Kassabon controleren

Doen jullie dat?



Ik vond het vroeger altijd vreselijk als ik met ons mam boodschappen ging doen en ze, zodra we de kassa voorbij waren, meteen de kassabon ging controleren.

En dat ze dan voor een pak melk dat afgeprijsd was, en waar ze toch het volle bedrag voor had betaald, haar geld terug ging halen :roll:



Maar sinds ik op mezelf ging wonen, samen ging wonen en nu kinderen heb… Doe ik het zelf ook steeds vaker :oops:

Eigenlijk altijd dus…



Er worden inderdaad nogal eens wat fouten gemaakt, met dingen die dan in de winkel in de reclame staan, maar (nog?) niet zo in de kassa…



Soms is het centen werk, soms een eurotje ofzo, maar vandaag was het toch wel heel erg bont bij de welbekende +supermarkt!!



Ik had gewoon dik €17,- teveel betaald!!



Ik vond het vrij veel, dus keek eens goed op de kassabon, en daar zag ik het: 1 pak pampers te veel betaald (was bij onze + 3 pakken voor €20,-, dus eentje gratis)

Sta ik bij de kassa om mijn geld terug te vragen, is dat meisje daar braaf mee bezig… Sta ik nog zo eens op die bon te kijken… Staat het kratje Alfa-bier er voor bijna €15,- op, terwijl dat nu in de aanbieding was voor €7,99 :doh:

Ik kreeg wel braaf mijn geld terug, maar ik vind het toch wel enorm slordig hoor :naughty:



Zo kan ik ook winst maken… :silenced: :doh:

Ik doe dat eigenlijk nooit, hubbie doet het heeel soms eens.

Maar zou het eigenlijk wel eens moeten doen.

zelf doe ik het inmiddels ook vrijwel altijd… eigenlijk nadat ik een keertje al op de kassa zelf zag dat het niet goed ging met een paar aanbiedingen… sindsdien eigenlijk altijd even check dubbel check, zeker als ik op maandagochtend vanuit school direct doorgelopen ben.



Dan staan echt lang niet alle aanbiedingen in het systeem.

En gaat het om een komkommer die 10 cent goedkoper is… tja, kost je de kop niet, maar het gebeurt dus idd ook met die gratis fles wasmiddel die niet gerekend wordt, het pakluiers of een ander relatief duur produkt.



Vind het wel irritant… maar dan ga ik toch echt terug, kwam niet voor niets voor die aanbieding :wink: .



oh ja ook berucht is eind van de zaterdag… zijn de aanbiedingen van afgelopen week al uit het systeem gehaald…

ik doe het ook altijd, bon nakijken… Gaat zoooo vaak mis. Dat is het nadeel van scankassa’s. Men hoeft geen prijzen te weten, dus er wordt niet op gelet…



Vanmiddag op de markt, wilde de groenteman mij 9 euro laten betalen, ik zei: hoe kom je daarop? ik kom maar op 6,50…

Hij natellen… sorry, ja mevrouw, u heeft gelijk…



Nee, ben daar altijd heel alert op… komt misschien wel extra omdat mijn budget niet groot is…

gewetensvraagje

als t nu in je voordeel is…de verekening …ga je dan terug om t alsnog bij te betalen?



ik kijk overigens ook de bon na hoor,…meestal klopt t soms niet

en dan ga ik wel terug, ik ga ook terug als een pak melk een dag na aankoop gewoon zuur blijkt…t gaat me simpelweg om het principe

en op mn eigen gewetensvraag,

ja ik ga dan dus inderdaad terug naar de kassa en zeg het eerlijk…

ik wil zo n kassameisje niet in de problemen helpen met een kas tekort, al is t haar eigen schuld…maar waar gewerkt wordt…vallen spaanders

Ik doe het niet standaard: simpelweg omdat ik meestal met één of twee kind(eren) boodschappen doe en dat vind ik al uitdaging genoeg(helemaal nu ze allebei zelf lopen en willen helpen :shifty: )



Maar ik doe meestal maar voor 2-3 dagen tegelijk boodschappen en wanneer ik de spullen op de band leg probeer ik alvast een beetje bij elkaar op te tellen hoe veel ik zal moeten afrekenen. Als dat bedrag heel erg afwijkt van wat er op de bon staat, check ik het wel nog even. Maar voor 2-4 euro verschil(zo precies weet ik de prijzen ook weer niet uit mijn hoofd :wink: ) doe ik niet moeilijk. Bij speciale aanbiedingen check ik alleen de aanbiedingen. :slight_smile:

Ik controleer vaak als ik grote boodschappen heb gehaalt.

