Killer toetjes??

Zaterdag krijg ik wat vriendinnen te eten. Ik doe het toetje.



Ik wil eigenlijk iets met chocolade. Ik heb vorige week al voor de proef een ‘devils cake’ gemaakt maar die was niet helemaal naar mijn smaak helaas…



Kom maar op met al die geweldige toetjes waar je de gasten mee achterover laat slaan…

Als ik dadelijk wat meer tijd heb zal ik even wat voor je opzoeken :drool:

Geen idee wat jij een killer-toetje noemt, maar ik heb een keer met kerst zelf chocolade- en straciatella-ijs gemaakt, chocoladecrepes gebakken en toen dus dubbelgevouwen geserveerd met 2 bollen ijs ertussen…was erg lekker en niet overdreven machtig (had de crepes 's middags gemaakt dus die waren koud)



Het recept had ik uit een chocolade kookboek.

Deze is niet met chocolade, maar wel een killer :mrgreen:



Aardbeien in balsamico-azijn met mascarpone-vanillecreme :drool:

De aardbeien max. 2 uur in een marinade van balsamico-azijn en suiker.

Mascarpone mengen met een vanille-stokje en suiker.

En dan de mascarpone op een bordje, daarboven op de aarbeien en evt. garneren met een blaadje munt.

Opdienen en smullen maar.



De exacte hoeveelheden heb ik in een kookboek staan (volgens mij van Jamie :think: ), maar die heb ik nu niet bij de hand.



Liefs Janneke :-*

Chocoladefondue…lekker met aardbeien en ananas enzo.

Ik bedoel het lekkerste toetje wat je ooit hebt gegeten + recept.

een hele machtige chocolade taart meet poedersuiker paar aardbeien erop een een beetje mint om het af te maken.







100 grm donkerbruine basterdsuiker

6 eieren

400 pure chocola

1 el grand manier ( hoeft niet ) ( maar is wel :drool: )

1 tl kaneel

3 dl slagroom plus wat extra voor erbij :drool:

en een bak heerlijk ijs.



Klop in een kom suiker en eieren ong in 10 min romig.



Snijd/breek de chocola in stukjes end oe deze au bain marie verwarmen.



Meng grand marnier , kaneel eimengsel en gesmolten chocola. Roer de room even door en schep hem door de chocolade mensgel.



Giet in een vorm met een doorsnee van 23 cm en zet het in een voorverwamde oven op 180 graden. Ongeveer 1 uur.



Als je wilt weten of hij klaar is steek even met een mes in je taart, en als hij er schoon uitkomt is hij klaar!



Laat de taart even afkoelen en doe er dan aardbeien ernaast en een dotje slagroom. Voor nog iets lekker een beetje ijs op de taart.



Hmm smullen maar! :drool: :drool:

een ‘ordinair’ toetje, maar wel een killer…

:drool:

Een pannekoek met daarin ijs en daar weer overheen slagroom en chocoladesaus. Of een andere saus.

Modderpoelen :drool:



Bereidingstijd: 30-60 minuten



Hulpmiddelen: Plastic zak, deegroller, muffinblik, papieren muffinvormpjes, kom, steelpan.





Omschrijving

Grappige cakejes met chocolade. Het lijken een soort ingezakte muffins, maar dat hoort zo.



Ingrediënten

75 g melkchocoladebiscuitjes, 75 g boter, 75 g pure chocolade, 2 el suiker, 1 losgeklopt middelgroot ei, enkele druppels vanille-essence, 15 g witte chocolade.



Voorbereiding

Doe de biscuitjes in een plastic zak, sluit deze, en rol er met een deegroller overheen. Bekleed een muffinblik met 4 papieren muffinvormpjes.







Bereidingswijze

  1. Smelt 25 g van de boter in een steelpan. Haal van het vuur en meng er de biscuitjes door. Verdeel het biscuit mengsel over de vormpjes, waarbij je dit met de bolle kant van een lepel tegen de bodem en de zijne van de vormpjes drukt. Laat het biscuitmengsel in 20 minuten in de koelkast stevig worden. 2. Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius (stand 3-4). Doe intussen de resterende boter, de pure chocola en de suiker in een kom die je in een steelpan met zacht kokend water zet. Laat langzaam smelten, waarbij u voortdurend roert. Neem van het vuur en laat 5 minuten afkoelen. Klop er het ei en de vanille-essence erdoor. 3. Lepel het chocolademengsel over de biscuitbodems en bak in ca. 20 min. stevig. Laat 10 minuten afkoelen. Smelt intussen de witte chocola in een kom die u in ee steelpan met zacht kokend water zet. Verdeel vervolgens over de modderpoelen.

chocoladeparfait:



Voor de parfait: 100 gr. melk chocolade

50 gr. pure chocolade

5 eierdooiers

4 el. abrikozen brandenwijn

2.5 dl. slagroom





Voor de saus: 1 glas uitgelekte abrikozen

1 el. abrikozenlikeur

2.5 dl. slagroom

1 zk. vaniellesuiker



Chocolade schaafsel en abrikozenschijfjes.



