kind van 4/5 jaar even alleen thuis laten?

@Kimmie1976 wrote:

En ik ben ook wat makkelijker geworden nu met de 3e erbij hoor :shifty: Ik was zoals eerder gezegd namelijk best fel op mensen die hun kind alleen thuis lieten :oops: Zo zie je maar, niets is veranderlijker dan een mens :mrgreen:




Hier zelfs met nummer 4 niet makkelijker geworden :wink: .

In veel andere dingen wel, hierin absoluut niet.

Ja en neeā€¦



Mies mag alleen thuis blijven als ik met de fiets weg ga en binnen de wijk blijf (bijvoorbeeld om een ander kind op te halen bij een vriendje, of om Peet naar Judo les te brengen)



Randvoorwaarden daarvan zijn dat 1 van de buurvrouwen ook thuis is en hij dus altijd via de tuin zo naar de buren kan gaan.

En hij moest weten wat te doen als er word aangebeld.



We doen niet open, voor NIEMAND. OOK niet voor bekenden. Als mensen IN huis moeten zijn, dan zijn dat mensen met een sleutel.



Ze mogen praten door de brievenbus, maar ze mogen hier dus niet open doen.



Pas toen ik zeker wist dat hij dat ook niet doet en dat hij weet dat hij bij de buurvrouw kan aanbellen als er iets is en ik dus niet in de auto hoef te stappen of buiten de wijk moet zijn, dan mag het.



Buiten de wijk kan ik niet binnen 10 minuten terug zijnā€¦ ik ben al eens aangehouden vanwege gordelcontroleā€¦ kostte me zo weer extra tijd.

Of dat de brug open gaat.

Of er was voor mij een aanrijding, wat als ik dat krijg? Dan zit mijn kind alleen thuis.

Of je krijgt een lekke band enz.



Als ik met de auto wegga, dan gaan de kinderen dus ALTIJD meeā€¦ geen uitzondering.



Maar onder de juiste randvoorwaarden-> binnen de wijk, op de fiets, 1 van de buren thuis, een duidelijke prognose hoeveel tijd ik weg benā€¦ ja dan dus wel. Hij is dan best wel eens 30 minuten alleen. Hij mag dan wii-en of op de I-pad.

hulpbehoevend kindā€¦ hmmmā€¦ daar kan je dan weer wel over discussierenā€¦



Ik vind Suus bijvoorbeeld een hulpbehoevend kindā€¦ ze kan zichzelf nog niet aankleden, heeft hulp nodig bij op het potje gaan. enz.



Maar Mies, kleed zichzelf aan, gaat zelf naar de wc, smeert zelf brood, schenkt zelf drinken in. Weet hoe de tv werkt en hoe hij de deur van slot kan halen.



Dat vind ik niet direct hulpbehoevend.

Wij laten Laura wel af en toe alleen thuis voor maximaal 30 minuten, maar die is inmiddels al 7 jaar.



Toen ze 4/5 jaar was deden we dat nog niet. Maar wel speelde ze toen al alleen op straat en was dan ook wel eens langer dan een uur weg - natuurlijk wel in de buurt en meestal met vriendjes, maar in elk geval buiten ons zicht. Dus op een bepaalde manier moest ze zich dan ook zelfstandig zien te redden en zich aan afspraken kunnen houden (niet bij de vijver, niet de grote weg oversteken, niet zomaar ergens naar binnen gaan). Andere situatie, andere gevaren, maar net zo eng! Eigenlijk loop je dan binnenshuis misschien nog wel minder gevaar dan in de grote boze buitenwereld.



Die leeftijd van een jaar of 5 is echt zoā€™n punt om te beginnen met loslaten (in het algemeen dan, natuurlijk verschilt dit per kind en per woonsituatie), dus af en toe alleen thuis zou dan ook moeten kunnen, ook al is het gevoelsmatig nog veel te vroeg daarvoor (en 20 minuten vind ik ook best lang op die leeftijd). Moeilijk dus! :think:



Hoe denkt hij er zelf over eigenlijk, durft hij het aan om alleen thuis te blijven?

@Cell wrote:

hulpbehoevend kindā€¦ hmmmā€¦ daar kan je dan weer wel over discussierenā€¦



Ik vind Suus bijvoorbeeld een hulpbehoevend kindā€¦ ze kan zichzelf nog niet aankleden, heeft hulp nodig bij op het potje gaan. enz.



Maar Mies, kleed zichzelf aan, gaat zelf naar de wc, smeert zelf brood, schenkt zelf drinken in. Weet hoe de tv werkt en hoe hij de deur van slot kan halen.



Dat vind ik niet direct hulpbehoevend.




Er staat ook geen leeftijd bij he! Het is ook geen discussiepunt, het is een wet. Sommige denken dat een baby die slaapt en nog niets zelf kan ook alleen kan blijven, anderen denken dat de grens weer bij 4 a 5 jaar ligt (of hoger, naarmate ze dingen zelf kunnen). Daar staat niets specifieks over beschreven.

Het gaat er om,dat als je de deur achter je dicht trekt en je kind alleen thuis laat en er gebeurt iets, dan doen al die argumenten er niet zoveel meer toe. Feit is, los van of je zelf vindt dat het kan, het mag niet.



Bij een vriendin van mij hier in de wijk is wel eens achter haar kont aan ingebroken. Ze trekt de deur dicht, haalt haar kids van school en huis was leeg (nou ja, ze waren in ieder geval alweer gevlogen). "Evenā€™ de deur uitā€¦gewoon overdag. Moet er niet aan denken dat er dan een klein kind alleen in huis wasā€¦



Hier voelt het gewoon niet prettig. Slepen ze niet meer mee als mijn man slaapt, voorheen deed ik dat wel in de ochtend als er 1 ziek was, maar nu blijven ze gewoon bij hem als het kan.

Echt alleen thuisā€¦bij Jo misschienā€¦ooit, maar Eli zeker nog niet.

Snap ikā€¦



Maar er mag zoveel nietā€¦ ik word ook geacht om op te letten dat mijn kind niet verzuipt en toch gebeurt dat jaarlijks bij vele kinderenā€¦ een ongeluk zit in een klein hoekje.



Bij ons is alles risico afweging. Dat maakt dat ze niet alleen thuis mogen blijven als het stil is in de straat en buren weg zijn. Als buren er wel zijn, dan is er goed zicht op ons huis, we hebben een gezamelijke oprit.



Suus laat ik ook 2x per dag 6 minuten alleenā€¦ om de hond aan het eind van de straat even te laten plassen/poepen. Ik kan het huis nog zien, het gaat om 40 meter. Er zullen er zat zijn die dat zwaar afkeuren, maar ik zie wat er mogelijk is in mijn situatie en wat mijn kind kan.

Als ik de was ga doen in de garage ben ik langer bezig en hoewel de deuren dan open zijn, is ze niet in mijn vizier. Toen ze kleiner was wel, maar tegenwoordig niet meer.



En zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Peet heeft nooit alleen kunnen zijn en nu nog niet. Hij doet namelijk gewoon wat hem voor de kop komt en zou gewoon passief blijven staan of zitten als er iets gebeurt. Dus hij mag nog niet eens alleen blijven als ik Mies even naar school breng en dus 10 minuten weg ben.

Ik zou het niet doen. Ik verwacht niet dat hij in 7 sloten tegelijk loopt, maar mijn kind zelf zou het echt heel erg rot vinden om alleen thuis gelaten te worden terwijl hij ziek is. En zijn gevoel van veiligheid vind ik nog waardevoller dan de mogelijke rampscenarioā€™s van wat er mis zou kunnen gaan.

Ik laat mijn kind overigens niet alleen thuis als hij dat niet wil he! Als hij echt heel ziek is dan blijf ik thuis bij hem en dan regel ik iets anders voor de ander. Maar in het geval van maandag hier, onze middelste was heel moe en niet echt fit en hij wilde graag thuisblijven, daar waar hij normaal vooraan in de rij staat om naar school te mogen! Dus dan vind ik het voor een keer ook niet zoā€™n ramp. Hij wilde graag in pyjama op de bank broodje eten en wat tv kijken, dan mag dat van mij. Als hij echt heel ziek zou zijn, dan blijf ik zoals eerder gezegd zelf gewoon thuis bij hem. Mijn oudste wil dus niet eens alleen thuis blijven en dan gebeurt het ook gewoon NIET! die gaat dan even mee op en neer naar school of ik zorg er voor dat iemand anders de middelste naar school brengt.



Het komt overigens sporadisch voor.

