kan een kind van 6 al onthouden als je hem iets oplegt?

Hallo,

Ik heb een dochtertje van bijna zeven. En ik merk dat er toch wel wat problemen zijn aangaande haar gedrag. Reeds een tijdje zeg ik haar dat ze geen stiften in haar handtasjes mag steken omdat die dan uitlopen en het handtasje vuil is. Dit is al meermaals gebeurd dus ik dacht dat ze het nu wel begreep. Daarnet kijk ik in haar handtasje en ja hoor er zit een rijtje stiften in weliswaar met dop nog, maar daaruit concludeer ik dat ze dus echt niet weet dat dit NIET mag. Is ze gewoon nog te jong om te onthouden dat ik dat al eerder gezegd had dat het NIET mag of doet ze gewoon haar zin? Nochtans goede dingen onthoudt ze dan weer wel dus ik veronderstel dat ze gewoon wat eigenwijs wilt doen? :o

Nee ik vind haar niet te jong om dit soort dingen te onthouden.

Op school zullen er ook een heleboel regels voor haar gelden en als dat wel goed gaat…



Ik heb zelf een hele tijd bij kleutertjes gewerkt en ook zij wisten heel goed wat wel en niet mocht, en hoe dingen opgeruimd moesten worden.

regelmaat en consequent zijn…

Lucas is 5… maar die kan potdorie goed onthouden wat wel en niet mag hoor… Denk dat het een beetje kleuter-koppigheid is… (logica, want er zit toch een dop op, dan kunnen ze niet uitlopen… JIJ had tenslotte gezegd dat ze er niet inmochten omdat ze dan uitlopen en het tasje viesmaken… :wink: kinderen zijn soms wijzer als dat jij wilt hoor)

Gewoon consequent laten herhalen wat je zegt, en wat bij lucas helpt, is ik beloof het o f afgesproken erachteraan zetten, want tenslotte, wat je belooft moet je doen…

Ik zou zeggen kwa leeftijd zou het kunnen onthouden gemiddeld gezien. Maar wát is gemiddeld. Ms heeft jou kind het werkelijk niet door…



Wendy heeft zulke dingen ook vaak pas door als het hard erom gaat voorbeeld…wat in de buurt van het jouwe komt…



Wendy had ook met stiften regelmatig op de tafel of elders )

Na herhaaldelijk zeggen dat hetniet mag en waarom… wat niks hielp



Hebben we afgesproken bij elke streep op tafel dan wel elders stiften die je hebt liggen open … op de kast voor 5 daagjes ( ze had kalender bij elke avond op ebd afstrepen)



HEt was bij haar een eigenzinnigheidsreactie… niet kwestie wel of niet snappen… of dat bij jou dochter ookzo is weet ik niet…



Maar soms hebben ze pas door als iets niet mag als het écht bestraft word



Succes …

Volgens kunnen ze vanaf de consequenties van hun daden begrijpen…



Het lijkt mij dat ze dus dwars wil zitten…

maar hoe moet ik ze dan straffen, mijn kind is infeite rotverwend en dus wil dat niet echt helpen, dat verwend zijn is dat nog niet door mij maar door de oma’s. Pfff ik zit soms een beetje met de handen in het haar hoor.

Ms dan toch eens met de oma s praten?



Dat terzijde want het ligtnatuurlijk bij je meiske… en jij bent degene die daar op ik kan spelen…



Ik zou doen >? Jij wilt niet luistern jij bent klein…prima stiften gaan weg…als je 7 bent mag je ze weer eens proberen…



Potloden ( en ook de stiften als je ze niet weg wilt doen ) in een penneBAK doen… met deksel… wil je kleuren stiften tekenen? PRIMA bij tafel niet meelopen én terug in het bakje…zodra je er met 1 klaar bent…



Hard optreden is nu wel erg belangrijk, jij bepaalt wat wel enniet mag niet zei…

Mij lijkt ook dat ze het onthouden kan, al willen kinderen ook nog weleens iets vergeten omdat ze op dat moment druk bezig zijn met iets anders.

Weet ze trouwens wat ze dan wél moet doen met die stiften? Dat wil het ook nog weleens lastig maken.



Ik kan me twee oplossingen voorstellen, zo in de gauwigheid. De ene is dat je het probleem aan haar voorlegt: “ik heb jou al x keer gevraagd je stiften niet meer in je handtas te steken. Toch zitten ze er weer in. Wat kunnen we doen zodat jij het onthouden zult en niet meer zult doen?”

De andere is dat je haar de consequentie laat ervaren: “okee, als jij die stiften in je tasje laat zitten, wordt je tasje vies. Dan heb je dus geen tas meer, want als het tasje helemaal gevlekt, gooit mama het weg.” (of een lelijke waar ze niet mee gezien wil worden)(of ze moet de vlekken er zelf uit schrobben)(of ze mag geen stiften meer de komende week, want ze kan blijkbaar niet onthouden dat ze niet in de tas mogen. Volgende week proberen we het weer).



Als je trouwens echt meent dat je kind door de oma’s verwend wordt, en die oma’s zijn niet voor rede of overleg vatbaar, dan moest je misschien proberen hun invloed te beperken? Anders wordt je kind gestraft voor iets dat in feite niet háár schuld is, maar die van de grote mensen.

Het tasje afpakken en een paar dagen houden en dan weer proberen?

weet je mensen, ik vind het heel lief van jullie raad maar het probleem is dat ik die oma’s niet tot inzicht kan brengen, ze vinden nl zelf niet dat ze haar verwennen. Van ons kreeg ze vroeger bij tijd en stond eens een cadeautje zo zonder reden(hubbie vindt dit niet kunnen ) maar doordat de oma’s zodanig veel kochten(iedere keer als ze langs komen hebben ze wel drie zakken mee :? ) ben ik daar maar mee gestopt.

met als resultaat dat ze dus met niks meer tevreden is, ze weet dat ze bij de oma toch vanalles krijgt en ze dus echt een verwend nest is. En ik wil dat helemaal niet, maar de oma’s zijn voor geen reden vatbaar. want ze worden boos als ik er enige commentaar wil op geven. :?

EUhmmm tja excuus dat ik zeg, en ik weet heel goed waar je over hebt hoor met oma’s… ik kan me ergens indenken ook dat ze niet inzien hoe het kinde verwent wordt



Ik vraag me af of het gedrag van je dochtertje echt door de oma’sverwennerij komt hoor, het is meen ik ook zinnigheid alom.



Ik zou de oma toch even heel helder aanspreken als het om mijn kind gaat…



Eig zeggen zei als je hen e op aanspreekt dat jij het fout inzicht hebt in je eigen kind :shock: :naughty: Nou k dacht et mooi niet… ik zou heel duidelijk afspraken willen mbt kadoos geven

ah Bianca, het ligt deels enorm aan mijn eigen moeder hoor, die kan niet stoppen met kopen, allerlei prulletjes waar ze eigenlijk niks aan heeft. :o

Zo was ze een tijdje geleden bij de andere oma op vakantie en die had haar een pak stiften gekocht en weet je ze keek er zelfs niet naar om mijn dochter want wat ben je nu met stiften(behalve ze in je tasje te laten zitten :mrgreen: ) ze vond het te gewoontjes, is dure dingen gewoon en dat komt dus niet van ons hé.

De enige oplossing om mijn moeder, haar oma tot inzicht te brengen is de band verbreken maar dat heb ik al x aantal keer gedaan en uiteindelijk hebben er alle partijen verdriet van. Het is beetje dweilen met de kraan open want ik zal de cadootjes wel beperken en haar doen inzien dat ze niet alles hoeft te krijgen wat ze wilt terwijl oma komt aandraven met massa’s geschenkjes. :x ik word er soms zo moedeloos van, snappie?

Maar dat kun je toch verbieden Liz? Dan worden ze maar boos…

Moet je voor de grap je kind een keer dwingen een cadeau terug te geven of niet aannemen… Stel dat jij dat tasje of die stiften afpakt, geeft oma dan nieuwe? Dan mag jouw dochter die gewoon niet houden, want mama heeft NEE gezegd. Dus geef maar terug… krijg je een drama van hier tot Tokyo en bedenkt oma zich in het vervolg wel twee keer. Of in ieder geval heb jij je dochter laten weten dat jij niet met je sollen laat.



Overigens… ook als je niet in de hand te houden oma’s hebt, waar niet vanaf te komen is, kun jij als moeder toch nog steeds pedagogisch handelen? Bijvoorbeeld je dochter aanleren dat ze van oma misschien wel alles krijgt wat ze wil, maar dat ze toch naar mama moet luisteren? Die dingen staan toch naast elkaar?

ik snap het helemaal… en weet ok dat het heel moeilijk is…



Maar denk er wel over na of het gedrag van je dochter ( wat jij als nietfijn interpeteerd) écht komt door het verwent gedrag door de opa/oma’s…komt het door zinnigheid…óf door hetniet snappen.



Ze is oud genoeg om te praten ms kun je het haar zelf vragen ?

Gewoon in een gesprekje tijdens het kleuren bijv… zo in de looop weg…



Ik probeer maar iets hoor… ze is iig oud genoeg te snappen beseffen en het is1e stap uitvinden waarom ze doet pas dan kan jeecht oplossingen gaan zoeken



ik wens je succes…

dank je meiden

weet je mijn moeder was er nooit voor mij toen ik klein was(had het te druk met mannen) en het is alsof ze dat nu wilt goedmaken met mijn kind maar dat pik ik niet, nu ja we hebben daar al uren over gepraat(hubbie en ik) en ze is echt heel erg hardleers.



Een ander voorbeeld;

We gingen eens eten, dochter vraagt een spaghetti, ok die is besteld, even later ziet ze mosselen, zegt ze “ik wil mosselen” zeggen wij “nu gat dat niet meer het is besteld” zegt de oma"ah ik zal haar spaghetti opeten geef dat kind toch gewoon mosselen" :evil: :evil: :twisted:



Daar zou je dus de muren van oplopen hé, als ik dat uitvlieg en zeg “nee ze gaat die spaghetti eten” dan verschiet mijn moeder zich een bult .



Je ziet een straatje zonder einde, misschien wordt het tijd om wat afstand te nemen, vroeger kwam ze iedere week da’s infeite veeel te veel.

Klinkt hard …bij mij was die spagettie bij het kind gekomen mijn kind had geeen mosselen gehad zo leert een kind niet kiezen



en echt hoor wij doen bij wendy niet zo.,.is geen eigen kind maaar owwwwwww zulke praktijken is niet iets wat bij mij voor moet komen :evil:





Maar ik snap je ergernis… :?

:think: mar spullen krijgen is toch iets anders dan niet naar je luisteren?



die spullen lijken me op zich nog niet zo’n probleem…keurig die 3 tassen aanpakken en zeggen “ow fijn, heb ik vast spullen voor sinterklaas” :wink:



maar haar naar jouw regels laten luisteren s idd gewoon consequent zijn.

dus idd tas afpakken als ze niet luistert of alle stiften innemen en alleen onder toezicht nog mogen gebruiken en zo opruimen dat ze er niet bij kan.

ze heeft geen mosselen gegeten hoor, ze ging en zou die spaghetti opeten. Weet je toen ze bijna 2 was en zo driftig dacht ik nou het betert wel met ouder worden maar euh nu ze bijna zeven is twijfel ik daar toch wel hard aan. Enfin, ik ga nu stiften gaan zoeken in de kamer en wegsteken voor een tijdje, zo gaat ze het hopelijk leren.



En die moeder van me, bah ik zou ze soms wel de boom in kunnen wensen :thumbdown:

Ik zou de stiften pas weghalen als ze slecht gedrag heeft vertoontbij het aanspreken op haar gedrag dan weghalen uitleggen waarom voor hoelang …

en hoe je wenst dat ze zich nadien gedraagt

Zou idd de consequentie koppelen aan het gedrag Liz. Dus als je dochter de stiften weer in haar tas stopt, ze dán pas afpakken.