Katoenen luiers

In een tijdschrift las ik een advertentie over katoenen luiers met een url naar hun website erbij. Ik heb er even op rondgekeken en ben helemaal overtuigd dat ik dit wil gaan gebruiken.



Op de eerste plaats is het natuurlijk beter voor het milieu en op de tweede plaats is het beter voor je portemonaie.



Heeft iemand er ervaring mee? Ben erg benieuwd!



Mocht je de site ook willen om rond te kijken dan kun je me even een PB-tje sturen!

Hi, goed dat je rekening met het milieu wilt houden, maar ik heb wel eens gelezen dat katoenen luiers helemaal niet beter zijn voor het milieu. Ze moeten heet gewassen worden en je verbruikt wasmiddel wat ook schadelijk is voor het milieu.

Papieren luiers mogen in de milieubak, zijn biologisch afbreekbaar en zijn dus helemaal niet zo schadelijk als in eerste instantie vaak wordt aangenomen.



Maar heb dit van horen zeggen hoor, niet bedoelt als kritiek. Ik ben niet zo milieubewust dat ik een bewuste keuze zou maken, ga puur voor het gemak. Maar hartstikke goed dat jij er wel overnadenkt :thumbup:

Het schijnt (aldus de site) zo te zijn dat het inclusief het wassen toch altijd beter is voor het milieu dan wegwerp luiers. Was namelijk ook mijn eerste reactie.

Heb ook weleens gehoord dat het niet zoveel goedkoper is… Het is een hele aanschaf en daarbij komen de waskosten en uitspoelkosten ed…

Geloof dat het pas bij een tweede je erop kan gaan besparen…



HIer dus geen voorstander :mrgreen:



gr patricia

denk alleen maar meeeuh :sick: …



Het makkelijke met een grote dikke poepluier is dat je hem mag/kan/moet weggooien. Ik moet er niet aan denken om die eerst uit te weken :sick: en dan wassen. De poep luiers verdwijnen meteen uit het raam om de stank overlast tegen te gaan op de kamer. en dan gaan ze in de groene bak.

De poep komt niet in de katoenen luier zelf maar in de biologisch afbreekbare inlegdoekjes die je gewoon door het toilet kan spoelen.

Beste Hoop,

Ik heb voor Delta ook een hele set luiers, inleggers overbroekjes ed gekocht, ik had zelfs het bijbehorende wasmiddel.

Alles keurig 5 keer uitgewassen zodat het katoen goed vocht opneemt, enz.

Voor de eerste dag had ik wel new baby’s in huis gehaald want ik vond het ‘zonde’ dat de luiers ‘verpest’ zouden worden door het meconium.

Toen dat er uit was heb ik een paar dagen die katoenen luiers gebruikt.

Maar met een papa die het allemaal maar gedoe vond en ik die wegwerpluiers stiekem ook wel een stuk makkelijker vond, liggen die luiers nog steeds -min of meer- ongebruikt in de commode.

@Hoop wrote:

Het schijnt (aldus de site) zo te zijn dat het inclusief het wassen toch altijd beter is voor het milieu dan wegwerp luiers. Was namelijk ook mijn eerste reactie.


tja, geen wonder natuurlijk op zo’n site…Ik vind het altijd een beetje moeilijk waar je objectieve informatie kan vidnen over zoiets. Luierfabrikanten zullen ook wel hun vingers in allerlei onderzoeken hebben, maar zo’n site als die waar jij het over hebt, zal ook niet al te objectief zijn :wink:

Ik denk dat het er om zal hangen of het nou wel of niet uitmaakt voor het milieu. Vriendin van mij gebruikt echt van die zelfvouw-luiers met veiligheidsspelden of plakkers oid, dat lijkt me sowieso helemaal niets. MNaar met al die makkelijke katoenen broekejs met inleggers die je tegenwoordig hebt, zou ik er bij een tweede misschien toch nog over nadenken…Nu gewoon wegwerp, en als ze in de aanbieding zijn, sla ik een hele berg in van de etos bioluiers.


en dan gaan ze in de groene bak.

je gaat me toch niet vertellen dat luiers in de groenbak mogen??

@Hoop wrote:

De poep komt niet in de katoenen luier zelf maar in de biologisch afbreekbare inlegdoekjes die je gewoon door het toilet kan spoelen.
:roll: :roll: :roll:

Heb je weleens spuitpoep gezien :lol: dat blijft meestal overal in de luier, dus ze kunnen wel zeggen dat de poep niet in de luier komt maar daar geloof ik echt helemaal niets van.

Ben bijna 7 jaar kraamverzorgende geweest en heb zo’n 30 gezinnen gehad die katoenen luiers gebruikte dus heb al wel het een en ander gezien :stuck_out_tongue:

Ben idd ook wel heel benieuwd naar ervaringen, want het lijkt mij ook wel heel goed, terwijl mn zus (werkt op kinderopvang) er een hekel aan heeft. Idd poep door de hele luier en je kan het ergste er niet direct mee afvegen.



Zit zelf wel te denken om het half/half te doen, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen!

@ Fiep Klophout: echt objectieve informatie kun je op de site natuurlijk niet krijgen idd en het zal misschien niet veel uitmaken qua belasting voor het milieu, maar wassen moet je toch.

Wat betreft die groene bak vind ik ook heel erg vreemd… :think:



@ mama_jeanet: je hebt inderdaad altijd een kans dat het door de hele luier komt, maar dat zal niet altijd zo zijn en je kunt ze dan laten weken in een luieremmer.



@ santos_05: ik was er dus ook heel erg benieuwd naar en het lijkt erop dat ik de één van de weinige ben die er wel wat in ziet. Ik wil het ook combineren met wegwerpluiers, die wil ik voor nood altijd wel in huis hebben.



@ sonne: jammer dat je het zo ervaren hebt, tja…gemak dient de mens. Maar ik denk dat je er vanzelf handigheid in krijgt en dat het routine wordt. Mijn man staat er ook volledig achter dus daar zal het niet aan liggen.

eco luiers van de etos en bio winkel mogen zo in de groenbak :thumbup:

etos: gemaakt van mais!

ze zijn echt ge-wel-dig!



ik zou daar voor gaan :thumbup:

@Hoop, mijn man staat er nog meer achter dan ik, dus daar ben ik ook niet bang voor :wink: Alleen lijkt het er idd op dat eigenlijk niemand goede ervaringen heeft :think:

Nou, ik anders wel hoor!



Supergoeie ervaringen zelfs!

Wij gebruikten als vanzelfsprekend katoenen luiers en ik heb zelfs nog handgebreide overbroekjes van wol… ik vond het echt ideaal!



Het kostte ons ook helemaal niks, omdat wel de luiers allemaal gekregen hebben. Nu voor de tweede heb ik zelfs nog een extra set gekregen en nu heb ik er echt zoveel dat ik volgens mij ook een week de was niet kan doen en dan zijn ze nog niet op :wink: bij wijze van spreken dan…



Ik heb ook een hele set voorgevormde kat. luiers maar die vond ik eigenlijk wat minder. Althans in de eerste paar weken/maanden zijn die dingen relatief heel groot en dik; ik gebruike liever de gewone vierkante die je zelf moet vouwen.



Maar het is denk ik wel een kwestie van waar je waarde aan hecht. Ik ben zelf ook overtuigd van dat het beter voor het milieu is en dat vind ik gewoon erg belangrijk; maar daarnaast vind ik het ook natuurlijker dat een baby gewoon voelt dat hij nat is > beter voor de zindelijkheid later.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik met drie maanden voor 's nachts ben overgestapt op biologische papieren luiers omdat mijn dochter dan ineens wel doorsliep; maar dat is per baby verschillend denk ik.

Plus dat ik niet zoveel waarde hecht aan superwitte luiers bijvoorbeeld; ik gebruik dus geen extra witmiddelen of wat ook. Ze zien dus wel grauw, maar ik weet dat ze schoon zijn dus dat interesseert me niet zo.



Qua gemak vind ik het niet veel schelen. Inderdaad, spuitpoep zit overal, ook naast de luierinleg en ook wel eens in het overbroekje, maar dat heb je ook wel eens bij papieren luiers en spuitpoep laat zich gemakkelijk uitwassen.

Ik gebruikte een dik soort luierinleg die, als er alleen in geplast was, gewoon mee de wasmachine inging en dan nog een keer gebruikt kon worden. Ideaal!

Ik zou wel adviseren om wollen overbroekjes te gebruiken. Van plastic strikslips heb ik echt alleen nog maar ellende-verhalen gehoord.

Er zijn veel verschillende wollen overbroekjes (zoals je leest kun je ze zelfs zelf maken); ook deze zijn, net als de katoenen luiers zelf, vaak wel tweedehands te krijgen.



Ik ben dus wel heel enthousiast over katoenen luiers; ik heb ze nu voor de tweede ook alweer klaarliggen.

Je kunt er natuurlijk ook altijd nog voor kiezen om een combinatie te maken, bijvoorbeeld thuis katoen en voor onderweg papier; maar ik vind echt niet dat katoenen luiers zo moeilijk of vies of vervelend zijn, ik vind ze juist geweldig!

ook wij hebben het er over gehad omdat onze ouders er over begonnen

voor mijn vriend is alles nieuw

ik heb ene zus met twee kleintjes endi heeft ok die luieres gebruikt en kwa kosten scheelt het wel maar idd wat meerdere al zeggen het gemak ff snel een wegwerp omdoen zeker onder weg en het wassen van die katoene bahh

weet nog goed dat bij me zus altijd emmer met luiers in de week stond vond dat zo vies

en mijn vrined was het na wat zoeken op internet mee eens we hebben nog gekeken naatr de was service maar geef mij dan maar gewoon wegwerpers

ieer zijn keus natuurlijk maar ik ben blij met deze keus

we nemen er zon luier emer bij die ze apart verpkat us ok een stank in onze kamer :lol:

@ GroeneVrouw, wat een enthousiasme super! Ik heb intussen op andere sites ook positieve ervaringen gelezen. Ik wil het zeker gaat proberen!

Goede tip trouwens de bio-luiers voor 's nachts en de wollen overbroekjes!!!

Bedankt!

@santos_05 wrote:

@Hoop, mijn man staat er nog meer achter dan ik, dus daar ben ik ook niet bang voor :wink: Alleen lijkt het er idd op dat eigenlijk niemand goede ervaringen heeft :think:




Op GroeneVrouw na dan dus en die is echt heeeeel positief :mrgreen:

Maar ik denk toch dat je het zelf moet ervaren wil je kunnen zeggen of het fijn is of niet.

Ben wel benieuwd wat jullie keuze uiteindelijk wordt!

Wat ik nog bedacht: als je het nog niet zeker weet, zou ik wel proberen ze tweedehands te krijgen, anders is het wel een dure grap…

Ook die vierkante, maar zeker voorgevormde zijn nogal duur in aanschaf; maar gelukkig zijn er negen van de tien keer wel vrienden/familieleden die ze toch niet meer gebruiken en van wie je ze kunt krijgen… en altijd is er altijd nog MarktPlaats oid…



Kaatje Katoen (www punt en el) heeft trouwens ook een tweedehands service voor nog bijna nieuwe luiers en -broekjes. Zeker de moeite waard!

Thx :smiley:

Ik gebruik ook katoen en ben zeer tevreden. Heb van gewone vouwlappen tot voorgevormd in verschillende merken. Ik gebruik ze nu voor de 3de keer en ook voor ons 4de kindje ga ik ze gebruiken.

Mijn kinderen waren al vrij vroeg zindelijk overdag en dat kwam puur omdat ze voelden dat ze nat werden. Want als ik ze een keer papier omdeed omdat we weg moesten, dan waren de luiers wel nat. En als ze katoen om hadden, kwamen ze zeggen dat ze moesten plassen.

Alleen vanaf +/- 9 mnd. ben ik 's nachts papier gaan gebruiken omdat ik ze in katoen niet droog kon houden. Dan moest ik ook nog eens elke dag het bed verschonen.