Ook kijk ik vaak op het scherm mee als ik weet dat ik aanbiedingen koop.



En als ik te weing heb betaald dan ga ik niet terug nee.

@esmie wrote:

Ik controleer vaak als ik grote boodschappen heb gehaalt.

Ook kijk ik vaak op het scherm mee als ik weet dat ik aanbiedingen koop.



En als ik te weing heb betaald dan ga ik niet terug nee.






Nee wie wel? :mrgreen:



Maar ik kijk ook altijd mee op het schermpje en wat er word aangeslagen.

@Rooike wrote:

@esmie wrote:
Ik controleer vaak als ik grote boodschappen heb gehaalt.

Ook kijk ik vaak op het scherm mee als ik weet dat ik aanbiedingen koop.



En als ik te weing heb betaald dan ga ik niet terug nee.






Nee wie wel? :mrgreen:



Maar ik kijk ook altijd mee op het schermpje en wat er word aangeslagen.




als ik te weinig heb betaald ga ik wel terug.

niet als het om centen gaat, maar wel om een paar euro.

ik zou andersom in mijn nadeel ook terug gaan.

@knollie1 wrote:

@Rooike wrote:
@esmie wrote:
Ik controleer vaak als ik grote boodschappen heb gehaalt.

Ook kijk ik vaak op het scherm mee als ik weet dat ik aanbiedingen koop.



En als ik te weing heb betaald dan ga ik niet terug nee.






Nee wie wel? :mrgreen:



Maar ik kijk ook altijd mee op het schermpje en wat er word aangeslagen.




als ik te weinig heb betaald ga ik wel terug.

niet als het om centen gaat, maar wel om een paar euro.

ik zou andersom in mijn nadeel ook terug gaan.






Dan ben je echt een uitzondering want ik zie dat de mensen namelijk niet zo snel doen. :mrgreen: :thumbup:

tja ik heb dat altijd geleerd



Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet :wink:



heb het er met mn man over, en die zou ook terug gaan

ik check mijn kassabon eigenlijk alleen als ik bij de appie 35%korting producten heb gekocht, die vergeten ze hier nl 9 van de 10 keer aan te slaan…(en dan mag je weer naar een andere balie ergens anders in de winkel om die 40cent terug te krijgen :wall: )

Eigenlijk nooit…



Ik merk het alleen als het om een groot bedrag gaat.

Bijvoorbeeld luiers of bier.

De bon neem ik wel aan, maar verdwijnt in de prullenbak.



Misschien zou ik het wel moeten doen.

@Rooike wrote:

@knollie1 wrote:
@Rooike wrote:
@esmie wrote:
Ik controleer vaak als ik grote boodschappen heb gehaalt.

Ook kijk ik vaak op het scherm mee als ik weet dat ik aanbiedingen koop.



En als ik te weing heb betaald dan ga ik niet terug nee.






Nee wie wel? :mrgreen:



Maar ik kijk ook altijd mee op het schermpje en wat er word aangeslagen.




als ik te weinig heb betaald ga ik wel terug.

niet als het om centen gaat, maar wel om een paar euro.

ik zou andersom in mijn nadeel ook terug gaan.






Dan ben je echt een uitzondering want ik zie dat de mensen namelijk niet zo snel doen. :mrgreen: :thumbup:




Heb hier ook weleens gehad dat ik buiten de winkel er achter kwam dat ik nog wat onderop de kinderwagen had liggen en vergeten was af te rekenen… dan ga ik ook weer terug de winkel in…

Maar ook een keertje gehad dat ik er thuis achterkwam dat er een komkommer nog onderlag en daar ben ik niet voor terug gegaan.



En bij de bloemenwinkel hier op het winkelcentrum keer 3 dingen van verschillend formaat en kwam pas thuis erachter dat hij 3x de goedkoopste had aangeslagen… bij het grote tuincentrum zou ik niet terug gegaan zijn :shifty: maar bij zo’n lokale kleinere ondernemer dus wel… daar loop ik ook dagelijks langs, daar zou ik me ook niet goed bij voelen.



