@D. wrote:
Ik zou het niet doen. Ik verwacht niet dat hij in 7 sloten tegelijk loopt, maar mijn kind zelf zou het echt heel erg rot vinden om alleen thuis gelaten te worden terwijl hij ziek is. En zijn gevoel van veiligheid vind ik nog waardevoller dan de mogelijke rampscenarioās van wat er mis zou kunnen gaan.
Vind dit ook wel een punt. Als je er even goed over nadenkt, los van het gevoel van veiligheid van een kind (want een kind zal niet zelf aangeven dat het zich niet oke voelt als het alleen is, daar zijn de ouders voor om die inschatting te maken), de emotionele beleving van een kind lijkt vaak niet eens meegewogen te worden.
@Knollie, even op deze quote:
@ mandala.
jou oudste mag dus bijv in het weekend ook niet alleen naar beneden om tv te kijken.
ik vind dit eigenlijk heel vreemd, (maar dat is mijn mening).
Mandala heeft zoiets inderdaad niet geschreven. Ik toevallig wel,dus voel me in deze aan (toe)gesproken. Mocht dat niet zo zijn, dan nog heb ik er wat op aan te merken..
Toevallig 'mogen' onze kids, dus ook de oudste, niet alleen naar beneden in het weekeind. Even buiten het feit dat ik het nut er niet van inzie, even wat redenen op een rijtje;
-Ze worden in het weekeind pas na 08:00 uur tot 08:30 wakker. Hoeveel langer moet ik dan nog perse blijven liggen? De oudste slaapt zelfs vaak nog langer door. Dan gaat boven de TV aan voor de jongste als die wel een half uurtje vroeger is, zodat ik rustig wakker kan worden of hooguit nog eventjes dommelen en hij in zijn kamer geen herrie gaat maken,waar de oudste wakker van kan worden. Rond 08:00 a 08:30 komt op Disney XD altijd Phineus en Ferb, zijn ze dol op...maar daarna komt er niets meer wat ze boeit,dus vermaken ze zich maar kort met de TV.
-Het zijn eigenlijk in de ochtend geen TV kijkers. Ze gaan veel liever een avontuur spelen met Cars auto's. Playmobiel of Lego en dat staat allemaal in hun slaapkamer.
-Ze mogen niet samen op 1 verdieping zijn, als ze te ver uit gehoorafstand zijn. Oudste heeft Ass en een onschuldig leuk spel kan elk moment omslaan...boven horen we dit, als ze beneden zijn, horen we het niet of zijn we er niet op tijd bij (soms hoor je irritatie aankomen). Jongste is nog niet sterk genoeg zich te verweren. Kunnen niet de oudste toestaan wel alleen naar beneden te mogen en de ander niet. Dat half uurtje dommelen werkt alleen als ze samen lief spelen of beide in hun eigen kamer. Ook als ik onder de douche sta, moet ik ze kunnen horen. Dat kan niet als zij beneden zijn.
Ik heb wat de weekeinden betreft wel redelijk mazzel met mijn uitslaper(s). De jongste leer het ook nog wel, maar de oudste blijft in het weekeind sowieso het liefst lekker liggen of speelt lekker op zijn kamer.
Eenmaal beneden willen ze ook meteen ontbijt. 2 kids op een andere verdieping dan wij MET messen...No Way! Dus...moet ik mee.
Heeft niets met loslaten of verantwoordelijkheid leren te maken...sommige dingen werken (voor nu) nou eenmaal zo, omdat de risico's die je er in neemt, te groot zijn...