kijkoperatie en LEO behandeling!

Hallo Allemaal,



Ik heb PCO en ben nu bezig aan mijn derde clomid kuur 150mg.

De gyn heeft verteld dat als het deze keer ook niet aanslaat we een kijkoperatie kunnen gaan doen.

De behandeling die ik dan krijg heet laproscopische electrocoagulatie.

Nou is mijn vraag zijn er hier mensen die dit kennen of hebben gehad?

Wat was het resultaat?



Egni

Hoi Egni,



kan het zijn dat je gyn daarmee de LEO behandeling bedoeld? Ik weet nl niet precies waar de afkorting voor staat. Weet alleen dat het een PCO behandelmogelijkheid is om dmv het ‘wegbranden’ van kleine vlakjes op de eierstokken het weefsel daar voor te bereiden op het aanmaken van een goeie follikel en zo ook een goeie eisprong te krijgen.

Heb ff gegoogled en dit is idd wat hij bedoeld;



“Vrouwen die met clomifeencitraat geen eisprong krijgen, zijn resistent voor deze behandeling. Deze vrouwen kunnen behandeld worden met gonadotrofines of een operatieve ingreep. Behandeling met gonadotrofines bestaat uit dagelijkse injecties met het hormoon en een wekelijks bezoek aan de polikliniek. De zeer regelmatige controle is noodzakelijk gezien de kans op overstimulatie van de eierstokken. Bij de operatieve ingreep worden de cysten in de eierstokken met een electrode ingebrand. Deze techniek heet laparoscopische electrocoagulatie van de ovaria (LEO)” http://www.freya.nl/medisch/pco.htm



er schijnen al successen mee geboekt te zijn! Dus heel veel succes, ik hoop dat het niet nodig is maar wanneer wel dan op naar een goeie behandeling! :thumbup:

Hoi Rhiannon, bedankt voor je reactie!

De gyn bedoelt inderdaad de LEO behandeling.



Zijn er niet meer mensen met ervaringen met deze behandeling?



Egni

Hoi Egni,



ik vermoed dat er hier op het forum nog geen dames zijn die deze behandeling hebben gehad.

Kijk anders eens op het prikbord van Freya daar zullen ongetwijfeld ook ervaringsverhalen te vinden zijn!

Heb je al enig idee of er een wachtlijst voor is of dat ze nu al min of meer aan het plannen zijn voor je? Ik hoop dat laatste want als het dan toch gaat gebeuren dan maar zo snel mogelijk nietwaar? :wink:



Ik duim iig nog ff door! :thumbup:

laproscopisch= dat ze met een camera in je buik gaan kijken

electrocoagulatie: ik heb ff gegoogled voor je:



Vijf procent van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd krijgt geen eisprong, waardoor een zwangerschap uitblijft. Clomifeencitraat helpt vaak, maar eenvijfde van de vrouwen wordt er resistent tegen. De beste behandeling voor deze groep is het branden van gaatjes in de eierstokken, gevolgd door de toediening van medicijnen. Dat is de boodschap van promovendi Neriman Bayram en Madelon van Wely.



Voor vrouwen die geen eisprong hebben, is de weg naar een zwangerschap meestal lang en zwaar. Zij lijden aan het Polycysteus Ovarium Syndroom (PCOS), een aandoening die gepaard gaat met vetzucht, overmatige beharing en vergrote eierstokken met talrijke kleine cystes. Over de oorzaak van de ziekte is weinig bekend, maar wat de behandeling betreft is de wetenschap een stuk verder.

Bij tachtig procent van de vrouwen met PCOS volstaat een behandeling met het anti-oestrogeen clomifeencitraat om in verwachting te raken. De rest bouwt resistentie op tegen het middel. Artsen stappen dan over op hormooninjecties met gonadotrofinen, zoals recombinant FSH (Follikel Stimulerend Hormoon). Maar er is nog een mogelijkheid:



elektrocoagulatie



Tijdens een kijkoperatie brandt de gynaecoloog met een naaldelektrode een aantal gaatjes in de eierstokken. Deze ingreep moet een cascade van hormonale reacties uitlokken en zo de eisprong op gang brengen.





Bron:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=123078



oeps, nu zie ik pas dat er al een reactie op was. :shifty:

Riahonnon, ik denk inderdaad ook dat er hier nog geen ervaring met een LEO behandeling is. Nou ja, dan ben ik de eerste en kan ik misschien straks andere over mijn ervaring vertellen.

Ik weet nog niet wanneer ik de operatie zal ondergaan. ik ben nu net ongi geworden en moet vrijdag 22 juli weer naar de gyn. als er dan weer niks gebeurd is zal ik wel horen wanneer we voor de operatie gaan.

Bedankt voor de tip van Freya.



Bagheera, toch bedankt voor je reactie!



Egni

Iemand moet de eerste zijn nietwaar…het bestaat ook nog niet lang toch? Ik lees ook steeds vaker (Essie en ben de tweede naam kwijt) dat je schildklier een rol meespeelt. Misschien ook iets om de 22e mee te nemen in het gesprek met je gyn?



Ben erg benieuwd hoe het straks met je gaat!

Hoi Rhiannon en bagheera en de rest die dit leest,



Ik wil even laten weten dat ik vrijdag 5 aug. de LEO behandeling onderga.

Vandaag naar de gyn geweest en ook de 150mg clomid heeft niks gedaan dus hebben we nu besloten over te gaan tot operatie.



Ik zal mijn ervaringen hier vertellen misschien volgen er na mij meer?!



Egni

Hoi Egni,



spannend hoor! Heb tot nog toe alleen maar positieve verhalen gelezen (al weet ik niet meer waar :wall: ) dus ik hoop dat dat voor jou ook gaat gelden!!

Heel veel succes alvast!

Hallo,



Afgelopen vrijdag heb ik de LEo behandeling gehad en alles is goed gegaan.

Het ging vrij snel ging om 12.00 de operatiekamer in en mocht om 16.00 uur weer naar huis. Toen nog erg veel pijn nu wordt het steeds minder.

Ze hebben drie gaatjes in mijn buik gemaakt, de wonden daarvan doen nog wel zeer. Ook heb ik last van mijn schouders van het gas wat in mij is gespoten.

Ik moet nu [van af gister] beginnen met tempen en dit bij houden.

Volgens de gyn moet ik nu eerst ongi worden binnen twee weken.

Achteraf gezien vind ik dit zou raar want je zou toch zeggen dat je eerst een eisprong krijgt???

Na mijn menstruatie moet ik weer terug komen.

Ben heel benieuwd of het gaat werken!



Liefs Egni

Wat fijn dat alles zo goed is gegaan. Vervelend dat je nog pijn hebt en je kunt er weinig tegen doen dan rust nemen. Ik merkte dat ik minder last van het gas had als ik met een lekker dik hoofdkussen lag/sliep.

Succes met tempen!

even een update,



Ik heb [waarschijnlijk] vrijdag een eisprong gehad!!! :smiley:

De eerste 12 dagen was mijn temp netjes 36,4 afgelopen vrijdag was hij 36,2 en daarna liep hij op 36,4 36,6 36,7 37,0.

De arts had het dus mooi fout, hij zij dat ik eerst ongi moest worden.

Helaas denk ik dat we niet optijd hebben geklust wo voor het laatst voor de temp verhoging.

Ik dacht namelijk mijn temp gaat omlaag dus de ongi komt er aan.

Op naar volgende maand!!!



egni

Goed nieuws!!! Wat fijn dat alles wijst op een geslaagde operatie!

Nu het andere deel en op naar een mooie eisprong en niet meer ongesteld worden!

Ik heb PCO en ben nu bezig met de tweede ronde clomid (100mg)

Vandaag weer een echo gehad en er was niks te zien. Maandag weer terug voor de zekerheid, maar ze verwacht dan ook niks te zien.

Ze heeft gezegd dat ik de volgende ronde 150 mg clomid moet gaan slikken en als dat niet aanslaat dan zouden ze een LEO operatie kunnen gaan doen.

Zijn er ondertussen meer die zo’n operatie gehad hebben?

Heeft het effect gehad? Hebben jullie last van bijwerkingen gehad (bijv. verklevingen)?

Ik heb nog even de tijd voordat ik de beslissing moet nemen, maar ik wil graag wel wat meer weten erover!

Groetjes, lissie

Hoihoi,



Ik heb ook PCO en Clomid zou bij mij wel z’n werk doen, ware het niet dat ik enorm last heb van de bijwerkingen. En dan niet stemmingswisselingen, maar opvliegers (heb medelijden met vrouwen in de overgang) en lichtflitsen. Ben daarom ook overgestapt op spuiten met Puregon.



Maar (één van de) mijn gyn heeft het ook over LEO gehad. Vrouwen met PCO kunnen namelijk niet op Puregon reageren en bij de kleinste verhoging overstimulatie hebben. We gaan het dus 2 cyclussen uitproberen en dan anders ook een LEO doen.



Mijn vraag dus: Egni, hoe gaat het nu met jouw cyclus?!



Groetjes, Esther

Hey Esther,

Sorry beetje laat antwoord maar kijk niet meer zo veel naar deze topic eigenlijk :oops:

De Leo is bij mij alweer een jaar geleden. zit nu momenteel weer aan de clomid omdat ik zonder wel een cyclus had maar die steeds lander werd. Nu heb ik een hele mooie cyclus van 29 dagen maar helaas dus nog niet zwanger.

De operatie heeft bij mij wel de boel op gang gebracht maar heb nog net een steuntje nodig voor een mooie cyclus.

Hoop je vraag zo goed beantwoordt te hebben.

Als je nog wat wil weten vraag maar raak!



Egni

Heee Egni,



Nou de kogel is door de kerk, ik krijg ook zo’n operatie. Kun je mij meer vertellen over hoe het in z’n werk gaat, hoe lang je in het ziekenhuis moet blijven, hoe lang je moet herstellen, en wanneer daarna je cyclus op gang komt?!



Jammer dat jouw cyclus steeds langer wordt, nu moet je alsnog aan de Clomid. Heb jij geen last van de bijwerkingen?!



Groetjes, Es

Hallo lissielissie en eddepet,



Sorry dat jullie zo lang op antwoordt moesten wachten! Eerlijk gezegd kijk ik hier niet zo veel meer :oops:

Mijn Leo is een jaar en 3 maanden geleden.

Helaas ben ik nog steeds niet zwanger maar de clomid 50mg slaat goed aan. Ik heb cyclussen van 29,30 dagen.

Mijn gyn wil me maar 8 maanden clomid geven. Dit schrijft de fabriekant ook voor.

Nu is de laatste maand clomid en ga ik volgende maand puregon spuiten.

We hebben volgens de arts een goede kans dat het hiermee gaat lukken.

ik heb trouwens geen last van verklevingen of iets dergelijks na de operatie gehad.



Ik hoop dat jullie zo wat meer weten als je nog wat wil weten hoor ik het wel. Je mag me ook pb-en hoor!



Liefs Egni

Hoi allemaal,



Donderdag 7 december a.s. krijg ik z’n LEO behandeling, en zit een vreemde cyste aan mijn eierstok en de gyn vertelde dat hij meteen een LEO wil doen omdat dat idd de gang van zaken si als 150 mg CLOMID ook niet aanslaat. Ik kan je nu dus nog niets vertellen maar over 2 weekjes wel.



Succes Bosje

Hoihoi,



Nou da’s toeval Bosje, ik krijg ook donderdag 7 december die operatie. Zie er nog niet tegenop, maar enige spanning zal toch wel komen denk ik.



Ik ben erg benieuwd hoe mijn cyclus na de tijd is. Dat schijnen ze na 1 maand al te kunnen zien, in ieder geval na 2 maanden. Laten we elkaar op de hoogte houden?!



Egni; bedankt voor je info. Wel jammer dat je nog steeds Clomid nodig hebt. Maar gelukkig met 50mg heb je een mooie cyclus. Heb je geen last van de bijwerkingen?!



Fijne avond nog.

Groetjes,

Es