kind van 4/5 jaar even alleen thuis laten?

Wist je dat het volgens mij nog eens niet mag ?

Een kind alleen thuis laten ???

Carola had het dus ook al geschreven !

sorry…



maar ik woon nu nog gelijksvloers,

dus ik hoor alles…



Straks een huis met 3 verdiepingen,

de oudste 12 mag wel alleen tv kijken beneden,

maar de jongste bijna 5, ben ik al aan het aanleren,

bij mij op bed tv kijken, ik slaap toch niet als ze wakker zijn.



Snap ook niet als ik soms verhalen hoor, dat ouders echt helemaal KO kunnen liggen als kinderen wakker zijn.



Ik vind het zelf geen prettig gevoel als kinderen alleen thuisgelaten worden, zeker als ze ziek zijn…

@mandy_d. wrote:

@D. wrote:
Ik zou het niet doen. Ik verwacht niet dat hij in 7 sloten tegelijk loopt, maar mijn kind zelf zou het echt heel erg rot vinden om alleen thuis gelaten te worden terwijl hij ziek is. En zijn gevoel van veiligheid vind ik nog waardevoller dan de mogelijke rampscenario’s van wat er mis zou kunnen gaan.




Vind dit ook wel een punt. Als je er even goed over nadenkt, los van het gevoel van veiligheid van een kind (want een kind zal niet zelf aangeven dat het zich niet oke voelt als het alleen is, daar zijn de ouders voor om die inschatting te maken), de emotionele beleving van een kind lijkt vaak niet eens meegewogen te worden.




Precies dit dus inderdaad.

Mijn meisje wil juist graag af en toe even alleen thuis zijn en dat ik dan even snel boodschapjes doe.

Duurt hooguit 20 minuutjes, maar daardoor voelt ze zich juist groot en geeft haar een gevoel van zekerheid.



Hier komt het sporadisch voor omdat ik boodschappen doe als ze naar school is…maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik nog iets hebben en dan vind ze het helemaal niet erg en verteld ze opa en oma heel trots dat ze even alleen thuis is gebleven.



Als ze ziek is laat ik haar niet alleen thuis…



Denk dat het dus ook grotendeels aan je kind ligt…als je kind zich er niet fijn bij voelt moet je het zeker niet doen (en meestal kan je dat zelf wel inschatten), maar als ze zoals die van mij het zelf aangeeft dan kan het best een keer.

@Gab wrote:

Snap ook niet als ik soms verhalen hoor, dat ouders echt helemaal KO kunnen liggen als kinderen wakker zijn.

.


Hier is mijn dochter vaak ook al wakker, terwijl wij nog slapen. Maar zij pakt een boekje, doet heel zachtjes haar eigen radio aan en gaat dan een boekje liggen lezen in bed. ( ze is net 6. )

Ze kan klok kijken en wij hebben hier de regel dat ze in elk geval tot 7 uur op haar eigen kamer blijft. (omdat ze vaak al eerder wakker is en wij dit wel heel vroeg vinden om dan al beneden te zitten.)

Dus ze kijkt op haar eigen horloge en als het nog geen 7 uur is, gaat ze lezen. Hiervoor komt ze niet eerst bij ons en dus merken we vaak niet eens dat ze wakker is… :wink:

Maar als ik wel hoor dat ze wakker is, blijf ik nog wel in mijn bed liggen, maar slaap ik niet meer…

@Nikita wrote:

Mijn meisje wil juist graag af en toe even alleen thuis zijn en dat ik dan even snel boodschapjes doe.

Duurt hooguit 20 minuutjes, maar daardoor voelt ze zich juist groot en geeft haar een gevoel van zekerheid.



Hier komt het sporadisch voor omdat ik boodschappen doe als ze naar school is…maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik nog iets hebben en dan vind ze het helemaal niet erg en verteld ze opa en oma heel trots dat ze even alleen thuis is gebleven.



Als ze ziek is laat ik haar niet alleen thuis…



Denk dat het dus ook grotendeels aan je kind ligt…als je kind zich er niet fijn bij voelt moet je het zeker niet doen (en meestal kan je dat zelf wel inschatten), maar als ze zoals die van mij het zelf aangeeft dan kan het best een keer.




Maar even serieus, natuurlijk fijn dat je kind aangeeft het leuk te vinden, maar in tot hoeverre is zij in staat hier een eerlij oordeel over te geven?

Dat is een beetje het punt. Een kind is gewoon niet in staat zoiets volledig in te schatten.

Uiteraard is het fijn even alleen thuis te zijn en zonder toezicht te zijn, natuurlijk voelen ze zich trots, zeker als je papa of mama je dat gevoel ook geeft. Dat is nou net het punt…

Een kind zou zo’n inschatting niet eens moeten/mogen maken. Die maak je als ouder.

Ik denk dat 95% van de kids hier, ongeacht leeftijd, graag even alleen thuis zou willen blijven (als het alternatief misschien zelfs strontvervelend is, zoals boodschappen), de mijne wil dat ook. Wij zijn de ouders, wij bepalen of het emotioneel of fysiek veilig is. Je vertelt je 6-jarige namelijk niet wat er allemaal mis kan gaan als jij de deur uit stapt. Dus echt een eerlijke inschatting kunnen ze niet maken…



Zoals ik al zei, hier een vriendin, stapt net de deur uit en het huis wordt leeggehaald. Gewoon overdag. Vraag me oprecht af wat een 6-jarige zou doen als ze oog in oog staat met de inbrekers.

Laat staan dat ze vooraf die inschatting zou kunnen maken…



Als het goed voor jou voelt, laat je vooral niet tegenhouden, maar val wel een klein beetje over het feit, dat je de visie van je 6-jarige gebruikt als argument…

@mandy_d. wrote:

@Nikita wrote:
Mijn meisje wil juist graag af en toe even alleen thuis zijn en dat ik dan even snel boodschapjes doe.

Duurt hooguit 20 minuutjes, maar daardoor voelt ze zich juist groot en geeft haar een gevoel van zekerheid.



Hier komt het sporadisch voor omdat ik boodschappen doe als ze naar school is…maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik nog iets hebben en dan vind ze het helemaal niet erg en verteld ze opa en oma heel trots dat ze even alleen thuis is gebleven.



Als ze ziek is laat ik haar niet alleen thuis…



Denk dat het dus ook grotendeels aan je kind ligt…als je kind zich er niet fijn bij voelt moet je het zeker niet doen (en meestal kan je dat zelf wel inschatten), maar als ze zoals die van mij het zelf aangeeft dan kan het best een keer.




Maar even serieus, natuurlijk fijn dat je kind aangeeft het leuk te vinden, maar in tot hoeverre is zij in staat hier een eerlij oordeel over te geven?

Dat is een beetje het punt. Een kind is gewoon niet in staat zoiets volledig in te schatten.

Uiteraard is het fijn even alleen thuis te zijn en zonder toezicht te zijn, natuurlijk voelen ze zich trots, zeker als je papa of mama je dat gevoel ook geeft. Dat is nou net het punt…

Een kind zou zo’n inschatting niet eens moeten/mogen maken. Die maak je als ouder.

Ik denk dat 95% van de kids hier, ongeacht leeftijd, graag even alleen thuis zou willen blijven (als het alternatief misschien zelfs strontvervelend is, zoals boodschappen), de mijne wil dat ook. Wij zijn de ouders, wij bepalen of het emotioneel of fysiek veilig is. Je vertelt je 6-jarige namelijk niet wat er allemaal mis kan gaan als jij de deur uit stapt. Dus echt een eerlijke inschatting kunnen ze niet maken…



Zoals ik al zei, hier een vriendin, stapt net de deur uit en het huis wordt leeggehaald. Gewoon overdag. Vraag me oprecht af wat een 6-jarige zou doen als ze oog in oog staat met de inbrekers.

Laat staan dat ze vooraf die inschatting zou kunnen maken…



Als het goed voor jou voelt, laat je vooral niet tegenhouden, maar val wel een klein beetje over het feit, dat je de visie van je 6-jarige gebruikt als argument…




Klopt een 6-jarige is niet helemaal in staat om het zelf in te schatten, dus op dat moment schat ik het in…en dus gebruik ik niet de visie van mijn 6-jarige, alleen haar mening. Ik ben nog altijd de volwassene in huis en ik heb het eindbesluit ongeacht wat en als zei aangeeft het niet erg te vinden en ik vind dat het ook kan dan is het voor mij geen probleem. Mocht ze aangeven dat het niet wil (komt ook wel voor) dan laat ik haar echt niet alleen.



En ja als ik nog moet gaan nadenken over inbrekers :think:

Ik kan hier ook dood neervallen, die kans is veel kleiner dan dat er ingebroken word, maar als ik over dat soort dingen moet nadenken.

Er kan ook kortsluiting ontstaan, of zoals bij een vriendin is gebeurt dat het plafond naar beneden komt…

Als je overal bij na moet denken bij wat er wel niet kan gebeuren zou je nooit meer iets doen…

@mandy_d. wrote:

@Nikita wrote:
Mijn meisje wil juist graag af en toe even alleen thuis zijn en dat ik dan even snel boodschapjes doe.

Duurt hooguit 20 minuutjes, maar daardoor voelt ze zich juist groot en geeft haar een gevoel van zekerheid.



Hier komt het sporadisch voor omdat ik boodschappen doe als ze naar school is…maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik nog iets hebben en dan vind ze het helemaal niet erg en verteld ze opa en oma heel trots dat ze even alleen thuis is gebleven.



Als ze ziek is laat ik haar niet alleen thuis…



Denk dat het dus ook grotendeels aan je kind ligt…als je kind zich er niet fijn bij voelt moet je het zeker niet doen (en meestal kan je dat zelf wel inschatten), maar als ze zoals die van mij het zelf aangeeft dan kan het best een keer.




Maar even serieus, natuurlijk fijn dat je kind aangeeft het leuk te vinden, maar in tot hoeverre is zij in staat hier een eerlij oordeel over te geven?

Dat is een beetje het punt. Een kind is gewoon niet in staat zoiets volledig in te schatten.

Uiteraard is het fijn even alleen thuis te zijn en zonder toezicht te zijn, natuurlijk voelen ze zich trots, zeker als je papa of mama je dat gevoel ook geeft. Dat is nou net het punt…

Een kind zou zo’n inschatting niet eens moeten/mogen maken. Die maak je als ouder.

Ik denk dat 95% van de kids hier, ongeacht leeftijd, graag even alleen thuis zou willen blijven (als het alternatief misschien zelfs strontvervelend is, zoals boodschappen), de mijne wil dat ook. Wij zijn de ouders, wij bepalen of het emotioneel of fysiek veilig is. Je vertelt je 6-jarige namelijk niet wat er allemaal mis kan gaan als jij de deur uit stapt. Dus echt een eerlijke inschatting kunnen ze niet maken…



Zoals ik al zei, hier een vriendin, stapt net de deur uit en het huis wordt leeggehaald. Gewoon overdag. Vraag me oprecht af wat een 6-jarige zou doen als ze oog in oog staat met de inbrekers.

Laat staan dat ze vooraf die inschatting zou kunnen maken…



Als het goed voor jou voelt, laat je vooral niet tegenhouden, maar val wel een klein beetje over het feit, dat je de visie van je 6-jarige gebruikt als argument…




Ben het hier helemaal mee eens, het zou eerlijk gezegd niet eens in mij opkomen om mijn dochter van 6 te vragen of ze alleen thuis wil blijven, is geen punt van discussie hier…

Als ze graag even alleen wil zijn, kan ze even lekker alleen op haar kamer gaan spelen, dat vind ze ook heerlijk, maar dat zou voor mij geen reden zijn om haar thuis te laten voor een boodschap.

@Nikita wrote:

@mandy_d. wrote:
@Nikita wrote:
Mijn meisje wil juist graag af en toe even alleen thuis zijn en dat ik dan even snel boodschapjes doe.

Duurt hooguit 20 minuutjes, maar daardoor voelt ze zich juist groot en geeft haar een gevoel van zekerheid.



Hier komt het sporadisch voor omdat ik boodschappen doe als ze naar school is…maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik nog iets hebben en dan vind ze het helemaal niet erg en verteld ze opa en oma heel trots dat ze even alleen thuis is gebleven.



Als ze ziek is laat ik haar niet alleen thuis…



Denk dat het dus ook grotendeels aan je kind ligt…als je kind zich er niet fijn bij voelt moet je het zeker niet doen (en meestal kan je dat zelf wel inschatten), maar als ze zoals die van mij het zelf aangeeft dan kan het best een keer.




Maar even serieus, natuurlijk fijn dat je kind aangeeft het leuk te vinden, maar in tot hoeverre is zij in staat hier een eerlij oordeel over te geven?

Dat is een beetje het punt. Een kind is gewoon niet in staat zoiets volledig in te schatten.

Uiteraard is het fijn even alleen thuis te zijn en zonder toezicht te zijn, natuurlijk voelen ze zich trots, zeker als je papa of mama je dat gevoel ook geeft. Dat is nou net het punt…

Een kind zou zo’n inschatting niet eens moeten/mogen maken. Die maak je als ouder.

Ik denk dat 95% van de kids hier, ongeacht leeftijd, graag even alleen thuis zou willen blijven (als het alternatief misschien zelfs strontvervelend is, zoals boodschappen), de mijne wil dat ook. Wij zijn de ouders, wij bepalen of het emotioneel of fysiek veilig is. Je vertelt je 6-jarige namelijk niet wat er allemaal mis kan gaan als jij de deur uit stapt. Dus echt een eerlijke inschatting kunnen ze niet maken…



Zoals ik al zei, hier een vriendin, stapt net de deur uit en het huis wordt leeggehaald. Gewoon overdag. Vraag me oprecht af wat een 6-jarige zou doen als ze oog in oog staat met de inbrekers.

Laat staan dat ze vooraf die inschatting zou kunnen maken…



Als het goed voor jou voelt, laat je vooral niet tegenhouden, maar val wel een klein beetje over het feit, dat je de visie van je 6-jarige gebruikt als argument…




Klopt een 6-jarige is niet helemaal in staat om het zelf in te schatten, dus op dat moment schat ik het in…en dus gebruik ik niet de visie van mijn 6-jarige, alleen haar mening. Ik ben nog altijd de volwassene in huis en ik heb het eindbesluit ongeacht wat en als zei aangeeft het niet erg te vinden en ik vind dat het ook kan dan is het voor mij geen probleem. Mocht ze aangeven dat het niet wil (komt ook wel voor) dan laat ik haar echt niet alleen.



En ja als ik nog moet gaan nadenken over inbrekers :think:

Ik kan hier ook dood neervallen, die kans is veel kleiner dan dat er ingebroken word, maar als ik over dat soort dingen moet nadenken.

Er kan ook kortsluiting ontstaan, of zoals bij een vriendin is gebeurt dat het plafond naar beneden komt…

Als je overal bij na moet denken bij wat er wel niet kan gebeuren zou je nooit meer iets doen…




Kort door de bocht; doodvallen doe je niet willens en wetens…daar gaat het om.

Overal kleven risico’s aan, iedereen maakt daarin een afweging. Hier zie je duidelijk dat de een een inbraak niet meeneemt in die risicoinventarisatie en de nder wel… Er is natuurlijk ook nog een kans dat je onderweg naar de winkel met je kind wordt aangerden, die kans is misschien wel groter als dat je kind alleen thuis oog on oog met een iinbreker staat.

Punt is vooral dat kinderen niet goed in staat zijn voor zichzelf de goede beslissingen te nemen in gevl vn nood, dat sdenkik het gevaarlijkste aan een kind alleen laten.

Alles is risico afweging he…



wel een traphekje, geen traphekje meer met 2,5. Een autostoel… iedereen vind dat kinderen in een stoel horen, maar vervolgens heeft een groot deel er geen enkele moeite mee om een kind in een inferieure stoel te zetten… “hij heeft toch CE keur?” was dat nou voor argument dan?

Of ze schrijven “hij bevalt goed” Oja? heb je al een ongeluk gehad dan? want dan pas kan je stellen of hij goed is bevallen… als de stoel je kind veilig houdt.



Ik heb er grote moeite altijd mee als mensen relatief onveilige keuzes maken op slechte argumenten op vlakken waar de risico’s best aanwezig zijn.



Maar thuis… dan ga je een rijtje af… electra, messen, scharen, vallen, hoofden stoten, verdrinken, vinger tussen de deur, zalf smeren, een inbreker, brand, kortsluiting, het plafond wat instort…



Van al deze vind ik het stukje electra, messen, scharen en vallen het hoogste risico hebben. De rest is van een stuk lagere kans dan het krijgen van een autoongeval…



Je zal ook een keer moeten toestaan dat je kind buitenspeelt… zonder toezicht. En dan? Hier is een poos terug een klasgenoot van zoon in gebied gaan spelen waar gevaarlijke hekken stonden… hij heeft zijn pols opengehaald op een haar na langs zijn slagader… 8 hechtingen en 1 nacht ziekenhuis… en een vriendje kwam dat op zijn dooie akkertje aangelopen vertellen…



Een ouder weegt af, schat zijn eigen kind in, ziet en hoort wel enigszins te weten wat het kind in kwestie aankan en dan kun je nog wat dingen aanleren. En dan weeg je de risico’s af… en dan kan soms een 4 jarige qua karakter en kunde best 15 minuten alleen thuis zijn en tegelijkertijd kan een 7 jarige nog niet eens alleen blijven als je 3 minuten buiten bent om de kliko naar buiten te rollen…

Onze bijna baby af die blijft alleen thuis schoonouders hebben dan de babyfoon aan die wonen 6 deuren verder. Alleen als het slaaptijd is als hij wakker is gaat hij altijd mee of naar opa en oma



De oudste 2 mogen soms alleen zijn als ik even naar mijn schoonouders loop of de buuren om iets te halen.



Maar verder dan dat zal het nietworden en naar mate de baby ouder word zal die dus ook steeds minder " alleen thuis zijn"



Ik heb 2 of 3 keer de jongste thuis gelaten zonder de baby foon. ( lees schoonouders waren niet thuis kwam ik te laat achter en als ik dan de baby mog uit bed moet halen enzovoort dan kom ik te laat op school.) Maar dat voelt niet fijn ben dan ook maar 10 minuten weg om de oudste te halen



De oudste van bijna 6 zou ik wel alleen kunnen laten als ik hem voor de tv of ipad zet. Mijn middelste niet iets met als de kat van. Huis is

Een aantal jaren terug was ik met een moeder op stap, ze moest een boodschap doen en liet haar 6 jarige zoon thuis. Toen we terug kwamen was hij net bezig een vuurtje te stoken onder de verwarming omdat hij het koud had.

Hier een bijna 4 jarige die ik best alleen thuis zou kunnen laten.



Hij gaat nu ook alleen naar de huiskamer als hij wakker word. (Komt eerst naar ons, klopt op de deur en vraagt of hij naar de huiskamer mag.)

De televisie springt zelf aan doordeweeks door een timer, dus die hoeft hij niet zelf aan te zetten. (Springt aan op kindernet). maar eigenlijk hoor ik hem altijd met zijn duplo spelen.

Meestal is mijn man na 10m. klaar en komt naar de huiskamer (of ik.). en is hij maar 10 minuten alleen geweest.



Maar alleen thuis laten, het zou kunnen, hij redt zich wel. Maar ik wil het niet.

Hij maakt geen troep of ravage, maar ik wil hem het gevoel van veiligheid geven. Dus dat als hij het even moeilijk heeft, het besef heeft dat er iemand is.

Dat als hij geluid hoort of de bel, en ik zou er niet zijn, hij niet gaat huilen en in paniek raakt, ook al hebben we het zo goed besproken, je kan nooit garanderen of ze handelen zoals je hebt afgesproken.



Als hij ziek is, laat ik hem sowieso niet alleen, veiligheid, en gevoel van dat iemand er is… (ik kom gewoon niet op het woord.) gaat voor mij voor.



Hij zou het dus makkelijk kunnen, ik wil het niet.