(eigenlijk best krom… de lokale super/ groenteboer/ bloemist wel naar terug gaan omdat die een ‘gezicht’ voor je hebben en bij een grotere zaak - vaak ook verder weg - niet :oops: )

Eigenlijk vind ik het helemaal niet raar dat je bij de ene (soort) winkel wel teruggaat en bij de ander niet. De lokale groenteman/bloemist/etc geeft een veel persoonlijker indruk dan een grote supermarkt. Bij de super weet je dat het niemand wat kan schelen als er 's avonds 5 euro te weinig in de kassalade zit terwijl er bij de ander dan alle bonnetjes na wordt gekeken om te kijken waar het gebleven is gezien het al veel sneller om hun eigen persoonlijke inkomen gaat.



Overigens ga ik niet snel terug als iets niet klopt in mijn voordeel. Ik heb zelf een paar jaar in een grote winkelketen gewerkt en daar was het altijd ‘de goedkoopste prijs telt’, dus als het prijskaartje bij het product lager was dan de kassa, dan kreeg de klant korting. En als de kassa het goedkoper aangaf dan het kaartje, dan had de klant geluk.

Als het duidelijk duurder is dan ga ik wel terug. Ik heb geen idee wat de standaard prijzen zijn van wat ik koop, maar heb vaak wel een idee hoeveel het ongeveer bij elkaar is, als het er erg ver boven is dan bekijk ik vaak mn bonnetje even (meestal om tot de conclusie te komen dat ik het verkeerd heb geschat). Dit doe ik overigens ook als de persoon achter de kassa nogal onprofessioneel overkomt (druk zitten te kletsen / smsen / etc of als ik een ‘oeps’ hoor).

Laatste weken kijk ik zeker terug, nieuwe AH hier, en er gaat heel wat mis.

Aanbiedingen die niet in het systeem staan, aanbiedingen die er niet zijn maar wel staan aangegeven in de winkel. (En uiteraard check ik de datum vanaf wanneer enz.)

Of… een salade is in de bonus, maar dat is bijv ‘komkommer salade’, een andere, van dezelfde prijs staat niet aangegeven op het bordje, zelf scan geeft wel aan dat het een bonus is. Dus ga je van uit… (ik dan) om vervolgens alsnog de volle prijs te betalen, en vervolgens te horen krijgen ‘Je kan wel zeggen dat het op je scan stond maar eh… ik heb het niet gezien’, en als je het dan wil laten zien kan dat allemaal niet enz.



Helemaal bij AH met 35% korting omdat het snel wegmoet, dubbel check ik. Ja het gaa om een paar centen, maar als je dit elke keer heb, of op meerdere artikelen… is het niet meer paar centen.

ik kijk meestal mee op het scherm, maar de bon controleer ik ook altijd…



ik heb zelf in de winkel gewerkt en zie hoeveel er mis gaat. of niet in de kassa staat dat ik mezelf heb ik aangeleerd om te kijken.



kortingsacties staan er zoooo vaak niet in.

Checken jullie eigenlijk wel eens de houdbaarheidsdatum op producten? Dat vind ik eigenlijk een nog grotere issue dat die kassabonnen ( hoewel ik die ook check) Ik ben namelijk eens doodziek geworden van smeerworst dat al twee maanden over de datum was.



Blijkbaar zo chemisch dat er niets aan te zien of te ruiken was. Ik vond het niet echt lekkere smeerworst ( logisch, dus) en ik besloot het nooit meer te kopen. Mijn man vroeg even later of die worst weg kon, want die was al ver over datum…

Ik ben uiteraard terug geweest naar de winkel. geld terug, bosje bloemen, excuses, etc. Maar ik let er nu goed op en ik haal er toch schrikbarend vaak artikelen uit die over datum zijn.

@Elka wrote:

Checken jullie eigenlijk wel eens de houdbaarheidsdatum op producten? Dat vind ik eigenlijk een nog grotere issue dat die kassabonnen ( hoewel ik die ook check) Ik ben namelijk eens doodziek geworden van smeerworst dat al twee maanden over de datum was.



.




zeker weten… ik ben daar heeeeeel alert op…

Heb eens gehad dat ik voor een mierenlok doosje 99,50 op de bon zag staan! Maar goed zo’n groot bedrag zie je meteen zker als dat het enige is dat je gaat halen.



maar ik check de bon eigenlijk alleen bij aanbiedingen en als ik het bedrag te hoog vindt voor mijn gevoel. Producten over de datum let ik altijd op, maar die zie ik hier eigenlijk bijna nooit.



En als ik teveel terug krijg, heb ik de neiging het te houden maar doe het meestal niet, mijn man zou het zeker weten terug geven.

Kreeg eens bij de groenteboer 2 briefjes van 20 terug in plaats van 1, heb het maar netjes terug gegeven.