Wij hebben sinds zaterdag een kitten van 6 maanden en ik wil haar graag binnen houden, maar soms denk ik eraan om als ze langer hier is haar toch naar buiten te laten gaan.
Daarom even dit topic om te kijken wat jullie doen, en waarom wel of niet naar buiten.
hier sinds december een kitten van toen 6 maanden (nu alweer 9 dus) en die zouden we binnen houden, nu ook een volwassen soortgenote (noorse boskatten) erbij en toch meer en meer het gevoel dat we ze ook in eigen tuin willen laten (niet open op straat…) Niet alleen voor de katten, maar ook zodat ik mijn schuifpui lekker open kan zetten met mooi weer.
We zijn nu bezig met onderzoeken of we de tuin gaan afzetten met netten of met kattenschrikdraad, dus ik lees gezellig even mee!
WIj hadden een kat uit het asiel gehaald, echt gevraagd of het een binnenkat was. Ja hoor.
Nou, dan kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan want hij is uiteindelijk door een bovenraampje naar buiten gekomen (en ook weer gewoon naar huis).
imo moet een kat gewoon naar buiten kunnen.
Mamy, ik kan de tuindeuren opzeten, maar dan moet de deur naar de hal dichtblijven, dan kan ze gewoon boven blijven op de overloop en de zolder.
Ik heb 2 katten die ook buiten komen. Meestal in onze eigen tuin. Of in die van de buren. Ze kunnen daar erg van genieten. Het zijn echte gezelschapdieren en als wij in de tuin zijn dan komen ze gezellig bij ons liggen. Of bij de buurman die het ook leuk vindt :inlove: In de winter halen ze wel even een frisse neus maar komen dan ook snel weer naar binnen. Meestal gaan ze op de kattenbak maar in de zomer zullen ze het ook wel ergens anders doen. Ik krijg nooit klachten.
Het lijkt mij vooral in de zomer erg lastig ze binnen te houden. Denk aan deuren en kinderen die niet zo stipt met deuren zijn.( die van mij ) Daarnaast denk ik dat het voor geen enkel wezen gezond is om altijd binnen te zitten. (tenzij je goedvis heet en in een aquarium ofzo leeft
)
Ik heb alleen maar buitenkatten (gehad). De ene is altijd al buitenkat geweest en is aan komen lopen. Die ging dus ook met een gerust hart naar buiten en binnen wanneer het hem uitkwam. De andere is een adoptiekat van de voormalige buren. Daar altijd binnenkat geweest en ooit een keer ‘ontsnapt’ waarna mevrouw bij ons voor de deur kwam staan samen met die van ons :lol:
Heeft even geduurd maar na verloop van tijd overlegt en mevrouw mocht bij ons blijven wonen. Toen zijn we verhuist en wilden we ze beiden eerst 6 weken in huis houden (wenperiode andere omgeving etc) maar dat pikten meneer en mevrouw beiden niet…hoppa na 3 dagen ontsnapten ze. Maar stonden ook netjes rond etenstijd weer voor de deur!
Beide overigens heeeel bewust ook gecastreerd en gesteriliseerd om problemen te voorkomen.
Maar hoe het werkt met een kat die alleen binnen gewend is? Chippen is wel essentieel want je zou maar in de zorgen blijven zitten omdat je beestje niet thuiskomt. :thumbup:
Bij de nogal dure kattensoorten ala Noorse Boskatten zou ik toch ook denken aan een schrikdraadsysteem of anders een ren buiten. Wel de voordelen en de frisse lucht etc maar niet de zorgen dat ze niet meer thuiskomen.
De mijne (heb alleen de dame nog helaas) komt tegenwoordig (ook helaas ) wel eens heel lief met een kadootje aanzetten. Een muisje een vogeltje…ongetwijfeld heeeeel erg lief bedoeld maar ik vind het toch iets minder fijn. Dat is dus een nadeeltje aan vrije buitenkatten. :shifty:
En ik weet niet in hoeverre je een kat kunt trainen op het doen van de behoefte op de binnenbak maar dat is ook iets wat de buurt mss fijn vind?
Binnen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mijn kat leeft enkel binnen, ik heb een pers en zou niet willen dat hij gepikt zou worden of nog erger doodgereden of zoiets dergelijks!
En ook wil ik die kat en niet de mensen hier in de buurt, dus…
ik ga de tuin afzetten zodat hij hier, in onze tuin mag en kan blijven :thumbup:
buiten :thumbup:
Voor mij horen katten (en alle huisdieren) ook gewoon naar buiten te kunnen… dat wij mensen ze nou zo nodig naar binnen moesten halen Tuurlijk het kan best goed gaan hoor… maar ik vind dat een kat ook lekker met kunnen rennen en klimmen.
Die van ons zijn niet zo braaf dat ze alleen in de tuin en die van de buren lopen… de ene kwam mij een keer tegemoed lopen op het schoolplein… dik 10/15 minuten lopen vanaf huis :shock: Daar had ik haar nou ook weer niet verwacht eigenlijk :lol:. Gelukkig daarna niet weer voorgekomen.
Waar ik wel tegenop kan zien nu het voorjaar weer in aantocht is… dat onze ene kat met dode (baby)vogeltjes aan komt zetten. Ik weet dat het de natuur is en zowel kat als vogel er op ingesteld zijn… maar ik blijf het uitmoorden van die kat vreselijk vinden.
Ik moet er wel bij vertellen dat die van ons ongeveer 15 jaar zijn. En een jaar of 10 geleden liep de ene rustig naar ons oude huis. Ongeveer 1,7 km. Maar kwam zelf weer terug of we haalden hem op. 1 x is hij langer weg geweest ivm onze vakantie. Daarna is hij nooit meer weg gegaan. Hooguit de tuin van de buren dus
Wij hebben geen katten meer, maar ik zeg buiten! Gewoon omdat ik vind dat katten lekker buiten horen, lekker in bomen klimmen. Is het allerleukste voor die beestjes :thumbup: En ook binnen natuurlijk als ze dat willen en bv bij heel slecht weer…maar als ze naar buiten willen, lekker naar buiten!
Zou jij altijd binnen willen zijn?
Zou je me dit 2 jaar terug hebben gevraagd dan zou ik volhardend hebben gezegd dat ze binnen moet blijven
Ik ben mijn poes verloren toen ik haar naar buiten heb laten gaan, daarna kreeg ik het gevoel dat ik mijn katten niet meer naar buiten mocht laten gaan.
Inmiddels hebben we 5 katten, 2 van hun zitten in de ren buiten, omdat ze niet gesterriliseerd zijn, en dan telkens zwanger zouden worden.
De twee oudjes lopen buiten, waarvan een een gewone rasloze kater is van 9 jaar en wel geholpen, en een een raskat is Brits Langhaar van 11 jaar oud. En die loopt de hele dag te wandelen in de tuin.
De laatste is een Oosters korthaar, maar die mag dus niet naar buiten, is voor haar soort zo wie zo te koud nu, en ze worden snel gestolen.
IN het begin hield ik ze alle 5 binnen, dat liep bij ons uit op ruzie tussen de katten, tot oorlog aan toe, nu is het lekker rustig en genieten ze allemaal van hun vrijheid.
mijn katten zijn binnen katten althans…
toen wij ze namen woonden we op een boven verdieping kwamen alleen buiten op het balkon
toen verhuisd naar weer een boven verdieping hadden ze 2 balkons tot hun beschikking
en nu een huis met een tuin en hier komen ze af en toe buiten ga in de zomer niet de hele dagen met de deur dicht zitten voor de katten in de winter zitten ze wel binnen en willen ze niet eens naar buiten :lol:
en in de zomer zijn ze gewoon de nacht binnen :thumbup:
IK heb de katten binnen! omdat ik ervoor gekozen heb katten te nemen, de buurt heeft niet gekozen voor mijn katten, :mrgreen:
Ik had mijn kitten buiten aan een lijntje in de tuin.
Woon in een drukke wijk, dus een helse ontsnapping zag ik niet zitten.
na een paar maanden liep hij los in de tuin, en is nog nooit over de schuttingen gegaan.
Vind het ook niet fijn als er andere katten bij mij in de tuin komen poepen en zo… :thumbdown:
Wij hebben 2 herplaatsers 1 heb ik nu 7,5 jaar en de ander is sinds 1,5 jaar bij ons. En het zijn binnen katten en we hebben er nooit problemen mee gehad ze zijn het nu ook zo gewend. Al mag de jongste niet los buiten lopen want dat is een Heilige birmaan met stamboom en die wil ik niet kwijt
We hebben nu sinds vorig zomer een afkapping achter in de tuin wat met gaaspanelen is dicht gemaakt er zit nu wel groene gaas tegen aan want de jongste kat kroop er tussendoor :lol: , nu kunnen de katten naar buiten maar ze kunnen niet de tuin uit ideaal!
hahahaha het gaat gelijk op :lol:
mijn kat komt buiten.
onze kat gaat snachts naar buiten, kan hij zn energie kwijt, en krabbelt niet aan onze deur, zo irritant :naughty:
hij gaat nu overdag ook weer wat meer naar buiten, toen t vroor lieten we m wel binnen snachts, ging hij overdag weer meer
Ik heb een kater die overdag naar buiten gaat en af en toe naar binnen komt om wat van zich te laten horen en s’nachts blijft ie binnen!
Toen we aan het werk waren en thuis kwamen, hoorde ik ineens mieauw achter me… Is ie via de schuifraam boven naar buiten geklommen en is vervolgens de hele dag netjes in de buurt gebleven en gewacht tot wij thuis waren… Toen hadden we zoiets van oke, ga maar naar buiten met halsbandje om! En toen we verhuisd zijn, is ie paar maanden eerst binnen gebleven en langzamerhand met de touw naar buiten gegaan… Maar ik had zoiets van… Katten zijn niet dom dus weten de weg naar huis wel en jawel… Hij kwam netjes rond etenstijd thuis.
Tuurlijk zijn we als de dood dat ie aangereden wordt zoals bij onze vrouwtje maar zulke dingen gebeuren nou eenmaal en kan je de kat niet tegenhouden om niet te mogen oversteken! Hij kijkt wel eerst netjes 2x links en rechts of er geen auto aankomt…
@kimmiejj wrote:
IK heb de katten binnen! omdat ik ervoor gekozen heb katten te nemen, de buurt heeft niet gekozen voor mijn katten,:mrgreen:
Daarom had ik een kattenren gemaakt achter het huis, konden ze toch lkker naar buiten,maar niet bij de buren in de tuin schijten en bij mensen de vuilniszakken kapot krabben (wat andere katten nu bij mij wel doen :twisted: :evil: :twisted: ) maar gewoon voor het idee, zag gister van die kat bij hart van nederland die gewoon zijn koppie in elkaar is geslagen

Mijn vullisbakkies gingen naar buiten, 1 kat doodgereden tot mijn hele grote verdriet maar binnen houden ging daar niet. Die van mijn man (raskatten) kwamen alleen buiten in de eigen tuin die helemaal afgezet was. Nu in ons gezamelijke huis hebben we ook een afgezette tuin en moet het hele spul het daarmee doen. Die van mij hebben er geen problemen mee (okee eentje heeft een middag zitten miepen dat hij er niet uit kon, toen was het over) die van m’n man weten niet beter.
De katten hebben hun eigen deurtje naar de tuin en kunnen lekker een frisse neus halen wanneer ze maar willen, plankjes tegen de schuttig zodat ze naar de poemels van de buren kunnen gluren, dus zij blij. Wij een gerust gevoel omdat ze niet onder een auto kunnen komen of in handen van een kattenhater kunnen vallen. En geen overlast voor de buren, we hebben er 11 dus dat is ook wel een belangrijk punt ;-).
Zeker raskatten zou ik niet los buiten laten lopen trouwens (staat vaak in het contract van de fokker ook dat zij het niet willen) niet omdat ze ‘duur’ zijn maar gewoon omdat ze vaak op mensgerichtheid gefokt zijn en iedereen aardig vinden, ook mensen met minder goede bedoelingen. Onze Abessijnen zouden met iedereen meegaan, die staan bij bezoek ook altijd met hun neus vooraan, al is het de meteropnemer :mrgreen: