M.ateo is links maar knipt met rechts. Nu gaat dat op zich prima dus het is niet perse nodig om een schaar (of pen) voor linkshandige te kopen.
Maar zijn er ouders met linkshandige die die spullen wel hebben?
Ik heb zelf het idee dat Lana linkshandig is. Maar… zolang het goed gaat met rechtshandige dingen, ga ik geen linkshandige spullen kopen. Mocht het niet goed gaan dan ga ik uiteraard wel spullen voor haar kopen.
Verder zou ik als zij wél met links gaat knippen een linkshandige schaar kopen, want heb jij ooit met een rechtshandige schaar in je linkerhand proberen te knippen? Geloof me, dat gaat écht niet werken.
Oh als je je afvraagt waarom ik linkshandig knip… ik ben zowel rechts- als linkshandig aangelegd. Ik kan ook met links schrijven maar niet zo netjes en snel als met rechts.
Ik ben linkshandig met knippen (verder rechtshandig over het algemeen) en ik heb altijd met een rechtshandige schaar geknipt. Met een linkshandige kan ik ook niet zo goed overweg.
Het enige wat ik lastig vind is als ik over een lijntje moet knippen ik de lijn niet zo goed zie maar dat is op te lossen door vanaf de andere kant te knippen :lol:
Maar verder heb ik er nooit problemen mee gehad.
Het is denk ik ook een kwestie van gewenning. Ik knip al 25 jaar zo… Misschien als je nu een linkshandige schaar geeft dan raakt je kind daar aan gewent. Misschien eens uitproberen?
Laura is ook linkshandig, maar we hebben (tot nu toe) geen speciale linkshandige spullen aangeschaft. Knippen doet ze gewoon met een normale schaar, en dat gaat prima. Ook de muis bij de computer ligt rechts.
Het is natuurlijk het handigst als ze zich met de normale spullen in de rechtshandige wereld weet te redden, dus sowieso proberen we dat eerst. Maar als ze later een speciale pen of zo nodig heeft, dan kan dat altijd nog.
Ik ben zelf linkshandig en Tycho is ook overduidelijk linkshandig.
Ik ga geen speciale linkshandige spullen voor hem kopen.
Hooguit misschien een linkshandige pen zodat hij mooi kan schrijven. (die had ik ook op de basisschool).
Ik ga hem niet aanleren om alleen maar met een linkshandige schaar te kunnen knippen. Als hij dan bijvoorbeeld bij de BSO is en ze gaan knutselen dan kan hij straks niet goed knippen met een gewone schaar.
Ik weet dat er in de 2e kleuterklas waar Broes gaat op school scharen voor beiden liggen :thumbup: :-* .
Merijn is duidelijk rechtshandig, van Xander weet ik het niet nog.
Maar ik ben zelf links. Wat ik wel doe als een rechtshandige is knippen en hou mijn bestek ‘normaal’ vast als een rechtshandige.
Ik zou niet speciale tools gaan kopen zolang het goed gaat. Als het nodig blijkt kan je dat altijd nog doen.
De fysiotherapiepraktijk bij ons leert alleen schrijven linkshandig aan, de rechts rechtshandig vanwege onze behoorlijk rechtshandig georiënteerde wereld: denk aan muisbediening met links klikken/ rechts klikken, autorijden, muntje in winkelwagen stoppen etc etc. Dus ik zou rechtshandige schaar aanleren.
ja dat hebben wij wel gedaan want als je zelf rechts bent en dan eens een linkshandige schaar pakt verneem je echt het verschil, ook hebben wij de stabilo voor linkshandige gehaald.
ik ben echt het hele dorp af geweest voor zn schaar en heb hem duur gevonden bij de boekhandel loop ik weken later bij de action ja hoor liggen ze daar ook.
en linkshandig wordt tegenwoordig niet zo maar meer afgeleerd
onze oudste gaat nu sinds einde zomervakantie na school en binnen 1 week kreeg ze op school ook al een schaar voor kindjes die links zijn.
Saba heeft een linkshandige schaar en linkshandige pennen, maar om een of andere reden grijpt ze toch altijd de rechtshandige en redt ze het daar prima mee. Ook op school heeft ze toegang tot linkshandige spullen, maar de leerkracht zei laatst ook dat ze qua knippen prima vooruit kan met rechts. Het schrijven is wel heel komisch: ze begint nu heel enthousiast haar eerste woordjes te maken en te lezen ('t is een snelle) maar dat gaat dus steevast van rechts naar links i.p.v. andersom. Ik merk wel dat ze met een linkshandige pen netter schrijft en minder vlekken maakt.
als ie zelf gewoon met rechts knipt, zou ik dat lekker zo laten nu :thumbup: Hoe behendiger hij is met beide handen, hoe beter!
Ik ben zelf links, heb sinds mijn 8ste of zo een linkshandige schaar, heb nog steeds dezelfde :inlove: Maar kan ook prima knippen met rechtshandige schaar (maar dan wel met mijn linkerpootje, met rechterhand ben ik echt heel onbehendig). Ik zou dat soort dingen dus echt niet introduceren bij je kind, als hij zelf niet aangeeft dat het niet lukt met een gewone schaar. En nogmaals: dus zeker niet afremmen dat ie nou ook sommige dingen met rechts doet. dat is echt verdomd handig later
(zat me dit weekend weer eens te ergeren aan een kaartspel waar je als linkshandige dus niet van ziet wat je in je handen hebt, zit je een beetje tegen tig lege hoeken aan te kijken, omdat die knurften de symbolen maar in 1 hoek hebben gezet :wall: )
@fiep klophout wrote:
(zat me dit weekend weer eens te ergeren aan een kaartspel waar je als linkshandige dus niet van ziet wat je in je handen hebt, zit je een beetje tegen tig lege hoeken aan te kijken, omdat die knurften de symbolen maar in 1 hoek hebben gezet :wall: )
Oh, erg herkenbaar!
Ik ben dus ook links, maar heb met rechts leren knippen als kind. Verder doe ik álles met links (okee, muizen op de pc ook met rechts, al voelde dat ik het begin héél onnatuurlijk). Het enige waar ik echt niet mee overweg kan is een dunschiller, dus gebruik ik gewoon een aardappelschilmesje.
Ik zou hem dus gewoon met de rechterschaar laten knippen en niet speciaal spullen voor linkshandigen gaan aanschaffen. Wat Wawa ook schreef, de maatschappij is ingericht op rechtsschrijvende mensen. Als je hem nu alles linkshandig aanleert/aanbied, loopt hij daar straks in de buitenwereld tegenaan.
fleur, ik zweer bij zo een:
Ik ben zelf ook links, maar nooit met speciale linkshandige spullen gewerkt.
Behalve op school dan een vulpen voor linkshandigen. Ik zou het
persoonlijk niet allemaal gaan aanschaffen, alleen als je zoontje echt niet
ermee overweg kan. Maar wij linkshandigen zijn behoorlijk flexibel in
deze wereld :mrgreen:
mijn zoontje is links maar doet nog veel met rechts.
op school hebben ze links en rechtshandige scharen, hij kan allebij maar heeft liever links.
thuis knipt hij met een rechtshandige schaar maar met zijn linkerhand. tzt ga ik dnek ik wel een linkshandige schaar kopen, wel zo fijn voor hem!
Mijn zoon is ook links,al vanaf dat hij dingen kon pakken…we hebben een linkshandige schaar omdat hij graag mag knippen en plakken…ook oma heeft er een…
Mijn dochter was rechts en links handig…die is omgeschakeld naar rechts…
ik ben ook links… maar knip rechts :mrgreen: ( OK niet altijd even netjes… maar links is helemaal niet netjes :mrgreen: )
ik heb een linkshandige pen…
de muis kan je trouwens zo instellen dat hij linkshandig is :mrgreen:
Dave begint ook steeds meer linkshandige trekjes te krijgen… maar pas als het zeker is dat hij linkshandig is ga ik voor hem een schaar en pen aanschaffen…
want dat gedwongen rechts knippen heeft bij mij niet zoveel soeps opgeleverd :lol: dus misschien kan ik hem hiermee helpen…
op de BSO en scholen kdv’s zijn (bijna) altijd wel de benodigde dingen voor linkshandigen en anders kunnen ze het zo aanschaffen.
Officieel ben ik linkshandig, maar rechts gemaakt (zo noem ik het altijd maar). Mijn ouders bleven pushen dat ik rechts alles zou doen en op mijn basisschool gingen ze er juist mee in dat ik links was en kreeg ik linkshandige dingen aangereikt.
Oke, ik schrijf met rechts, maar kan ook met links schrijven en beide is niet netjes. Knippen kan ik alleen met links met een rechtshandige schaar. Met ballen gooien en stuiteren kan ik links beter. Aardappels schillen met rechts, dus bij mij gaat alles door elkaar.
Ik zou je kind zelf laten aangeven waar hij de voorkeur voor heeft, dus als hij nu rechts knipt, lekker laten doen :thumbup:
Wat is het voordeel van linkshandige spullen?
Ik ben links en knip, schrijf, schil enz met links maar heb nog nooit speciale spullen daarvoor gehad :think: .
In welk opzicht zijn die anders dan?
@Mamalien wrote:
Wat is het voordeel van linkshandige spullen?
Ik ben links en knip, schrijf, schil enz met links maar heb nog nooit speciale spullen daarvoor gehad :think: .
In welk opzicht zijn die anders dan?
nou ik heb genoeg dingen waar ik tegenaan loop waar ik gewoon niks mee kan. Zo heb ik ovenwanten die aan één kant een warmtebestendig laagje hebben. Daar zit ik dan met mijn linkerpootje, die verbrand je dan dus gewoon… (en nee, ik kan dus niet met rechts een schaal uit de oven halen :oops: ).
Een dunschiller kan ik ook niks mee, tenzij het eentje is die niet van de zijkant snijdt.
Ik heb wel een linkshandige schaar, maar dat is nou iets wat niet per se had gehoeven; kan ook prima met normale scharen knippen.