Kan dit of is dat raar?

Hallo,



Mijn nichtje is vandaag 2 geworden en zondag vieren ze het.

Ze willen graag speelgoed voor haar.

Is het nu heel raar als ik een boekje koop en wat van S zijn speelgoed geef? Ik wou dat anders verkopen op een beurs. Het gaat om een activity auto van chicco en een houtenrolbaan (was hier een groot succes).



Esmie

Ik vind dat niet raar.

Vind het zelf ook geen probleem als we geen nieuwe dingen krijgen.

Ligt er ook aan hoe zij als ouders er in staan.

Ik zou het niet zo snel doen geloof ik :oops:

maar wie weet anderen wel ?

Persoonlijk vind ik het wel een beetje raar. Maar ik kan me wel voorstellen dat ik het zou overleggen. Meestal overleg ik wat ik ga kopen om dubbele dingen te voorkomen.

Als de ouders er vanaf weten en er positief op gereageerd hebben vind ik het een goed idee.

in het kader van de wegwerp/consumptiemaatschappij vind ik het zeker niet raar.

Eerst zelf iets weg doen (oké wel via verkoop kanalen) en aan de andere kant meer geld uitgeven voor bij wijze van spreken hetzelfde?



Maar geloof dat ik het toch zo overleggen.



Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die hier geen enkel probleem mee zou hebben, maar ik denk even zovelen die het echt heel erg raar zouden vinden of het voelen als ‘is ons kindje niet meer waard dan dat?’.

Ik zou het zelf prima vinden om te krijgen, koop zelf ook vaak via marktplaats! Maar niet zo snel geven, ik vind het leuker om iets nieuws te kopen en in te pakken, en misschien later of eerder die spulletjes geven of aanbieden aan de ouders of ze het willen hebben.

Ik zou het vragen of ze dat willen… Ws is het ook een iets groter cadeau, iets dat je normaal niet zou kopen omdat t te duur is? Misschien vinden ze dat juist wel leuk dan…

Ik sluit me helemaal bij Mamamarije aan. Het is hier heel erg afhankelijk van de ontvanger, want liefst koop (en krijg!) ik zulke spullen helemaal niet (nieuw).

Ik zou dat zeker niet doen. Vind het een beetje een belediging om iets 2e hands te krijgen. Zelf kopen is iets anders natuurlijk. Maar ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om iemand voor een feest iets 2e hands te geven

Mijn zus en ik wisselen speelgoed voor de kindjes met elkaar uit. Dus als die van mij ergens op uitgekeken zijn, krijgt zij het, of andersom.



In die zin zou ik het raar vinden om speelgoed dat normaal gesproken geruild wordt in te pakken. Anderzijds kreeg haar zoontje dit jaar van ons playmobil gekocht op marktplaats…

@lbc wrote:

Ik zou dat zeker niet doen. Vind het een beetje een belediging om iets 2e hands te krijgen. Zelf kopen is iets anders natuurlijk. Maar ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om iemand voor een feest iets 2e hands te geven




Serieus, beledigend? Wat vind je er beledigend aan? Je kind krijgt een mooi stuk speelgoed waarvan de gever al weet dat er graag mee gespeeld wordt… Hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat het speelgoed er nog mooi uitziet, dat hoeft niet als nieuw te zijn, maar wel gewoon netjes.

Nou het geeft mij ook wel een beetje idee ‘we willen er geen geld aan uitgeven dus we doen iets ouds van onszelf’ :shifty: Ik zou het ook raar vinden maar vooral omdat ik zelf niet zo van tweedehands ben.



Tenzij het natuurlijk in overleg is, ik zou het bij mijn zus of een heeele goede vriendin wel aan hun voorstellen en vragen of ze het wat vindt.

Hoe groot succes het ook was, ik zou er niet echt blij van worden en ik zou zoiets ook nooit geven op een verjaardag. Ik ben eigenlijk niet zo van gebruikt, dat moet het wel echt bijna nog als nieuw zijn. Ligt meer aan mij dan dat tweedehands niet goed zou zijn hoor

absoluut niet raar… maar zou dan wel zorgen dat ik niet een boekje had ver beneden het bedrag wat je altijd besteed aan je neefjes en nichtjes.



om geen scheve gezichten te krijgen.

Ik zou het niet erg vinden als ik tweedehands kadootjes zou krijgen.

@Marlous79 wrote:

Nou het geeft mij ook wel een beetje idee ‘we willen er geen geld aan uitgeven dus we doen iets ouds van onszelf’ :shifty: Ik zou het ook raar vinden maar vooral omdat ik zelf niet zo van tweedehands ben.t.




