Wij zijn aan het overwegen om te kiezen voor geen kraamzorg na de bevalling. Zo iemand in huis vinden we niet fijn (understatement van de eeuw), voor het huishouden wil ik zo iemand niet laten komen (ook niet nodig trouwens), controle van moeder en kind blijft dan over. En zelfs daarvan vraag ik me af of zo’n kraamverzorgster meerwaarde heeft als de verloskundige thuis wat controles wil komen doen. Dit alles wel als ik een bevalling zonder complicaties heb uiteraard.
Zijn er hier mensen die wel eens hebben gekozen voor géén kraamzorg? En hoe beviel dat?
Wij woonden in het buitenland en daar was geen kraamzorg na de bevalling. De verloskundige en een verpleegkundige kwamen af en toe langs en als ik vragen had kon ik altijd bellen (was ons eerste kind) en eerlijk gezegd vond ik het heerlijk om mijn eigen gang te kunnen gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn man na de bevalling twee weken verlof had.
Ik vond het gewoon fijn dat ze eten maakte bv
En zorgde ervoor dat ik ff kon rusten…
Voor deze redenen 2x gedaan :thumbup:
@DKAn wrote:
Wij woonden in het buitenland en daar was geen kraamzorg na de bevalling. De verloskundige en een verpleegkundige kwamen af en toe langs en als ik vragen had kon ik altijd bellen (was ons eerste kind) en eerlijk gezegd vond ik het heerlijk om mijn eigen gang te kunnen gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn man na de bevalling twee weken verlof had.
Ben jij thuis bevallen? of in het ziekenhuis? En als je in het zh bevallen bent heb je daar nog wat dagen gelegen?
Persoonlijk kan ik me er wel iets bij voorstellen een vreemde in huis dat je dat niets vindt, maar van de rest, vond het heerlijk na die loeizware bevalling dat ze dingen uit handen nam, ik extra kon rusten en ze maakte het hele huis schoon, nee heerlijk, zou er niet asn moeten denken om het niet te willen.
Vond het ook heerlijk!
Maar je kunt volgens mij ook 3 uur “inhuren”, dus alleen voor de controles van jou en de baby!
Klopt dat is nu nieuw, je hoeftidd niet meer voor volledige kraamzorg te kiezen, maar D. als jij het zo wil, wat maakt het dan uit wat wij er van zeggen, doe waar je je goed bij voelt.
Ik had het alleen nog nooit gehoord dat mensen dat in nederland niet namen
Ja wijk kraam is dat.
Ik had mijn moeder hier rond lopen als kraamverzorgende. Is ook een heel ander verhaal denk ik. Weet dan ook niet of ik dan wel de volledige kraam gedaan zou hebben.
Vriendje zal verlof opnemen, en als ik een huishoudster wil weet ik wel een goedkopere dan de kraamzorg tbh
Bij de eerste had ik 3 uur kraamzorg per dag, dat vond ik al overbodig toen. En aangezien dit mijn laatste kraamtijd ooit wordt, wil ik alles doen zoals wij dat wensen. Voor zover mogelijk.
Ow werkt je mama als kraam, leuk. Was ze dan ook echt bij je bevalling? Daar moet ik dus niet aan denken, ja wel leuk dat mijn moeder als kraamvrouw zou werken maar de bevalling is iets van ons zeg maar, van ml en mij
D. De vk komt om de dag, of om de 2 dagen en als jij dit aangeeft en zij weten dat je geen kz hebt, prima toch. Maar ik denk dan wel wat als het allemaal niet zo soeple verloopt en je hebt het toch niet aangevraad, dan is er toch niet zomaar iemand die wel bij je kan komen kramen? Miss hien denk ik te negatief
Dat laatste is iets wat ik me ook afvraag Sanne. Hoe komen we aan een kraam als ik geen makkelijke bevalling heb en niet zonder kraam kán? Vrijdag naar de vk, gaan we het meteen bespreken.
@Sennapen wrote:
Ow werkt je mama als kraam, leuk. Was ze dan ook echt bij je bevalling? Daar moet ik dus niet aan denken, ja wel leuk dat mijn moeder als kraamvrouw zou werken maar de bevalling is iets van ons zeg maar, van ml en mij
Ja mijn moeder was bij de bevalling, ze stond naast me en heeft me enorm gesteund. Ben daar enorm blij mee geweest (voor haar was het overigens wel een heftige gebeurtenis omdat ze nog nooit een bevalling mee heeft gemaakt waar een vacuumpomp gebruikt is).
D. tsja je zou er vast wel over na hebben gedacht. Hebben jullie wel mensen om je heen die er voor je kunnen zijn mochten er complicaties ontstaan doordat je bijv. veel op bed moet blijven liggen? Klinkt vaag misschien. Dat zou voor mij bijv. wel rust geven.
Ga je trouwens thuis bevallen of in het zkh, want als je thuis bevalt moet er sowieso een kraam komen te helpen bij de bevalling lijkt mij? En misschien kan je het wel aanvragen, uit voorzorg, maar als je het niet nodig blijkt te hebben dit aangeeft bij het intake gesprek, ze daar rekening mee kunnen houden en bijv. af en toe langs komen om te checken hoe het gaat. Mocht het dan niet soepel zijn gegaan bij je bevalling dan heb je iig kraamzorg achter de hand :thumbup:
Volgens mij kun je ook alleen een kraamverzorgende vragen die er alleen tijdens de bevalling bij is (ik weet dat er gezinnen zijn die dat hebben gedaan), dus de vk assisteert.
