Sinds vorig jaar worden kinderen niet meer bij geschreven in het paspoort maar moeten ze een eigen id-kaart of paspoort hebben. Althans (officieel gezien) als ze ouder dan 14 zijn, of naar het buitenland gaan.
Onze kinderen hebben nog geen Id-kaart en wij willen deze zomer met de kinderen naar Frankrijk op vakantie om te gaan kamperen.
Mijn vraag aan jullie is, is het wel écht nodig en heb je zo’n kaart ook écht ergens voor nodig?
Ik vind het zonde om zoveel geld uit te geven voor iets dat we niet gebruiken, er zijn ook andere pasjes en gegevens die wij sowieso mee nemen waarin we altijd kunnen aantonen dat het onze kinderen zijn e.d. (zorverzekerings gegevens, andere pasjes met foto’s e.d. hebben we sowieso altijd bij).
Als het echt moet dan laat ik ze maken hoor, no problem, maar ik vind het niet nodig voor iets dat je gewoon niet gebruikt of nergens laat zien.
Nu weet ik wel dat er heel veel ‘als’ situaties te bedenken zijn, maar hoe realistisch zijn deze en je kunt niet alles in en uitsluiten, ook niet in Nederland, dus ik twijfel.
Wat denken jullie?
Marda… doe het maar gewoon meis… de boetes bij het niet kunnen overleggen van een id kaart zijn niet mals… en veel hoger dan de aanschafkosten van zo’n kaart…
Wij moeten ook, ook ivm vakantie naar Frankrijk… en ik heb nu voor aankomende donderdagavond een afspraak voor de meiden en dan doen we volgende maand de 2 jongens… ik had het eigenlijk vorig jaar al gepland, maar toch weer uitgesteld.
Ik wil het risico op die “als” scenario’s niet nemen en juist in FR zijn ze nog strenger op regels dan in NL… in wezen ben je al in overtreding als je bij verkeerscontrole geen id bewijs kunt laten zien en wat als ze dan ook om de ID vragen van je kind…
Ook is het in sommige gevallen zo dat verzekeraars moeilijk doen als je niet kan aantonen wie je bent of dat je kinderen van jou zijn…
Het is veel geld en dus spreiden we de aanschaf zodat we niet over 5 jaar weer alles in 1x hebben… maar ik vind de mogelijke overtredingskosten een stuk minder prettig… :shifty:
en zorgpasjes of anders zijn geen “wettige” identificatiemiddelen he… daar zit hem de kneep…
Ik bedoel maar… bij ons op de polis staan alleen namen en geboortedata… maar geen foto’s… ik kan wel beweren dat het mijn kind is die daar gewond op de franse EHBO ligt en dat ik ook ben verzekerd tegen ziektekosten in het buitenland… maar zonder id bewijs… tja…
En dat is voor mij de hoofdreden om het wel te doen… gezondheids dingen…
Stel je kind word gebeten door een kwal in zee… valt van een stukje rots af en breekt een been… als ik niet kan aantonen dat Niek echt Niek is en dus de L.A. Z die op de polis staat… dan ben ik niet verzekerd…
Ah… ok, dat is inderdaad een duidelijke reden om het WEL te doen… ik ben overstag
Misschien denk ik er ook wel makkelijk over, reden; wij wonen vlak bij duitse grens, gaan zo vaak even snel de grens over (tanken, boodschappen) en weer terug, en zijn dan nog geen 30 km van huis… nooit over nagedacht dat we dat nodig hadden, en ik denk heel veel mensen hier in het grensgebied niet… IK heb zelf ook nooit id bij, omdat ik zo’n vergeetmuts ben, ik acht het risico dat ik hem kwijt raak vele male groter, dan dat ik wordt aangehouden, bovendien heb ik een rijbewijs. Dus voor mij niet zo logisch…
Gezien de bovenstaande risico’s, en een paar anderen die ik me zo juist bedacht, toch besloten wel aan te schaffen. Maar tjonge wat zijn die dingen duur zeg… inclusief pasfoto’s 50 Euro per kind :shock: . Schijnt in alle gemeenten anders te zijn, ik las ook ergens dat er gemeentes zijn die maar 8 euro ofzo vragen… wat een verschil.
correctie: 41 euro per kind incl. pasfoto’s kost het hier, geen 50.
Wij hebben het ook laten doen in 2011, maar ik had de mazzel dat ze toen nog goedkoop waren. :?
Achteraf wel blij dat ik het gedaan heb, zou er niet aan moeten denken dat je daar met je goede fatsoen staat en ze je kinderen niet terug geven omdat je geen “bewijs” hebt.
Ik zou het ook doen. Een simpele val met een kapotte knie die gehecht moet worden en je hebt hem al nodig…
@Broekie wrote:
dat je daar met je goede fatsoen staat en ze je kinderen niet terug geven omdat je geen “bewijs” hebt.
Met alle respect, maar daar geloof ik dus niet in, dat overheidsdiensten je kinderen afpakken omdat je niet het ‘juiste papiertje’ bij je hebt, ja misschien in colombia in verband met de orgaan handel, of kidnapping bij gescheiden ouders :mrgreen:, maar kom op, dat gebeurt echt niet zomaar… nog nooit van gehoord overigens dat het iemand is overkomen.
Ligt er natuurlijk aan waar je heen gaat… wij hadden een baby van 6 maanden bij ons (onze kinderen lijken totaal niet op elkaar)… was echt een angst van mij, maargoed was voor ons ook de eerste keer naar het buitenland met de kinderen he
Heb daar serieus nachtmerries van gehad… :lol: Hoe stom het ook klinkt.
En vergis je niet hoor, want mensenhandel is immens groot en daar worden ook met name baby’s voor gebruikt. Zwarte markt is behoorlijk groot!
Wij hebben we eens gezien wat er op de ‘zwarte markt’ aangeboden wordt… daar wordt je niet vrolijk van!
Brrr… ontvoering, mijn grootste angst.
Hoe klein ook, die kans is helaas nooit uitgesloten, zelfs niet in je eigen wijk.
Trouwens ook wel beetje gek hoor; stel dat je een id kaart laat maken van je baby van 2 maanden, en na 4 jaar ga je met die pas op vakantie, dan is het toch ook totaal niet meer betrouwbaar? Ja je hebt een id en leeftijd komt een beetje overeen maar die zou ook van iemand anders kunnen zijn.
@Marda wrote:
Misschien denk ik er ook wel makkelijk over, reden; wij wonen vlak bij duitse grens, gaan zo vaak even snel de grens over (tanken, boodschappen) en weer terug, en zijn dan nog geen 30 km van huis… nooit over nagedacht dat we dat nodig hadden, en ik denk heel veel mensen hier in het grensgebied niet…
Wij wonen 5 minuten van de duitse grens af en ik heb juist altijd ID voor mezelf en de kinderen bij me. Juist omdat we zo vaak en makkelijk even de grens over gaan voor boodschappen, tanken, winkelen, speeltuin ed.
@Pimpernella wrote:
@Marda wrote:Misschien denk ik er ook wel makkelijk over, reden; wij wonen vlak bij duitse grens, gaan zo vaak even snel de grens over (tanken, boodschappen) en weer terug, en zijn dan nog geen 30 km van huis… nooit over nagedacht dat we dat nodig hadden, en ik denk heel veel mensen hier in het grensgebied niet…
Wij wonen 5 minuten van de duitse grens af en ik heb juist altijd ID voor mezelf en de kinderen bij me. Juist omdat we zo vaak en makkelijk even de grens over gaan voor boodschappen, tanken, winkelen, speeltuin ed.
Heb je hem ook daadwerkelijk nodig, of ooit noodzakelijk nodig gehad voor je kinderen? (dus niet voor de speeltuin?)
Heb je ook de verplichte winterbanden alleen omdat je naar Duitsland gaat?
Heb je ook de verplichte milieu sticker voor als je de stad in gaat?
En zo zijn er nog veel meer verplichtingen… ook over huisdieren die moeten verplicht een speciale gordel om (geen grapje).
Ik geef toe ik ben waarschijnlijk best naïef in dit soort dingen, maar om elke regel na te leven kun je als je door meerdere landen in europa reist wel een koffer met extra spullen meenemen Vooral fijn voor de extra inkomsten voor de overheden.
