Kind voorin de auto in Frankrijk?

@Elka wrote:

Van de ANWB site:

•Kinderen tot 10 jaar mogen niet op de voorbank worden vervoerd, tenzij
  • het kind in een geschikt kinderzitje wordt vervoerd met het gezicht naar de rugleuning en de airbag is uitgeschakeld, of
- de achterbank bezet is met kinderen jonger dan 10 jaar, of
  • de auto geen achterbank of geen achterbank met veiligheidsgordels heeft

dus als je je autostoeltje achterstevoren zet zou het wel mogen :think: :lol:

• gaat dit over frankrijk?

en je kunt dus ook de gordels doorknippen :mrgreen:

@Elka wrote:

Van de ANWB site:

• het kind in een geschikt kinderzitje wordt vervoerd met het gezicht naar de rugleuning en de airbag is uitgeschakeld, of

• Klopt, baby’s in maxi-cosi’s mogen wel voorin.

Maar dat gaat niet helemaal passen :smiley:

Ik vermoed dat de redenering is dat je ook je kampeerrommel op de voorstoel kunt zetten 8)

@fiep klophout wrote:

@Elka wrote:
    Van de ANWB site:

• gaat dit over frankrijk?

dat zou ik ook wel willen weten.

want wij hebben af en toe de kids wel voorin met stoel met kleine afstanden

en je kunt dus ook de gordels doorknippen :mrgreen:

@Kittycat wrote:

Dat levert je een bekeuring op van de 4e categorie, en die varieert van 90 tot 750 euro.

Ik lees elders dat zo’n overtreding 135 euro kost.

Le conducteur qui transporte un enfant de moins de dix ans à l’avant de sa voiture, hors les exceptions précitées, est passible d’une amende forfaitaire de 135 €.
    http://www.securite-routiere.gouv.fr

En wat waren de bovenstaande uitzonderingen?

@Elka wrote:

@Kittycat wrote:
    Dat levert je een bekeuring op van de 4e categorie, en die varieert van 90 tot 750 euro.

Ik lees elders dat zo’n overtreding 135 euro kost.

Le conducteur qui transporte un enfant de moins de dix ans à l’avant de sa voiture, hors les exceptions précitées, est passible d’une amende forfaitaire de 135 €.
    http://www.securite-routiere.gouv.fr

En wat waren de bovenstaande uitzonderingen?

Ik vermoed deze:

Deux dérogations à ce principe :
    ? L ’une pour le dispositif bébé « dos à la route » qui peut être placé sur le siège du passager avant. La désactivation de l’airbag passager est alors obligatoire, car son déclenchement brutal pourrait grièvement blesser votre bébé.
    ? L ’autre pour le cas où la voiture ne dispose pas de sièges arrière ou lorsque ces sièges sont momentanément inutilisables, non équipés de ceinture de sécurité ou déjà occupés par des enfants de moins de 10 ans installés dans leur dispositif de retenue.

lorsque ces sièges sont momentanément inutilisables

Ofwel als de achterbank tijdelijk niet bruikbaar is!

Kopie maken van de website en meenemen voor het geval je wordt aangehouden!

En niet vergeten: lekker van je vakantie genieten!

@juulke wrote:

Allereerst is het veel veiliger om je kind achterin de vervoeren. Dus of het nu mag of niet, voor haar veiligheid zou ik haar altijd achterin zetten. Airbag uitschakelen moet overigens alleen met een babyzitje (dus als ze achterstevoren zitten). Als ze in en zitje zitten die naar voor kijkt, dan moet je ze gewoon aan laten staan en de autostoel in de verste stand naar achteren zetten. Maar nogmaals, achterin zitten ze veiliger.

.

Ik denk dat dat ook aan je auto ligt, of het achterin veiliger is. En bovendien, het ligt ook aan de manier waarop je aangereden wordt. Wanneer er een vrachtwagen achterop klapt zit je voorin weer veiliger.

Ik vind de redenering: achterin ALTIJD veiliger dan voorin dus niet echt opgaan, ookal zou het dan bewezen zijn.

Verder zou ik het in Frankrijk niet doen, aangezien ze daar soms al vakantiegangers bekeuren voor dingen die niet eens in de wet omschreven staan :wink:

Wij hebben het weleens gedaan volgens mij, met een wagenziek kind even van plek geruild. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk het haast wel aangezien dat op vrijwel elke rit wel voorkomt. Niet aangehouden dus, maar ja, of dat zoveel zegt. Ik heb er vantevoren totaal niet bij stilgestaan of dat daar wel of niet zou mogen, doe het zowiezo liever niet dus ze zitten in principe achterin en als het echt erg wordt mogen ze een poosje voor.

Ik denk toch niet dat de vakantie er minder leuk en gezellig van zal worden als je dochtertje achter in zit. Ze is een kind en die horen over het algemeen toch achter in de auto te zitten vind ik.

Onze oudste mag af en toe ook wel eens voorin zitten, is een tijd wagenziek geweest heeft daar nu wel veel minder last van gelukkig. Maar een hele rit naar Frankrijk een kind voorin nee dat zou ik niet doen en ik zou mijn vakantie plannen er ook zeker niet om wijzigen.

Of het nou wel of niet veiliger is voorin…ik kan me je reden wel voorstellen. Ik zou het ook overwegen als ik zo lang alleen met Noa onderweg zou zijn.

Ik denk dat problemen bij de grens wel mee zullen vallen. Echte grensovergangen heb je niet meer toch? Tenminste niet naar Frankrijk. Kun je je auto niet zo inpakken dat je haar als het nodig is, toch snel achterin kunt zetten?

Wat je je misschien wel moet bedenken is hoe rustig jij achter het stuur zit als je iets doen wat eigenlijk niet mag. Ik ben eens ooit met een verlopen paspoort twee weken naar Italie geweest en moet eerlijk bekennen dat ik toch wel heeeel blij was toen we weer de grens over waren en nederland binnen reden.

Geniet van de vakantievoorbereidingen!

Het mag toch? Als de achterbank tijdelijk niet te gebruiken is. Dat staat blijkbaar zo in de franse wet omschreven, dus dat is geen overtreding.

Geen idee of je door België reist :think: , maar ik vermoed van wel :wink: . Vandaar dat ik toch ff reageer…

In België mag het dus ook niet, vooraan zitten tot de kinderen de lengte hebben van 130 of 135 cm (don’t shoot me - twijfel tussen de twee getallen).

Kan me niet voorstellen dat jouw dochter al zo groot is…

dus ook daar: hetzelfde probleem

en ik denk eerlijk gezegd ivm die uitzonderingen die nu aangehaald worden voor Frankrijk;

je hébt een achterbank,

je hébt veiligheidsgordels achterin.

Dus ik denk niet dat het zal getolereerd worden als je controle krijgt.

Gerda

@gerda wrote:

Geen idee of je door België reist :think: , maar ik vermoed van wel :wink: . Vandaar dat ik toch ff reageer…

In België mag het dus ook niet, vooraan zitten tot de kinderen de lengte hebben van 130 of 135 cm (don’t shoot me - twijfel tussen de twee getallen).

Kan me niet voorstellen dat jouw dochter al zo groot is…

dus ook daar: hetzelfde probleem

Ik dacht dat Frankrijk één van de uitzonderingen was :think:

Even googlen op Belgische verkeersregels, levert met dit op:

http://admin.bivv.be/main/Actualiteit/Wetgeving/WetgevingDetail.shtml?detail=719521457&language=nl#Mogen_kinderen_voorin_zitten_

En volgens die site (en ook volgens de anwb website) mag het dus wel… of is dat alweer achterhaald nu?

Dit wordt nog een leuke puzzel zo :smiley:

Dit vond ik over de belgische regels:

Kinderen mogen ook altijd (op elke leeftijd) voorin de auto zitten. Voorwaarde is wel dat ze vervoerd worden zoals de wet (voorschriften hierboven) voorschrijft

En met die voorschriften bedoelen ze een wettelijk gekeurd kinderzitje.

Volgens mij kan jij dus gewoon legaal via belgie naar Frankrijk rijden met je kind voorin!

Ik zou het ook overwegen, maar ik denk dat ik dan zou kiezen voor een land waarin het wel mag. Ik zou zelf dan gewoon rustiger zitten.

Of het veiliger is, tsja, dat ligt er idd maar net aan. Laatst ook weer een moeder overleden doordat ze afgeleid werd door de kinderen op de achterbank.

Wij hebben een ford galaxy en Nica zit vaak op de achterste stoel dan wil je ook niet aangereden worden van achteren. Kortom, er zijn allerlei doemscenarios te bedenken. Jij moet doen waar jij je prettig bij voelt en ik begrijp helemaal dat je haar gezellig bij je voorin wil hebben.

Wat betreft de airbag, in Duitsland zijn testen gedaan en daar schijnen ze te zeggen dat als je de stoel in de achterste stand zet en de airbag aan het toch veiliger is, dus 't is maar net welk onderzoek je leest.

Ik ben enorm voor veiligheid in de auto maar soms moet je dingen tegen elkaar afwegen.

Bovendien is achterin tussen stapels kampeerspullen nou ook totaal niet veilig te noemen :wink: