Kind alleen naar schoolarts.

Kaya Ik denk dat een kind van 2-3 geen eetprobleem krijgt, omdat ze bij een gesprek op het CB is waar verteld wordt dat ze overgewicht heeft… :roll:

ik heb geen idee of de schoolarts of assistente heeft verteld dat Sarah op de grens van gezond gewicht/overgewicht zat en dat ze problemen met haar motoriek heeft.

Ze heeft het er tenminste nooit over gehad.

Ik kreeg alleen een briefje mee waar het op stond.

@Lune wrote:

En ik vertrouw al die mensen per definitie niet… Dat is ieder voor zich toch?


Daar heb je gelijk aan, mijn stukje was inderdaad mijn mening, maar daar kan een ander heel anders over denken. Ieder voor zich, helemaal waar.

Ik heb mijn zoon alleen laten gaan toen ik zeker wist dat hij zich niet uit hoefde te kleden. Als dat wel zo was geweest, dan was ik meegegaan, omdat ik vind dat hij dan inderdaad te kwetsbaar zou zijn.

@Jippie wrote:

Kaya Ik denk dat een kind van 2-3 geen eetprobleem krijgt, omdat ze bij een gesprek op het CB is waar verteld wordt dat ze overgewicht heeft… :roll:




Nou ik ben vang van wel want mijn dochter heeft de. Week bijna niet gegeten omdat ze dan dik zou worden. En dat kwam echt niet van mij hoor. We moesten praten als brugman om haar weer op een normaal eenpatroon te krijgen

@Jippie wrote:

Kaya Ik denk dat een kind van 2-3 geen eetprobleem krijgt, omdat ze bij een gesprek op het CB is waar verteld wordt dat ze overgewicht heeft… :roll:




Beetje jammer dat je dit :roll: erbij zet. Niet ieder kind ia hetzelfde op twee en driejarig leeftijd

reageer later reat, als lk.ben.ik.er ook nie blij mee

Een ieder moet het ook zelf weten. Ik had alleen de indruk dat ik de enige was die "moeilijk"deed. Onze dame kan dit prima zelf, in elk geval, als het onderzoeken van routine aard zijn. Ze hoeft zich niet uit te kleden. Mijn man vind het prima dat ze gaat. Ik vind ook wel dat we vertrouwen moet hebben, maar dit is me te vroeg.



Vandaag sprak ik meerdere moeders en de ggd zelf. In heel Twente is het vanaf nu zo dat 5/6 jarigen alleen moeten. Nieuwe regeling.

Er zijn dus veel moeders die hebben getwijfeld, maar met de kudde zijn meegehobbeld. Iedereen vrije keuze, toen ik aangaf dat ik het niet goed vind zonder toezicht, kreeg ik ineens meer mensen op de hand, maar die hadden de brief al ingeleverd. Jammer dat het niet eerder bespreekbaar gemaakt is. Ik vind hier ook een taak voor de school liggen. Uiteindelijk gebeurt het onder hun dak. Ik zal het dus ook niet nalaten om de school aan te spreken hierover.



Vanmorgen heb ik de brief ingevuld, met een vinkje bij Ja, onder toezicht.

Toen ik op de basisschool zat, ging ik ook alleen naar de schoolarts.

Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder ooit mee is geweest.

Ik heb dat als kind niet als vervelend ervaren.



Maar nu ik mama ben, snap ik jullie punt wel hoor!

Ik zou ook willen weten wat er met mijn kind gebeurd tijdens zo’n bezoek en wat er gezegd wordt.

Het is landelijk en per woonplaats kan het aangepast worden. Wij waren in mijn omgeving de eerste school die met dit systeem gingen werken en omdat meteen heel de school in rep en roer was en kinderen niet mee mochten van ouders is nu de mogelijkheid gegeven om er bij te kunnen zijn. De ouders mochten dat bij ons dus officieel niet, maar dan krijg je een herhaaloproep dan moet je zelf naar het cb komen voor alsnog hetzelfde consult.



T probleem is dat ze zeggen dat ze niks gaan vragen over je als ouders, maar ze vragen wel of het kind lekker in zijn vel steekt, dus vind je het leuk op school ed. Als daar geen zorgewekkende antwoorden op komen krijg je als ouder dus bericht dat het oke was, op de andere meetdingen dan ook dan he.



Waarom ik als leerkracht niet blij ben is dat, voorheen zat de ouder erbij, de ouder kon dan meteen evt opvoedvragen kwijt en problemen heel laagdrempelig!! en bij problemen gaven ouders daar dmv ondertekening aan dat de schooldokter door mocht geven dat het zicht niet goed was bijvoorbeeld of dat de oortest was mislukt oid. Nu moeten alle ouders een gesprek met ons, ivm de privacy moet je daar dan een afspraak voor maken na schooltijd… tel maar uit 22 kinderen! nu scheelde het dat ze de oude leeftijden aanhouden van 1 oktober tot september, dus de halve klas was ongeveer aan de beurt… maar wat een enorm omslachtig gedoe. Voor hun goedkoper maar voor ons weer niet!



Ook het geneuzel om een half pond, een meisje wat gewoon 300 gram te zwaar was. Die moeder zei al… ze is een heel jaar niet gegroeid in lengte en nu was de verhouding zoek! prompt nu schiet ze de lucht in, we zijn drie maand verder en ze gaat gewoon de lengte in. Zucht… ze moest daar dus vrij voor nemen om weer terug te komen voor: kleren uit, weegschaal berisping, kleren aan en weer naar huis. Mensen lief, waar zijn we mee bezig!



Onze dochter moest nog niet, maar ik ga zeker zelf mee. Ik vertrouw niemand!! sorry… ben erg wantrouwend na alles wat tegenwoordig gebeurd.



Lang verhaal. Ik vind het ook wel echt erg extreem dat je een aantekening krijgt zeg! Wt een geneuzel! Mooi balen als je daar mee aan de gang bent! bah.

Blij te lezen dat ik echt geen rare ideeën heb. Hier is het zelf niet eens in me opgekomen om daar een issue van te maken. Gek genoeg doe ik dat bij 300 andere dingen wel en om duidelijke redenen, moet ik veel en vaak bij mijn kind zijn en blijven, maar zo’n simpel in-uit schoolartsbezoekje, zag er totaal geen probleem in.

Misschien mede, omdat we zelf prima weten hoe onze kids in elkaar zitten en we niet tot nauwelijks in paniek raken van de uitslag. Ze vinden vast niet, wat wij niet zelf al weten.

Idem met de logopedische screening. Jullie gaan je gang maar.



Vertrouw de school, kleine school, veel controle en zicht. De kleuters gaan in groepjes van 2 a 3 tegelijk naar zo’n ‘arts’ en staan daar geheel gekleed even 1 tel op de weegschaal, doen even 10 seconden een leuke ogentest (vonden ze op het CB ook altijd geinig) en daarna nog een leuk spelletje met piepjes en een koptelefoon…

Sorry…wij zien er het probleem niet zo in, omdat we er naar hen toe geen big deal van maken.



Zou het ongekleed en alleen zijn, dan hebben we een ander verhaal.

Ik kan me niet heugen dat mijn ouders er vroeger bij waren en voor zover ik weet bestaat dit beleid al jaren, wat ik zo van ouders om me heen hoor (oudere kids), dus de keuze om wel/niet te laten gaan zou ik nog nemen als ik daar gegronde redenen voor kan vinden, maar de discussie er bij zijn? Nee, die zou ik niet hoeven voeren. Die voer ik over zoveel andere punten al…



Beide jongens zijn geweest, wij wisten niet eens welke dag. Uiteraard wel formulieren ingevuld. Wanneer de logopedische screening was wisten we ook niet. Beide heren, vonden het alleen maar leuk…net als alle andere kids even de klas uit en spelletjes spelen bij die juf…

Maar dat is mijn mening…



@Sophia wrote:

Ik heb getwijfeld, maar heb mijn zoon wel alleen laten gaan.

Ik ga er van uit dat ik de schoolarts kan vertrouwen, net als dat ik zijn juffen vertrouw, zijn zwemjuf vertrouw, zijn trainers van de korfbal vertrouw.

Misschien kortzichtig of naief, maar mijn zoon kon dit prima alleen.

Schoenen uit, wegen, meten, orentest en ogentest, alles ging prima en was prima. Meer is het niet, het is geen controle of wij ons kind goed opvoeden.



Niet om een discussie aan te gaan hoor, maar waarom wil je niet dat je kind alleen gaat? Waar zie je tegenop?

Over wat ze met de kids bespreken en wat ze vragen. Nou…helemaal niets. Althans, nooit van gehoord dat ze überhaupt met de kids praten en dan nog, mijn kind praat zoveel. Overal, veel en vaak. Hij komt bij andere mensen thuis, die ook misschien professional van beroep kunnen zijn en dingen zouden kunnen constateren bij mijn kids (afwijkingen e.d.).

Of hij nou bij de schoolzuster (hier is het een dame) of bij een willekeurige ouder thuis dingen gaat vertellen of antwoorden gaat geven…tja, je doet er weinig aan en zorgen maken doe ik er al zeker niet om.

Zoals denk ik voor iedereen telt, hebben niets te verbergen.



Mijn zoon ziet zijn juf elke dag en god mag weten wat hij haar allemaal vertelt. Die (serieus) 3 minuten die zo’n schoolarts dan met hem besteed in bijzijn van andere kids, leveren vast geen spannende zaken op en als het goed is, mogen ze niets met die kids bespreken. De brief gaat naar de ouder en de arts praat alleen met de juf om te vragen of er nog bijzonderheden zijn. Daar zijn wij als ouder ook niet bij,dus ook dat laten we op basis van vertrouwen.



Binnen school zitten ze zo vaak apart te werken met leerlingbegeleidster, stagiaires, MRT trainingen en weet ik veel wie zich allemaal nog meer bezighoudt met onze kids op school en wanneer…ook daar zijn we niet bij.

Bij vrijwel alle artsen gaan wij gewoon mee, uiteraard, maar toch…bij de kindertherapeut zat hij toch echt wekelijks een uur alleen. Dat moest.

Hier was de keuze dus weigeren of gewoon mee laten gaan met zijn klasgenoten. Voor zover ik weet heeft niemand op school daar een issue van gemaakt…

hier ook absoluut niet zonder mij! geen haar op mijn hoofd (bij welke leeftijd moet dit? 5?)

Ben eigenlijk wel benieuwd naar ouders wiens kind al geweest is MET hen erbij. Stelde vast weinig voor of niet?



Hier weet ik dat het echt in-uit is, dus absoluut geen ruimte voor individuele vragen/gesprekken of bespreken van uitkomsten, omdat je daar je reguliere arts voor hebt en met 4 jaar bij de laatste CB controle meekrijgt, waar je aan de bel kan trekken als er wat is.

En dat is niet op school. Op voorhand hebben wij wat formulieren ingevuld en vragenlijsten. Daar kan je aangeven dat je nog behoefte hebt aan contact of zelfs een apart consult. Ten tijde van de controle op school is daar de plek niet voor…hier niet in ieder geval.



Ik vind wel dat de ouders die het echt wel willen er ruimte voor moeten krijgen er bij te staan voor het zicht, maar meer ook niet eigenlijk…

@Cariska wrote:

hier ook absoluut niet zonder mij! geen haar op mijn hoofd (bij welke leeftijd moet dit? 5?)




bij ons is het in groep 2

@kaya wrote:

@Cariska wrote:
hier ook absoluut niet zonder mij! geen haar op mijn hoofd (bij welke leeftijd moet dit? 5?)




bij ons is het in groep 2




oké volgend jaar dus



Maar als het alleen wegen en meten is, ogen en oren. dit kan de ha toch ook gewoon als je het idee hebt dat er iets aan de hand is? Als ik geen vragen ofzo kan stellen, ga ik liever naar ha en niet naar schoolarts…

@Cariska wrote:

@kaya wrote:
@Cariska wrote:
hier ook absoluut niet zonder mij! geen haar op mijn hoofd (bij welke leeftijd moet dit? 5?)




bij ons is het in groep 2




oké volgend jaar dus



Maar als het alleen wegen en meten is, ogen en oren. dit kan de ha toch ook gewoon als je het idee hebt dat er iets aan de hand is? Als ik geen vragen ofzo kan stellen, ga ik liever naar ha en niet naar schoolarts…




ligt er wel aan wanneer geboren. De befaamde herfstkinderen gaan het jaar erop in groep 3. Onze dochter is afgelopen jaar niet geweest.



Mandy_d: Ik wil onze dochter niet meegeven dat iedereen die maar vreemd is en op school rondhuppelt ze daar mee in een kamertje mag gaan zitten met de deur dicht. Hier gaan ze dus individueel en zijn ze echt wel een twintig min tot half uur weg.

Daarbij worden in uiterst zelden gevallen bij ons op school de kids uit de klas gehaald, maar komt de zorg in de klas. Alleen kinderen met rugzak die niet het programma helemaal individueel kunnen doen die gaan maar hooguit voor hoogstnoodzakelijke eruit.

Met onderzoeken en toetsing door ib wordt je als ouders altijd op de hoogte gesteld omdat je mara neit zo een kind mag doortoetsen of anders toetsen wta een ib er anders zou gaan doen.



Waarschijnlijk ben ik dus een neuzel in dit geheel.

Ik ben met alle drie meegeweest. Het onderzoek was echtniet ff op een weegschaal maar duurde twintig min. Allerlei onderzoekjes, in ondergoed dus ook.

lune, dat is wel veranderd, zezijn niet meer uitgekleed. met wegen is het met de schoenen uit. maar dan nog!

Hier geen issue …de schoolarts was zelfs niet eens op school en de afspraak was ook ver buiten schooltijd. Gewoon hetzelfde genouw als het cb, maar met een andere arts en andere assistente.

Wegen en meten (met kleding, zonder schoenen), orentest en ogentest.

Mijn meisje was ook niet meer gegroeid in lengte en moest dus na een paar maanden terug komen…prima, dan doen we dat.

Toen kwam er een groeispurt en was alles dan ook prima in orde de tweede keer.



Onzin? Kweet niet… Denk dat ze er nog genoeg afwijkingen uithalen. Daarnaast hebben zij ook protocollen waar ze zich aan moeten houden. Als er wél wat is en zij hebben dat niet gezien, is het ook niet goed…



Enfin…ik ben dus mee geweest. Zou ze ook niet alleen laten gaan. Ik wil gewoon overal met mijn neus bovenop zitten. Staat compleet los van vertrouwen, ik wil dingen meteen kort kunnen sluiten, vragen beantwoorden en zien hoe mijn kind het allemaal ondergaat.



De assistente hier is ook een kribbige, oude tang die niet met kinderen om kan gaan, dus ze was zelf ook blij dat ik er was. De arts was echt heel leuk, lachen, gieren, brullen met die man. Dus het was nog gezellig ook :mrgreen:



Kortom: lekker schijt hebben aan andere moeders en wat ze denken en vinden. Jij voed je kind op. Zij die van hen.

Zelf woon ik in België en hier is het doodnormaal dat de kinderen alleen naar het CLB gaan :shifty: … toevallig zijn gisteren de kinderen gecontroleerd die in 2009 geboren zijn. Dit gebeurde gewoon op school. De oudste kleuters gaan zelfs met de bus naar het CLB een dorp verderop, ook zonder ouders alleen met de juf en een begeleidster.

Is enkel oren/ogen testen, meten en wegen. Je kan er zelfs voor kiezen om op 6 jarige leeftijd je kind te laten vaccineren tijdens het CLB-bezoek (maar dat laat ik toch liever door m’n eigen HA doen, waar ik bij ben :wink: ).



Het is maar net wat ouders en kinderen gewend zijn, denk ik. Hier maakt niemand er een probleem van.



Maar gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt.