Katoenen luiers

@GroeneVrouw wrote:

Wat ik nog bedacht: als je het nog niet zeker weet, zou ik wel proberen ze tweedehands te krijgen, anders is het wel een dure grap…

Ook die vierkante, maar zeker voorgevormde zijn nogal duur in aanschaf; maar gelukkig zijn er negen van de tien keer wel vrienden/familieleden die ze toch niet meer gebruiken en van wie je ze kunt krijgen… en altijd is er altijd nog MarktPlaats oid…



Kaatje Katoen (www punt en el) heeft trouwens ook een tweedehands service voor nog bijna nieuwe luiers en -broekjes. Zeker de moeite waard!


Ik heb ze inderdaad ook tweedehands via Marktplaats.

Wij gebruikten voor onze dochter ook katoenen luiers en waren daar best tevreden over. We hadden strikluiers (wel effe oefenen in het begin) en het systeem van bambino mio. Beide systemen zijn voordeliger dan volledig voorgevormde luiers omdat je daar veel verschillende maten voor nodig hebt. Wij moesten alleen af en toe enkele nieuwe overbroekjes kopen. Wij hebben nooit problemen gehad met lekken of zo. Moet wel zeggen dat we tussendoor soms eens een wegwerpluier gebruikten, als onze dochter ziek was bijvoorbeeld en spuitpoep had…

't Brengt natuurlijk wel extra was met zich mee, maar dat hoeven we gelukkig al lang niet meer met de hand te doen. 't Is een kwestie van gewoonte en bij ons viel het reuze mee.

Wat de kostprijs betreft denk ik dat je er pas profijt uit haalt vanaf 2 kindjes.

Hier in Antwerpen heb je de Kraamvogel, die organiseren regelmatig infosessies ivm katoenen luiers. Daar kun je zowat alle soorten zien, voelen,… heel interessant en het helpt je om een systeem te kiezen dat het best bij je past.

Wat ik trouwens zeker weten ga vragen voor Sinterklaas :wink: zijn waszakken. Bij Kaatje Katoen verkopen ze die, vast ook nog wel ergens anders (lijkt me eigenlijk ook typisch zo’n product dat je bij de Acti*n tegenkomt)…



Dat zijn dus katoenen zakken die je in de luieremmer hangt en waar de luiers ingaan. Is de emmer vol, dan trek je de zak dicht en gaan de luiers met zak en al in de wasmachine en daarna in de droger. Lekker makkelijk en je hebt geen kans met je blote handen in een poepluier te grijpen bij het in de wasmachine stoppen… :mrgreen:



Misschien hadden anderen dit al laaaaaang bedacht en loop ik weer wat achter… maar ik heb het net bedacht en ben heel enthousiast over het idee :mrgreen:

Sterremieke, fijn weer zo’n positieve reactie! Wij zijn erg geinterresseerd in het BambinoMio systeem!



Groenevrouw, handig die waszakken, goede tip weer!

Hoop,

Ik vind het super dat je nadenkt over het milieu :thumbup:

Wij hebben ook nagedacht over wat gaan we doen, wegwerp of katoenenluiers. Uiteindelijk zijn het bio-wegwerpluiers geworden. Als we in NL zijn laden we de halve auto vol met luiers :mrgreen: Want bijv de Moltex zijn minder biologisch afbreekbaar dan de etos luiers, en hier in Frankrijk errrug duur (18euro per pak)



Groenevrouw hoe doe jij de katoenenluiers drogen? Want dat is voor mij het punt waarop ik dacht nee dat is niet handig. Wij wonen in een flat, dus zonder tuin of mogelijkheid om was buiten te drogen (ook geen balkon), we hebben ook geen droger. maar hadden we die wel, tja dan vind ik dat je toch weer beetje voorbij gaat aan het milieuaspect met de katoenenluiers. Dus mijn vraag hoe doen jullie dat?



Trouwens ze zijn niet altijd sneller zindelijk :wink: Ik en mijn broer hebben wegwerpluiers gehad, voor mijn jongste broer katoenen. Maar hij is t laatst zindelijk geworden van alle drie, kon m niks schelen zo’n natte klets tussen zijn benen :mrgreen:

Groenevrouw hoe doe jij de katoenenluiers drogen?


Hier wel gewoon in de droger, zeker in deze tijd van het jaar. Maar dqat doe ik met alle was. Niet zo goed voor het milieu nee, maar anders red ik het dus echt niet (of wel nou wel of geen katoenen luiers hebben maakt daarbij geen verschil).
Dat komt ook gewoon door hoe ik ben: als ik de was heb opgehangen en ik kom er niet gelijk aan toe hem weer binnen te halen, gaat het regenen, kan ik weer overnieuw beginnen... :hand: dat kostte me ech te veel energie.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik eerst in een huis woonde met overkapping en daar deed ik de 'gewone' was wel altijd ophangen; de luiers niet want die worden zo lekker sjacht van de droger...
We willen hier graag een veranda aanbouwen, oa voor de was. Dan ga ik denk ik wel weer gewoon ophangen.

Komt bij dat ik de katoenen luiers niet alleen voor het milieu-aspect heb maar ook gewoon omdat ik ze prettiger vind en een stuk goedkoper... Ik doe automatisch behoorlijk veel voor 'het milieu', maar ik hoef er ook weer niet aan onderdoor te gaan vind ik, en dus gebruik ik de droger, en de auto, en ook nog een afwasmachine... ik heb het dus wel zonder geprobeerd allemaal, maar het is voor mij anders gewoon echt niet te doen.

Bedankt voor je antwoord, groenevrouw.

Ik snap t van de droger, ik had hier gewoon echt geen zin om constant met katoenenluiers aan een lijn door t huis te zitten :mrgreen: ik krijg zelf ook al amper de gewone was weggewerkt.

Trouwens wb de vaatwasser, die hebben wij niet, maar ik heb gehoord dat t beter voor t milieu is, omdat je met de hand toch vaak nog spoelt, en steeds voor een klein beetje toch een bak met water gebruikt. maar goed das ff beetje offtopic :stuck_out_tongue:

Ik denk dat een nieuwe, energiezuinige vaatwasser idd misschien ‘beter’ is, maar dat kunnen we helaas niet betalen… Het water-aspect zit ik niet zo mee; we zitten hier op onze eigen bron dus dat vind ik niet zo’n enorm punt… mar t water wordt natuurlijk ook opgewarmd tot 65 graden (bij de wasmachine ook natuurlijk)… maar zoals ik al zei: ik red het echt niet anders, het is zo al nauwelijks te doen (lang leve de zwangerschaps-poetswoede, die heft mn huishouden een behoorlijke boost gegeven! ben benieuwd hoe dat straks gaat, hopelijk blijft t een beetje hangen…). Zelfs met droger krijg ik mn was al nauwelijks weggewerkt…



Toch ben ik trouwens niet zo bang voor die luierwas: ik heb het idee dat dat wel gaat lukken omdat dat gewoon een ‘extra’ wasje is en geen uitzoekwerk (roord bij rood, zwart bij zwart…)… gewoon hup, uit de emmer de wasmachine in en dan de droger. Maar als ik de hele dag door de opgehangen luiers heen moest waden zou ik er ook wel anders over denken hoor. Ik kende ook iemand die zonder water en stroom leefde, die deed ook echt wel papieren luiers. Ik zou er dan ook niet aan moeten denken.



Stel je voor, in de middeleeuwen deden ze dat niet alleen allemaal op de hand; de stof moest ook nog zelf geweven worden, de kleertjes met de hand genaaid… :shock: geen wonder dat men maar 40 werd, dan ben je gewoon opgewerkt!