Maar eerlijk is eerlijk, de meeste dingen doe ik ook, en als je echt alle risico’s uit wilt sluiten, is het wel verstandig om te doen. Maar of het praktisch gezien écht nodig is als je 10 kilometer de grens over gaat, dat betwijfel ik.
Zo zit/zat ik dus ook… ; Ik ga maar naar Duitsland hoor!! Ben niet ergens in weet ik veel waar…
Was tegen mijn zus… maar ja… je weet maar nooit in hoeverre de controle is.
Wij gaan in juli naar Duitsland (nou ja, wij… ik en zoonlief.) en hij heeft nog geen id kaart, die moet hij dus wel… want hoe het dan ook zo dichtbij de grens ligt waar we naar toe gaan, de kans dat… is voor mij te groot…
Grappig ik heb zo goed als altijd een id kaart of rijbewijs mee. Zit beiden in mijn portemonnee. Boven de 14 ben je verplicht je ten alle tijden te kunnen legitimeren met een idbewijs of paspoort.
De kids hebben van baby af aan al een kaart. Best schattig na 4 jr idd. :mrgreen: Daarbij komen we helaas vaak bij medici en daar vragen ze standaard naar het id bewijs van je kind. Zou echt niet zonder gekund hebben al die tijd :think:
Als je naar het buitenland gaat is het zelfs verplicht om te hebben.
Wij hadden het geluk nog even snel die van Y te vervangen op 30 dec. 2011 vlak voordat de prijs omhoog ging. Toen waren ze nog maar 14 euro ofzo.
Dus Mar, tis een flinke uitgave maar echt doen! Als je onverhoopt naar een dokter moet heb je hem echt nodig.
Wij zijn op vakantie geweest naar belgie met schoonfamilie toen ons zoontje bijna 3 maanden was ik gemaild naar de gemeente en die vonden het toen wel nodig om een id kaart van ons zoontje aan te schaffen dit in verband met een eventuele aanhouding of controle of iets dergelijks zodat je wel kan aantonen dat het je kind is.En wat je zelf al zegt je hebt altijd die als weer maar je kan het beter doen als dat je later zegt van had ik het nu maar wel gedaan
Bij slechts een simpele verkeerscontrole in duitsland wordt je al gevraagd om id, van ALLE inzittenden van de auto.
Dus heb je die niet bij je dan ben je de pineut al en krijg je een boete voor het niet kunnen tonen ervan.
Dus ik zou voor duitsland (en ook voor frankrijk) het risico niet nemen eigenlijk
Wij hebben die risico dus wel genomen.
Vindt het ronduit echt belachelijk dat het zooo duur is.
Winterbanden zijn verplicht in Duitsland… en ja, dan hebben wij ze eronder… simpelweg omdat als jij een aanrijding krijgt in Duitsland in de winterperiode en er zijn ook winterse omstandigheden. En je hebt ze NIET… dan ben je automatisch schuldig aan de aanrijding ook al was het jouw schuld dus NIET… voor mij is dat wel echt een belangrijke reden.
Net als dat je dus moeilijkheden kan krijgen om ziekenzorg in het buitenland vergoed te krijgen via je verzekeraar als je geen id bij je hebt en dus niet kan aantonen dat je bent wie je bent of je kinderen kunnen aantonen dat ze zijn wie ze zijn.
Hier zijn die dingen 35 euro per kind, pasfoto’s 10 euro… dus 45 euro… daarom dus nu deze maand 2 kids… en volgende maand 2…
In Frankrijk moet je een ID tonen als je naar de huisarts of het ziekenhuis gaat. Ook voor kinderen. En je weet het nooit natuurlijk.
Zo duur is het toch ook weer niet? Tuurlijk, 50 euro is best veel geld, zeker als je voor het hele gezin tegelijk nieuwe kaarten nodig hebt. Maar je doet er 5 jaar mee, dus dat is 10 euro per jaar. Als je ziet wat een gemiddelde vakantie kost, dan merk je de kosten van zo’n id kaart toch helemaal niet meer? Lijkt me niet iets om op te gaan bezuinigen in elk geval.