KDV biedt hem niet het ritme van thuis .............

Mijn kleine man is nu dreumes geworden (13 maanden) en na een paar keer wennen op de dreumesgroep is hij nu officieel geen baby meer !

Op de babygroep volgen ze meer het ritme van het kind maar bij de dreumesen hebben ze een “vaste” dagindeling.

Ons zoontje is een moeilijke slaper (overdag) geweest en nu heeft hij een lekker ritme van 2 slaapjes op een dag.

19.30 naar bed

6.30 wordt hij wakker

9.00 naar bedje (slaapt 1,5 uur)

14.30 naar bedje (slaapt 1,5 uur)



Op het KDV slapen de kindjes van 12.30 tot 15.00 uur

mijn kleine man houdt dat niet vol dus mag hij daar wel om 9.00 naar bed maar ze leggen hem dan om 12.30 weer in bed gelijk met de andere kindjes (thuis 14.30) en dan komt hij moeilijk in slaap en is na 45 min. weer wakker.

Hij is dus vanaf half 2 tot we hem ophalen wakker en dan is hij helemaal kapot en valt in slaap in de auto en leggen hem dan even in bed en maken hem om 18.00 wakker voor het avondeten.



Ik vind het zo zielig voor hem dat hij niet lekker zijn slaapjes kan doen.

Ik denk dat de leidsters lunchpauze hebben als de kids in bed liggen of ze hebben dan even tijd om op te ruimen ect.

Wat vinden jullie er van ? kan ik ze vriendelijk verzoeken mijn kind s’middags wat later in bed te leggen ?



Groetjes Sylvia

Hoi,



Ik heb zelf op een kdv gewerkt op een babygroep (0-2), daar volgde wij het ritme van het kind.

Op een andere vestiging was een dreumesgroep (1-2), daar volgde ze ook het ritme van het kind.



Ik vind 12/13 maanden te jong om er al zeker van te zijn dat alle kinderen over zijn op 1 slaapje. Meestal gebeurd dat tussen de 12 en 18 maanden. Ik zou het er zeker met de leidsters over hebben. Wie weet kan hij bij de babygroep slapen, als het teveel onrust veroorzaakt.

Het is voor de leidsters fijn als alle kinderen op een bepaald tijdstip slapen, maar ik vind dat pas iets voor een peutergroep (2-4).

Is hij de jongste op de groep?



Mijn zoontje is 14 maanden en hij slaapt ook nog 2 keer op een dag, hij zou het ook echt niet redden met een keer slapen.



Ik zou dus de dialoog aangaan en kijken of je samen tot een fijne oplossing kunt komen.



Liefs Suzanne

ik vind dat een kdv bij een kindje van 12/13 mnd echt wel naar het kind mag kijken als het om ritme gaat. Prima dat ze in eerste instantie proberen het kind mee te laten gaan in het ritme van de groep, maar als dat niet werkt vind ik dat je het daar met ze over moet kunnen hebben en dat ze naar een oplossing moeten zoeken.



(vriendin van me werkt in belgie in kdv en zij vertelde, toen ik hier een aantal jaar geleden met hetzelfde worstelde, dat kdv’s daar verplicht zijn de slaaptijden van de kindjes aan te houden. Zou ik niet slecht vinden, zeker als ze nog zo jong zijn)

Ik vind hem nog veel te jong om maar 1x te slapen. Zou er zeker wat van zeggen! Het is jouw kind en als hij hierdoor helemaal uit zn doen is heb je er niks aan. Tis een kleine moiete voor hen en je betaald er genoeg voor!



Hier moest de kleinste van de 1 op de andere dag opeens op een strecher slapen ipv in een ledikantje. Ging natuurlijk ook voor geen meter, dus nu weer gewoon in een ledikantje. Probleem was dat ze door de toestroom van baby’s te weinig bedjes hebben, maar dat vin dik hun probleem en niet het mijne. Moeten ze maar meer bedjes kopen! :evil:

Ik heb dindag de leidser van de groep even gebeld toen de kleine daar was en gevraagd hoe het met hem ging.

Ze hadden hem om 9.15 naar bed gedaan en sliep 1 1/2 uur (ik had gevraagd of ze hem wel twee slaapjes wilde laten doen die dag) … en toen hebben ze hem om 12.45 alweer naar bed gedaan met de hele groep en toen had hij het na een 1/2 uurtje al weer gezien … ja logisch als hij net om 10.45 uit zijn ochetndslaapje kwam, dus ik had gezegd dat ze hem om 15.00 weer even in bed moest leggen en daar heeft hij weer 1 uurtje geslapen.

We hebben nu de afspraak dat hij om 9.00 en 14.00 naar bed gaan daar, dat vinden ze prima maar ze vinden het jammer dat hij dan veel moet missen van de dag want als hij tussen de middag wakker is en de groep slaapt is er niemand om mee te spelen en als hij s’middags gaat slapen gaat de groep buitenspelen en dat moet hij dan ook voor een gedeelte missen.

Nou hij kan zich gelukkig ook prima zelf vermaken en hij kan na zijn slaapje ook nog nar buiten.



Bedankt voor jullie reactie’s.

Fijn dat ze er wel wat mee doen.

Hij zal dingen missen, maar zijn slaap is natuurlijk erg belangrijk.

Komt ook wel weer goed.

Ach van dat missen merkt ie echt niks hoor, daar zijn ze nog veel te klein voor en zij kunnen toch ook met hem spelen, krijgt ie lekker extra veel aandacht juist :smiley: . jammer voor hun dat ze geen 2 uur vrij hebben zeg maar :roll:

@Theemuts wrote:

Ach van dat missen merkt ie echt niks hoor, daar zijn ze nog veel te klein voor en zij kunnen toch ook met hem spelen, krijgt ie lekker extra veel aandacht juist :smiley: . jammer voor hun dat ze geen 2 uur vrij hebben zeg maar :roll:


dat wilde ik ook net zeggen :silenced: :angel:

@eisblume wrote:

@Theemuts wrote:
Ach van dat missen merkt ie echt niks hoor, daar zijn ze nog veel te klein voor en zij kunnen toch ook met hem spelen, krijgt ie lekker extra veel aandacht juist :smiley: . jammer voor hun dat ze geen 2 uur vrij hebben zeg maar :roll:


dat wilde ik ook net zeggen :silenced: :angel:




Lekker negatieve instelling…ik denk dat je de leidsters hier tekort mee doet…

De leidsters worden er toch voor betaald? Of zie ik dat nu weer verkeerd ik vind dus echt wel dat ze recht heeft op goede slaapritme van je kind anders zit je zelf met de gebakken peren omdat je kind niet goed is uitgerust.

@Soleil wrote:

@eisblume wrote:
@Theemuts wrote:
Ach van dat missen merkt ie echt niks hoor, daar zijn ze nog veel te klein voor en zij kunnen toch ook met hem spelen, krijgt ie lekker extra veel aandacht juist :smiley: . jammer voor hun dat ze geen 2 uur vrij hebben zeg maar :roll:


dat wilde ik ook net zeggen :silenced: :angel:




Lekker negatieve instelling…ik denk dat je de leidsters hier tekort mee doet…




Nee hoor bij ons is het gewoon zo! Ze willen dan met zn allen even lekker paar uurtjes rustig zitten. Onze kleine sliep altijd in de ochtend, maar omdat zij dus in de middag alle kleintjes op bed legt en ook hem terwijl we zeiden dat we dat niet wilde, slaapt ie nu toch uiteindelijk smiddags. Haar antwoord was: hij is nu bij mij en bij mij slapen ze smiddags.

Dus dan had ik thuis een verward mannetje wat in het weekend in de ochtend sliep en dus niet meer in slaap kwam enz.



Dus ik doe ze hier echt geen tekort mee hoor. Bij jullie en een hoop andere leidsters gaat het waarschijnlijk wel goed, maar bij een hoop ook niet.

In mijn ogen is het nog heel normaal dat kindjes van net een jaar 2x op een dag slapen. Ik werk zelf op een bso, beneden (gebouw van 2 etages) is het kdv waar mijn kinderen zitten. Dus ik zie ook veel hoe ze op het kdv werken.

Ik kan me niet voorstellen dat de leidsters daar echt moeilijk over zouden gaan doen. Als ze er echt zoveel problemen mee hadden, zouden ze er wel een oplossing voor zoeken. Daarbij moeten ze luisteren naar de wensen van de ouders.

Bij ons worden de kindjes ook op een bepaald uur naar bed gebracht, om 12 uur al.

We hebben één kindje van net een jaar en die slaapt als ze moe is. soms slaapt ze smorgens al om 9 uur, soms wat later maar meestal krijgt ze eten om 10.40 en gaat ze rond 12 uur slapen. Ze slaapt dan ook wel lang, tot 3 uur. Soms valt ze al eerder in slaap en dan leggen we haar gewoon in haar bedje en dan slaapt ze misschien iets korter.



Het ligt aan het kindje, soms is het lastig om een kindje later naar bed te brengen omdat de andere dan ook wakker worden. En dan hebben ze allemaal niet goed geslapen.



Mij zelf maakt het niet uit of er kindjes wakker zijn in de pauze, ik verveel me rot als ze slapen. Mijn baas woont naar de opvang dus dan gaat ze meestal effe snel thuis eten enzo en even wat opruimen en als ze dan wakker worden sms ik haar en komt ze.

Soms heb ik een hele lange pauze en dan verveel ik me echt hoor. Ik bedoel, je broodje heb je snel op en je koffie. Dan nog even opruimen en afwassen ofzo en dan is het wel weer klaar. Nu dat het zo warm is vind ik het wat minder erg want ik ben echt wel heel erg moe als ze net in bed liggen, dan moet ik echt uitrusten maar ik ben altijd weer blij als ze wakker worden.



En ik vind ook dat je betaald wordt om kindjes op te vangen. Als ik pauze heb, ok, zijn er kindjes wakker OK, dat is nu eenmaal je werk. Je kunt niet even naar buiten gaan. Je hebt de verantwoordelijkheid over de kinderen.

ik vind het vreemd om alle kindjes in 1 keer naar bed te doen.

ieder kind heeft een eigen ritme toch?

ieder kind is ook anders en de 1 is sneller weer moe dan een ander…



Devano heeft sinds dat hij op dit kdv is( 10 maanden) al 3 verschillende slaap ritmes gehad.

En dat vinden ze geen probleem ze nemen het ritme gewoon over.

Ik heb ook wel eens gevraagd om een ritme aan te passen zodat hij sávonds beter gaat slapen en dat vinden ze ook goed.

Mijn zoontje ( 12 maanden) is ook net over naar de dreumesen en slaapt 2 tot 3 keer per dag.

's Middags als het al laat is bellen ze me zelfs op als hij moe is of het goed is dat ze hem nog even op bed leggen.

Waar veron zat eerder deden ze ook een slaapje… en ja dat is anders als thuis. Soms hielt hij het idd ook niet vol en deed hij morgen ook nog een klein slaapje.

Ik ben er altyd wel heel makkelijk mee geweest want daar is het nu eenmaal anders als thuis.

Maar kan me voorstellen dat als je kleine een moeilijke slaper is je daar anders over denkt :wink:

Wat is er mis mee als alle kindjes tegelijk gaan slapen? Nooit gehoord van ritme? Das goed hoor voor kinderen, een ritme.

@wannabe keukenprinses wrote:

Wat is er mis mee als alle kindjes tegelijk gaan slapen? Nooit gehoord van ritme? Das goed hoor voor kinderen, een ritme.




tuurlijk is dat goed om een ritme te hebben.

maar ze hoeven toch niet allemaal in hetzelfde ritme geduwd te worden als ze zo jong zijn…

Ieder kindje is nog zo anders…



Mijn zoontje heeft ook een ritme maar dat is waarschijnlijk heel anders dan een ander kindje van zijn leeftijd…

ritme is prima maar niet als ritme afgedwongen wordt waardoor kind uit balans raakt.

En ritme is ook prima als dat niet inhoud dat je kindje daardoor eigenlijk te weinig slaapt doordat er maar 1 slaapje is. Niet op zo’n jonge leeftijd.