Kan iemand me adviseren?

Hallo,



Graag zou ik jullie mening/advies willen over hetvolgende:



Anne is tot nu toe een hele slimme, bij de tijdse meid met een zeer uitgesproken eigen mening. Tot nu toe liep alles gewoon volgens het boekje en hebben we weinig problemen met haar, zolang we maar blijven aanbieden waar ze behoefte aan heeft. Ze gaat 3 dagdelen naar de psz, ze zwemt 1 keer per week en gaat op zaterdagochtend turnen. Hiernaast ben ik thuis veel met haar bezig, ze doet het princessenspel met de spiegel (voor vanaf 4 jaar) alsof ze het al jaren doet, ze heeft Ik Leer Lezen van Jumbo en samen met mij red ze zich goed met de letters. Ze kleed zichzelf aan en uit, is al dik een jaar dag en nacht zindelijk, nou ja, ga maar door.



Maar nu ben ik een beetje aan het einde van mn latijn. Ik weet niet meer wat te doen. Op het CB zeggen ze dat Anne basisschool ‘materiaal’ is. Op de psz zeggen ze dat ze niet tot 10 kan tellen (ze kan tot 20 tellen, maar tussen niet kunnen en niet willen zit een groot verschil). Of te wel ze besteden op de psz wel extra aandacht aan kinderen die wat achter liggen, maar een kindje zoals Anne die wat voor ligt laten ze aan modderen. Anne wordt nu heel dwars, ze wilt ondertussen alles zelf beslissen en dat gaat gewoon niet. Wij hebben hier de regel: nee is nee en beloofd is beloofd. Nu snap ik dat ze leeftijd gezien ons enorm aan het uittesten kan zijn. Maar ik twijfel of het niet ook te maken heeft met het minimale aanbod wat ze krijgt om zich te ontwikkelen…Of denk ik verkeerd en moet ik inderdaad berusten dat ze gewoon even dwars ligt en niet op de psz aanhalen dat ze haar meer uitdaging moeten bieden?

Het is zo dubbel: je wilt aan haar kunnen aandacht besteden, maar niet te overdreven, je wilt dat ze lekker kind kan zijn, maar als het aan haar ligt kan ze uren aan de pc zitten en zoekt zichzelf spelletjes uit op internet.



Maar ik zit dus te twijfelen of ik een gesprek moet aanvragen op de psz over hoe Anne het daar doet en wat ik thuis ervaar, of moet ik het op zn beloop laten? Ik wordt aangesproken door ouders van kindjes uit Anne’s klas dat ze zo staan te kijken van wat ze allemaal al kan, zelf vind ik het niet speciaal omdat we erin gerold zijn. Zelfs die ouders zeggen dat Anne zich waarschijnlijk dood zal gaan vervelen de komende tijd voordat ze naar de basisschool kan. Zelf denk ik dat als ze op de basisschool zit meer uitdagingen heeft en gelijk trekt met de andere kindjes, maar nu op de psz met steeds meer 2-jarigen in de groep is er weinig uitdaging aan. Ze zit wel op de voorschoolse groep voor kinderen vanaf 3 jaar, maar daar doen ze bv Prikken en dat deed ze hier toen ze al 2 was en vind ze gewoon niet leuk meer.



Een beetje verwarrend verhaal voor jullie, maar ik weet echt niet wat te doen. Ik wil geen ouder zijn die haar kind puched, maar ik weet van mezelf dat toen ik te weinig aanbod kreeg, ik mn kennis liet sloffen en er niks meer aan deed. Ik wil graag dat Anne op haar nivo benaderd wordt. Zoals ik wel al zei is ze volgens ons normaal, maar door opmerkingen van buitenaf blijkt dat het niet ‘standaard’ is wat ze kan.



Hebben jullie hier een mening over of ideeen? Want ik hoor het graag. Ik ben hele dagen thuis met haar dus ze krijgt veel aandacht.



Of heb ik gewoon op het moment een dwarse peuterpuber :pray: :inlove:



Verder is ze erg lief en best begripvol, maar ze leeft haar leven en als iemand haar iets aanbied wat ze niet wilt dan zegt ze dat gewoon, als ze aan blijven dringen, dan gooit ze het op de grond. Ze kan overkomen als een vreselijk verwend nest, echter zo wordt ze naar mijn idee niet opgevoed. Help?

Hmmm, lijkt me best lastig. Hier heb ik een vrij standaard kind geloof ik, maar ik merk wel dat ik hem moet motiveren om wat te doen: als ik zelf op de bank ga zitten en hem laat spelen, zie je dat hij meer uitdaging nodig heeft. Hier is puzzelen een hele goede: nooit verwacht dat hij puzzels vanaf 4 jaar zo leuk zou vinden, maar dat vind hij dus een uitdaging.



Ik laathem het plaatje niet zien, en zelf ontdekken hoe je het beste puzzelstukjes kunt vinden. Is het een hoek, zijkant of wat staat erop? Ik kijk ervan op dat hij zo makkelijk die stukjes aan elkaar kan vinden.



Ik denk zelf dat Anne wel veel puzzels gemaakt zal hebben hoor, als ik dit zo lees. Maar misschien gewoon een moeilijkheids graag hoger? Dus ipc 30 stukjes 50 stukjes, of nog meer? En er eerst ff bijzitten en complimenteren als ze iets heeft (uit) gevonden, en het haar dan zelf laten uitzoeken? Puzzels heb je natuurlijk in vele varianten, dus kan me niet voorstellen dat ze allemaal te makkelijk zijn, tenzij zij er niet van houdt natuurlijk, het is wel een ding waarbij je ff rustig moet zitten…



ZO heb je nog meer van die dingen, kijk anders eens in een speelgoedwinkel, daar hebben ze veel materiaal wat ze ook in de kleuterklas of in groep drie gebruiken, zoals logo met cijfers of letters, die zullen toch niet allemaal te makkelijk zijn? Misschien kan je ook zoiets meegeven naar de PSZ?

@miranda79 wrote:

Hmmm, lijkt me best lastig. Hier heb ik een vrij standaard kind geloof ik, maar ik merk wel dat ik hem moet motiveren om wat te doen: als ik zelf op de bank ga zitten en hem laat spelen, zie je dat hij meer uitdaging nodig heeft. Hier is puzzelen een hele goede: nooit verwacht dat hij puzzels vanaf 4 jaar zo leuk zou vinden, maar dat vind hij dus een uitdaging.



Ik laathem het plaatje niet zien, en zelf ontdekken hoe je het beste puzzelstukjes kunt vinden. Is het een hoek, zijkant of wat staat erop? Ik kijk ervan op dat hij zo makkelijk die stukjes aan elkaar kan vinden.



Ik denk zelf dat Anne wel veel puzzels gemaakt zal hebben hoor, als ik dit zo lees. Maar misschien gewoon een moeilijkheids graag hoger? Dus ipc 30 stukjes 50 stukjes, of nog meer? En er eerst ff bijzitten en complimenteren als ze iets heeft (uit) gevonden, en het haar dan zelf laten uitzoeken? Puzzels heb je natuurlijk in vele varianten, dus kan me niet voorstellen dat ze allemaal te makkelijk zijn, tenzij zij er niet van houdt natuurlijk, het is wel een ding waarbij je ff rustig moet zitten…



ZO heb je nog meer van die dingen, kijk anders eens in een speelgoedwinkel, daar hebben ze veel materiaal wat ze ook in de kleuterklas of in groep drie gebruiken, zoals logo met cijfers of letters, die zullen toch niet allemaal te makkelijk zijn? Misschien kan je ook zoiets meegeven naar de PSZ?




Hoihoi,



Bedankt voor je reactie :thumbup:



Puzzelen heeft Anne maar even gedaan, ze was er erg snel op uitgekeken en zelfs na een speciale princessen puzzzel (meerdere puzzels van 9 tot 60 stukjes) gekocht te hebben is ze er haast niet meer voor te porren. Af en toe, maar dan vind ze het leuker om ons te commanderen hoe of wat (dus gaat ze ons uitleggen hoe je moet puzzelen). Loco doet ze ook, ze heeft boekjes voor kinderen van 4-6 jaar en ja dat is even leuk, maar na 15 minuten heeft ze het wel gehad.

Ze kan leuk met haar poppen spelen, het liefst moet ik het stemmetje van de pop doen en dan ook weer heeft ze mij zover om mee te spelen en in haar idee mee te gaan…en als ik het niet goed doe krijgt ze het voor elkaar om boos op mij te worden omdat ik niet zo speel als zij dat wilt…dan wordt het spel dus gestopt. Poppen aan en uitkleden is ook geen probleem, maar nu ze weet dat ze het kan is het veel leuker om te zien hoe anderen het doen, dus geeft ze weer opdracht zeg maar.



Ik ben net op de psz geweest, de leidster in het kort verteld en ze heeft me doorverwezen naar de pedagogisch medewerkster die toevallig in het pand aanwezig was. Zij belt me op voor een afspraak, eerst praten we dan zonder Anne erbij en dan komt ze een keer thuis om met eigen ogen te zien wat ze doet. Ik ben benieuwd. Maar adviezen van hier blijven welkom :smiley:

Nu kan ik totaal niet vanuit mijn tafel en laptop beoordelen wat voor soort kindje Anne is, en ook niet of ze slimmer is dan een gemiddeld kind.



Als ik het zo lees herken ik M.ateo erin, en dat is toch echt een normaal inteligent kind.



Als ik het zo objectief lees, nogmaals ik weet niets van jullie en Anne, denk ik juist eerder dat jullie haar overstimuleren.



Dat ze het niet meer leuk vind omdat ze het al lang kent… :think:

Misschien kan ze zich juist niet zo lang concentreren (concentratieprobleem) en heeft er daarna snel geen zin meer in?



Als ik lees dat ze allemaal al speelgoed krijgt die eigenlijk niet voor haar leeftijd is dan denk ik, tja, dan zijn dingen op de psz ook niet leuk. Want dat kent ze gewoon allemaal. Been there, done that…

Ze verteld jullie hoe je een puzzel van 60 stukjes moet doen, maar kan ze het zelf?

Volgens mij niet, ze vind het gewoon leuk om samen te spelen…



Kinderen zijn sponsen en onthouden alles. Ik denk niet perse dat een kind slimmer is als ze een spelletje door en door snapt, ze kunnen gewoon goed onthouden… :wink:



Ma.teo kan ook tot 20 tellen, tot 15 in het engels. Tegenwoordig met Dora als lerares niet zo bijzonder lijkt mij…



Ik zou het dus in de totaal andere hoek gaan zoeken en niet perse denken dat ze inteligenter is dan het gemiddelde kind, maar zich gewoon niet lang genoeg kan concentreren op een spel??



En daarbij, dat is logisch want DAT hoort sowieso bij haar leeftijd he…



Het is niet om je te beledigen, maar ik heb het gevoel alsof Anne gewoon TEVEEL krijgt aangeboden…



:slight_smile:

@Madre wrote:

Nu kan ik totaal niet vanuit mijn tafel en laptop beoordelen wat voor soort kindje Anne is, en ook niet of ze slimmer is dan een gemiddeld kind.



Als ik het zo lees herken ik M.ateo erin, en dat is toch echt een normaal inteligent kind.



Als ik het zo objectief lees, nogmaals ik weet niets van jullie en Anne, denk ik juist eerder dat jullie haar overstimuleren.



Dat ze het niet meer leuk vind omdat ze het al lang kent… :think:

Misschien kan ze zich juist niet zo lang concentreren (concentratieprobleem) en heeft er daarna snel geen zin meer in?



Als ik lees dat ze allemaal al speelgoed krijgt die eigenlijk niet voor haar leeftijd is dan denk ik, tja, dan zijn dingen op de psz ook niet leuk. Want dat kent ze gewoon allemaal. Been there, done that…

Ze verteld jullie hoe je een puzzel van 60 stukjes moet doen, maar kan ze het zelf?

Volgens mij niet, ze vind het gewoon leuk om samen te spelen…



Kinderen zijn sponsen en onthouden alles. Ik denk niet perse dat een kind slimmer is als ze een spelletje door en door snapt, ze kunnen gewoon goed onthouden… :wink:



Ma.teo kan ook tot 20 tellen, tot 15 in het engels. Tegenwoordig met Dora als lerares niet zo bijzonder lijkt mij…



Ik zou het dus in de totaal andere hoek gaan zoeken en niet perse denken dat ze inteligenter is dan het gemiddelde kind, maar zich gewoon niet lang genoeg kan concentreren op een spel??



En daarbij, dat is logisch want DAT hoort sowieso bij haar leeftijd he…



Het is niet om je te beledigen, maar ik heb het gevoel alsof Anne gewoon TEVEEL krijgt aangeboden…



:slight_smile:




Hoi, Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen en ook hier heb ik aan gedacht. Maar toen ze bv op het consultatieburo de ogentest moest doen bleef ze opdreunen op een rap tempo wat er aangewezen werd en zeiden ze op het cb dat ze juist een erg goede concentratie heeft aangezien ze alles las en gewoon geduldig bleef zitten (het was nieuw, dus leuk). Het spel van die princessen kan met gemak een half uur duren, maar ze blijft dan geconcentreerd bezig, maar ja, dat is iets wat ze ‘nog’ leuk vind.



Ze heeft op de psz een keer Oom en Opa geschreven, de ene juf heeft toen de andere erbij geroepen en blijkbaar was die aandacht haar teveel want op de psz heeft ze nooit meer een letter geschreven (thuis wel).



Maar goed, de reactie van jou daar kan ik ook zeker wat mee. Aangezien ik veel thuis ben doe ik ook veel met haar, misschien wat meer stimuleren om de dingen geheel zelf te doen. Maar als ik haar teveel aanbied, wat moet ze dan doen? En ik voel me niet aangevallen hoor, ik wil zelf graag meer inzicht krijgen hoe ik hiermee om moet gaan.



Wat ik nog even toe wil voegen is dat Anne zelf met de spellen aan komt lopen en ik ze niet pak voor haar. Ze zou natuurlijk ook gewoon memory of domino kunnen pakken of een puzzel met 4 stukjes.

Ga een http://www.hiq-forum.nl/index.php hier kijken. Daar zit een hoop ervaring met dergelijke omstandigheden.



Dwars en boos worden kan inderdaad te maken hebben met te weinig aanbod. Ze loopt zo te lezen flink voor en dan is er een dikke kans dat de pz gewoon niet leuk meer is. Dat ze daar niet laat zien wat ze kan is (helaas) behoorlijk gebruikelijk. Hier hoorde ik een van de juffen een opmerking maken dat een puzzel van 16 stukjes wel moeilijk voor dochter was, thuis deed ze 70. Ze zit nu op een andere pz, waar ze meer uitdaging beloofd hebben. Maar als dat niet gebeurt, gaan we stoppen.

@Gerry wrote:

Ga een http://www.hiq-forum.nl/index.php hier kijken. Daar zit een hoop ervaring met dergelijke omstandigheden.



Dwars en boos worden kan inderdaad te maken hebben met te weinig aanbod. Ze loopt zo te lezen flink voor en dan is er een dikke kans dat de pz gewoon niet leuk meer is. Dat ze daar niet laat zien wat ze kan is (helaas) behoorlijk gebruikelijk. Hier hoorde ik een van de juffen een opmerking maken dat een puzzel van 16 stukjes wel moeilijk voor dochter was, thuis deed ze 70. Ze zit nu op een andere pz, waar ze meer uitdaging beloofd hebben. Maar als dat niet gebeurt, gaan we stoppen.




Dank je wel voor de site, ik zal daar eens rondneuzen of ik wat bekends tegenkom. Verder wacht ik ook op het telefoontje va de pedogoog van de psz.

Als ik eerlijk ben vind ik ook dat er teveel nadruk om doen ligt als ik je zo lees… Ook in andere topics viel me dat wat op.



Ook niet om je te beledigen trouwens (stom he dat we ons hier nog verdedigen ook wat dit betreft :oops: )



Ik herken hier wel een kind in zoals Anna Sofie was het laatste jaar voor ze naar school mocht.

Verveeld, chagrijnig, irritant, koppig, boos.



Zij wilde ook graag denkdingetjes doen, maar ik had niet echt de behoefte om er de hele tijd mee bezig te zijn.

Ik heb een grote bak stiften, papieren, klei en verf gekocht en haar aan het knutselen gezet.



En lekker veel spelen met andere kinderen!!

Stel dat ze wel bovengemiddeld is, dan is juist de sociale ontwikkeling zo ontzettend belangrijk, juist nu…

Ik zou dat dan stimuleren denk ik.



Het gedrag van onze dochter werd beter toen ze naar school ging.

Vind wel dat Lydia een goed punt heeft wat betreft het knutselen. Doen jullie ook veel dingen waar ze haar eigen fantasie bij moet gebruiken?



Dus geen loco en puzzels waar het einddoel vaststaat, maar gewoon knutselen? Knippen? Plakken??



En ik heb er verder geen ervaring mee, maar merk wel dat M.ateo nu ook erg baldadig en bozig is…Nog 3 maanden en dan gaat hij naar school.

Ik herken hier toch wel heel goed het gedrag in van een jongetje wat ik goed ken en hij bleek toch wel echt hoogbegaafd te zijn.



In de verhalen van Lydia en Madre zit ook wel iets maar dat kan alleen jij beoordelen.



Zoiezo goed dat je een gesprek met een ped. mdw. hebt, als ze inderdaad bovengemiddeld intelligent is dan is het gewoon goed om er vroeg bij te zijn om problemen op de basisschool te voorkomen.



Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat dit geen gemakkelijke leeftijd is als het over grenzen opzoeken gaat.



Succes in ieder geval!



natas

Hoihoi,



De bakken met stiften, klei, playmais, strijkkralen, potloden, verf, scharen, plaksel, plakband etc staat hier allemaal voor het pakken. Anne had een kleurplaat voor sinterklaas ingekleurd en hiermee een medaille gewonnen op het turnen, echter ze vond dat ze de medaille niet verdient aangezien ze niet alles binnen de lijntjes had gekleurd :wall: . En dan na te gaan dat wij haar de hemel in prijzen als ze iets doet (al is het een kras op het papier)…ze is niet tevreden over haar eigen werk…op de psz had ze ook een paraplu ingekleurd, alles was goed, alleen was ze het puntje aan de paraplu vergeten in te kleuren, ze was daar zo boos over dat ze dat thuis nog gedaan heeft.



Daarnaast speelt ze heel veel met kinderen, maar zoekt ze vooral oudere kinderen op. We wonen in een doodlopende straat en hier wonen veel kinderen. Ook komen kindjes hier spelen en zij bij kindjes van de psz en van het zwemmen. We hebben hier veel speeltuintjes in de buurt waar altijd wel kinderen te vinden zijn, ze stapt er vrolijk op af en doet lekker tikkertje en verstoppertje en ga maar door. Zelfs de jongens hier uit de straat kunnen er mee lachen als Anne met hun mee voetbalt of ze in de gevangenis zet. Ook kijkt ze lekker tv, we hebben laatst een hoop videobanden gratis opgehaald en iedere dag kiest ze er wel 1 uit die ze wilt kijken, en als het haar interesseert kan ze met gemak een uur ermee bezig zijn en mij roepen als ze iets niet begrijpt of dat ik er lekker bij kom zitten.

Ze helpt met koken, we bakken koekjes en cakejes, dus ja, ze doet ook andere dingen en is zeer sociaal. Roept naar iedereen een goeie dag, maar kan heel boos worden als je bv vraagt hoe het op school was.



En ik zeg niet dat ze hoogbegaafd is, ik wil alle opties open houden, maar ik wil wel aan haar behoeftes voldoen, of die nu minder of meer inhouden dan nu.

Nou vind het behoorlijk knap dat ze met 3 jaar een kleurplaat zo kleurt hoor… :o



En als ze zelf niet tevreden is om die reden dan zal ze misschien ook wel een tikkeltje perfectionistisch zijn…



Moeilijk allemaal hoor…



Hoop dat de oplossing snel komt.



Ik zou wel als tip willen geven dat ik eens naar een specialist zou gaan en niet alles aan zou nemen van het cb. Natuurlijk zijn die ook gespecialiseerd, maar meer in algemene dingen.



ALs jij er zo mee zit en zij er echt last van heeft zou ik gewoon eens met iemand praten die er (meer) verstand van heeft.

@Madre wrote:

Nou vind het behoorlijk knap dat ze met 3 jaar een kleurplaat zo kleurt hoor… :o



En als ze zelf niet tevreden is om die reden dan zal ze misschien ook wel een tikkeltje perfectionistisch zijn…



Moeilijk allemaal hoor…



Hoop dat de oplossing snel komt.



Ik zou wel als tip willen geven dat ik eens naar een specialist zou gaan en niet alles aan zou nemen van het cb. Natuurlijk zijn die ook gespecialiseerd, maar meer in algemene dingen.



ALs jij er zo mee zit en zij er echt last van heeft zou ik gewoon eens met iemand praten die er (meer) verstand van heeft.




Daarom komt het gesprek er met de pedagoog van de psz, hopenlijk gaat me dat goed doen. Ik krijg dus eerst een gesprek zonder Anne, en daarna met Anne erbij. Maar goed, die afspraak moet nog gemaakt worden. Ze is erg perfectionistisch, dat klopt :?

je hebt een lang pb :hug:

@mama van anne wrote:

@Madre wrote:
Nou vind het behoorlijk knap dat ze met 3 jaar een kleurplaat zo kleurt hoor… :o



En als ze zelf niet tevreden is om die reden dan zal ze misschien ook wel een tikkeltje perfectionistisch zijn…



Moeilijk allemaal hoor…



Hoop dat de oplossing snel komt.



Ik zou wel als tip willen geven dat ik eens naar een specialist zou gaan en niet alles aan zou nemen van het cb. Natuurlijk zijn die ook gespecialiseerd, maar meer in algemene dingen.



ALs jij er zo mee zit en zij er echt last van heeft zou ik gewoon eens met iemand praten die er (meer) verstand van heeft.




Daarom komt het gesprek er met de pedagoog van de psz, hopenlijk gaat me dat goed doen. Ik krijg dus eerst een gesprek zonder Anne, en daarna met Anne erbij. Maar goed, die afspraak moet nog gemaakt worden. Ze is erg perfectionistisch, dat klopt :?




Ow, daar heb ik dan overheen gelezen…

Goed zo. Ben benieuwd, post je hier de updates??



En maak maar vanmiddag gelijk een afspraak… :wink:

dit is 1 van de links die ik pbde:

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_op_school/materiaal/kleuters.html



mijn tips: minder schoolse dingen aanbieden en perfectionisme nu proberen te remmen voordat het omslaat.



er zijn veel dingen online te vinden om aan te bieden buiten de dingen om die zo op school behandelen.

ga naar musea, put uit muziek, kunst, cultuur en natuur, een andere taal dan nederlands en liever ook geen engels enz enz enz.

zo kan je haar toch uitdagen zonder dat je haar schoolcarriere moeilijker maakt dan dat het misschien al gaat worden :-*

Bedankt voor al jullie reacties en Guusje, bedankt voor je super lieve en informatieve PB :thumbup:



Ik kan zelf geen afspraak maken met de pedagoog, ze belt mij zei ze, ik verwacht begin volgend jaar.



Anne is veel met natuur en de mensheid bezig, dus daar kan ik mee aan de slag, een andere taal dan engels zou nog goed zijn voor mezelf :wink: …ik heb redelijk duits gekend (ben van oorsprong limburgse). De bossen zijn we elke dag ivm de hond, andere dieren interresseren haar ook en ik kijk met haar ook animalplanet en leg uit wat de dierendokters enzo doen en over het helpen van dieren in nood…als ik me hier meer in ga verdiepen met haar zou dat dus niet verkeerd zijn begrijp ik?

Het is hier nu even druk (aanstaande verjaardag etc), maar ik zal alle sites doornemen die ik gekregen heb. O ja, computeren vind Anne ook ergleuk, wel of niet laten ‘vaak’ laten doen? Ik weet niet of dit onder school dingen valt.



Ik hou jullie hier zeker op de hoogte en ik vind het lief dat jullie met me mee denken, in elk opzicht :smiley:

Zorg dat je zelf veel gaat lezen over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, want veel deskundigen weten weinig tot niets op dat gebied. Je kunt geluk hebben met de pedagoge, maar verwacht niet teveel. Er zijn er legio die regelrecht foute adviezen geven.



Ook heel belangrijk is prijzen op de juiste manier - dat geldt overigens voor alle kinderen. Nooit prijzen voor het resultaat, maar voor moeite en je best doen. Hoe en waarom wordt uitgebreid uitgelegd:



http://www.eduratio.be/dweckoorzaak.html



Heel nuttig, dat artikel.

De pedagogisch medewerkster heeft gebeld en ik heb op 8 januarie een afspraak met haar en eventueel een stagaire erbij. Ze komt dan bij mij thuis terwijl Anne op de psz is. Ik ben benieuwd.

Krijg je nu de medewerkster of een pedagoog?

Ik ben benieuwd wat ze zegt.



Ik las het net nog even na allemaal, maar speelt Anne wel eens?



Ik zou er persoonlijk geen zin in hebben om uitleg te geven bij AnimalPlanet, af en toe is dat leuk, maar pfff, ik heb wel meer te doen :wink:

Ergens heb ik het idee dat je haar heel veel aandacht geeft. Dat is wel iets om in de gaten te houde, zeker met perfectionisme.

Anne is alleen, jij bent er altijd, het is net als met oudste kinderen: alles is nieuw voor ouders en daar wordt veel beloond, veel toegejuicht, veel aanmoediging, en dat werkt perfectionisme soms echt in de hand.

Nog altijd denk ik: laat haar spelen. Dat is op deze leeftijd zo verschrikkelijk belangrijk.



Maar ik hoop dat het gesprek met de pedagogisch medewerkster jullie iets op kan leveren :thumbup: