Kerstkaartjes uitdelen aan klasgenootjes

Natuurlijk is het rond kersttijd de tijd voor kerstkaartjes. Op de peuterspeelzaal mochten we altijd kerstkaartjes uitdelen aan alle kindjes, ZO LEUK!



Nu zit Tim op de basisschool en ook nu hadden we voor alle klasgenootjes kerstkaartjes gemaakt, veel avonden heb ik met de kinderen zitten stempelen en versieren om alle kindjes van een kaartje te kunnen voorzien.



GROOT gemopper op het schoolplein,… kaartjes mogen niet meer uitgedeeld worden. ALS je dat dan wil, dan graag buiten school :think: Ze hebben een lijn getrokken dat het niet meer mag, omdat er anders kinderen worden buitengesloten.



Persoonlijk een echte tegenvaller, maar ja beleid is beleid. Ik (en de andere ouders op het plein) vonden dat het beleid dan beter had kunnen zijn dat ALS je kaartjes uit wilt delen aan klasgenootjes, dat je dan ALLE klasgenootjes een kaartje moet geven. Dan hebben alle kindjes kaartjes in de tas zitten en dat gaan de kleuters heus niet natellen toch? dan is er geen verplichting dat je kaartjes MOET uitdelen, maar krijgen alle kinderen wel kaartjes. Het geeft zo’n fijne sfeer!



Op het plein werd dus vandaag heftig uitgedeeld tussen kinderen en ouders,… blije gezichtjes want iedereen ging met kaartjes naar huis.



Juf had daarentegen wel in de klas haar kerstkaart uitgedeeld…



WIJ gaan iig vanmiddag in de auto op stap om alsnog alle kindjes hun kerstkaart te brengen die we gemist hebben op het plein.



Hoe is dit bij jullie geregeld? Mogen er bij jullie kaarten worden uitgedeeld?



(kinderfeestjes uitnodigingen mag ook niet, maar dat kan ik me nog wel voorstellen)



Ik ben benieuwd!

k heb het niet gedaan voor melissa… hier mag het wel maar dan inderdaad de hele klas… ik ben er beetje op tegen. althans, zelfgemaakte kaarten door de kinderen zelf prima, maar heel veel ouders kopen de kaartjes schrijven ze en delen ze ook nog zelf uit in de klas



ik denk dat ik nu 1 van de weinige ouders ben die het niet gedaan heeft, melissa heeft er wel wat gekregen hoor, maar ikhoor melissa er niet over…



laatst begon ze er een keer over, toen ze het eerste kaartje kreeg, heb gezegd dat ze ze zelf maar moest maken dan. geloof niet dat ze er zo’n zn in had.

Hier ook het beleid dat er geen kaartjes uitgedeeld mogen worden op het schoolplein. Hier dus ook van mening dat als alle kindjes een kaartje krijgen moet het geen probleem zijn maar ja helaas het mag niet…



Tja mijn meiden willen ook alle kindjes in de klas een kaartje geven (jongste zit met 31! :shock: kinderen in de klas) dus hier kunnen we ook heel de wijk (en verder) rond om alle kaartjes weg te brengen.

Maar ze schrijven ze wel zelf hoor anders dan begin ik er ook niet aan (bij de jongste zet ik bij sommige wel een adres erbij omdat die net pas in groep 3 zit met een aantal “nieuwe” kindjes en anders weet ik niet waar ze wonen)

Hier mogen ze wel uitdelen in de klas. Maandag kregen ze de eerste kaarten, meiske had voor alle meisjes in de klas een kaart… om vervolgens gister toch ook voor de jongens met een kaartje aan te komen :wink:

Door speelafspraakjes etc. hadden we helaas geen tijd om zelf nog kaarten te maken (wist ook niet zeker of 't wel de bedoeling was om kaarten uit te delen in de klas; uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes mogen ook niet in de klas uitgedeeld worden, anders waren we er wel op tijd aan begonnen…), dus tja ook hier een moeder die de kaarten zelf geschreven heeft :oops: Dochterlief kan nog niet alle letters van d’r naam goed schrijven :wink: Wel heeft ze voor ieder kindje een eigen kaart uitgezocht :inlove:





Vind 't overigens ook niet meer dan logisch dat je, als je kerstkaarten uitdeelt in de klas, je ook aan álle kindjes er eentje geeft…

En ze vinden het zó leuk :inlove:

Hier wordt het gelukkig niet gedaan. Ik bedoel kerstkaarten aan elkaar geven. ik vind ze nog zo jong ervoor. Als ze het zelf willen doen en de kaarten zelf schrijven, prima maar niet al in de kleuterklassen.

Ik vind ze er zelf eigenlijk ook nog te jong voor, maar ze vinden het gewoon écht heel erg leuk! Het ‘iets van iemand krijgen’, wat precies maakt ze dan weer niet zoveel uit geloof ik :mrgreen:

Hier mogen ook geen kaartjes op school worden gegeven in de eerste vier groepen en ik vind dat prima. Ook uitnodigingen van feestjes niet. Het is niet leuk voor kindjes die nooit wat krijgen maar ook niet goed voor kinderen die altijd wat krijgen. Mijn zoon behoort dus tot de laatste categorie en het lijkt een luxe probleem, maar ik wil niet dat hij het idee krijgt dat alles vanzelf gaat bij hem en dat het normaal is dat hij altijd een kaartje of uitnodiging krijgt.



Vanaf groep vijf mag het wel, want zoals de school aan gaf, ze moeten er ook een keer aan wennen dat ze niet overal bij horen en dan hebben ze vaak ook wel een vast vriendenclubje en snappen ze het ook beter.



Hij krijgt ze nu in de brievenbus en op school heeft hij het er niet meer over en hij heeft ook niet het idee dat hij meer heeft dan andere kindjes.



Hier mag hij overigens alle 30 kindjes een kerstkaartje sturen. Hij is vijf, maar wil echt uit zichzelf kaartjes sturen en aan alle kindjes. Er hangen inmiddels ook al veel kaartjes aan de kast. Morgen gaan we met de slee door het dorp om alle kaartjes in de bus te gooien met hem. Dat vindt hij volgens mij nog het leukste.

Tim is net 4 en kan net zijn naam schrijven, dat heeft hij dan ook super trots gedaan op iedere kaart!

Wij hebben alle kaarten (32 stuks) zelf gemaakt, hij was super trots. :inlove:



Vera heeft ook uitgedeeld op de peuterzaal! :inlove:



Het is zoiets positiefs vind ik,… iets blij’s, toch?

hier mag het ook niet omdat het niet leuk als kinderen er dan geen krijgen en kan me dat wel voorstellen.

omdat ze ook zo bezig zijn tegen pesten op school.



ach nu groep 1, hij wil het zelf ook niet eens.

maar zit er anders ook niet op te wachten de hele klas te doen dus als ik dan al kaartjes zou doen, gewoon even op de post naar een aantal vriendjes in de klas.



maar kan me de school wel voorstellen.

er stond wel duidelijk bij in de nieuwsbrief: DIT GELD OOK VOOR DE LEERKRACHTEN :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Bij Michaël in de klas had de juf wel een leuk idee.

Alle kleuters hebben zelf in de klas een kerstkaart ontworpen.

De ouders gaven een postzegel mee op juf’s verzoek.

Elk kindje stuurt per post een kaartje naar één kindje van de klas.

Dus A naar B, B naar C enz…

Zo krijgt eenieder één kaartje van een klasgenootje !



liefs

Gerda

Ook hier mag het niet op school gedaan worden.

Niet op het plein, niet in de klas.

Alle kinderen kregen een briefje mee naar huis waar dat op stond.

Het mag wel op het plein, maarrrrrr dan een kaart voor ALLE kids van alle groepen :mrgreen:

Hier mag het ook niet uitgedeeld worden op het schoolplein en dat vind ik correct.

Anne wilt ook niet aan elk kindje een kaart geven en ik verwacht ook niet van elk kindje 1 voor Anne. Dus de kindjes die zij wel wilt (en zelf schrijft) brengen we rond. Net als vorig jaar. Dit jaar werd er extra op geattendeerd in de schoolkrant dat ze dus echt niet willen dat het op school uitgedeeld wordt.

De juf krijgt wel in de klas een kaart van Anne, ik had verwacht dat ze m mee naar huis zou nemen, maar ze heeft m in de kerstboom gehangen :? …dat vind ik dan wel weer krom, maar goed, de juf kunnen we buiten school geen kaart geven.

Max en victor hebben kaartjes uitgedeeld in de klas. Zelf uitgezocht in de winkel en zelf geschreven. Wij zijn niet van het knutselige thuis. Dus zelfgemaakte kaartjes zouden hier een hels karwei zijn waar we alle 4 geen plezier aan beleven. Dat doen we dus maar niet.



Wel alle kindjes een kaartje.

@gerda wrote:

Bij Michaël in de klas had de juf wel een leuk idee.

Alle kleuters hebben zelf in de klas een kerstkaart ontworpen.

De ouders gaven een postzegel mee op juf’s verzoek.

Elk kindje stuurt per post een kaartje naar één kindje van de klas.

Dus A naar B, B naar C enz…

Zo krijgt eenieder één kaartje van een klasgenootje !



liefs

Gerda




dit vind nu een goede oplossing



ik heb het op de psz niet gedaan… femke heeft er ook geen gekregen…

Op deze en de vorige school van onze oudste dochter mag het wel.

Maar je ziet inderdaad dat sommige kinderen ladingen vol kaarten krijgen en andere niets.

Dat gebeurt ook uitnodigingen.

Mij is ooit door mijn moeder geleerd dat als je uitgenodigd word,die dan ook op je eigen feestje terug uitnodigd.

Maar tegenwoordig is dat blijkbaar niet meer zo.

Onze oudste heeft het pas weer ondervonden,heel sneu voor dr.

Ze weet nu wie ze in ieder geval niet meer hoeft uit te nodigen. :wink:

mariano heeft op een paar kaarten die in zijn knutselpakket van de aldi zaten zijn eigen naam geschreven en wat stickers op geplakt en hij heeft ze mee naar school genomen ik weet niet aan wie hij ze heeft gegeven.

Vind ook dat kids ook wel moeten leren hoor dat ze van de 1 wel wat kunnen verwachten en van de ander niet zo gaat het in het leven toch?

Hij heeft zelf 1 kaart gekregen en dat vond hij wel leuk maar ik heb hem helemaal niet gehoort dat hij verder van niemand wat heeft gekregen.

@gerda wrote:

Bij Michaël in de klas had de juf wel een leuk idee.

Alle kleuters hebben zelf in de klas een kerstkaart ontworpen.

De ouders gaven een postzegel mee op juf’s verzoek.

Elk kindje stuurt per post een kaartje naar één kindje van de klas.

Dus A naar B, B naar C enz…

Zo krijgt eenieder één kaartje van een klasgenootje !



liefs

Gerda




kijk DAT is nu eens een leuk idee,… ik vind het geven van een kerstgroet gewoon een leuk iets,… kun je als school best iets leuks mee doen.

onze kinderen wilden persé zelfgeknutselde kaartjes maken… heel leuk en dus gemaakt met ze.

Maaaaaar ja totalen van 30 en 20 kaartjes… pffff.

Zij hebben dus gekozen te maken voor de kindjes waar ze ook echt wat mee hebben…



En zo doen wij het zelf ook met kerstkaarten… geef/stuur ook niet iedereen maar een kaart die ik ken of omdat die anders wel zou kunnen denken dat etc etc.



(beetje wat in het kerstkaarten topic ook aangekaart werd… kaartje om het kaartje/ het nou eenmaal zo hoort of kaartje omdat iemand je iets zegt zeg maar)



Dus onze oudste heeft er 10 gemaakt (waarvan 2 voor de juffen) en de middelste 8 (waarvan 1 voor juf).



Niet in de klas, maar op het schoolplein mag wel. Alsof andere kinderen/klasgenoten dat doorhebben… die van mij niet hoor in elk geval hihi.



Zelfde beleid geldt hier ook voor uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes.

@Paikea wrote:

Hier wordt het gelukkig niet gedaan. Ik bedoel kerstkaarten aan elkaar geven. ik vind ze nog zo jong ervoor. Als ze het zelf willen doen en de kaarten zelf schrijven, prima maar niet al in de kleuterklassen.




Merijn heeft voor zijn vriendjes en vriendinnetjes een kaartje utigekozen en deze ook zelf voorzien van naam van het kindje en zijn eigen naam. Hij is momenteel juist fanatiek aan het oefenen met schrijven, dus er kwam overal ‘lieve …, van Merijn’ op te staan. Toch leuk, ook in de kleuterklassen :thumbup:



ik ben het dus niet met je eens dat het in de kleuterklassen niet zou kunnen nog…