Ik ben eens wat mogelijke bestemmingen aan het uitzoeken voor in de meivakantie, ik wil met Laura weg (auto & tent). Liefst naar ergens waar het redelijk goed weer is (definitieve bestemming gaan we een paar dagen van tevoren bepalen, maar voor nu zit ik te denken aan Frankrijk, Zuid-Duitsland of Noord-Italië). Aangezien we maar met zijn tweeën zijn, is het wel zo gezellig als ze naast me kan zitten in de auto. En ook handiger met de bagage, want dan kan ik de achterbank helemaal wegklappen en alles volstouwen met kampeerspullen.
Nou weet ik dat het in Frankrijk eigenlijk niet mag, om een kind onder de 10 jaar voorin te zetten. Behalve als er achterin geen plaats is, dat wil zeggen geen achterbank aanwezig, geen gordels aanwezig op de achterbank of achterbank al vol met andere kinderen.
Ik vermoed dat een weggeklapte achterbank dus eigenlijk niet tot de uitzonderingen behoort, maar misschien zou ik daar toch wel mee weg kunnen komen? De achterbank is er dan dus wel, maar niet echt beschikbaar.
Uiteraard zit Laura wel in een goedgekeurd kinderzitje en kan ik de airbag uitschakelen.
Ik vroeg me gewoon af of iemand uit eigen ervaring kan zeggen of dit kan/mag. Dus, wie is er wel eens naar Frankrijk geweest met een kind onder de 10 jaar voorin de auto? Werd dat gewoon toegestaan, of waren er problemen bij de grens? Zou de kans groot zijn dat je aangehouden wordt?
Als het echt niet kan, dan zou het voor mij eigenlijk wel een reden zijn om Frankrijk van de lijst te schrappen (gelukkig blijft er nog genoeg over).
Allereerst is het veel veiliger om je kind achterin de vervoeren. Dus of het nu mag of niet, voor haar veiligheid zou ik haar altijd achterin zetten. Airbag uitschakelen moet overigens alleen met een babyzitje (dus als ze achterstevoren zitten). Als ze in en zitje zitten die naar voor kijkt, dan moet je ze gewoon aan laten staan en de autostoel in de verste stand naar achteren zetten. Maar nogmaals, achterin zitten ze veiliger.
Onder de 10 jaar mag in Frankrijk een kind niet voorin. Boven 10 jaar die nog de lengte bereikt hebben dat ze zonder verhoger mogen zitten, mogen alleen voorin als de achterbank al bezet is door jongere broertjes en zusjes of als er geen gordels achterin zijn of geen achterbank is.
Ja, je hebt wel gelijk dat achterin veiliger is (normaal heb ik haar nooit voorin), maar het is zoveel gezelliger voor allebei om naast elkaar te zitten op zo’n lange reis, vandaar dat ik er nu over denk om dat toch maar een keer te doen in de vakantie.
Overigens is het altijd beter om de airbag uit te schakelen bij kinderen tot een jaar of 12, omdat de kracht en de hoogte daarvan berekend zijn op een volwassene.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html#anker-airbag-en-vervoer-kind
Ik ken de regels in Frankrijk, wat jij zeg klopt niet helemaal, ook kinderen onder de 10 jaar mogen voorin als de achterbank niet beschikbaar is vanwege gebruik door jongere kinderen, of omdat er geen gordels zijn. Wat niet ons geval is, maar misschien telt een neergeklapte achterbank ook wel mee als niet-beschikbare achterbank (waarschijnlijk niet).
Ik vraag me dus vooral af of iemand hier zelf ervaring mee heeft.
Soms begrijp ik mensen niet. Wat is nu belangrijk. Gezelligheid of de veiligheid van je kind. Gewoon achterin zetten zou ik zeggen.
@lbc wrote:
Soms begrijp ik mensen niet. Wat is nu belangrijk. Gezelligheid of de veiligheid van je kind. Gewoon achterin zetten zou ik zeggen.
Ik snap je redenatie wel hoor. Maar stap jij zelf ook altijd achterin dan, als je man rijdt bijvoorbeeld? Want achterin is nu eenmaal voor iedereen het veiligst… ook voor volwassenen.
Ik denk dat ik haar niet aan een extreem groot risico blootstel door haar een keer voorin te laten reizen. Dat was mijn vraag ook niet…
wat stoer dat jullie met zn tweeen kamperen gaan!
alleen weet ikd an weer niet of het wel of niet mag, kan je niet een deel van de achterbank in klappen ? zodat je toch wat ruimte hebt achter in ?
Veelplezier op vakantie!
@lbc wrote:
je kunt het ook omdraaien: als je je kind achterin hebt, heb je meer kans op een ongeluk, omdat als er iets is met je kind, je afgeleid wordt oid, je helemaal achterom moet draaien…terwijl als je kind naast je zit, je je ogen op de weg kunt houden. (en ja, als je helemaal naar frankrijk rijdt, dan wordt je weleens afgeleid door je kind/dan vraagt je kind wel eens aandacht).
Sorry meijs, heb geen ontopic antwoord op je vraag.
@fiep klophout wrote:
@lbc wrote:Soms begrijp ik mensen niet. Wat is nu belangrijk. Gezelligheid of de veiligheid van je kind. Gewoon achterin zetten zou ik zeggen.
je kunt het ook omdraaien: als je je kind achterin hebt, heb je meer kans op een ongeluk, omdat als er iets is met je kind, je afgeleid wordt oid, je helemaal achterom moet draaien…terwijl als je kind naast je zit, je je ogen op de weg kunt houden. (en ja, als je helemaal naar frankrijk rijdt, dan wordt je weleens afgeleid door je kind/dan vraagt je kind wel eens aandacht).
Dat geldt natuurlijk in Nederland ook. Toch is er bewezen dat het achterin veiliger is.
tja ik ben het met lbc eens.
ik zou er niet eens over nadenken, veiligheid gaat bij mij voor gezelligheid
ik zit nu ook altijd achterin tussen mn twee kids omdat de maxicosie niet achterin past en ik het niet durf tussen de 2 oudsten in. is ook ongezellig maar wel het veiligst.
sorry, geen antwoord op je vraag, maar zou je er niet een of andere instantie over kunnen mailen? reisbureau ofzo?
jammer dat er mensen nu gaan reageren over het feit dat ze haar dochter naast haar wil zetten ipv achterin. daar vraagt ze toch helemaal niet om?
@knipoogje1983 wrote:
sorry, geen antwoord op je vraag, manar zou je er niet een of andere instantie over kunnen mailen? reisbureau ofzo?
jammer dat er mensen nu gaan reageren over het feit dat ze haar dochter naast haar wil zetten ipv achterin. daar vraagt ze toch helemaal niet om?
ANWB misschien wel. Of die kunnen je vast wel verwijzen.
@knipoogje1983 wrote:
sorry, geen antwoord op je vraag, maar zou je er niet een of andere instantie over kunnen mailen? reisbureau ofzo?
Dat is toch juist wél de vraag?
Dat het niet mag in Frankrijk, dat weet ze namelijk al. Dat hoeft ze niet meer na te vragen aan een instantie.
Kun je niet de helft van je achterbank wegklappen? En dan haar dus achter de bijrijdersstoel, kun je er redelijk bij om iets aan te geven ed. Daarbij heeft je dochter als extra voordeel dat ze aan de bijrijdersstoel bv zo’n knutselkoffertje kan hangen en kan kleuren ed. Idem geldt overigens voor een evt DVD spelertje wat voorin dus niet kan allemaal.
Bovenstaande zouden voor mij vooral redenen zijn om dus juist niet voor voorin zitten te kiezen want Frankrijk is dus wel een flink eind. Regelmatig stoppen zou bij mij de voorkeur hebben boven voorin zitten ongeacht wat veiliger is want ik voel mezelf bv ook niet onveiliger voorin. :think:
Zo he, ik kijk één avondje niet, en het is meteen een hele discussie geworden.
Over de veiligheid: ik vind veiligheid echt heel belangrijk.
Het vervoeren van een kind voorin een auto (in een goede stoel, etc.) vind ik een goede en veilige manier van vervoer, ander zou ik dat niet eens overwegen. (het is ook in vrijwel alle Europese landen gewoon toegestaan)
En ik weet dat het vervoeren op de achterbank nog net ietsjes veiliger is, daar kies ik dan ook altijd voor bij korte afstanden.
Maar bij lange afstanden vind ik ook comfort en ‘welbevinden’ van belang, dus dan vind ik voorin zitten zeker wel een optie.
Niet op vakantie gaan is natuurlijk nog veiliger, maar dat vind ik dan weer geen optie
Overigens denk ik dat het allerbelangrijkste is om veilig te rijden, genoeg te rusten en niet te lange afstanden per dag te doen.
Maar goed, dat is een discussie op zich denk ik, en daar was ik niet naar op zoek.
Om even terug te komen op de mijn oorspronkelijke vraag: ik weet dat het voorin zitten in Frankrijk eigenlijk niet echt mag, maar toch ook weer niet helemaal ‘echt niet’ (want er zijn wat uitzonderingen op de regel), dus ik vroeg me gewoon af of iemand dat in de praktijk wel eens gedaan heeft.
Maar gezien de reacties hebben er blijkbaar niet veel mensen met hun kinderen voorin door Frankrijk gereden. Misschien word ik wel de eerste dan
ik zou haar ook voorin zetten. Ik heb hier op de hoek al een ongeluk gehad omdat ik met Bas praatte en daardoor achterop iemand klapte… (ironisch genoeg zei ik: Nu even stil schatje, mama is aan het autorijden) Laat staan hele einden op vakantie.
Hoeveel is de boete als je aangehouden wordt?
@lbc wrote:
@fiep klophout wrote:@lbc wrote:Soms begrijp ik mensen niet. Wat is nu belangrijk. Gezelligheid of de veiligheid van je kind. Gewoon achterin zetten zou ik zeggen.
Dat geldt natuurlijk in Nederland ook. Toch is er bewezen dat het achterin veiliger is.
ik denk dat die onderzoeken bewezen hebben dat bij een óngeluk achterin veiliger is dan voorin. Maar je hebt ook nog een aspect ‘voorkómen van een ongeluk’, dat wordt naar ik aanneem niet meegenomen in die onderzoeken.
sorry meijs, wilde het toch nog even kwijt. Verder met n nooit voorin in frankrijk gereden. Vraag me af of ze je echt keihard op de bon slingeren…
Van de ANWB site:
•Kinderen tot 10 jaar mogen niet op de voorbank worden vervoerd, tenzij
- het kind in een geschikt kinderzitje wordt vervoerd met het gezicht naar de rugleuning en de airbag is uitgeschakeld, of- de achterbank bezet is met kinderen jonger dan 10 jaar, of
- de auto geen achterbank of geen achterbank met veiligheidsgordels heeft
dus als je je autostoeltje achterstevoren zet zou het wel mogen :think: :lol:
@Elka wrote:
Hoeveel is de boete als je aangehouden wordt?Goeie vraag, ik heb er even intensief naar moeten zoeken (goed om mijn Frans weer even op te frissen).
De boete is 135 euro. Die houd ik uiteraard liever in mijn zak
Ik heb nu overigens ook op verschillende sites gelezen dat ook in het geval van tijdelijk niet beschikbaar zijn van de achterbank een kind wel voorin mag.
Dus als ik de achterbank neerklap en de auto helemaal vol laad met kampeerspullen (dat doe ik van nature al, meestal zit de auto tot het dak toe vol op vakantie, ik ben geen zuinige inpakker

Dat is dus een beetje onduidelijk in de regelgeving…
Maar ook als het toch niet echt mag, dan zullen ze misschien niet zo heel snel een boete geven in zo’n geval (hoop ik).
@Fiep wrote:
ik denk dat die onderzoeken bewezen hebben dat bij een óngeluk achterin veiliger is dan voorin. Maar je hebt ook nog een aspect ‘voorkómen van een ongeluk’, dat wordt naar ik aanneem niet meegenomen in die onderzoeken.Fiep, dat is inderdaad een goed punt, voor het voorkomen van een ongeluk is voorin zitten misschien nog wel veiliger in dit geval.
Dat levert je een bekeuring op van de 4e categorie, en die varieert van 90 tot 750 euro.
Ik lees elders dat zo’n overtreding 135 euro kost.
Le conducteur qui transporte un enfant de moins de dix ans à l’avant de sa voiture, hors les exceptions précitées, est passible d’une amende forfaitaire de 135 €.