Kan dit of is dat raar?

Mijn ouders hebben enorm veel geld. Mijn moeder is echt een MP-fan.

Zo kregen wij vorig jaar de vraag wat ze konden geven voor onze zoon.

Voor zoonlief hadden we al een klein doosje duplo gekregen, dus wij riepen al gelijk: duplo. Ik zei daar gelijk achteraan: mag gerust 2e hands zijn.

En een enorme bak met duplo voor 25 euro (twee keer zoveel als wat je nieuw koopt).

@Kwakje wrote:

Mijn ouders hebben enorm veel geld. Mijn moeder is echt een MP-fan.

Zo kregen wij vorig jaar de vraag wat ze konden geven voor onze zoon.

Voor zoonlief hadden we al een klein doosje duplo gekregen, dus wij riepen al gelijk: duplo. Ik zei daar gelijk achteraan: mag gerust 2e hands zijn.

En een enorme bak met duplo voor 25 euro (twee keer zoveel als wat je nieuw koopt).




En dat is spul dat niet af gaat en heel goed schoon te maken is, heerlijk toch!

Precies.



Omdat wij uit een vrij grote familie komen hebben we ook enorm veel neefjes/nichtjes. En er komen dr steeds meer bij. Dan is het soms echt niet meer haalbaar ook nieuwe dingen te kopen.



Hier word over en weer spullen gegeven/ontvangen. Soms is het echt kapot en soms is het echt super leuk.

ik zou het absoluut niet raar vinden!

sterker nog, ik heb hetzelfde gedaan.

Vorig jaar op een garageverkoop een heel leuk schoolbord gekocht. dit ingepakt en aan neefje gegeven. die is er reuze blij mee en speelt er dagelijks mee.

Zo ook de fiets van sophie. Deze als cadeau gegeven aan mijn petekindje.

Waarom zou ik het fietsje op mp verkopen voor 85 euro als mijn petekindje ook nog een fietsje nodig had? ik vind dat zulke onzin eigenlijk.

speelgoed wat er niet meer goed uit ziet, daarvan bedenk je zelf al wel dat je het niet kan geven als cadeautje, maar als het er prima uitziet, zie ik geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.



mm: thanks voor de tip! ik zoek ook nog een tafeltje voor sophie voor op haar speelzolder, en ga dus meteen even mp afstruinen!

Het gaat om de intentie en die is goed bij de ts.

En ik denk dat het kindje er ook heel blij mee zal zijn en daar gaat het toch om. Een boekje geven vind ik ook een mooi gebaar.



Ik denk als de crisis nog een aantal jaren voor duurt, er meer speelgoed her gebruikt wordt. En dat is in deze weg gooi maatschappij echt geen overbodige luxe.



Ik zeg Doen! :thumbup:

Bedankt voor al jullie reacties.



Ik ga het eerst maar even aan ze vragen of ze het erg vinden.

Ik zou het niet raar vinden.

Wij hebben als kraamkado een keer een hobbel lieveheersbeestje gegeven. Had ik ook op marktplaats gevonden. Die mensen hadden het in elkaar gezet en hun dochter had er maar 2 of 3 keer op gehobbeld maar vond het niet leuk. Je zag niet eens dat het gebruikt was. Dus wij hebben dat ding goed schoongemaakt en leuk ingepakt.



Zou het zelf ook niet raar vinden. Als het nog goed is en leuk is ingepakt. Kind speelt er net zo graag mee als dat het uit de speelgoedwinkel komt.

Ik vind het 2 verschillende dingen. Of je iets tweedehands koopt voor een verjaardag, of dat je iets van jezelf meeneemt.

Het eerste zou ik geen probleem mee hebben, maar het tweede vind ik persoonlijk wel raar. Lijkt dan alsof je geen moeite wilde doen om te shoppen. Al lees ik dat zo niet uit je op!

Mijn moeder koopt ook speelgoed op MP, vooral van little people, maar dan moet het er wel nog goed uit zien.

Ik zou het wel wat vreemd vinden. Ik denk dat goede communicatie erg belangrijk is. Wat vindt die persoon ervan. Anderzijds, als iemand mij zou vragen of ik het erg zou vinden, dan weet ik niet of ik wel eerlijk zou durven zeggen dat ik het raar vind. En dat is geen discussiepunt naar mij toe, daar gaat het niet over.



Ik zou eerder het speelgoed gewoon geven op een ander moment en een (kleiner) cadeautje voor de verjaardag geven.



Als ik zoiets van iemand zou krijgen, zou ik niet denken aan het feit dat het milieu minder belast wordt, maar ik zou denken aan 'misschien kunnen ze het financieel niet missen, wat ik helemaal geen probleem zou vinden als ze met een cadeautje van bv 1 euro zouden aankomen, ik zou ook denken dat ze voor de makkelijke weg zijn gegaan en misschien geen zin hadden gehad om iets voor mijn kind persoonlijk uit te zoeken.



Dus eigenlijk zou ik het wel raar vinden ja. Het idee dat iemand iets uitzoekt voor mijn kind persoonlijk, dat kan ik erg waarderen. Nu doe ik dat zelf ook graag voor anderen namelijk, misschien dat ik er daarom meer waarde aan hecht.



Ik zou eerder dingen uit mijn eigen collectie gewoon geven en zeker niet inpakken. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit wat tweedehands koop, dus wellicht speelt dat ook mee in mijn mening. Verkopen doe ik wel soms, dus ben blij dat anderen het wel doen!

Ik heb van mijn zus ook speelgoed gekregen waar haar kind niks meer mee deed…



Hier waren ze er heel blij mee, en voor mij maakt het niks uit.

Speelgoed is speelgoed toch,

en het gaat niet om een meerwaarde!



(ze had het wel natuurlijk eerst gevraagd/overlegd)

Ik zou niet graag 2dehands spullen krijgen, en ook absoluut nooit geven voor een verjaardag etc. Wel als ik weet dat ze het kunnen gebruiken ofzo dat ik het gewoon zomaar geef.

@diddle wrote:



Als ik zoiets van iemand zou krijgen, zou ik niet denken aan het feit dat het milieu minder belast wordt, maar ik zou denken aan 'misschien kunnen ze het financieel niet missen, wat ik helemaal geen probleem zou vinden als ze met een cadeautje van bv 1 euro zouden aankomen, ik zou ook denken dat ze voor de makkelijke weg zijn gegaan en misschien geen zin hadden gehad om iets voor mijn kind persoonlijk uit te zoeken.



Dus eigenlijk zou ik het wel raar vinden ja. Het idee dat iemand iets uitzoekt voor mijn kind persoonlijk, dat kan ik erg waarderen. Nu doe ik dat zelf ook graag voor anderen namelijk, misschien dat ik er daarom meer waarde aan hecht.!




Daar staat het toch los van? Of een kadootje nu nieuw of tweedehands is, het kan in beide gevallen met zorg zijn uitgezocht of zomaar gepakt zijn (uit de winkel of de eigen kast).

@Lune wrote:

@diddle wrote:


Als ik zoiets van iemand zou krijgen, zou ik niet denken aan het feit dat het milieu minder belast wordt, maar ik zou denken aan 'misschien kunnen ze het financieel niet missen, wat ik helemaal geen probleem zou vinden als ze met een cadeautje van bv 1 euro zouden aankomen, ik zou ook denken dat ze voor de makkelijke weg zijn gegaan en misschien geen zin hadden gehad om iets voor mijn kind persoonlijk uit te zoeken.



Dus eigenlijk zou ik het wel raar vinden ja. Het idee dat iemand iets uitzoekt voor mijn kind persoonlijk, dat kan ik erg waarderen. Nu doe ik dat zelf ook graag voor anderen namelijk, misschien dat ik er daarom meer waarde aan hecht.!




Daar staat het toch los van? Of een kadootje nu nieuw of tweedehands is, het kan in beide gevallen met zorg zijn uitgezocht of zomaar gepakt zijn (uit de winkel of de eigen kast).




nou idd… ik zou niet zomaar iets uit de kast trekken… maar als er iets is waarvan ik weet dat een ander kindje het geweldig vindt en het hier in de kast staat te niksen en het is nog in goeie staat?

Waarom zou ik dan gedachteloos naar de BartSmit sjouwen en iets uit het rek trekken?



En voor wat betreft ‘het dan maar gewoon weggeven’.

Ik heb liever dat anderen het (al dan niet met overleg) dan met een verjaardag/feestdag zouden geven dan tussendoor. Huis hoeft niet voller dan vol :wink: .



Bedenk me net dat onze 3e ooit van de buuf een ‘paard’ heeft gekregen op zijn verjaardag dat van hun zelf was geweest. Zo’n stok met een ‘stoffen’ hoofd.

Hij heeft er net zo’n lol mee als wanneer zij het in de winkel had gekocht :thumbup: .



En hij had er bij hun al wel mee gespeeld en kende het paard dus, maar heeft zelf nooit de link gelegd dat het misschien HUN paardje was.

@mamaMarije wrote:

@Lune wrote:
@Marlous79 wrote:
Nou het geeft mij ook wel een beetje idee ‘we willen er geen geld aan uitgeven dus we doen iets ouds van onszelf’ :shifty: Ik zou het ook raar vinden maar vooral omdat ik zelf niet zo van tweedehands ben.t.




Vaak weetje dat wel van elkaar. Binnen familie doe ik het dus bijvoorbeeld niet, of ik overleg. Maar even voor de duidelijkheid, voor mij heeft het niets te maken met geen geld willen uitgeven, ik wil gewoon niet zo belastend, vervuilend leven. Er wordt zoooo ongelooflikk veel geproduceerd en vervolgens weer weggedonderd, spullen die nog makkelijk mee kunnen… Ik wil daar niet aan mee doen… Toen mijn oudste klein was kreeg ik vaak speelgoed aangeboden van mensen wiens kinderen eruit gegroeid waren en dan zei ik ook altijd doe maar voor de verjaardag, of sint ofzo. Niet allemaal dubbelop, nergens voor nodig.




Dit heb ik dus ook hoor.



Ik wilde een bepaald tafeltje graag hebben.

Gewoon van de IKEA, dus verder niks super speciaals.



Bij de IKEA 30 euro en dat kunnen we prima kopen.



Maaaaaaaaarrrrr er staan er tig van op MP. Die bij niet verkopen dus idd maar weg gemieterd worden en ik koop aan de andere kant dan weer een helemaal nieuwe bij de IKEA omdat het kan?!!



We hebben nu dus voor 10 euro het tafeltje dat we graag wilden, ziet er nog uit als nieuw. En naast het feit dat er nu iets minder verkocht/ geproduceerd is is het besparen van 20 euro ook best leuk hoor :mrgreen: .



Mijn vader had eerst zoiets: ja joh als jij dat tafeltje wilt dan moet je hem toch gewoon kopen? Tot ik het hem uitlegde… en hij mij vroeg of ik een bepaald kastje voor hun wou zoeken op MP, want die zouden er dan misschien ook wel opstaan… gevonden, gekocht, ouders blij, die andere mensen blij en het milieu ook een klein beetje blij.



Nee hoor, niks mis met 2e hands.



Ook niet als het om de kinderen gaat… of misschien wel juist niet, idd vanwege het feit dat ze er snel uitgroeien/ op uit gekeken zijn etc.



Hou heel veel van mijn kinderen en ze zijn ze me heel veel waard, maar dat betekent niet dat ik alles maar nieuw voor ze hoef te kopen dan wel te krijgen :wink: .



(de naam van de jongste komt voor op een kinderboekenreeks die niet meer uitgebracht wordt, vriendin van mij vond 4 van de 6(?) boekjes bij de bieb, boeken die eruit gingen… ze belde wel op voorhand om te vragen, maar of ze dat leuk vond voor zijn verjaardag… ja!

Oké er zit een bieb sticker op en ja ze zijn gelezen… maar ik vind het gewoon erg leuk om die boeken voor hem te hebben).
helemaal mee eens ik zou het nog meer willen doen dan ik nu doe.

Ik zou het dan ook niet erg vinden. En zeker niet zien als geen geld willen uitgeven voormij

Ik ben benieuwd of ze het wat vinden. Ik vraag zoiets ook meestal van te voren. Heb niks met kado’s kopen, geven of krijgen en we zoeken hier ook liever op mp naar spullen. Vind het ook niet echt lijken of je er geen geld aan uit wil geven want als je het verkoopt zou je er ook wat voor krijgen.



Van mij mogen we in de maatschappij meer zo leven ipv altijd maar nieuw, duurder en te moeten denken of je niemand kwetst met zoiets. Eigenlijk best erg dat mensen zich gewetst kunnen voelen als hun kind iets tweedehands krijgt. Kind ziet de meerwaarde van nieuw helemaal niet en zo wel is dat ingegoten door ouderen :shifty: iets wat je juist moet voorkomen, kinderen horen in mijn ogen gewoon blij te zijn met alles wat ze krijgen, nieuw, tweedehands, veel of weinig waarde. Ik hoop dat die van mij dat ook nog jaren zijn.

Ik snap echt niet waarom mensen problemen zouden hebben met 2de handse artikelen.

Zolang het nog alle functionaliteit bezit, niet stuk is en schoon is, wat zou dan toch het probleem zijn.

Alsof dat kinderen het wat boeit dat het al door een ander kindje gebruikt is…



En helemaal eens met hergebruiken ipv maar nieuw kopen en weggooien, alsof we al niet genoeg vervuiling hebben op deze planeet.

@Clair wrote:



En helemaal eens met hergebruiken ipv maar nieuw kopen en weggooien, alsof we al niet genoeg vervuiling hebben op deze planeet.






Precies en zo is 2e hands eigenlijk met meer respect dan nieuw, tenslotte gaan onze kinderen nog lang op deze planeet zijn, beetje de boel schoon (minder vervuild) houden is m.i. juist een teken dat je kinderen serieus neemt.



Zelf koop ik veel goederen 2e hands.

Ook de verjaardagskadootjes van onze eigen kids :wink:

2e hands kadootjes krijgen heb ik eigenlijk veel liever, maar dat geven de meesten uiteindelijk toch niet (jammer)

Met kadootjes geven is gebruikt idd wel gevoeliger voor sommigen, dus geef ik dat toch ook minder makkelijk, eigenlijk zonde.

Eens met o.a. Lune, mamamarije, Clair, Emma en flow :thumbup:

Ik ben ook voor hergebruik van spullen die gewoon nog goed zijn. Ik erger me juist aan onze consumptiemaatschappij waar alles steeds maar weer opnieuw aangeschaft moet worden omdat het weer verbeterd en vernieuwd is, of omdat het oude niet meer zo goed/degelijk wordt gemaakt als vroeger en dus eerder stuk is en moet worden vervangen. Ik voel me hier soms zo machteloos in, die eindeloze consumptie en alles maar kopenkopenkopen. Ik vind MP een erg goed initiatief, net als weggeefhoeken op FB en kleding en speelgoedbeurzen. Gewoon zonde om goede spullen weg te gooien omdat ze niet meer worden gebruikt.

Voor een verjaardag van een kindje iets geven waar een ander kind plezier van zal hebben lijkt me belangrijker dan of het nieuw is of niet. Al kan ik me voorstellen dat je het bij sommige mensen moet overleggen en je bij anderen weet dat het geen probleem zal zijn.



Als hier mijn familie vraagt wat de verjaardagswensen zijn geef ik bij de duurdere cadeaus ook altijd aan dat het via MP mag. Ik wil ze niet op kosten drijven, 2e hands en in goede staat is prima. Bovendien vind ik het vaak ook zonde van het geld als het nieuwe speelgoed in no-time wordt afgeragd…ook zo sneu…

Maar euh…hoe is het eigenlijk afgelopen esmie?

Ik vind het ook niet raar, Dennis kreeg vorig jaar op zijn verjaardag een grote doos vol met little people spul o.a. treinbaan. Van een tante, nou weet ik dat ze genoeg geld zouden hebben voor iets nieuws, maar hun kinderen speelden er niet meer mee, dus waarom dan niet doorgeven als verjaardagscadeau? Mijn kinderen zijn er beide helemaal blij mee en spelen er nog dagelijks mee.



Mij gaat het erom, dat een cadeau met zorg wordt uitgekozen en hoe men er aan komt dat maakt mij niet uit. Ook het geld wat men te besteden heeft boeit mij niet.