Kerstpakket?

Voordat ik verkeerd begrepen wordt met wat ik ga zeggen, ik gun iedereen echt een leuk kerstpakket en het liefst zou ik zien dat iedereen het even goed heeft in deze wereld, maar…



Het kan mij niet ontgaan dat hier gesproken wordt over een kerstpakket alsof het een verworven recht is, maar dat is het natuurlijk niet.

Het is leuk en vooral erg aardig van je werkgever als deze je bedenkt met kerst, sinterklaas of enkel ander moment in het jaar maar hij is het absoluut niet verplicht en het is echt niet de normaalste zaak van de wereld dat je een kerstpakket of dergelijke krijgt.

Ik mocht zelf wat uit een boekje kiezen… heb voor een Zalando cadeaubon gekozen :thumbup:, manlief had een rijkelijk gevuld traditoneel pakket :thumbup:

@Clair wrote:

Voordat ik verkeerd begrepen wordt met wat ik ga zeggen, ik gun iedereen echt een leuk kerstpakket en het liefst zou ik zien dat iedereen het even goed heeft in deze wereld, maar…



Het kan mij niet ontgaan dat hier gesproken wordt over een kerstpakket alsof het een verworven recht is, maar dat is het natuurlijk niet.

Het is leuk en vooral erg aardig van je werkgever als deze je bedenkt met kerst, sinterklaas of enkel ander moment in het jaar maar hij is het absoluut niet verplicht en het is echt niet de normaalste zaak van de wereld dat je een kerstpakket of dergelijke krijgt.




Nee maar het zijn een soort van secundaire arbeidsvoorwaarden. Iets waar een werkgever zijn personeel mee blij probeert te houden en aan zich probeert te binden. een blijk van waardering waar je wellicht hard voor werkt . Een werkgever is dat misschien niet verplicht maar het is wel zijn taak om zijn personeel blij te houden lijkt mij.

@Bella wrote:

@Clair wrote:
Voordat ik verkeerd begrepen wordt met wat ik ga zeggen, ik gun iedereen echt een leuk kerstpakket en het liefst zou ik zien dat iedereen het even goed heeft in deze wereld, maar…



Het kan mij niet ontgaan dat hier gesproken wordt over een kerstpakket alsof het een verworven recht is, maar dat is het natuurlijk niet.

Het is leuk en vooral erg aardig van je werkgever als deze je bedenkt met kerst, sinterklaas of enkel ander moment in het jaar maar hij is het absoluut niet verplicht en het is echt niet de normaalste zaak van de wereld dat je een kerstpakket of dergelijke krijgt.




Nee maar het zijn een soort van secundaire arbeidsvoorwaarden. Iets waar een werkgever zijn personeel mee blij probeert te houden en aan zich probeert te binden. een blijk van waardering waar je wellicht hard voor werkt . Een werkgever is dat misschien niet verplicht maar het is wel zijn taak om zijn personeel blij te houden lijkt mij.




Sorry, maar het is echt geen secundaire arbeidsvoorwaarden en je werk wordt toch echt gewaardeerd doormiddel van je salaris eventueel gepaard met een bonus en/of winstuikering welke wel in je secundaire voorwaarden opgenomen zal staan.



Ik denk ook dat er maar weinig werkgevers zijn die de illusie hebben dat hun werknemers blij en loyaal te houden zijn doormiddel van het geven van een kerstpakket… :shock:

Zou wel handig zijn voor ze als het zo was, hoefde ze die evaluatiegesprekken gepaard met eventuele salarisverhogingen elk jaar ook niet te na te komen want kerstpakket lost het allemaal op…

Ja hoor, lekker cynisch. Maar het is toch een van de dingen.



Nou mijn vriend heeft een eikel van een leidinggevende. En die heeft alle teamleden een geurtje uit de winkel van zijn vrouw gegeven. Geen idee wat hij met de rest van het geld gedaan heeft daar het lager is dan gemiddelde wat iedereen binnen die organisatie krijgt.



Nee daar maak je vrienden mee.



En ik bedoelde sec arb voorwaarden niet heel strikt genomen wat je vastlegt ofzo maar wel waar je het soms van moet hebben.



In de zorg worden wij niet zo goed betaald, geen auto van de zaak en geen loonsverhoging omdat je zo goed presteert ed.



Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat je gewoon zelf spaart voor je eigen kerstpakket. Een soort wortel uit eigen zak. Dus dan heb je er meer recht op dan je denkt.

Ik zie het ook als waardering. Hier werk in de crisisopvang, daar krijg je geen bonussen of winstuitkeringen. Een hele tijd geleden kregen we een keer allemaal een bloemenbon omdat we erg hoog geëindigd waren in een onderzoek, als blijk van waardering omdat wij als werkvloerpersoneel de kwaliteit bepalen, daar hou ik van, dat geeft mij meer gevoel van waardering dan mijn loonstrook eerlijk gezegd.

Vind ik ook hoor het is in sommige beroepen echt meer een blijk van waardering. Ik hoef in de kinderopvang mt mijn evalutiegesprek niet om loonsverhoging ofzo te vragen.

Een dikke bonus of winstuitkering zit er niet in

Iets leuks als een kerstpakket of aardigheidje met dag van d leidster zie ik dan ook als blijk van waardering

@Bella wrote:



Nou mijn vriend heeft een eikel van een leidinggevende. En die heeft alle teamleden een geurtje uit de winkel van zijn vrouw gegeven. Geen idee wat hij met de rest van het geld gedaan heeft daar het lager is dan gemiddelde wat iedereen binnen die organisatie krijgt.



Nee daar maak je vrienden mee.


Ik vind dit eigenlijk best ondankbaar overkomen, wees blij dat je wat leuks krijgt. Waar dat ook vandaan komt.... Zeker als je hier leest dat niet iedereen uberhaupt wat krijgt.
Het gaat toch om het gebaar, niet om wat het meest heeft gekost :eh:
Het lijkt soms wel een wedstrijdje om wie het grootste, duurste pakket heeft gekregen, dat je dan ook meer gewaardeerd wordt ofzo dan dat het een iets goedkoper iets is. Heeft weinig met elkaar te maken m.i.
Jammer dat er zo materialistisch gekeken wordt :shifty:

Natuurlijk is een kerstpakket, of een gift op elk ander moment, een blijk van waardering maar het is vrij aan een werkgever om dit te geven en geen verplichting en mijn inziens zeker geen graadmeter om de waardering van je werkgever aan te bepalen.



Er werd min of meer gesteld dat als een werkgever geen kerstpakket of dergelijke zou schenken je niet gewaardeerd zou worden.

Maar in beginsel is toch echt je loon de waardering voor je geleverde arbeid. Als je niet tevreden bent met het salaris wat je voor je geleverde arbeid krijgt dan moet je mijn inziens daar iets aan proberen te doen. Maar je werkgever een vrek gaan bestempelen omdat deze niet voldoet aan jouw verwachting van een kerstpakket vind ik erg krom geredeneerd.



Ik snap best wel dat niet in alle beroepen je zoveel onderhandelingspositie hebt als het over je salaris gaat en veelal cao-bepaald is maar als je dan echt zo ontvreden bent over je loon, dan moet je misschien een ander beroepsrichting gaan kiezen waar je meer geld kan verdienen of bij gaan studeren in je vakgebied zodat je in een hogere schaal uit gaat komen.



@Bella wrote:

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat je gewoon zelf spaart voor je eigen kerstpakket. Een soort wortel uit eigen zak. Dus dan heb je er meer recht op dan je denkt.




Het is niet alsof ze fiscaal gezien zoveel vrijheid hebben om hun werknemers extra te waarderen.

Een werkgever die gul zou willen zijn wordt door de fiscus daarop direct afgestraft. Alles wat ze geven wordt gezien als loon en is belasting over verschuldigd, hooguit betaal je er zelf nog loonheffing over maar per saldo zul je daar weinig van merken en is het nog steeds de werkgever die extra geld uitgeeft aan jou. Het feit dat jij er dan belasting over moet betalen wordt door de fiscus bepaald en kan de werkgever niets aan doen.

Lees onderstaande linken anders eens, dan weet je precies wat het betekent voor een werkgever.

http://www.belastingtips.nl/zakelijk/werknemer_belastingen/kerstpakketten_belastingvrij/

http://www.belastingtips.nl/zakelijk/werknemer_belastingen/geschenken_aan_werknemer/

@Clair wrote:





Ik snap best wel dat niet in alle beroepen je zoveel onderhandelingspositie hebt als het over je salaris gaat en veelal cao-bepaald is maar als je dan echt zo ontvreden bent over je loon, dan moet je misschien een ander beroepsrichting gaan kiezen waar je meer geld kan verdienen of bij gaan studeren in je vakgebied zodat je in een hogere schaal uit gaat komen.


Maar dan doe ik in mijn geval niet meer het werk wat ik zo leuk vind
(ben ik trouwens niet ontevreden hoor even dat voorop stellen maar is wel simpel gezegd natuurlijk als je je salaris nie goed goed genoeg vind ga je maar wat anders doen)

Gaat er ook niet om of je ontevreden bent over je loon maar meer dat dat stukje extra waardering die je daaruit kan halen doordat je een verhoging/bonus krijg wat in vele beroepen niet gaat en het dat zo fijn is als je dat wel terug ziet als er wat voor het personeel gedaan wordt

Bij ons gaat het erg slecht en ht kerstcadeautje was dit jaar ook veel minder maar ze wouden wel wat doen om te laten zien da ze blij met onze inzet waren. Van mij had het niet gehoeven maar toch voelt het goed.

@Babs

Als je een kerstpakket ziet als een blijk van waardering, dan ben je toch blij met elke attentie die je krijgt? Want er wordt daarmee gezegd dat je gewaardeerd wordt, toch ?

Zoals je zelf ook aangeeft heeft jouw werkgever toch de moeite genomen ondanks dat het economisch gezien niet makkelijk was en dat weet je te waarderen en daarmee voel je je ook gewaardeerd.



Maar in zijn algemeenheid, als jij een kerstpakket als onderdeel gaat ziet van je salarering en gaat klagen als het niet naar verwachting is, dan kun je toch ook niet meer spreken over een “blijk van waardering”. Dan wordt het mijn inziens uit verband getrokken en niet meer gezien waar het eigenlijk om gaat.

Ik vind dit een beetje hetzelfde redeneren als je met je verjaardag bijvoorbeeld van al je ooms/tantes € 25 krijgt maar één tante geeft maar € 5, dat er dan vervolgens kwaad gesproken wordt over die ene tante die maar zo weinig gaf, die vindt jou dan vast niet aardig want anders had ze wel meer gegeven, dat hoort nou eemaal zo want dat doen al die anderen ook… Dus geef je onder de € 25 dan zeg je daarmee, ik vind jou geen leuk persoon…



Maar goed, dat is mijn mening…

Net als wat Selena zegt, ik vind hier en daar mensen behoorlijk ondankbaar overkomen en teveel overkomen alsof kerstpakket een verworven recht is inpaats van een vrijwillige gifte van een werkgever.

daar heb je gelijk in ik zie het “cadeau” niet zozeer als waardering maar de

moeite die gedaan wordt om iets voor je personeel te doen en dat kan ook met een kaartje



moet ik zeggen dat ik waardering die ik/we vanuit de ouders krijgen en vooral uit heerlijke kinderknuffels haal en me dat veeeeeel meer waard is :inlove:



en snap ook wel wat jij en selena bedoelen met klagen over het kerstpakket zelf dat vind ik ook niet kunnen dan geef je het aan iemand die er wel blij mee is en wees dan maar dankbaar dat er ieder geval wel moeite voor je gedaan word!



maar ik snap wel dat mensen het kerstpakket als waardering voor hun werk zien en het er op die manier toch wel bij vinden horen