Kerstkaartjes uitdelen aan klasgenootjes

@irry-me wrote:

Mij is ooit door mijn moeder geleerd dat als je uitgenodigd word,die dan ook op je eigen feestje terug uitnodigd.

Maar tegenwoordig is dat blijkbaar niet meer zo.




Tja ik probeer het wel beetje te stimuleren, zeker nu met de kerstkaartjes… maar zeker 1e kleuterjaar werd onze oudste op best veel feestjes uitgenodigd en hij mocht er echt maar 5 uitnodigen.

En dat waren niet eens alle 5 kindjes waar hij geweest was… maar kindjes die HIJ op ZIJN feestje wilde hebben.

Hier is geen beleid omtrent kerstkaartjes, het mag gewoon, maar ik vind het eigenlijk onzin. Één ouder begint ermee, de volgende voelt zich verplicht om eraan mee te doen, enzovoort. Als Dano het volgend jaar wil doen prima, (dan zit hij in groep 6), maar dan mag hij zelf kaartjes kopen van zijn zakgeld, (of zelf maken, dat mag natuurlijk ook), ze zelf schrijven en ze uitdelen. Dan ligt het iniatief geheel bij hem. Prima, maar ik doe er niet aan mee, en zeker niet in de kleuterklas.

D&M hebben een aantal kaarten gekregen, niet in de klas, dat mocht niet.



en nu gaan we in de vakantie kaarten knutselen om terug te sturen, in het dorp spelen we zelf de postbode, buiten het dorp sturen we op.

ook familie en vrienden krijgen een knutselkaart van D&M, vind ik leuker/persoonlijker dan een gekochte kaart.



gr Louwina

Hier op school was er nog geen beleid geloof ik, maar wij hebben in de klas geen kaartjes gegeven. Er werd begin deze week wat uitgedeeld, en ik keek voor het raam buiten toe. Zie ik gewoon dat Jayden heel netjes op zijn stoel zit te wachten, helemaal in spanning of hij ook een kaartje krijgt, wordt ie gewoon over geslagen! Het gezichtje werd steeds sipper… Er deelden 3 kindjes wat uit (geloof ik), en uiteindelijk zag de klasse assistent dat Jayden niks had, en hij kreeg een blanco kaartje: kind ook helemaal blij!



Ga ik hem ophalen na schooltijd, heeft hij toch nog 2 kaartjes mee, dus een andere moeder had wel voor íedereen een kaartje gemaakt…



Gister was ik weer in de klas ‘s ochtends, en toen deelden mijn buuf en een andere moeder kaartjes uit. Mijn buurmeisje had voor iedereen, maar kon nog niet alle namen lezen, die andere moeder had dus een selectie gemaakt… Zegt mijn buuf tegen haar toen er werd opgemerkt dat ze wel veel kaartjes had: "ja, ik wens íedereen een fijne kerst’



En natuurlijk bedoelt zij daar niet mee dat ze dan maar iedereen op straat oid een kaartje gaat geven, maar om in de kleuterklas al onderscheid te gaan maken: die kleuters begrijpen dat nog niet. En hier is dus wel de regel dat uitnodigingen niet meer in de klas rond gedeeld mogen worden…

kerstkaarten mogen gewoon en het is de gewoonte dat alle kinderen dan ook alle klasgenoten eentje geven.

ze moeten dan wel de kaarten in de pauze op de tafel van alle kinderen leggen zodat het niet zo n gerommel geeft tijdens lestijden



uitnodigingen mogen alleen onder elkaar op t schoolplein worden gegeven



zelfgemaakte kaartjes worden t meest op prijs gesteld, ik vind het zo leuk al die knutsels :smiley:

Hier worden zowel kerst kaarten als uitnodigijngen over de post verstuurd. Vind ik wel zo fijn en netjes voor de kinderen die anders niks krijgen…

Het geeft natuurlijk niks als je van een paar kinderen niks krijgt maar er zijn echt kinderen (helaas) die van niemand een kaartje of uitnodiging krijgen en dat is wel sneu.

Ik vind het een beetje onzinnig…



Ze vieren gezamelijk kerst en delen gezamelijk die gedachte aan kerst dat vind ik belangrijker dan het gedoe rondom de kaartjes.



Mijn zoontje heeft er ook gehad en wilde er ook uitdelen. Ik heb gezegd dat we in de kerstvakantie kerstkaartjes knutselen/schrijven en dat hij mag helpen voor alle kaartjes van mama en ook kaartjes aan zijn beste vriendjes mag versturen (of we brengen ze zelf rond).

Ik verstuur ook niet aan iedereen die ik ken een kaartje maar alleen aan degene die ik niet zie met kerst en die ik wel graag zie. Ik doe ook niet mee aan alleen elkaar een kerstkaartje sturen dus misschien daarom ook niet voor mijn zoontje.



Ik heb hier ook gezien wat voor een gedoe het voor de juf is(die kan namelijk die ontroostbare kindjes iets uitleggen terwijl ze wel wat beters te doen heeft), die doet er dan ook niet aan mee. In de schoolkrant staat een kerstwens van alle juffen en meesters voor alle kindjes.



Beleid erop maken??? Tsja… weer een regeltje in regeltjesland erbij… ik hoop dat ze er op onze school niet aan mee doen.



Natas

Volgens mij mag het op school wel, maar doen ze het in de kleuterklas nog niet… of als ze het wel doen dan voor de hele klas (en anders krijg ik het hele kerstkaartgebeuren gewoon nooit mee), vanmorgen deelde 1 jongentje kerstballetjes uit met een zelf geknipt kaartje (waar niks op stond, hij kan nog niet schrijven, :inlove: maar het gaat om het idee). Dus elk kindje uit de klas kreeg een kerstballetje!

En van juf een kaartje met een belletje eraan (en hun zelf gemaakte kaartje).



Wij sturen nog een kaartje naar juffie en de vriendjes en vriendinnetjes van zoon. Zelf gemaakte natuurlijk.

Bij Indy in de klas is het dit jaar een heuse hype. Ze mogen in de klas uitgedeeld worden en iedereen had voor iedereen een kaartje.



Toen Indy met haar kaarten bezig was vroeg ik of Kes ook kerstkaartjes wilde geven aan zijn klasgenoten (groep 1/2). “Neuh” was zijn antwoord :mrgreen: Hij heeft er wel een stuk of 6 gekregen van wat kindjes uit de klas, maar bij de helft had de vader of moeder de naam van het kind erop geschreven. Schrijf dan op zijn minst nog zelf je kaartje denk ik dan :wink:

hier hebben ze het in groep 3 heel goed opgelost. Echt heel creatief.



alle kindjes hebben na sinterklaas een kerstkaart blanco mee naar school genomen, eentje die ze zelf heel mooi vonden.

Die wordt door alle kindjes beschreven met een kerstwens en dan worden alle kaarten in een grote ton gedaan en mogen ze er eentje uitpakken.

zo heeft iedereen een kerstwens van iedereen.



Ik vond het helemaal :thumbup: heb ook voorgesteld of ze dat niet in alle klassen konden doen, maar dat deden ze niet, helaas.

Dan ben je van alle onderscheid af en met de kerstgedachte kun je dat mooi zo doen. Uitnodigingen gaan hier meestal wel gewoon nog de klas in, meestal is het zo dat de kinderen wel groepjes hebben die elkaar uitnodigen, maar sommige kinderen hebben minder feestjes dan anderen, dat is nu eenmaal zo.

Dit jaar hadden ze op school ook iets leuks bedacht. Iedereen in de klas maakte een kerstkaart voor een kindje uit een andere klas. Kes had voor groep 4 een kaart gemaakt, oh, en Indy toevallig ook (een andere groep 4 dus). Kes heeft zijn kaart geruild met een meisje en Indy en haar groep 4 trokken lootjes zodat ze echt een persoonlijke kaart met haar naam kreeg. (Ook leuk om te bedenken dat ruim 800 kinderen dus een kaart van een ander kind op school kregen!)

Groep 1 en 2 mogen ook geen kaartjes uitdelen in de klas omdat de juffen er anders voor opdraaien; en als je 28 kinderen hebt die 28 kaartjes hebben geschreven, dan ben je als juf goed aan de beurt.



Een andere reden is om teleurstellingen te voorkomen als het een keer voorkomt dat een kindje niet aan iedereen een kaartje geeft. BEst sneu voor degene die met lege handen zitten.



Vanaf groep 3 mogen de kinderen buiten de lestijd om wel zelf kaartjes uitdelen.

weet niet of het aan mijn kinderen ligt of niet… maar er zijn ook best kinderen geweest die niet voor iedereen een kaartje hadden, maar onze kinderen zijn daar dus niet sneu onder of teleurgesteld over.



Idem met verjaardagen/feestjes.

Tuurlijk is het leuk om op een feestje te mogen komen, maar is het niet zo, dan is het niet zo. Zij zien zelf ook dat ze niet iedereen mogen uitnodigen en blijkbaar relativeren zij dat zelf dan al of zo?!



Ja onze middelste was hartstikke blij toen hij vorige week voor het eerst op een kinderfeestje uit zijn klas mocht, maar de feestjes er voor hem niet gehoord dat hij ook wou en niet uitgenodigd was…



Maar sowieso merk ik dat juist bij de middelste in de klas (groep 1) helemaal nog niet. Bij de oudste in groep 3 begint dat eigenlijk wat meer te spelen (ook omdat daar 2 of 3 kinderen in de klas zitten die het juist hardop op een nehh neh neh neh toontje moeten verkondigen als zij wel mogen komen en een ander niet).

dat is ook gewoon naar.

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het kind. Mijn oudste is erg verlegen en speelt wel graag mee, maar wist niet goed hoe. Als kindjes waarmee hij graag speelt dus feestjes gaven en hij de een na de ander niet uitgenodigd werd (want ja, die nodigen anderen uit die meer in het oog springen, waar ze ook speelafspraakjes mee hebben die mijn zoon niet goed durfde te maken) dan werd dat echt een hele teleurstelling. De eerste keer nog niet, maar daarna… En dan komt kerst en krijgt hij 1 kaartje ipv een stapel en dan vindt hij dat toch jammer. Ik snap dat wel hoor.

Gelukkig is ie er overheen gegroeid en gaat het nu allemaal makkelijker :slight_smile:

ik denk dat de ouders inderdaad een grote rol spelen bij teleurstelling van kinderen.



Wij vragen ook niet iedereen terug bij feestjes, simpel omdat onze kinderen heel vaak uitgenodigd worden, en ik geen hele klassen terug wil vragen. Andersom is dat vast ook wel eens zo, ik hou dat echt niet in de gaten.

Teleurgesteld zijn ze tot nu toe niet geweest, en als dat wel zo is, dan leg ik uit dat je niet iedereen kunt vragen, en dat zij misschien de volgende keer weer aan de beurt zijn.

Hoe meer aandacht je er aan geeft, hoe erger dat soort dingen vaak worden…

Wij delen ze niet in de klas uit,

hij mag gewoon een kaartje sturen en gaat met onze stapel mee met de post. Ik vind het dan ook niet nodig om de hele klas een kaartje te geven.

Als je een keer geen kaartje krijgt of niet wordt uitgenodigd is het natuurlijk niet zo erg maar er zijn kinderen die echt helemaal geen uitnodiging of kaartje krijgen, dat is wel erg sneu. In de kleiterklassen en groep 3/4 hebben kinderen dat nog niet zo door maar hoe ouder ze worden hoe meer ze het merken…

En dat hoeft echt niet aan de ouders te liggen hoor, het is ook verdrietig voor kinderen die buiten de groep staan.

Het is ook erg vervelend als juf dat als je wilt beginnen met je les je verdrietige kindjes hebt omdat ze geen kaartje krijgen of uitnodiging…

Dit zijn m.i. dingen voor het prive leven na schooltijd en mogen dan uitgedeeld worden, de ouders kunnen er dan ook goed zijn voor hun kind en uitleggen waarom het bijv. niet uitgenodigd is. Als leerkracht is dat toch wat lastiger, bovendien wil je les gaan geven :wink:

Zelfs mijn dochter hier wil een aantal kerstkaartjes versturen en heeft heel duidelijk in beeld aan wie.



Op school mogen ze kerstkaarten uitdelen in de klas als het voor de hele klas is. Anders moet het buiten school. Uitnodigingen delen ze altijd buiten de klas uit. Dit idd om eerder geschetste reden dat er zo geen kinderen buiten gesloten worden. En ja, ze moeten hier mee leren omgaan, maar niks zo sneu als een kind wat nooit uitgenodigd wordt. Dus in mijn klas worden volop kerstkaartjes uitgedeeld, aan ons en de kinderen en ze hebben er natuurlijk ook 1 van ons gekregen waar ze dan helemaal gelukkig mee zijn!

:mrgreen: achteraf gezien ben ik toch wel blij met die kerstkaartjes-gekte bij de oudste in de klas hoor! Mevrouw is al maanden bezig met letters, schrijft ook bijna alle letters van het alfabet al maar dat je zélf ook woordjes ermee kan vormen: dat ging er nog niet in :wink:

Ze is bijna de jongste van de klas (combi-groep 1/2) en 1 van de weinigen die haar naam nog niet kon schrijven. Ze zag op de kaartjes dat de meesten dat wel konden, en zij wilde ook zo graag… dus 1 van de eerste dagen van de kerstvakantie nog maar een keer d’r naam geschreven, en ja hoor: 1x geprobeerd en het lukte :shock: en gewoon helemaal goed, dus niet in spiegelbeeld en/of achterstevoren (hoewel dat best nog kan komen), alleen de ‘d’ vergist ze zich nog af en toe en dat wordt dan een ‘b’. Maar dat ziet ze zelf, en dan verandert ze het ook.



8) dus er zitten, hier althans, nog meer positieve dingen aan het versturen/uitdelen van kerstkaarten!