Met een normale bevalling kan ik me voorstellen dat je hetzelf wilt opvangen. Je hebt een goed netwerk om je heen.
Maar wanneer er complicaties optreden bij jezelf of je kindje zou je de zorg dan ook kunnen delen met je netwerk.
Op voorhand had ik ook zoiets van een vreemde in je huis :sick: ik moest er niet aan denken. Mijn man was 5 weken vrij vanaf de dag van de geboorte en we hebben onze wensen, wat wij verwachten van een kraamhulp, bij het kraamzorgbureau neer gelegd. Daar is best goed naar geluisterd en wat was ik blij toen ik na alle complicaties verlenging kreeg van de kraamzorg :lol:
Overigens, dank voor het meedenken allemaal. Dat waardeer ik echt heel erg. Ik heb wel al kraamzorg aangevraagd, en we gaan dan met het kraambureau maar eens bespreken wat de mogelijkheden zijn. In geval van complicaties bij mij óf beeb wil ik absoluut wel kraamzorg idd.
Je zou ook eens bij een ZZP-er kunnen vragen.
Mijn moeder is een zzp-er, op dit moment gaat ze de uren niet halen (dit jaar). Misschien is er wel iemand bij jullie in de buurt die bijv. de controles wel zou willen doen en voor de rest gewoon niet aanwezig is.
D.
Ik heb bij de jongste mijn kraamhulp naar buiten gegooit…
Vond het verschrikkelijk want we hadden totaal geen klik…
ook al kwam ze maar 1 uur per dag.
Maar in het belang van mijn eigen gezondheid en baby kreeg ik een nieuwe kraamhulp.
alleen voor controle kwamen ze… :thumbup:
poetsen hoefde ze niet, wel zorgen dat het bed schoon was,
en de wc/badkamer…
Maar dat deed mijn mams al
Dus ze was zo weer weg, even een kraamboekje in vullen,
kleine wegen en tempen, en mijn hechtingen en baarmoederstand controleren…
Kraamzorg is niet verplicht om bij je te poetsen, eten te maken ect.
Jouw huis, jouw regels toch?
Oh ja…
je schrijft dat kan vriendje ook :inlove:
maar vriendje zal vast en zeker ook even moe zijn na de bevalling,
en natuurlijk na wat gebroken nachten.
Boodschappen doen ect…
dan is het soms wel fijn, als jullie even kunnen slapen,
zonder stress en zorgen…
Ik zou ook niet bij alles zeggen dat je vriend dat kan doen.
Tuurlijk kan ie wel een bed verschonen en fruit voor je maken maar ook voor hem zal het een heftige gebeurtenis zijn denk ik zo.
Hij zal misschien overdag ook willen bijslapen of iig de mogelijkheid moeten hebben dat dat kan.
Bespreek het ook met de vk, zij ziet zoveel aanstaande ouders en die ouders zullen allemaal verschillende wensen hebben.
Misschien heeft ze eerder ouders gesproken die zo weinig mogelijk kraamzorg willen en weet zij een goede tussenweg.
Ik heb ook niet de illusie dat mijn vriend álles zal doen, maar zoals ik al heb gezegd zijn we gezegend met een enorm netwerk van mensen die heel dichtbij wonen. Aan hulp geen gebrek.
Dr zijn volgens mij ook genoeg mensen die na een paar dagen de kraam de deur wijzen, dus ik denk dat er best wel wat voor jullie mogelijkk zal zijn.
Zou fijn voor jullie zijn als het een kraamweek word die bij jullie past.
Mij is verteld dat drie uur het minimum is…ik werd gillend gek :shifty:
Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van je voet neerzetten is, dat heeft de man v een vriendin nl wel gedaan en daar kwam de kraamhulp idd alleen wegen hechtingen checken en weg was ze weer. Lijkt me ideaal.
Dat ze een dignaleringsfunctie hebben en graag meer willen zien…is daarin niet jouw probleem toh?
Hoi D
Wij hadden met Desmée ook geen kraamzorg aangevraagd.
Vk heeft 1 keertje extra gebeld hoe het ging, ik had ook geen hechtingen.
Wegen deed ikzelf de bv liep helemaal goed, en ik had er gewoon geen zin in om iemand om me heen te hebben.
achteraf misschien niet helemaal slim om het helemaal niet aan te vragen, maar bij ons is he gelukkig allemaal goed gegaan.
:-*
Jij moet echt eens bij ‘de buren’ gaan kijken, daar zijn heel wat vrouwen die geen kraamhulp hebben gehad.
Het is bij mij beide keren niet in me opgekomen, maar ja, ik was dan ook niet gezegend met dat Vriendje met Netwerk :mrgreen:
Ik zou vooral zorgen dat je snel een LK kan vinden mocht de bv niet lopen volgens plan (kan een stuk nuttiger zijn dan de hulp van een kh (de mijne heb ik het huis uitgeschopt omdat ik z als het aan haar professionele kennis had gelegen maar 1,5 dag had kunnen voeden ipv 1,5 jaar…)).
Ik zou idd wel met je vk of toch met kraaminstantie (zie dat je toch iets hebt aangevraagd) overleggen over hoe of wat, vooral over hoe of wat als het onverhoopt toch niet zo soepel loopt. Je bent echt niet de eerste met deze wensen, dus zowel kraaminstantie als vk zal daar best eea aan nuttige oplossingen over kunnen bedenken.
Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat je dat je kindje zou onthouden, dus begrijp hun standpunt wel van verplichting.
Dus wel goed om dit te bespreken bij je controle!
Haha, daar moet ik dan eigenlijk wel gewoon om lachen. Zo'n beetje de hele wereld doet niet aan kraamhulpen (en nee, niet alleen in hutjes in de sahara kennen ze het principe niet, ook in een hoop europese landen), maar omdat het in nederland toevallig wél standaard is, zou je je kind meteen van vanalles onthouden als je een andere weg kiest dan de standaard? Met de standaard controles van de vk, en een weldenkende moeder die aan de bel trekt als er iets niet goed gaat, en zelf secuur omgaat met het temperaturen (wtf is dat voor een onzin dat de kraamhulp die thermometer rectaal moet inbrengen bij de kraamhulp?? dat heb ik dus ook gewoon zelf gedaan....doei.), wegen en dat soort dingen, als jij er als ouders vertrouwen in hebt om het gewoon lekker zelf te doen, nee, dan geloof ik helemaal niet dat je jezelf of je kind ook maar iets onthoudt.
succes d. met je keus. En wat een heerlijk vooruitzicht; een kraamtijd met een Vriendje :inlove:
Wij nemen wel KH maar mocht het zo zijn dat ik ga bevallen voor of in de kerstvakantie waarbij Berrie anderhalf week vrij is, dan vind ik het prima dat ze hier is om alleen mij en baby te doen maar niet het huishouden omdat ik daar Berrie voor heb. Als Berrie thuis is, heb ik liever dat we als een gezin samen zijn zonder dat er iemand is hier in huis ook aanwezig is. Dus heb ik aangegeven dat als het in de kerstvakantie is, kh voor minder dan 3uurtjes komt. Stel dat Berrie gewoon moet werken, dan blijft ze gewoon hier met hetgeen waar ik recht op heb.
@fiep klophout wrote:
(wtf is dat voor een onzin dat de kraamhulp die thermometer rectaal moet inbrengen bij de kraamhulp??
:lol: ik geloof dat ik dr wel zoiets gezegd heb toen ze helemaal over de zeik ging omdat ik het niet nodig vond (en dus weigerde)…
??? nog nooit gehoord overigens en ook niet mee gemaakt tijdens mijn kraamweek. :shock: :shock:
Hier alle drie de keren gewoon kraamhulp gehad. Eigenlijk nooit aan gedacht om die niet te nemen. Maar nu ik er zo over nadenk klinkt het wel heel prettig. Geen onbekende over de vloer. Gewoon schaamteloos je ding kunnen doen…Was vooral de laatste keer ook heel erg blij dat ik mijn eigen huis weer terug had.
@Lune wrote:
@fiep klophout wrote:(wtf is dat voor een onzin dat de kraamhulp die thermometer rectaal moet inbrengen bij de kraamhulp??
:lol: ik geloof dat ik dr wel zoiets gezegd heb toen ze helemaal over de zeik ging omdat ik het niet nodig vond (en dus weigerde)…
Hier ook…maar het moest toch echt rectaal :evil: (behalve bij hele erge aambeiden) Raar…doe gewoon axillair en tel er 0,5 graden bij op
Dat zei ik ook, en toen zei ze dat dat zo onnauwkeurig is dat hpje het dan net zo goed niet kon doen. Nou, dan toch lekker niet zei ik… Echt hoor, ik had genoeg gezeik aan mijn lijf gehad en was er zo klaar mee. Echt D, alleen al daarom zou ik tekenen voor geen kraamhulp :roll:
Hier dus ook het liefst geen kraamhulp gehad. Bij de eerste werden we gek, maar goed, het is je eerste…dus dan overkomt het je wat meer. En hier ook in shock toen de kraamhulp zei, dan gaan we nu even liggen en temperaturen…we gaan watteh, had ik gezegd :shock: Ik moest even op het bed gaan liggen op mijn zij en dan zou zij…nou, dacht het niet. Geef maar, ik doe het zelf wel.
Bij de tweede hebben we na een paar dagen gezegd dat het wel goed was en toen hij keurig aan het aankomen was, mocht ze gaan.
Bij de 3e…ik weet nog zo goed dat ik zo aan het hikken was tegen het bellen naar de kraamzorg. In het ziekenhuis voor vertrek, ik wilde niet bellen. In de auto naar huis, ik wilde niet bellen. Thuisgekomen, ik wilde niet bellen. maar op een gegeven moment kon ik er niet onderuit. Er kwam er al snel een, heb even genoten van de rust en toen de kraam kwam, heb ik gelijk gezegd dat ik voor de minimale uren wilde. Ik kreeg een ander, maar wat een drama. Heb de tijd uitgezeten, haar het huis uitgekeken en de uren op de klok vooruit gekeken, na een aantal dagen heb ik weer vriendelijk bedankt en wilde ik mijn eigen plekje terug…
@fiep klophout wrote:
Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat je dat je kindje zou onthouden, dus begrijp hun standpunt wel van verplichting.
Dus wel goed om dit te bespreken bij je controle!
Haha, daar moet ik dan eigenlijk wel gewoon om lachen. Zo'n beetje de hele wereld doet niet aan kraamhulpen (en nee, niet alleen in hutjes in de sahara kennen ze het principe niet, ook in een hoop europese landen), maar omdat het in nederland toevallig wél standaard is, zou je je kind meteen van vanalles onthouden als je een andere weg kiest dan de standaard? Met de standaard controles van de vk, en een weldenkende moeder die aan de bel trekt als er iets niet goed gaat, en zelf secuur omgaat met het temperaturen (wtf is dat voor een onzin dat de kraamhulp die thermometer rectaal moet inbrengen bij de kraamhulp?? dat heb ik dus ook gewoon zelf gedaan....doei.), wegen en dat soort dingen, als jij er als ouders vertrouwen in hebt om het gewoon lekker zelf te doen, nee, dan geloof ik helemaal niet dat je jezelf of je kind ook maar iets onthoudt.
Nou ja, dat komt waarschijnlijk omdat ik op de kinderafdeling en couveuse-afdeling werk en ik veel dingen voorbij zien komen die echt niet goed gingen in de kraamweek. En ook ouders die denken het allemaal zo fijn te weten, maar dat dat in de praktijk erg tegenvalt, dus waarschijnlijk komt daar mijn reactie vandaan.
Ik vind het dus wel belangrijk dat er een signalerende functie is.
Maar wat de topicstarter daar van vindt, mag ze lekker helemaal zelf bepalen. :thumbup: Ieder voor zich.
Kraamhulp bij Katie hoefde ik door de kraamverzorgster thermo onder me oksel doen. Omdat deze zich ziek had gemeld en ik een andere kreeg, was deze niet eens over temperaturen onder de oksel maar rechtaal.
Ik heb ook aangegeven dat ik geen vervanging wil hebben voor als er iets met deze verzorgster zou zijn. Dan maar geen hulp :thumbup: Ik werd er helemaal naar van dat ik, terwijl ik net bevallen was, weer moest wennen aan een ander. :roll:
Ik heb gewoon geluk dat ik mijn moeder had. En dat tempen deden we gewoon onder de oksel. Mijn moeder vindt rectaal echt niet nodig (en zij is er echt 1 van de oude stempel).
Mocht mijn moeder nog leven en mochten wij ooit nog eens een kindje verwachten dan komt zij er weer bij ons in.