Hier doen ze dus op school niet moeilijk als ik ze wat eerder of later kom ophalen. Hier ook exacte schooltijden, en liggen 6 km vanelkaar af,

op de fiets dusā€¦



en meeste praten over een ongeluk of brand,



nou ik stond laatst bij de lidll vast ! de stroom was in heel de wijk uitgevallen, met gevolg dat we de winkel 35 min. niet uitkonden. :shock:



Wat was ik blij dat ik mijn kids bij had :thumbup:

normaal doe ik het altijd voor shooltijd, maar ivm het weer ernaā€¦

Hoi,



ik reageer niet zo heel erg vaak, maar de opmerking dat het wettelijk verboden is om een hulpbehoevende alleen thuis te laten klopt. Dit moet echter wel wat genuanceerd worden. De wet (boek van Strafrecht) geeft het volgende aan:



Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.



De straffen kunnen worden verzwaard, indien er lichamelijk letsel volgt of de dood en als het om ouders gaat dan wordt de strafmaat ook verhoogd.



In de wet wordt geen leeftijd genoemd. Dit betekent dat een kind van 16 jaar die alleen thuis wordt gelaten ook onder dit artikel valt en met alle respect ik denk dat er weinigen hier zijn die vinden dat een kind van 16 jaar niet alleen thuis kan blijven. Het hangt dus heel erg van het kind af.



Zelf zou ik het met 4 jaar geloof ik niet snel doen, maar meer doordat mijn kinderen op die leeftijd nog niet zelfstandig genoeg waren. Het hangt dus echt af van hoe zelfstandig dat kind is en alleen de ouders kunnen dat inschatten.



groetjes Carola

Wat ik er verder van gelezen heb is dat jeugdzorg hier bijv ook alleen iets mee doet als er vaker dingen niet helemaal lekkekr lijken te lopen of als een kind regelmatig lang alleen gelaten wordt. Een keertje bij ziekte is natuurlijk echt nog steeds een zaak van de oudersā€¦



Ik deed het met 1 van mijn kinderen wel op die leeftijd. Ik was dan 45-60 min weg zelfsā€¦ Hij is wel heel betrouwbaar en ik had altijd buren die dan met de sleutel een of twee keer even gingen kijken of alles goed ging. Hij wilde danook weleens liever bij die buur op de bank, dat gebeurde dus ook weleens, maar soms wilde hij gewoon liever in bed blijven.



Ik vind overigens dat je bij kinderen tussen de 7 en 10 zeg maar ook wel een beetje moet loslaten. je leert ze het ook door ze steeds een beetje meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven.

@Mejis wrote:

Hoe denkt hij er zelf over eigenlijk, durft hij het aan om alleen thuis te blijven?
De oudste (sinds oktober 5 jaar) zou het wel aandurven. In de zomer (toen nog geen 5 jaar) was hij ook af en toe een uurtje alleen thuis als ik met de jongsten naar het voetbalveld ging, maar dat zit aan de overkant van de straat (in een woonerf) dus ons huis kan ik in de gaten houden.

Hier ligt het eraan welke van de 2 het is die thuis moet blijven.



de oudste kan dat, de jongste echt nietā€¦ die gaat de hele boel op stelten zetten en doet alles wat verboden isā€¦

ik zou het niet doen, met 4 jarigen.



ligt ook heel erg aan het kind denk ik.



hier doe ik het sinds kort met de oudste die is 7,5 jr.

maar dan niet langer dan 10 a 15 minuten. als ik bijv de anderen naar een speelafspraakje breng.

@ mandala.



jou oudste mag dus bijv in het weekend ook niet alleen naar beneden om tv te kijken.

ik vind dit eigenlijk heel vreemd, (maar dat is mijn mening).

onze oudste is bijna 8. die gaat in het weekend altijd alleen naar beneden. (om half 8 mag hij uit bed) hij zet dan de tv aan of gaat met lego spelen. hij zelf is hier heel trots op en merk dat dat goed is voor zijn zelfvertrouwen, als er wat is komt hij wel boven en wij kunnen ook horen wat er beneden gebeurd.

denk dat dit ook een proces is van loslaten.

maar net wat ik zeg, dat is mijn mening en gelukkig is iedereen hier anders in.

oja vergetenā€¦ 20/25 min zou ik zowiezo niet doen, vind ik zelf ook te langā€¦

Ik zou het ook niet doen, maar gewoon omdat ik me daar zelf gewoon totaal niet lekker bij voel! Mijn oudste is nu 6 en ook die zou ik nog niet alleen thuis latenā€¦

Ik heb dan wel het geluk dat er 1 straat verderop iemand woont die de kids altijd met de auto ophaalt, die kan mijn oudste meenemen als het nodig is. (en ik dus bijv. niet met mijn jongste over straat hoef als hij ziek is.) En anders gaan ze toch echt wel mee als ik weg zou moetenā€¦

@knollie1 wrote:

@ mandala.



jou oudste mag dus bijv in het weekend ook niet alleen naar beneden om tv te kijken.

ik vind dit eigenlijk heel vreemd, (maar dat is mijn mening).