Voor de parfait:



De helft van de melk chocolade laten smelten samen met de pure chocolade au bain marie, hierbij de 5 eierdooiers toevoegen en opkloppen tot een rommige massa. De abrikozen brandewijn erbij mengen.

Slagroom beetje opkloppen en mengen met de helft van de melk chocolade wat er over was, deze chocolade eerst redelijk fijn hakken.

Vervolgens dit mengsel in een vorm gieten en in de vriezer doen.



Voor de saus:



Vanillie suiker en slagroom beetje opkloppen.

Paar abrikozen pureren en hierbij toevoegen samen met de likeur.





Ik heb alles in een cakevorm gegoten en hierin had ik eerst plasticfolie gedaan, anders krijg je het amper of niet uit de vorm als het bevroren is.

Als het goed is trek je de parfait als klaar is zo uit de vorm met het plastic.

Gewoon een ordinaire chocotaart uit pak die je net iets korter in de oven hebt gedaan dan moet (lekker smeuiig), en daarbij een klein bolletje vanille ijs en wat vruchtjes (bramen/frambozen/aardbeien oid uit pot).



Taartje even opwarmen in de blieb blieb, alles erbij, slagroom erop en smullen maar!

wat ik heerlijk vindt is dunne pannekoekjes bakken wel zoet maken dan, met 2 bolletjes vanile ijs slagroom wat poedersuiker en dan een heerlijk glaasje amareto erbij :drool:

En weet je al wat je gaat maken?

Ik vind Hangop altijd erg lekker…



Laat 1 pak Volle Yoghurt uitlekken in een vergiet met daarin een dunne doek.

Het vocht gaat uit de Yoghurt, dit meng je met 200 ml geklopte slagroom, en daarin mandarijntjes uit blik.



Heb dit ook ooit eens gemaakt met een vrienden etentje, en iedereen vond het erg lekker en wilde het recept weten.

Nee ik weet het nog steeds niet…Erg toch…



Ik lees hier heerlijke dingen allemaal… :think:

Het is zoo moeilijk…



Ik heb nog een paar dagen…



Anne-Marie, mijn moeder maakt dat ook vaak…Is inderdaad lekker…



Puk, waar kan je dat soort diepvriestaarten kopen dan? Ik ken alleen diepvries slagroom en mokkataarten ed.



Ik zit nog steeds aan de balsamico-aardbeien te denken…Maar ik wil ook een manier om het te serveren…Dat kan ik altijd nog bedenken…



Of wel iets van chocolade…



Die chocoladetaart klinkt verukkelijk…

Die modderpoelen ook…



Ik ben zelf niet van het smeltende ijs (dus warm en koud)…

Anders serveer je de balsamico aardbeien bij een chococoladetaart.



Echt om je vingers bij op te vreten is de Chocolate Cloud Cake van Nigella Lawson :drool: :drool: Echt iedereen die hem heeft geproefd vraagt om het recept.



Zie voor andere suggesties en bovenstaand recept de website van Nigella Lawson onder het kopje Chocolate

http://www.nigella.com

kletskoppentorentjes zijn ook lekker… Soort “tompoucen” maken van kletskoppen, room en frambozen :drool:



Of je bouwt een enorme toren van soesjes, vastplakken met gesmolten chocola en dan overgieten met gesmolten chocola.

Als het is afgekoeld bestrooien met poedersuiker. Helemaal niet lekker :liar:

@Maxime wrote:

Anders serveer je de balsamico aardbeien bij een chococoladetaart.



Echt om je vingers bij op te vreten is de Chocolate Cloud Cake van Nigella Lawson :drool: :drool: Echt iedereen die hem heeft geproefd vraagt om het recept.



Zie voor andere suggesties en bovenstaand recept de website van Nigella Lawson onder het kopje Chocolate

http://www.nigella.com


Wat is double cream?

Is dat gewoon slagroom…

Yep, idd gewoon slagroom. Ik maak hem meestal zonder de witte topping en dan is ie al erg lekker.



O, en als je wilt, kan ik je het recept ook leveren in het nederlands via pb

echte double cream is vetter/steviger dan de slagroom die wij kennen toch? :think:



dat recept ga ik ook eens uitproberen :drool: :thumbup: