kind van 4/5 jaar even alleen thuis laten?

Gisteren klaagde de oudste al over buikpijn en vannacht heeft hij 2 keer gespuugd. Ik heb hem dus thuisgelaten, omdat ik even wilde aankijken hoe het ging als hij zou gaan eten.



Luc en Stan zouden vandaag voor de 3e keer gaan wennen, maar die heb ik voor mijn gemak ook thuisgelaten.



Binnenkort zijn Luc en Stan ook 4 jaar en zullen ze ook naar school gaan. Stel je voor dat er eentje ziek is en de andere twee wel naar school moeten, kan ik degene die ziek is dan gewoon thuislaten? Ik ben dan totaal wel 20 a 25 minuten van huis.



Hoe doen jullie dat met jullie 4/5-jarigen?

Lastig…



Beterschap voor je mannetje :-*



Ik laat kleine man hier wel eens voor 10 minuutjes alleen als hij in zijn bed ligt 's middags…maar 4/5-jarigen zolang alleen thuis…zou ik niet doen.

Wat als je onderweg wordt opgehouden of er iets met jou gebeurt, of de zieke in die tijd alles onderspuugt en op zoek gaat naar jou?

Vervelend genoeg neem ik de zieke dan echt mee om even heen en weer te gaan (nu heb ik wel de luxe van een auto).



Kun je in dit soort gevallen geen beroep doen op moeders van vriendjes? Dat jullie een ‘noodgevallen-netwerkje’ opzetten?

zolang zou ik niet doen.



ik laat ze wel eens alleen thuis, maar de school is hier een paar honderd meter verderop, dus dat durf ik nog wel aan

Mandala, ik heb Pete wel eens alleen gelaten toen ik Luc en Stan van kdv ging ophalen, maar dan ben ik binnen 10 minuten terug. Ik vind 20 a 25 minuten ook wel erg lang duren.



Ik heb hier in de straat wel contact met andere moeders, maar het is nogal wat om even 2 kleuters mee te geven. We wonen op 1,5 km van school en dat is dus ook niet even 1-2-3 lopen. De meesten gaan op de fiets en dan kun je geen 2 extra kinderen meenemen die niet kunnen fietsen. Of hun kids zitten op de andere school (er zitten 3 basisscholen naast elkaar) en dat is dan ook niet handig.

nee, zal ik niet doen.



25 min. is wel erg lang voor zo’n kleintje.



(mijn jongste van bijna 5 is behoorlijk zelfstandig heb ik gemerkt,

laatst is hij zelf zijn bed uitgekropen, en heeft zelf een boterham gesmeerd :shock: met een scherp mes, zelf melk ingeschonken, klimt gewoon op de keukenkastjes…)



maar elk kind is natuurlijk verschillend.



Ik heb geen auto, en moest hem laatst toch met dikke koorts in de sneeuw meenemen om de oudste op te halen, is ook ruim 25 min fietsen.

Was geen pretje… :hug:

en baalde echt flink…

nope zou ik niet doen.

Kan ik het niet regelen met een buuf dat de anderen meelopen dan zal de zieke helaas toch echt mee moeten.

En ik heb dan wel een auto… daar krijg ik ze niet alle 4 in en lost dus ook niks op :wink: .

Hier een van bijna 5 en die laat ik met een gerust hart even alleen thuis. Ik ben ook vanaf het moment van de deur uitgaan tot binnenkomst, zo 25 minuten weg, maar hij heeft daar zelf geen moeite mee en kijkt even wat tv tot ik terug ben. Vanmorgen bijvoorbeeld, hij is niet lekker en blijft thuis mar de oudste moet naar school. Dan neem ik de jongste en de oudste mee en de middelste blijft dan zelf thuis. Ook wel eens als ik de oudste om 5 uur bij een vriendje ophaal en de middelste heeft geen zin om mee te gaan… Mijn oudste daarentegen is bijna 7, maar die wil dus zelf liever met me mee, die vindt alleen thuis blijven helemaal niks.



Ik denk dat je vooral naar je kind moet kijken, kan die het aan denk je? Ik was persoonlijk altijd best fel op ouders die hun kind alleen thuis lieten… Maar ik ben daar wel van terug gekomen nu je soms in spagaat moet om het NIET te hoeven doen. Kijk dus naar je kind en kan en wil die het aan, dan moet je je het jezelf niet altijd te moeilijk maken.

zelf zou ik een 4/5 jarige niet alleen thuis laten. Een jonger kind doe ik bijna nooit, maar kan ik wel inkomen dat ik het zou kunnen doen in geval van hele grote nood. Pas 1 keer gedaan, 5 minuten, toen ze sliep 's avonds, maar ik vond het doodeng. Maar de jongste ligt gewoon te slapen, kan haar bed absoluut niet uit klimmen, zeker niet met slaapzak aan. Dus die zit toch ‘vast’ terwijl de oudste overal aan zou kunnen gaan zitten. Ik denk dat hij het niet zou doen, maar je weet maar nooit.

Als er 1 ziek zou zijn zou ik denk ik toch lekker inpakken en toch in de auto zetten. Met een fiets lijkt me lastiger, maar dan nog, als ze niet doodziek zijn, zou ik ze meenemen als het zo lang duurt. Of even iemand vragen om op te passen.

Hier gaat alles mee. Als ze ziek zijn voel ik me daar wel rot over, maar ik laat ze echt niet thuis !



Wat als er brand uitbreekt? Of iemand breekt in? Of ik word onderweg niet lekker? Of het kind dat thuis is raakt in paniek en loopt weg ?



nee ik zou het mezelf nooit vergeven, maar dat is ieder voor zich natuurlijk…

Even voor de rampscenario’s, mijn man weet dat onze zoon dan alleen thuis is en als ik niet binnen een half uur heb gebeld, dan regelt hij dat iemand naar ons huis gaat die er binnen 5 minuten kan zijn. Brand kan inderdaad, maar dat zou ook kunnen terwijl ik boven op zolder bezig ben en hij zit beneden. En dat geldt ook voor een inbreker.



Het in paniek raken, dat ligt dus aan hoe je kind is. Mijn zoon van bijna 7 is dus een kind wat dat zou kunnen gebeuren en die wil dus ook zelf (nog) niet alleen thuis blijven. Mijn middelste is een héél ander kind en kan dat dus wel.



Het ligt, vind ik, ook echt aan je kind.

Kimmie het ligt idd ook echt aan je kind…



Toen ik alleen woonde met mijn meisje van toen net 4, ging ik boodschappen doen en wilde ze niet mee, bleef lekker alleen thuis…bleef soms wel 20 min weg, maar geen probleem. Als er iets was kon ze via de tuindeur achterom naar de buren.



Mijn meisje van nu bijna 4 blijft ook wel eens 10 minuten alleen thuis: zit ze net lekker te knutselen, bedenk ik dat ik boodschappen moet doen…en blijft ze liever hier: supermarkt is hier tegenover: tuindeur is open (kan niemand van achter bij) en ze vindt het heerlijk alleen te zijn. Als ze in de tuin is, kan ze verder nergens naar toe…



Ieder zijn eigen ding, maar met 2 kindjes is het nog te overzien…hier hebben we er de ene week 3, de andere week 5: en dan moet ik me echt soms in 5-en splitsen om alles en iedereen op tijd te brengen/halen en boodschappen te doen…



En brand uitbreken…als je zorgt voor veiligheid in en om het huis, dan breekt er echt niet die 10 minuten dat je weg bent brand uit…



En hier zijn ze idd ook wel eens 20 minuten alleen beneden (die van bijna 2 en bijna 4) als ik boven op zolder bedden afhaal en de was doe…



Maar om op de vraag van TS terug te komen…zolang de deur uit heen en weer naar school voor de anderen: nee, dan zou ik toch de 4/5-jarigen meenemen, hoe ziek ook.

Mandala, ik weet dat dit geen discussietopic is hoor en zo bedoel ik het ook niet. Maar jij zegt dat je wel voor 20 minuten boodschappen gaat doen en je kind alleen thuis laat, maar stelt vervolgens dat TS dezelfde tijd van en naar school haar kind zou moeten meenemen? Athans dat adviseer jij. Waar zit voor jou het verschil dan in?

Zo lang zou ik echt niet aandurven. Ik ga wel eens vijf min om ff naar de super te gaan direct om de hoek, ben er echt zo weer, ik sta nl ook wel eens tien min op straat met de buuf te kletsen terwijl zij alleen binnen zijn.



Maar echt zolang weg, en dus ook best verder weg tav school… neeh… kan er niet een buuf ff met de babyfoon op hem passen? dus gewoon ff als er wat is dat hij dan de buuf kan roepen?

Dan is hij niet helemaal alleen… of hij even bij de buuf in huis?



moeilijk hoor!!



Kimmie: volgens mij geeft Mandela aan dat het verschilt hoe je kind is.

@Kimmie1976 wrote:

Mandala, ik weet dat dit geen discussietopic is hoor en zo bedoel ik het ook niet. Maar jij zegt dat je wel voor 20 minuten boodschappen gaat doen en je kind alleen thuis laat, maar stelt vervolgens dat TS dezelfde tijd van en naar school haar kind zou moeten meenemen? Athans dat adviseer jij. Waar zit voor jou het verschil dan in?




Die 20 minuten is hier tegenover :wink: en met een meisje dat het goed vindt en aan kan…En meestal ben ik met 10 minuten al terug, het zijn alleen de vergeten dingen die ik dan haal…niet de weekendboodschappen.

Net zoals jij zegt dat bij jou de ene het wel wil/kan, en de ander niet…



We bedoelen hetzelfde, alleen het kwam misschien net iets anders over, iets met gesproken/geschreven taal op internet :smiley: 8)

Nee Konijn, Mandala stelt idd net als ik in het bgein dat het aan je kind ligt, geeft dan wat voorbeelden van ook ruim 20 minuten weg zijn voor boodschappen. Maar haar post eindigt met “zolang de deur uit heen en weer naar school voor de anderen: nee, dan zou ik toch de 4/5 jarigen meenemen, hoe ziek ook…”

:lol: Gelijk gepost :wink: Hier is school dus de singel over en twee straten verder, niet heel ver maar ik merk dat ik toch zomaar 20/25 minuten van huis ben even zo heen en weer. En onze achterdeur zit altijd op slot, maar hij kan gewoon de voordeur uit en hij weet ook dat hij voor niemand open mag doen als ik er niet ben.



En ik ben ook wat makkelijker geworden nu met de 3e erbij hoor :shifty: Ik was zoals eerder gezegd namelijk best fel op mensen die hun kind alleen thuis lieten :oops: Zo zie je maar, niets is veranderlijker dan een mens :mrgreen:

Yep, ik ben er ook wel ‘makkelijker’ in geworden. Het voelt nog steeds niet goed, maar ik ben de ‘spagaat’ af en toe ook wel zat…



Over een maand komt de volgende spagaat: 1 op de basisschool 3 km verderop, 1 op de school hier tegenover, en 1 op de PSZ ook 3 km verderop…en alles op dezelfde tijd brengen en halen…dan is er geen keus meer over even alleen thuislaten, maar over wie laat ik hoelang op mij wachten :mrgreen:



Erg off-topic :oops: sorry Sassie.



Ben ook erg benieuwd hoe je dat straks gaat invullen met kleine ukkepuk erbij en de slaapjes, etc…gelukkig is die fase hier nu bijna voorbij, maar vond het erg moeilijk om dan de kleine wakker te maken, mee te zeulen…of in de koude auto te zetten (met alleen pyjama en winterjasje aan) omdat grote dames naar school gebracht moesten worden…

Ik vind die 20 a 25 minuten dus ook wel te lang, maar ik vind het zo raar staan om met een kind die je ziekgemeld toch op school te verschijnen…



Mandala, hoe ik dat straks ga doen met ukkepuk erbij? Dat zie ik dan wel :lol:

Even lios van de meningen en argumenten, merk ik nog wel eens dat heeeeeel veeeeeel ouders kennelijk niet weten dat het gewoon bij wet verboden is een hulpbehoevend kind alleen thuis te laten.

Even los van de leeftijden, duur, afstanden, redenen…dames, wees je hier echt van bewust!!

Het hoeft maar een oplettende buur te zijn, iemand die kwaad wil…1 telefoontje en je argumenten helpen niet erg veel meer hoor.

Je kind vaak ‘maar’ 10 minuten alleen laten of 1 x 25 minuten…het maakt in deze niets uit…



Bovenstaand zijn feiten, niet mijn bijdrage/mening op TS.



Mijn ervaring. Nee, natuurlijk doe je dat niet, herstel, doe IK dat niet.

Ik heb ze altijd, hoe ziek ook, meegesleept en als het echt te erg was gekeken of het kind wat naar school/psz moest echt wel naar school kon/moest.

In de buggy/dik ingepakt achter op de fiets of hondsberoerd in mijn armen de school in gedragen en zo snel mogelijk weer naar huis.



Nu hebben wij het vrij luxe en is er eigenlijk wel vaak iemand thuis hier (werken om beurten), waardoor ik de zieke bijv. in de ochtend even naast mijn slapende man kan leggen (nachtdiensten) en hem inseinen een half oog open te houden (TV gaat dan aan op ons bed), maar soms moet hij ook overdag werken (of ik). Tja…dan gaan de kids gewoon mee. Punt.



Nu zijn ze 5 en 7. Die van 5 gaat gewoon naast mijn man met TV aan tot ik terug ben. De oudste mag inmiddels kiezen voor OF in bed met TV aan naast mijn man of in zijn eigen kamer/bed. maar niet alleen beneden. Dit gaat elke keer goed. Zodra ik hem beneden aan zou treffen als ik even op en neer ren, dan is het meteen afgelopen. Sein man mijn altijd in als ik weg ga, zodat hij minder diep slaapt gedurende dat kwartier…so be it…



Als ik werk heeft hij geen auto…dan gaan ze gewoon dik ingepakt achter op de fiets…vaak zijn ze echt maar 1 a 2 dagen echt goed ziek…daarna kunnen ze best even wat buitenlucht hebben. Hier en daar zijn we wel eens heel erg ziek geweest, toen heeft mijn man zijn moeder op de koffie gevraagd tussen de middag om even bij de zieke te zitten,maar ook dat is luxe…



Hier is het echt een bewuste keuze het gewoon niet te doen…ook al zouden ze het zelf best kunnen.

@sassie1980 wrote:

Ik vind die 20 a 25 minuten dus ook wel te lang, maar ik vind het zo raar staan om met een kind die je ziekgemeld toch op school te verschijnen…



Mandala, hoe ik dat straks ga doen met ukkepuk erbij? Dat zie ik dan wel :lol:




Nou, heb ik nou totaal geen moeite mee. Oudste heeft ook wel eens een time-out dag nodig. Die staat gewoon naast me als ik zijn juf meld dat ik hem weer mee naar huis neem…de blik in zijn ogen zegt soms gewoon voor de juf…