Kind alleen naar schoolarts.

We kregen een brief van de ggd, met het verzoek om vragen over onze dochter in te vullen. Prima, we hebben geen geheimen en zij gelukkig geen klachten of emotionele wanklanken.



Tot mijn verbazing moest ik wel toestemming geven om haar alleen naar de schoolarts te laten gaan voor een ogen/oren/lengte/gewicht meting. Ik vind net 6 jaar daar echt te jong voor. Helemaal alleen naar een dame die zich één keer heeft voorgesteld aan de klas en niet eens aan ons als ouders.



Gebeld met de ggd en netjes gevraagd waarom ik daar als ouder niet bij mocht zijn. Tja, nieuwe regels, bezuinigingen en het was maar een snelle controle etc…en als laatste dat ik er toch echt niet bij mocht zijn. Eh…nou…dat maakt mij toch een beetje geiirri. Wie bepaald of mijn kind een arts alleen mag zien? En wie beslist dat die arts te vertrouwen is/(zwart wit gesteld hoor). In hun eigen boekje staat letterlijk, voor kinderen moet je zorgen, die kunnen dat niet zelf. Ik ga toch ook mee voor de tandarts controle?



euh…? Ik mis iets geloof ik. Oja, en als ik geen toestemming zou geven maakten ze een aantekeing in ons dossier (hebben we dat dan?) en zouden ze de huisarts op de hoogte stellen van het feit dat we niet mee willen werken…



Ben ik nu te wantrouwig? Laat jij je kind van net 6 alleen naar de schooldokter gaan?

hier hetzelfde verhaal… zelfde reden,

maar zal je mooier zeggen IK ben er wel bij geweest…



en was gewoon bij de ass. want het is alleen een voorcontrole.

mocht er iets mis zijn dan moet je nog naar de schoolarts (want dat is dit niet)



ik heb hun gebeld omdat ik even met mijn man erover wilde hebben en heb later teruggebeld, toen kreeg ik te horen wanneer de ass er was en zij belde mij terug en hebben een afspraak gemaakt.



normaal (zeggen ze bij de klantenservice) moet je meteen naar de schoolarts.



maar nee je bent niet wantrouwig, er zijn veel ouders die dit doen of erbij willen zij…



ehmmm ha inschakelen dat je niet meewerkt… dat was hier niet…

en kan je zeggen wij hebben alleen toestemming gegeven als een van de ouders erbij is…

Ik vind je niet wantrouwig hoor. Ik zou mijn kind ook niet alleen laten gaan. 6 jaar is wel erg jong.

:shock: :shock: 6 jaar alleen laten gaan? Nee, sorry mijn nekharen komen recht overeind te staan als ik dit lees.



Noway dat ik mijn kind alleen daar heen zal laten gaan.



Als ik jouw was zal ik gewoon mee gaan. Hoezo bezuinigingen??? wat bezuinigen ze daarmee dan?

Nou, het is tijdrovender om ouders briefjes mee te doen, plannen, etc. daarbij duren de onderzoeken dan langer. NU is het lopende band werk. Wat ik gek vind is dat omliggende scholen wel onder begeleiding van ouder het bezoek doen.



En dan de “dreiging” ik zet wat in je dossier…mwah, dat moeten ze dan maar doen.

Het gaat me niet zo zeer om de dame in kwestie, ik ben best goed vanvertrouwen. Maar het idee dat de ggd beslist wat goed is voor ons kind, vind ik eng op controle lijken.

Nee hoor, mijn kinderen gaan ook niet zonder mij op schoolartsbezoek.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.

Dan maar een aantekening!

mijn kinderen gaan ook niet alleen… als het om bezuinigingen gaat dan zal ik ze nog een beetje extra besparen door mijn kind gewoon niet te laten gaan, simpel genoeg.



Grote kans dat ik in groep 7 ook nog even gezellig aanschuif :angel: .



Op het formulier heb ik dus aangevinkt geen toestemming te geven om ze alleen uit de klas te laten halen en bij reden ingevuld dat ik dat graag toelicht als ik bij de controle ben.



Hier deden ze er overigens niet moeilijk over als je er als ouder bij wilt zijn.

Zoals gezegd… zouden ze dat wel doen, dan komen we gewoon helemaal niet… als ik me zorgen maak om mijn kind dan ga ik zelf naar de huisarts en groeiafwijkingen die vallen toch vaak wel op… een kind dat niet goed kan horen… heb je zelf vaak ook al wel door, idem voor de juf… en voor nummer 2 liepen we toch al bij de oogarts, dus die controle hoefde ook al niet.

@Reat wrote:

En dan de “dreiging” ik zet wat in je dossier…mwah, dat moeten ze dan maar doen.

Het gaat me niet zo zeer om de dame in kwestie, ik ben best goed vanvertrouwen. Maar het idee dat de ggd beslist wat goed is voor ons kind, vind ik eng op controle lijken.




We gaan uiteindelijk vast de kant van België op… wat ik van paar Belgische kennissen heb begrepen is daar de controle verplicht zelfs… dat is hier in NL niet. Je kan aangeven helemaal niet naar de schoolarts te willen.



Dossier is het dossier van het CB dat over is gegaan naar de schoolarts.



En net als het CB is de schoolarts NIET verplicht.

Net als de entingen tot 4 jaar zijn ook die met 9 jaar NIET verplicht!



En ze maken maar lekker een melding… dan weten ze dat er ook kritische ouders zijn die zelf nadenken… en hun kind van 5/6 niet alleen naar welke arts dan ook laten gaan.

zonder mij gaan ze ook niet naar de schoolarts, ook de oudste van bijna 9 zou dat niet mogen. Ik ga mee. En als ik er niet bij zou mogen zijn, dan gaan ze niet. Laat ze die aantekening dan maar maken en de huisarts kan ik prima uitleggen waarom ik aan dat soort praktijken niet meewerk.

@Maxime wrote:

zonder mij gaan ze ook niet naar de schoolarts, ook de oudste van bijna 9 zou dat niet mogen. Ik ga mee. En als ik er niet bij zou mogen zijn, dan gaan ze niet. Laat ze die aantekening dan maar maken en de huisarts kan ik prima uitleggen waarom ik aan dat soort praktijken niet meewerk.




Dit dus… en als ik dan toch bij de huisarts ben direct even aangeven dat we niet in het elektronisch patiënten dossier willen :angel:

Mijn dochter ging wel alleen, kreeg later een bericht voor een extra controle ivm overgewicht en motoriek en toen ben ik meegeweest.

Ik heb getwijfeld, maar heb mijn zoon wel alleen laten gaan.

Ik ga er van uit dat ik de schoolarts kan vertrouwen, net als dat ik zijn juffen vertrouw, zijn zwemjuf vertrouw, zijn trainers van de korfbal vertrouw.

Misschien kortzichtig of naief, maar mijn zoon kon dit prima alleen.

Schoenen uit, wegen, meten, orentest en ogentest, alles ging prima en was prima. Meer is het niet, het is geen controle of wij ons kind goed opvoeden.



Niet om een discussie aan te gaan hoor, maar waarom wil je niet dat je kind alleen gaat? Waar zie je tegenop?

@Sophia wrote:

Niet om een discussie aan te gaan hoor, maar waarom wil je niet dat je kind alleen gaat? Waar zie je tegenop?




Vind het gewoon te jong voor een kind om alleen te gaan, dat is het.

Vertrouw mijn huisarts ook, maar daar laat ik ze ook niet alleen de spreekkamer in gaan… ik vertrouwde de gipsverband meester vorig jaar ook, daar liet ik hem ook niet alleen naar binnen gaan, idem voor de tandarts etc.



Ook allemaal mensen die niks met de opvoeding van doen hebben, die ik vertrouw, waar ik mijn kind niet alleen heen laat gaan.

En ik vertrouw al die mensen per definitie niet… Dat is ieder voor zich toch?

Ik vind het te belastend voor een kind van die leeftijd om alleen te gaan. Je moet je uitkleden, bij een vreemde, die je misschien wel aan wil raken. Kinderen kunnen zich dan heel kwetsbaar voelen (wat ze dan ook zijn!).

Hier weigert gelukkig de school uberhaupt deze werkwijze, scheelt mij weer :mrgreen:

mijn dochter is er wel alleen heen geweest.



ze is 5



zat naast haar klasje en was routine werkje nog geen 5 minuten binnen.



wij hebben verder geen dossier oid.



tuurlijk heb ik erover na zitten denken om mee te gaan, maar het enige wat ze doen is oren en ogen lengte en gewicht,

als ze meer willen weten zou ze worden doorverwezen naar de (echte) schoolarts.

oja, uitkleden hoeven ze niet bij ons.

Mijn dochter mag volgend jaar ook naar de schoolarts, en er is geen haar op mijn hoofd die haar alleen laat gaan.



Ik vind het dus naief om een arts zomaar te vertrouwen.

Ik wil graag zien wat voor onderzoeken ze doen, en als er evt afwijkingen zijn kan dat dan direct met mij besproken worden ipv dat ik een brief mee krijg

hier kun je weer mooi over discussiëren: wel of niet alleen laten gaan.



ik ben dus zo ‘naïef’ en Elize is alleen naar de schoolarts geweest. ze vertelde mij s’middags zelf dat ze er geweest was en wat ze had gedaan.

in de brief die wij hebben gekregen van de ggd stond duidelijk in wat ze gingen doen en dat de kinderen zich niet hoefden uit te kleden. ze is niet de enige die een onderzoekje kreeg, bijna alle kinderen zijn geweest en van geen enkele moeder van de kinderen in de klas heb ik gehoord dat ze hun kind niet alleen lieten gaan.



als je er prettig bij voelt om er bij te zitten, prima, maar veroordeel een ander dan niet.

helemaal mee eens desiree

Ik veroordeel niet maar mag het wel naïef vinden toch?



Ieder moet het voor zichzelf weten maar mijn kinderen gaan zolang ze zelf niet mondig genoeg zijn om ergens over te beslissen naar zulke dingen niet alleen heen.

Ik of mijn zijn diegene die dat nu nog moeten doen en daarom wil ik daarbij zijn.

Het cb is logisch dat je daar ook bij bent en daar heb ik wel eens met mijn oren staan klapperen over wat er verteld werd waar een kind bij zit. Toen moest ik ook inspringen omdat K dat zelf niet kon.



En dat ging puur omdat ze de afwijkende curve aan het bespreken was met woorden k heeft overgewicht en k is te dik, daar wil ik mijn dochter niet bij hebben, zo praat je kinderen wel in eetpriblemen.



Dat is mijn reden dat ik dus nooit mijn kinderen alleen zou laten gaan