Ik kan even niet volgen hoe je dit precies bedoelt, ook niet waar ik dit heb geschreven eigenlijk :think:

Ik zou het niet doen bij mijn oudste van 4,5. Volgens mij vind ik dan een ravage aan thuis.

@D. wrote:

Ik zou het niet doen. Ik verwacht niet dat hij in 7 sloten tegelijk loopt, maar mijn kind zelf zou het echt heel erg rot vinden om alleen thuis gelaten te worden terwijl hij ziek is. En zijn gevoel van veiligheid vind ik nog waardevoller dan de mogelijke rampscenarioā€™s van wat er mis zou kunnen gaan.




Vind dit ook wel een punt. Als je er even goed over nadenkt, los van het gevoel van veiligheid van een kind (want een kind zal niet zelf aangeven dat het zich niet oke voelt als het alleen is, daar zijn de ouders voor om die inschatting te maken), de emotionele beleving van een kind lijkt vaak niet eens meegewogen te worden.





@Knollie, even op deze quote:
@ mandala.

jou oudste mag dus bijv in het weekend ook niet alleen naar beneden om tv te kijken.
ik vind dit eigenlijk heel vreemd, (maar dat is mijn mening).


Mandala heeft zoiets inderdaad niet geschreven. Ik toevallig wel,dus voel me in deze aan (toe)gesproken. Mocht dat niet zo zijn, dan nog heb ik er wat op aan te merken..

Toevallig 'mogen' onze kids, dus ook de oudste, niet alleen naar beneden in het weekeind. Even buiten het feit dat ik het nut er niet van inzie, even wat redenen op een rijtje;
-Ze worden in het weekeind pas na 08:00 uur tot 08:30 wakker. Hoeveel langer moet ik dan nog perse blijven liggen? De oudste slaapt zelfs vaak nog langer door. Dan gaat boven de TV aan voor de jongste als die wel een half uurtje vroeger is, zodat ik rustig wakker kan worden of hooguit nog eventjes dommelen en hij in zijn kamer geen herrie gaat maken,waar de oudste wakker van kan worden. Rond 08:00 a 08:30 komt op Disney XD altijd Phineus en Ferb, zijn ze dol op...maar daarna komt er niets meer wat ze boeit,dus vermaken ze zich maar kort met de TV.
-Het zijn eigenlijk in de ochtend geen TV kijkers. Ze gaan veel liever een avontuur spelen met Cars auto's. Playmobiel of Lego en dat staat allemaal in hun slaapkamer.
-Ze mogen niet samen op 1 verdieping zijn, als ze te ver uit gehoorafstand zijn. Oudste heeft Ass en een onschuldig leuk spel kan elk moment omslaan...boven horen we dit, als ze beneden zijn, horen we het niet of zijn we er niet op tijd bij (soms hoor je irritatie aankomen). Jongste is nog niet sterk genoeg zich te verweren. Kunnen niet de oudste toestaan wel alleen naar beneden te mogen en de ander niet. Dat half uurtje dommelen werkt alleen als ze samen lief spelen of beide in hun eigen kamer. Ook als ik onder de douche sta, moet ik ze kunnen horen. Dat kan niet als zij beneden zijn.

Ik heb wat de weekeinden betreft wel redelijk mazzel met mijn uitslaper(s). De jongste leer het ook nog wel, maar de oudste blijft in het weekeind sowieso het liefst lekker liggen of speelt lekker op zijn kamer.
Eenmaal beneden willen ze ook meteen ontbijt. 2 kids op een andere verdieping dan wij MET messen...No Way! Dus...moet ik mee.

Heeft niets met loslaten of verantwoordelijkheid leren te maken...sommige dingen werken (voor nu) nou eenmaal zo, omdat de risico's die je er in neemt, te groot zijn...