Vaak weetje dat wel van elkaar. Binnen familie doe ik het dus bijvoorbeeld niet, of ik overleg. Maar even voor de duidelijkheid, voor mij heeft het niets te maken met geen geld willen uitgeven, ik wil gewoon niet zo belastend, vervuilend leven. Er wordt zoooo ongelooflikk veel geproduceerd en vervolgens weer weggedonderd, spullen die nog makkelijk mee kunnen… Ik wil daar niet aan mee doen… Toen mijn oudste klein was kreeg ik vaak speelgoed aangeboden van mensen wiens kinderen eruit gegroeid waren en dan zei ik ook altijd doe maar voor de verjaardag, of sint ofzo. Niet allemaal dubbelop, nergens voor nodig.

Ik vind 2de hands prima hoor. Om te geven en om te krijgen. Het moet er wel keurig uitzien. Geen afgeragd speelgoed.



En het idee geven dat je geen geld wil uitgeven? Stel ik heb een budget van 15 euro. Daarvoor kan ik iets nieuws of iets 2de hands kopen. voor hetzelfde geld heb ik 2de hands misschien wel iets veel mooier. Bovendien moet je er voor zoeken, dus je doet extra moeite.



Hoezo geen moeite? Juist super als mensen zo hun best doen!

Ik vind het niet perse raar, maar ik ken best wel wat mensen die dat wél raar zouden vinden. Zoiets zou ik dus alleen in overleg doen met de ouders.

@Lune wrote:

@Marlous79 wrote:
Nou het geeft mij ook wel een beetje idee ‘we willen er geen geld aan uitgeven dus we doen iets ouds van onszelf’ :shifty: Ik zou het ook raar vinden maar vooral omdat ik zelf niet zo van tweedehands ben.t.




Vaak weetje dat wel van elkaar. Binnen familie doe ik het dus bijvoorbeeld niet, of ik overleg. Maar even voor de duidelijkheid, voor mij heeft het niets te maken met geen geld willen uitgeven, ik wil gewoon niet zo belastend, vervuilend leven. Er wordt zoooo ongelooflikk veel geproduceerd en vervolgens weer weggedonderd, spullen die nog makkelijk mee kunnen… Ik wil daar niet aan mee doen… Toen mijn oudste klein was kreeg ik vaak speelgoed aangeboden van mensen wiens kinderen eruit gegroeid waren en dan zei ik ook altijd doe maar voor de verjaardag, of sint ofzo. Niet allemaal dubbelop, nergens voor nodig.




Dit heb ik dus ook hoor.



Ik wilde een bepaald tafeltje graag hebben.

Gewoon van de IKEA, dus verder niks super speciaals.



Bij de IKEA 30 euro en dat kunnen we prima kopen.



Maaaaaaaaarrrrr er staan er tig van op MP. Die bij niet verkopen dus idd maar weg gemieterd worden en ik koop aan de andere kant dan weer een helemaal nieuwe bij de IKEA omdat het kan?!!



We hebben nu dus voor 10 euro het tafeltje dat we graag wilden, ziet er nog uit als nieuw. En naast het feit dat er nu iets minder verkocht/ geproduceerd is is het besparen van 20 euro ook best leuk hoor :mrgreen: .



Mijn vader had eerst zoiets: ja joh als jij dat tafeltje wilt dan moet je hem toch gewoon kopen? Tot ik het hem uitlegde… en hij mij vroeg of ik een bepaald kastje voor hun wou zoeken op MP, want die zouden er dan misschien ook wel opstaan… gevonden, gekocht, ouders blij, die andere mensen blij en het milieu ook een klein beetje blij.



Nee hoor, niks mis met 2e hands.



Ook niet als het om de kinderen gaat… of misschien wel juist niet, idd vanwege het feit dat ze er snel uitgroeien/ op uit gekeken zijn etc.



Hou heel veel van mijn kinderen en ze zijn ze me heel veel waard, maar dat betekent niet dat ik alles maar nieuw voor ze hoef te kopen dan wel te krijgen :wink: .



(de naam van de jongste komt voor op een kinderboekenreeks die niet meer uitgebracht wordt, vriendin van mij vond 4 van de 6(?) boekjes bij de bieb, boeken die eruit gingen… ze belde wel op voorhand om te vragen, maar of ze dat leuk vond voor zijn verjaardag… ja!

Oké er zit een bieb sticker op en ja ze zijn gelezen… maar ik vind het gewoon erg leuk om die boeken voor hem te hebben).

Zolang je ook nog een echt persoonlijk uitgekozen kadootje geeft zie ik het probleem niet, dan is het toch gewoon een extraatje wat je erbij geeft.



Het kind weet toch niet dat het 2de hands is.

En ik zou het eerlijk gezegd juist heel raar vinden als je niet zou denken aan de kinderen van je broer of zus en het direct gaat verkopen.



Maar ja, zo werkt dat bij mij in de familie, alles wordt doorgegeven binnen de familie voor dat het weg gaat of verkocht wordt.