@Kwakje wrote:
@Sennapen wrote:Ow werkt je mama als kraam, leuk. Was ze dan ook echt bij je bevalling? Daar moet ik dus niet aan denken, ja wel leuk dat mijn moeder als kraamvrouw zou werken maar de bevalling is iets van ons zeg maar, van ml en mij
Ja mijn moeder was bij de bevalling, ze stond naast me en heeft me enorm gesteund. Ben daar enorm blij mee geweest (voor haar was het overigens wel een heftige gebeurtenis omdat ze nog nooit een bevalling mee heeft gemaakt waar een vacuumpomp gebruikt is).
D. tsja je zou er vast wel over na hebben gedacht. Hebben jullie wel mensen om je heen die er voor je kunnen zijn mochten er complicaties ontstaan doordat je bijv. veel op bed moet blijven liggen? Klinkt vaag misschien. Dat zou voor mij bijv. wel rust geven.
Fijn dat jou mama zo,n grote steun was, dat was ml voor mij. Maar ml vond de pomp ook heftig, ik heb dat minder meegekregen dat dat zo heftig was omdat je met hele andere dingen bezig bent, ik had alleen maar zoiets van oeee nu komt het goed en eas blij dat ie eruit was, wist niet dat de pomp zo,n impact had :roll:
@Kwakje wrote:
Volgens mij kun je ook alleen een kraamverzorgende vragen die er alleen tijdens de bevalling bij is (ik weet dat er gezinnen zijn die dat hebben gedaan), dus de vk assisteert.
Maar dan zal je dat wel moeten aangeven lijkt mij :thumbup:
De meeste kraamzorgbureaus zullen hun best doen de kraam die ook de partusassistentie doet de hele kraamtijd te laten doen. Maar je weet wel, overmacht, geboortegolf, aflopende werktijden maken dat niet alle beloftes waargemaakt kunnen worden en garanties geven ze niet.
Wat wel kan; je inschrijven voor de intake etc voor kraamzorg maar het is aan jezelf of je belt en wanneer je belt.
Of er ook een minimaal aantal uren is om af te nemen mbt kraamzorg…geen idee maar daar ben je denk ik snel genoeg achter wanneer je een kraamzorgbureau belt. Misschien is er wel een optie om letterlijk de kale moeder/kindzorg te krijgen waarbij de kraam elke dag langskomt, evt hechtingen controleert, krimpen van de baarmoeder bekijkt, tempt en kindje weegt en checkt op geelzucht en navelstompje. :think: Het neemt heel wat werk uit handen van de VK, de kraamzorg is zeg maar ook je ‘eerste contact’ richting CB voor later dus ze doen vaak veel meer waar je je niet of amper van bewust bent mbt signalering van mogelijke complicaties niet eens enkel op lichamelijk vlak (bruut gesteld scannen ze ook gezinnen waar bv kans is op kindermishandeling, mogelijke hechtingsproblematiek en kans op PND ed.). Al met al denk ik dat het gezondheidszorgtechnisch gezien goedkoper is om een kraam 1 x per dag te laten komen dan de VK die per uur ongetwijfeld duurder is dan de kraamzorg. Tja die eigen bijdrage per uur heb je en die is er bij een VK vast niet maar wellicht dat ze die alsnog in rekening brengen via een ander stukje ‘eigen risico’ via je zorgverzekering als je voor de optie VK zou kiezen? Dus wellicht toch ook een telefoontje aan wagen richting je zorgverzekering? Kan me niet voorstellen dat kraamzorg 100% verplicht is in Nederland.
Mijn verloskundigenpraktijk geeft aan dat het verplicht is, omdat er belangrijke medische controles uitgevoerd worden en het kindje medisch gezien in de gaten gehouden wordt.
Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat je dat je kindje zou onthouden, dus begrijp hun standpunt wel van verplichting.
Dus wel goed om dit te bespreken bij je controle!
@Kwakje wrote:
@DKAn wrote:Wij woonden in het buitenland en daar was geen kraamzorg na de bevalling. De verloskundige en een verpleegkundige kwamen af en toe langs en als ik vragen had kon ik altijd bellen (was ons eerste kind) en eerlijk gezegd vond ik het heerlijk om mijn eigen gang te kunnen gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn man na de bevalling twee weken verlof had.
Ben jij thuis bevallen? of in het ziekenhuis? En als je in het zh bevallen bent heb je daar nog wat dagen gelegen?
Het was de bedoeling om thuis te bevallen maar uiteindelijk kwam ik in het ziekenhuis terecht, daar heb ik drie dagen gelegen. In het ziekenhuis hadden we een familiekamer, alleen de arts kwam soms controleren en ik kon als ik vragen had op een knopje drukken maar verder waren we de hele tijd met z’n drietjes.
Ik zal in het geboortehotel in het zikhs bevallen, ik weet nu nog niet of er dan een vpk of een kraamvz de vk zal assisteren.
Het staat me gewoon heel erg tegen om dagenlang een vreemde in huis te hebben die dan het bed gaat verschonen en fruithapjes voor mij maakt. Dat kan Vriendje doen, dat kan mijn schoonmoeder doen, we hebben een enorm netwerk van mensen die vlakbij wonen en heel behulpzaam zijn. Ik zit echt alleen met die controle van moeder en kind, dat is het enige waar ik wél de waarde van in zie.
En mijn kind medische zorg onthouden… waarom dat nu wordt genoemd snap ik niet goed. Dat is totaal niet aan de orde tenslotte. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.