Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat je dat je kindje zou onthouden, dus begrijp hun standpunt wel van verplichting.
Dus wel goed om dit te bespreken bij je controle!
Nou ja, dat komt waarschijnlijk omdat ik op de kinderafdeling en couveuse-afdeling werk en ik veel dingen voorbij zien komen die echt niet goed gingen in de kraamweek. En ook ouders die denken het allemaal zo fijn te weten, maar dat dat in de praktijk erg tegenvalt, dus waarschijnlijk komt daar mijn reactie vandaan.
Ik vind het dus wel belangrijk dat er een signalerende functie is.
Maar wat de topicstarter daar van vindt, mag ze lekker helemaal zelf bepalen. :thumbup: Ieder voor zich.
Daarnaast blijf ik zeggen dat ik wel controle voor moeder en kind wil. Mezelf temperaturen kan ik idd, maar mijn hechtingen controleren? (Misschien wil Vriendje dat óók doen.. :inlove: :angel: ) De baby checken op geelzucht, bijvoorbeeld. Daar is wel enige expertise bij nodig waarvan ik niet de illusie heb dat wij die in huis hebben.
(En dat axillair tempen, dat is dus serieus geen goede meting, schijnt. Bij ons op het werk mag het rectaal, of met de oorthermometer. Al het andere telt niet, aldus de heren medici..)
Je kunt ook de kraamperiode doorrollen MET kraamzorg. Maar serieus, je onthoudt je kind toch niets? Het IS niet verplicht, al zullen idd sommige VK’s aangeven dat ze toch echt liever hebben dat je een kraam regelt voor die standaard controles omdat ze er simpelweg de tijd niet voor hebben en de bevallingen wel prioriteit 1 is bij ze. Daar is vast ook een mouw aan te passen en je zult de eerste niet zijn en vast ook niet de laatste.
Het meeste heb je al geregeld dus de afspraken zullen ook vast wel goedkomen. :thumbup: Ook onze kraam heeft wel eens meegemaakt dat ze letterlijk alleen voor moeder/kind zorg kwam en daarna weer klaar was.
Doen waar jij je prettig bij voelt want het is JULLIE kraamtijd en die kun je echt noooit overdoen. En wie weet kun je zelfs bevallen zonder hechtingen nodig te hebben scheelt je weer een stukje controle. 8)
Wij hadden bij beide kinderen wel kraamzorg, sowieso omdat mijn man maar 2 dagen vrij had. Van tevoren zag ik er tegenop, onbekend iemand in huis, niks voor mij. Maar achteraf was het hard nodig, ik kon helemaal niks, ik kon de eerste 2 dagen niet eens mijn bed uit, veel bloed verloren enzo. Bij de oudste was de kraamverzorgster niet echt leuk, maar ik wist niet beter.
Bij de tweede heb ik ontdekt dat een ongelooflijk leuke kraamverzorgster juist heel veel toe kan voegen. Ik heb me geen seconde een bezoeker in mijn eigen huis gevoeld (bij de oudste wel). Ik heb me geen moment druk gemaakt omdat zij in huis liep en mijn rotzooi zou zien. Ook voor de oudste was het een groot feest. Ik ben erg blij dat we de 2e keer een ander kraamzorgbureau hebben ingeschakeld, want het was geweldig. Ook voor mijn man, hij mocht niet eens iets doen in huis, ze wilde zelfs koken voor ons allemaal. Mijn man mocht die week helemaal niks in het huishouden doen, en achteraf gezien was dat heerlijk want juist daardoor hadden we alle tijd voor ons viertjes.
Minimale kraamzorg is verplicht in Nederland, heb ik me laten vertellen.
En inderdaad, als je bevalling zwaar is geweest of het is een keizersnede geworden, dan ben je, denk ik, best blij met een kraamverzorgster. En als je het dan niet hebt aangevraagd, is de kans groot dat je het niet meer kunt krijgen.
Ook hebben de meeste mannen na de bevalling wel wat anders aan hun hoofd dan iedere dag alles schoonmaken ed zoals een kraamverzorgster dat doet… Hier tenminste wel.
Ik denk dat het grootste knelpunt bij de verloskundige zit. Ziet die het wel zitten om alle verplichte controles te doen? Weet niet hoe groot jouw praktijk is, maar mijn kleine praktijk van 3 vk’s zou het er denk ik niet bij willen doen.
Mijn advies zou zijn, gewoon aanvragen voor minimale hoeveelheid en bij de intake bespreken wat je wilt en dus eigenlijk vooral wat je niet wilt .
Kraamzorg is niet verplicht in Nederland, maar het kan zijn dat je VK het je wil verplichten omdatze het zelf niet redden om die controles te doen of om aanwezig te zijn bij de bevalling.
Wat je kunt doen is je inschrijven bij een kraambureau en gewoon niet bellen wanneer jij direct bevallen bent. En als je kraamweek om is dan bel je ze af. Mocht je ze wel nodig hebben dan gaan ze gewoon van je uit, en ik denk dat ze het niet een heel groot probleem vinden als het alsnog niet nodig is.
Maar dit zou ik dus wel met het kraambureau zelf bespreken.
Ik zou het inderdaad zo doen zoals Mouse zegt :think:
Ik heb bij Cas ook geen kraamhulp gehad omdat hij prematuur geboren is en op de NICU lag. Ik heb de kraamzorg afgebeld en dat was geen enkel probleem
Tja en controles Moeder&Kind…mijn kind werd natuurlijk zeer goed gecontroleerd maar moeder niet echt 8). Ik mocht 1 dag in het ziekenhuis blijven en daarna werd gezegd ‘mocht u koorts krijgen dan moet u naar de huisartsenpost’ . Dat was het…niks geen controle van de baarmoederstand of andere dingen (baarmoeder was aan het slinken, gecontroleerd voordat ik weg ging)
ALs jij je prettig voelt zonder hulp dan moet dat kunnen volgens mij, mits je bevalling ‘normaal’ verlopen is.
Kraamzorg is niet verplicht in Nederland, maar het kan zijn dat je VK het je wil verplichten omdatze het zelf niet redden om die controles te doen of om aanwezig te zijn bij de bevalling.
Ik zie net dat ik mn eerste alinea een beetje raar verwoord heb. Wat ik bedoelde is dat de vk het niet redt om zelf de controles te doen of om het alleen te doen tijdens de bevalling, omdat ze ervanuit gaan dat ze hulp hebben van de kraamhulp. De VK zal wel aanwezig zijn bij de bevalling natuurlijk
Ik werk zelf in de kraamzorg, en heb jammer genoeg bij beide niet echt super kraamzorg gehad. Wat had mij het heerlijk gelegen om eens zelf verwent te worden. Met het huis schoonhouden, en mezelf en de kids in de watten te laten leggen.
Ik had gehoopt ooit nog een kleintje erbij te krijgen, maar miss zit dat er nu nooit meer in, gezien mijn situatie.Maar ik zou ook zo wel kraamzorg willen haha…
Ik heb beide keren een super kraamverzorgster gehad…beide keren een ander maar helemaal leuk!!
De eerste deed ook dingen die eigenlijk niet mochten maar ze vond dat zo raar en ze was er toch, dus echt in de watten gelegd.
De tweede eigenlijk net zo, hartstikke lieve meid die natuurlijk ook van de situatie af wist en echt goed voor ons zorgde…ze stuurde mij zelfs s`middags naar bed omdat ik dat uit mezelf nooit zou doen :thumbup:
Kon ook heel goed met haar praten en dat vond ik heel fijn…
tis dat ik geen kinderen meer krijg maar als het wel zo zou zijn ga ik echt wel voor een kraamverzorgster en dan de maximaal aantal uren.
Wij hebben ook gezegd: mocht er toch ooit een 4e komen dan geen kraamzorg meer, hoogstens partusass. als het een thuisbevalling is. De eerste keer konden we met de kv de afspraak maken dat ze een uurtje per dag kwam voor de controles (zij kwam toch wel aan haar uren zei ze) moest de VK wel voor tekenen, die keek moeilijk maar deed het wel.
Deze keer was zelfs met een tweeling 3 uur nog veel te veel, we hebben haar de kinderen maar laten badderen, (hebben wij toch niet zoveel mee na een dochter die dat allemaal meer dan vreselijk vond) en verder de tijd maar een beetje volgekletst zodat zij wel aan haar uren kwam. Ik ben nl een hele slechte kraamvrouw: lig niet in m’n bed, hou niet van veel bezoek in de kraamweek, man was thuis. En ik vind het vreselijk als er iemand aan m’n was zit of om me heen loopt te poetsen en te redderen. Ik heb dan ook beide keren m’n eigen beval kleren in de wasmachine gestopt, vond het wel iets hebben :mrgreen: