kinderastma en veel verkouden en nog niet praten

levi is al een paar maanden aan het kwakkelen.

zo gaat het een periode goed en zo is hij weer ziek.

nu schijnt hij kinderastma te hebben en krijgt pufjes en hij is regelmatig verkouden. nu heeft hij dus een stevige kuur gehad en is nu weer op geknapt.

afgelopen maandag bij het cb geweest en zijn zijn oortjes ook weer nagekeken. zag er dof uit en mogelijk hoort hij niet zo goed.

dus nog even aan kijken hoe het nu gaat en anders door laten sturen naar kno arts. dit omdat levi ook nog steeds niet praat hij zegt zo`n 20 a 30 woordjes.

zou dit alles een verband met elkaar kunnen hebben en/of herkent iemand dit??

ik weet hoe ik taal moet stimuleren ik heb daar een hele cursus voor gevolgd dus daar ligt het niet aan. ook gaat hij vrijdag voor het eerst naar logopedie, maar cb zei wel dat als het wel met zijn oortjes te maken heeft ze er toch niks mee kunnen.

moet ik nu al naar de huisarts gaan voor verwijzing kno arts of nog even afwachten :think: .

kortom ik weet het even niet meer en begin me nu wel een beetje zorgen te maken om zijn taalontwikkeling.

gelukkig is het bij levi alleen nog zijn taalontwikkeling dus dat is wel een hele geruststelling.

Ik zou in iedergeval naar de KNO gaan!

M heeft heel vaak ooronsteking gehad. En nu ze dat de laatste 2 maanden voor de verandering NIET heeft is ze ineens gaan praten!

Heeft echt zeker met elkaar te maken. Dus dat zou ik uit willen laten sluiten.

Verder weet ik het ook niet… :-*

Tygo was altijd ziek,

echt continue en heeft ook allerlei infecties gehad, puffers gebruikt ie nog steeds, neusamandelen zijn er al 2x uitgehaald

en in november heeft ie buisjes gekregen:

vanaf die tijd praat ie ineens een stuk meer.

het heeft er zeker allemaal mee te maken:

alles staat in verbinding met elkaar: neus, oren en keel.

als er steeds verstoppingen zijn, is het logisch dat alles dan ook verstopt.

dus ook je gehoorgangen.

laat je maar doorverwijzen naar een kno arts,

ik denk dat dit al heel wat oplevert!

bedankt voor jullie anwoorden :-*

ik ben vandaag ook naar logo pedie geweest en die zegt ook het zelfde.

ik heb al een afspraak staan voor 10 april. je hoeft niet eens meer een verwijzing te hebben van de huisarts :thumbup: .

volgende week gaan ze kijken naar zijn taal begrip en het aantal woorden bij logopedie.

ik ben erg benieuwd hoe het zal aflopen bij de kno arts.

ik hoop dat ze hem kunnen helpen, lijkt me ook geen pretje voor je kleine mannetje

Sterkte ermee, vertel wel hoe het geweest is hoor!

:hug:

dankje wel :-*

zal zeker melden hoe het geweest is.

fijn dat je zo snel al terecht kunt!

@Ziet wrote:

fijn dat je zo snel al terecht kunt!

ik stond er zelf ook van versteld. maar idd erg fijn!

hoop dat ze er ook snel achter zijn hoe en wat

want zo vaak verkouden zijn is niks joh,

als ik nu terug kijk, dan was tyg altijd moe.

levi is ook altijd moe.

hij staat gewoon haast te springen als hij naar bed mag.

hij word 9uur wakker slaapt dan van 12 uur tot 15uur en gaat rond 1930 weer naar bed.

na het plaatsen van de buisjes merkte je meteen verschil denk, er ging een wereld voor het mannetje open?

ja ik merkte verschil.

zijn neusamandel was ook meteen gedaan (2e keer)

en hij was meteen niet meer neusverkouden.

toen het slijm eenmaal weer uit zijn luchtwegen en longetjes was, klaarde hij echt helemaal op.

hij is nog nooit zo hyper geweest (en het duurt nu al 3 maanden, dat is echt een record!)

kwa horen:

wij hadden gehoord dat ie veel beter zou kunnen horen,

dus dat we maar beter iets zachter tegen hem moesten praten.

toen we thuis kwamen begon hij zelf te gillen, gewoon uitproberen hoe het klinkt ofzo :mrgreen:

dus wij keken elkaar aan van: huh… wat nou zachtjes doen… hij doet zelf loeihard!

maar ik merk het wel met geluiden als een deurbel bijvoorbeeld… daar schrikt ie elke keer weer van en dan komt ie bang naar me toe en moet ik uitleggen dat het de deurbel maar is.

dat soort geluiden zal ie toch anders gehoord hebben altijd.

een vrachtwagen die langs rijdt; ook zo.

of een vliegtuig dat laag over vliegt.

hij heeft trouwens ook toen hij nog niet eens een jaar was een aantal bloedonderzoeken gehad

en het bleek toen dat zijn ijzergehalte ook erg laag was geworden door het vele verkouden zijn…

is dus ook goed om even aan te kaarten, zeker als ie altijd moe is en bleek ziet.

bleek ziet hij ook altijd vooral als hij een beetje lijkt op te knappen.

want als hij goed ziek is heeft hij knal rode wangen van de eczeem.

ik zal het wel aankaarten want zelf was ik er niet opgekomen omdat ik ook vrij bleek zie.

nu je het zegt reageert hij niet uit zich zelf op de deur bel oid, hij ziet zijn broer naar de voor deur rennen dus doet hij dat ook, maar hij is nooit de eerste.

levi gilt heel zacht vergeleken met ethan.

komt haast geen geluid uit, dan zeggen we wel eens: nou levi is dat alles…

:lol:

hij is nu wel hyper maar duurd ook nooit lang, hij heeft net een zware penicelline gehad dus dan is het wel logies :wink:

was het ook zo dat tygo zich een beetje afsluite omdat hij te weinig mee krijgt van wat er gebeurde?

levi is vaak afwezig op de psz zegt zijn juffie.

zelf krijg ik ook weinig contact met hem als we bezig zijn met boekie lezen oid lijkt dan net of het hem niet intreseerd.

nu ik een beetje weet wat er aan de hand zou kunnen zijn ga ik het beter observeren en zie ik toch meer dingen die ik anders niet gezien had.

en ook herken ik wel dingen van jou verhaal

ja afsluiten ja

Tyg praatte alleen tegen ons, niet op de creche.

toen ik daar was met sinterklaas, toen zat hij lekker tegen me te kletsen

en toen zat die leidster voor me, die draaide zich om van: huh,… kan hij zo goed praten??

wel tegen andere kinderen praatte hij,

maar niet tegen de leidsters.

en boekje lezen: thuis luisterde hij wel goed,

maar op de creche liep ie altijd gewoon weg en ging ie spelen.

nu is het 1 van zijn leukste activiteiten daar

en liedjes zingen :inlove:

ik heb nooit zo door gehad dat hij minder zou horen,

ook omdat ie thuis wel gewoon praatte en best wel een grote woordenschat had.

maar als ik nu zo terug kijk is ie echt pas goed gaan praten na die operatie

we zijn vandaag bij kno arts geweest.

hij werkte heel goed mee (ben anders gewend van de oudste) was heel lief en zat rustig op schoot (mijn moeder zei: wat heb jij een raar kind! :wink: ).

maar hij heeft dus wat vocht in zijn oortjes op het moment niet zo heel veel ivm de kuur die hij vorige week heeft gehad. maar de arts zei dat hij buisjes kon krijgen en dat het vocht ook verklaarde dat hij het allemaal niet zo heel goed hoort. over 2weken krijgt hij ze al, ik had niet verwacht dat het allemaal zo snel kon gaan :shock: .

maar ben helemaal happy en ik hoop dat het allemaal op die manier goed komt met levi zijn gehoor en praten enzo.

Hee Monique,

lees net jouw topic! super dat het allemaal zo snel kan gaan ! hoop dat dit het is wat het goed praten verhindert! succes ermee!

lucas heeft een longafwijking dus ook altijd longproblemen en verkouden.

Hij heeft buisjes gekregen afgelopen november en sindsdien is hij meer gaan praten. Nu zegt hij zinnetjes van 2 Ã 3 woordjes. Binnenkort moeten ze neus- en keelamandelen eruit. Wij hopen allemaal dat hij daardoor minder vaak ziek en verkouden wordt en dus ook minder benauwd zal zijn. Die benauwdheidsaanval komt zeker 1 keer per maand voor.

Hij krijgt ook pufjes en als het echt mis is ga ik hem vernevelen.

Maandag a.s. krijgt hij weer een gehoortest in het amc. Als deze test (is 2x eerder gedaan en die waren niet goed) nou weer niet goed is dan moet hij weer naar de kno arts. Maar wat het vreemde is vind ik dat hij steeds beter gaat praten en woordjes oppikt enzo. Hij leert best snel vind ik.

goed van je dat je naar kno arts bent gegaan. Ik hoop echt dat de buisjes goed gaan werken en dat je kindje daardoor beter gaat praten.

Voor lucas heeft het goed gewerkt (vind ik zelf).

Gr, bianca

hoe was het?

bianca: dat is ok allemaal niet mis. wel fijn om te horen dat hij door de buisjes beter is gaan praten.

ik hoop dat de gehoortest as maandag ook beter zal gaan, ben benieuwd.

ziet: levi krijgt woensdag 23 april buisjes. :dance:

afgelopen vrijdag op logopedie gingen ze zijn begrip testen, maar hij werkte niet mee en had er geen zin in. nu denk ik ook dat zijn begrip nog niet voldoende is. ze hadden dingetjes voor hem gelegd: stoel,bed,tafel en bad. levi pak de stoel: levi kijkt naar beneden en kijkt naar zijn stoel.

maar hij oakte niks van tafel af van de dingetjes.

ook hebben we een lijst meegekregen om de woorden aan te kruisen die hij zelf zegt: tot nu toe komen we op de 30 woordjes.

heb ook meteen even gekeken hoeveel ethan er zegt dit waren er 130 :shock:.

vaak brabbelt levi wel wat maar weet dan niet wat hij ermee bedoelt.

dus maar afwachten hoe straks gaat met de buisjes, ik heb goede hoop!

wat fijn dat hij buisjes krijgt!

ik hoop dat hij dan ook zo veel beter hoort :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown: