Kind voorin (de auto)

Ik heb een meningsverschil met een vriendin, over het vervoeren een kind in de auto.

Zij zegt dat kinderen tot 1.35m niet voorin mogen zitten, ik zeg dat ze dat wel mogen in een autostoel met gordel.



Wie weet het antwoord?

Ik dacht dat het wel mag, in een geschikt stoeltje voor het gewicht van het kind. Maar, je airback moet dan wel worden uitgeschakeld.



Ik weet niet of ik gelijk heb hoor. Eigenlijk zou ik er ook wel eens een duidelijk antwoord op willen hebben, dus ik lees mee!

Volgens mijn broer maakt die airbag alleen maar uit voor een maxicosi. :think:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html



volgens mij mag het dus wel…

anders hebben wij een onoplosbaar probleem :lol:

Volgens mij mogen ze gewoon voorin zitten in een geschikt stoeltje. Airbag moet uitgeschakeld zijn bij een maxi-cosi.

Ze mogen wel voorin. Ze hoeven ook niet perse in een stoel, maar wel op een goede en degelijke stoel verhoger. Daarnaast moet je er bij op letten of de gordel niet in de keel snijdt.

Sabje 373 volgens de rijksoverheid moeten ze onder de 1.35 dus wel in een autostoeltje (zie link):



“Wat zijn de regels voor het vervoer van kinderen in de auto?

Kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto in een goedgekeurd autokinderzitje worden vervoerd. Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken.”

Airbag moet sowieso uit … Niet alleen bij een maxi cosi…


Kinderen tot 12 jaar mag je niet bij een airbag zetten. Kan het echt niet anders, dan moet de stoel zo ver mogelijk naar achteren worden gezet.


Ook is het verstandig kinderen ONDER de 1.35 Een zit verhoger aan te schaffen, regel was eerst 1.50m mag ook een autostoel zijn btw.
http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=680:gordels-toelichting&catid=45:reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990&Itemid=31#12

@Sweet-Love wrote:

Airbag moet sowieso uit … Niet alleen bij een maxi cosi…


Kinderen tot 12 jaar mag je niet bij een airbag zetten. Kan het echt niet anders, dan moet de stoel zo ver mogelijk naar achteren worden gezet.


Ook is het verstandig kinderen ONDER de 1.35 Een zit verhoger aan te schaffen, regel was eerst 1.50m mag ook een autostoel zijn btw.
http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=680:gordels-toelichting&catid=45:reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990&Itemid=31#12


Dat van die onder de 1.35 een zitverhoger aanschaffen??? ik interpreteer het stukje in jou link daarover toch anders Sweet-love. Er staat namelijk bij het stukje "Voor kinderen achterin" het volgende:
Kinderen van 3 jaar en ouder die kleiner zijn dan 1,35 meter moeten een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem gebruiken als er gordels aanwezig zijn, op enkele uitzonderingen na.

En dat is dus zelfs voor achterin de auto.

En zoals ik lees bedoelen ze met kinderbeveiligingssysteem niet alleen een zittingverhoger maar ook een ruggedeelte eraan. Met alleen een zittingverhoger blijven de kinderen de gordel in de hals hebben zitten i.p.v. over de schouder en het ruggedeelte zorgt er uiteindelijk voor dat die gordel over de schouder loopt i.p.v. over de hals.

volgens mij mag het gewoon



onze zoon zit ook regelmatig voorin…op stoelverhoger

Clari de link erbij , de info die ik gaf kwam ergens anders vandaan. Sorry hoor…



Ben nog niet zo weg in de regels mbt autos en zitjes , regels van voor en achter in. Heb geen auto en rijd nooit mee…

Sinds wanneer zijn de regels aangescherpt…?

Heb nog een site.http://www.seniorennet.nl/Pages/Auto/kinderen_in_de_auto_nieuwe_regels.php

Ik lees dat er staat een geschikt autozitje en dat mag ook een stoelverhoger zijn.



Lasse van 6 zit al een tijdje op een stoelverhoger. Op een gegeven moment was het ook geen gezicht meer om hem in zo’n grotere stoel stoel te doen.



Hij mag bij mij af en toe ook voorin erop zitten. nena zit nog in zo’n grotere met leuning.

Het blijft ergens nog onduidelijk allemaal, tis maar net hoe je het leest.



Daarbij komt dat ze bij D. op school beweren dat kinderen bij uitstapjes van school zonder zitverhoger achterin mogen zitten (dus ook de kinderen onder de 1.35) maar als ik de eerste link van Sweet-love lees dan is dat toch niet zo (dat valt toch niet onder taxi`s of bussen lijkt me :think: )

Als je kinderen van een ander vervoert in je auto (schooltrip, kinderfeestje of gewoon een vriendje mee ofzo) dan MOET je EIGEN kind in het officiele kinderzitje, de rest mag achterin gewoon in de riem zonder zitje. Kind voorin onder de 1.35 in verhoger of stoeltje en riem. Ik geloof wel dat er een km limiet op zit. Morgen Guus naar het museum, dan dus 4 kindjes in de auto. Guus in zijn eigen stoel, 2 andere kindjes erbij achterin in de gordels en 1 voorin in een verhoger die ik extra heb.



Zo vervoer je dan 4 kleuters volgens de regels in je auto.



Petri

@petri wrote:

de rest mag achterin gewoon in de riem zonder zitje.


Ook als ze dus onder de 1.35 zijn? zo lees ik het namelijk niet

Voor schooluitjes ed hoeven de niet eigen kinderen niet persé in een stoel te zitten.

Als ze maar in de gordels zitten.



Ook voor eigen kinderen geldt: een eventueel 3e kind dat ouder is als 3 mag zonder stoel in het midden geplaats worden.



Schooluitjes: als mijn kinderen niet minimaal op hun zelf meegebrachte verhoger (normaliter zitten de oudste 2 nog op een verhoger met leuning/zijkanten) zitten mogen ze niet mee. De oudste heeft al een keer geweigerd in te stappen :angel: .



Eigen kinderen zonder stoel: wij zochten een andere auto toen nummer 3 onderweg was, want vonden het van de zotte om de veiligheid van onze oudste op het spel te zetten omdat wij zo nodig nog een 3e kindje wilden.



Voor wat betreft kinderen voorin:

alleen bij de maxi cosi (een achterwaarts gericht autostoeltje groep 0+) moet de airbag uitgeschakeld worden.

In een voorwaarts gerichte stoel mogen kinderen wel op een voorstoel bij een airbag zitten MAAR het wordt ten zeerst ontraden omdat de impact van de airbag gewoon ontzettend groot is. Ook bij volwassenen kan het schade aanrichten (die over het algemeen echter minder is als de schade zonder airbag), bij kinderen kan dat vele malen erger uitvallen.



Maar met een kind in een voorwaarts gerichte stoel op een plek met airbag zal je niet bekeurd worden. Je zal misschien dus wel het advies krijgen die airbag uit te (laten) schakelen of het kind elders in de auto te plaatsen.

Als het niet anders kan, kan ik begrijpen dat je een kind voorin zet. Maar het is wel de meest onveilige plek (rechtsvoor) in de auto. Dus als het niet echt nodig is zet je kind dan gewoon achterin de auto. Niet zo gezellig misschien maar wel zo veilig.

Mijn broer brengt 1x per week de kids naar school, dan zit er altijd 1 voor en de ander achter omdat ze anders de hele 15km zitten te kibbelen/ruzie maken. Mijn beide kids hebben nog een autostoel type 2 (?).

@Clari wrote:

@petri wrote:
de rest mag achterin gewoon in de riem zonder zitje.


Ook als ze dus onder de 1.35 zijn? zo lees ik het namelijk niet


Ik ook niet ik lees het dat je onder 1.35 bent in / op een verhoger/stoel moet.



En sporadisch of dergelijke mag kindje wel zonder stoel (als ik er goed gelezen had) maar hoe controleren ze dat…?

Zoweizo als je mogelijkheid heb, liefst achterin… En met stoel/verhoger. (mijn mening)