dat dit een enorme achteruitgang is voor iemand?

Is het per jaar? Dan valt het idd helemaal mee.Ik dacht dat het ons per kwartaal dus 140 euro zou ‘kosten’, dat is toch een flink bedrag.

@fiep klophout wrote:

(ontopic: ik glip er denk ik wel weer tussendoor. het is zo slecht nog niet om het met een armzalig loontje te moeten doen :angel: maar ik snap dat wéér een beetje dezelfde groep gedupeerd wordt. Dat moet de Kamer toch inmiddels ook wel inzien?)

hmmm krijg net een mailtje van een collega over wat de kinderopvangtoeslag-veranderingen netto gaan betekenen voor mij. daar is helemaal geen sprake van ertussendoor glippen, maar van best wel behoorlijk slikken. :shifty:

het aantal gezinnen wat recht heeft op het kindgebonden budget daalt?

Wij hebben er net geen recht meer op en voor ons is dat al vrij beroerd.

Maar wanneer heb je er dan nog wel recht op :think:

En kinderopvangtoeslagveranderingen :shifty: Wil ik dat weten?

volgens mij gaat het toch echt om 35 euro per kwartaal per kind.

Maar de snelle berekeningen laten zien dat de klappen het hardst vallen in grote gezinnen (3 of meer kinderen) met 1 kostwinner met een inkomen net boven modaal tot 1,5 keer modaal.

Beetje afhankelijk van de situatie kan het tot 90 euro per maand gaan schelen dat er minder te besteden is.

Mij is nog niet duidelijk of daarin ook al de verhoging van de zorgpremies verwerkt is of niet :think: .

Niet alleen de kinderbijslag daalt per kind, maar ook de kinderopvangtoeslag.

http://www.nu.nl/prinsjesdag/2617419/grote-gezinnen-extra-getroffen.html

Tja… :think: dan moet ik toch tzt maar eens berekenen hoeveel ik eigenlijk van mijn salaris over houd…

Kabinet raakt burger in portemonnee
Gepubliceerd op 15 september 11, 21:15 Laatst bijgewerkt op 15 september 11, 21:21

DEN HAAG - Het kabinet bezuinigt volgend jaar bijna 6 miljard euro. Een aantal maatregelen raakt de burger rechtstreeks in de portemonnee. Een overzicht:

- Kinderbijslag gaat omlaag met gemiddeld 35 euro per kind per jaar.

- Het kindgebonden budget gaat bij het eerste kind omhoog met 50 euro, bij het tweede met 6 euro en wordt vanaf het derde afgeschaft.

- Eigen risico in de zorg gaat met 50 euro omhoog.

- Werkende ouders hebben 230 euro voordeel bij het verhogen van de combinatiekorting.

- Alle huishoudens hebben 46 euro voordeel van de hogere algemene heffingskorting.

- Door de afbouw van de overdraagbaarheid van de heffingskorting van een niet-werkende partner aan de kostwinner lopen deze gezinnen circa 135 euro mis.

- Werkenden hebben door de hogere arbeidskorting 10 euro voordeel.

- Mensen hebben maximaal 15 euro nadeel van het eerder ingaan van het hoogste belastingtarief van 52 procent.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/binnenland/article11350641.ece/Per-kind-35-euro-minder-kinderbijslag

kortom… je kan het beste 2 kinderen hebben, 1 partner in de hoogste bel.groep hebben zitten, de 2e partner wel werkend, al was het maar een paar uur in de week zodat je geen gebruik hoeft te maken van de kinderopvang en ziek worden is er niet bij.

Nou ja, dan hebben we 2 kinderen teveel, ik werk te weinig (namelijk niet) en ziek worden heb ik niet in de planning, maar je weet het maar nooit he…

@mamaMarije wrote:

volgens mij gaat het toch echt om 35 euro per kwartaal per kind.

Maar de snelle berekeningen laten zien dat de klappen het hardst vallen in grote gezinnen (3 of meer kinderen) met 1 kostwinner met een inkomen net boven modaal tot 1,5 keer modaal.

Beetje afhankelijk van de situatie kan het tot 90 euro per maand gaan schelen dat er minder te besteden is.

Mij is nog niet duidelijk of daarin ook al de verhoging van de zorgpremies verwerkt is of niet :think: .

Hoera!

3 kinderen. 1 kostwinner.

En net boven modaal terwijl dat bij ons in de praktijk flauwekul is :wall: en niet omdat wij met geld smijten maar vanwege een rare salarisopbouw hier…

Grr.

jep, hier dus 4 kinderen, man met progressieve spierziekte (waardoor het voor mij onmogelijk is buitenshuis te werken, ik doe de verzorging van mijn man ook zelf (9 uur p week) , net modaal inkomen, hoge ziektekosten (zoals eigen bijdrage zorg man).

onmogelijk dit, hoe we het nu weer moeten volhouden, geen idee…