Ik vind het ook niet ‘passen’ om zo iets op een geboortekaartje te zetten, het is een kennisgeving van geboorte, geen verlanglijstje :oops:
Mensen vinden het vaak juist veel leuker om iets met zorg uit te zoeken is mijn ervaring maar dat is erg off topic, ik weet het…
Wij hadden op ons kaartje het adres van onze website: ‘Foto’s, kadotips en meer, kijk op …’
Op de site hadden we een lijstje met dingen die we graag wel (boeken) en niet (knuffels) wilden hebben. Werkte prima!
@Zeemeermin wrote:
Wij hadden in het geboortekaartje een inlegvel gedaan voor een geboortefeest en daarop hadden we ook als cadeautip een envelopje gemeld. Ik vind het echt niet raar om geld te vragen. Je krijgt zoveel dezelfde dingen, gewoon zonde!
maar ik zou er dan eerder voor kiezen om het toch 60x te zeggen/vragen als mensen vragen of je wensen hebt en het niet op het kaartje te zetten.
Zodra dat op een kaartje staat krijg ik de neiging om juist een cadeau te gaan kopen :oops:
Erg ben ik he?
Bij onze tweede belden de meeste eerst en vroegen dan wat ik wou hebben, vaak kregen we cadeaubonnen! Dat was wel ideaal!
Ik wilde in 1ste instantie ook een envelopje op het kaartje zetten + een leuk gedichtje. Achteraf niet gedaan vind het toch niet zo netjes eigenlijk.
Zou het zelf ook stom vinden om geld te geven voor een geboorte.
Ik zou dat nooit doen zelf…ik zou blij zijn met wat iemand meeneemt.
Zelf zou ik het ook raar vinden als ik een kaartje zou krijgen waar dat opstaat en zou ik toch voor wat anders hebben gekozen :roll:
@Isabel Sofie wrote:
Zodra dat op een kaartje staat krijg ik de neiging om juist een cadeau te gaan kopen :oops:
Erg ben ik he?
Dan ben ik ook erg, want dat zou ik ook hebben.
Ik vind een geboorte iets wat je aankondigt, een kado iets wat je soms krijgt, niet wat je als tip alvast op of bij het kaartje doet.
Als mensen je kindje willen komen zien is dat al bijzonder genoeg, daar hoeft voor mij geen kado bij te horen.
Ik zou het gevoel hebben dat ik mensen hiermee behoorlijk in verlegenheid breng.
Zoiets van "als je komt vergeet je dan niet dat wij een kado verwachten"
maar dat is mijn gevoel erbij!
ik denk dat de meeste mensen het juist heerlijk vinden om weer eens tussen de kleine kleertjes te snuffelen en wat leuks uit te zoeken. Dus ik zou het ook niet doen…
@karinvandam wrote:
ik denk dat de meeste mensen het juist heerlijk vinden om weer eens tussen de kleine kleertjes te snuffelen en wat leuks uit te zoeken. Dus ik zou het ook niet doen…
denk het idd ook wel.
Al zou ik als iemand heel duidelijk aangeeft geen kleertjes te willen geen kleertjes kopen.
Iemand mag van mij best aangeven een kadobon of geld te willen, maar ik hoef dat niet persé te geven natuurlijk.
Doordat wij nu de 4e van hetzelfde geslacht kregen nog vaker de vraag of we wensen hadden… en meer creatieve cadeautjes als ooit. Dat vind ik zo ontzettend leuk.
Zelf maak ik tegenwoordig vaak een luiertaart en afhankelijk voor wie die is kleed ik hem nog leuk aan met kleine cadeautjes die altijd wel van pas komen.
Voor de buren had een hele grote taart gemaakt. Zij kregen een tweeling, dus je moet er wel wat aan hebben he :lol: nog wat dingetjes op de lagen en heeft nog heel lang daar in de woonkamer gestaan.
Mocht er bij mijn broertje en schoonzusje een kindje komen dan zou ik bijv. een stoeltje kopen en daar de naam opzetten van de kleine (hebben onze kids ook allemaal en die stoeltjes vinden zij ontzettend leuk) en dan op de zitting van dat stoeltje een luiertaart zetten ofzo… en een toekomstig neefje of nichtje wordt vast in de zw.schap ook wel een keertje door me verwend :oops: .
Wist je dat het niet alleen voor de bezoekers moeilijk is, maar ook ouders zelf?
Wij mogen nog een kraamcadeau uitzoeken, en ik… zou niet weten wat!! :wall:
Ik zou een geboortekaartje daar ook nooit voor gebruiken.
Het is, zoals al gezegd, een aankondiging van een geboorte.
M.i. geen plek om een verlanglijst door te geven.
Ik heb mijn geboortekaartje van vroeger nog, zou het heel storend vinden denk ik als er zoiets op zou staan.
Vind het vervuiling van een mooi en bijzonder kaartje dat daar niet voor bedoeld is… :shifty:
Ik kan me anderzijds ook voorstellen dat je het niet 100 keer wil zeggen, en zeker als het geld betreft, want dat is ergens toch niet helemaal netjes denk ik…
En mijn zus is voor het eerst zwanger en hoeft nog maar een ruime 1,5 maand, en ik heb echt al wéken kadootjes in huis.
Ik heb kleertjes geshopt (ze krijgt een meisje, dus ik kon een keer helemaal los) en ik ga een mega luiertaart maken waar ik al spullen voor aan het verzamelen ben.
Ook voor haar nog een lekker geurtje of ander lekkers oid erbij.
Vind het juist leuk om allemaal persoonlijke dingen te geven, zeker bij een dergelijke gebeurtenis.
Zo heb ik haar tijdens de zwangerschap al bedolven onder de buikcremé, zwangere vrouwen badolie, etc… :lol:
Maar ik begrijp dat dat voor iedereen persoonlijk is natuurlijk.
Als je er dan toch voor gaat kiezen zou ik eerder voor een spaarvarkentje dan een envelop als logo kiezen.
Dat is dan toch iets kinderlijker en lieflijker.
Ik vind het dus ook 10 keer niet kunnen om geld te vragen. Maar als je het dan toch wilt is het misschien een idee om een rekening te openen voor je baby en op het kaartje te vermelden dat het mogelijk is daar wat naar over te maken (voor latere studie ofzo)
wij hebben het ook gehad,
1x met een envelop erop
1x met winkels waar het van moest komen.
ik persoonlijk hou hier dus absoluut niet van… het voelt als verplichting.
het gedichtje van zoveelste in de rij en kastje is vol, vind ik het meest aardige,
maar ik sluit me erbij aan dat ik ook de neiging heb om iets te kopen
zowiezo vind ik het zelf leuk om een kado te kopen.
als iemand vraagt om een bon dan vind ik het anders… maar op een kaart… :think:
maar even te antwoorden op je vraag… spaarvarkentje of dat gedichtje van kastje vol…
En met dit topic heb ik als Belgische wéér een verschil tussen Nederland en België gevonden…
In België staat op 99.99 % van de geboortekaartjes:
- ofwel een pamperrekening (wel meestal discreet in klein lettertype onderaan), al dan niet in een mini versje verwerkt.
- ofwel de naam en adres en www van de winkel waar een VRIJBLIJVENDE geboortelijst ligt. Bijna altijd kan er ook online gekocht worden dan.
(het gebeurt ook dat er een visitekaartje van de winkel bij het geboortekaartje steekt).
Maar uiteraard is dit vrijblijvend.
Niemand hoéft iets te kopen, maar indien gewenst dan is het voor de koper wel handig om te weten dat je in ieder geval iets geeft wat de ouders graag wensen.
Zo zie je maar: grote verschillen tussen onze beide landen…
liefs
Gerda
gerda… wat een verschil zeg…
en dan ligt het nog wel zo dicht bij elkaar… :mrgreen:
hier is het nog maar van 1 gezin dat wij het hebben meegemaakt…
Ik zit me al het hele topic te verbazen over de meningen :mrgreen: Om dezelfde reden als wat Gerda zegt.
Ik vond het juist heel vervelend dat het hier de gewoonte niet is om een geboortelijst ergens te leggen of een pamperrekening te openen.
Vind het weer typisch Nederlands gezeur dit :oops:
Kunnen Nederlanders weinig aandoen denk ik Vicky.
Het is maar net wat je gewend bent en waar je mee opgegroeid bent.
Ik heb niet zoveel met geld geven bij een geboorte.
Vrijblijvende geboortelijst vind ik wel een leuk idee.
Scheelt van beide kanten gewoon veel gedoe.
heb sowieso niks met geld geven als cadeau… niet voor een geboorte, niet voor een verjaardag, niet voor een huwelijk…
Kijk als mensen aangeven een kinderstoel nodig te hebben en graag daar een bijdrage voor willen… dan doe ik het wel… of een bon van die betreffende winkel, maar vind het gewoon echt niet leuk.
Er werd al geschreven over het leuke ook, het persoonlijke van iets geven voor de nieuwe wereldburgers/ de ouders… ook de lekkere creme voor mama heb ik weleens gegeven al tijdens de zw.schap.
En met trouwen hebben wij vrienden van ons een dinerbon gegeven + een tegoedbon van ons dat wij op komen passen op de kids de avond dat ze gaan.
Zeker als mensen trouwen die al kinderen hebben (zoals bij onszelf ook het geval was) gaat het geld zo makkelijk op aan de gewone dagelijkse dingen… terwijl het ook is om te vieren.
Met een dinerbon/bioscoopbon of in ons geval wij kregen een musicalbon (van 150 euro :shock: ) geef je iets waar ze ook echt iets samen mee gaan doen en dat vind ik dan ook weer heel wat waard.
Maar ach iedereen is daar anders in natuurlijk…
Zoals gezegd: een bon van een winkel vind ik nog wel oké om te geven ook… kan je later als de kleine iets minder klein meer is nog wat voor kopen wat DAN nodig is. En vind ik ook leuk om te krijgen.
Zou het zelf ook gewoon helemaal niet leuk vinden om geld te krijgen
wij hebben trouwens 1x een uitnodiging gehad voor een 1e verjaardag en daar stond een link op naar een soort van online cadeaulijst van gekozen kon worden… stonden gewoon allemaal ontzettend dure dingen op… tja dan voel je je op voorhand al bijna bezwaard om met iets van 10/15 euro aan te komen :? Alsof dat niet uit een goed hart komt ofzo, zo’n gevoel
@gerda wrote:
En met dit topic heb ik als Belgische wéér een verschil tussen Nederland en België gevonden…
In België staat op 99.99 % van de geboortekaartjes:
- ofwel een pamperrekening (wel meestal discreet in klein lettertype onderaan), al dan niet in een mini versje verwerkt.
- ofwel de naam en adres en www van de winkel waar een VRIJBLIJVENDE geboortelijst ligt. Bijna altijd kan er ook online gekocht worden dan.
(het gebeurt ook dat er een visitekaartje van de winkel bij het geboortekaartje steekt).
Maar uiteraard is dit vrijblijvend.
Niemand hoéft iets te kopen, maar indien gewenst dan is het voor de koper wel handig om te weten dat je in ieder geval iets geeft wat de ouders graag wensen.
Zo zie je maar: grote verschillen tussen onze beide landen…
liefs
Gerda
Mijn dinnetje is dan ook weer moeder geworden en de pappa is een Belg.
En inderdaad de pamperrekening staat ook bij hun op het kaartje,
Maar ik ben toch eigenwijs, maar als meter mag dat ook natuurlijk

grappig dat er zó verschillend over gedacht word…
zou er an ders ook nooit voor gekozen hebben, maar zie geen andere optie eigenlijk
zelfs mijn moeder zat net in de kast van de baby te kijken en schrok zich een hoedje! véél!
nog een paar uurtjes en dan kunnen we de proefdruk bekijken! spannend!